• Thu 25 Jun 2020 16:10
    1068 visningar
    3 svar
    3
    1068

    Tillväxthämmad bebis.

    Hej alla.

    Jag är gravid i vecka 26+6 nu.

    I tisdags var jag på privat tillväxtkontroll.

    Visade att bebis avviker -30% i storlek.

    Väntar på besked från läkarna osv där jag bor hur planeringen ser ut. För lär ju bli regelbundna TUL Så man ser att bebis växer som den ska.

    Någon annan som har haft de så? Och att de avvikit så tidigt av graviditeten?

    Hur har allt gått för er?

  • Svar på tråden Tillväxthämmad bebis.
  • Thu 25 Jun 2020 20:27
    #1

    Alla mina tre barn har varit tillväxthämmade, men fullt friska och pigga. Första barnet upptäcktes det först vid födseln, vi gjorde ett tillväxtultraljud i V.34, men barnmorskan mätte fel. Vi fick ligga på prematuren några veckor. Idag är hon 20 år och fullt frisk.

    Sedan fick jag tvillingar och p.g.a. tillväxten på första fick vi göra TUL varannan vecka. Även där mätte de lite fel, men fullt friska och pigga och vi åkte hem från BB efter två dygn.

    Alla tre vägde runt 2 kg när de föddes.

    Oroa dig inte, de kan vara fullt friska trots tillväxthämmning. Lycka till!

  • Thu 25 Jun 2020 20:42
    #2

    Mitt barn var tillväxthämmad ca 30 % vid födseln. Det upptäcktes i v 30, fick tul och då beräknades barnet vara ca 25% under normalvikt, vilket ansås vara litet men "normalt" så inga ytterligare undersökningar gjordes och jag vet inte vad det berodde på.

    Han hade problem att amma, hade gulsot och låg efter utvecklingen de första månaderna (jag var så orolig att jag höll på att bli sjuk), och betedde sig som ett förtidigt fött barn. Efter ca 6 mån kom han ikapp och är nu frisk, pigg och helt normal.

  • Tue 30 Jun 2020 21:27
    #3

    För oss var det precis samma, det upptäcktes i v.27 att vår dotter låg på - 30 %. Jag fick gå på regelbundna tillväxtkontroller och flödesmätningar som såg bra ut, hon följde sin kurva hela vägen och vägde 2,3 kg när hon föddes 10 dagar före BF. Hon var liten men pigg och frisk. När hon var runt 4-5 mån hade hon kommit ikapp och låg på normalkurvan. Idag är hon 3,5 år och är längre än de flesta i hennes ålder. Vi fick aldrig någon förklaring till varför hon var liten.

Svar på tråden Tillväxthämmad bebis.