• Thu 25 Jun 2020 17:55
    668 visningar
    4 svar
    4
    668

    Får min man vabba om jag jobbar natt?

    Hoppas få hjälp av någon som är bra på försäkringskassan och vab.

    Jobbade igår kväll och inatt (14-07). Gick av i morse.

    mina barn är hemma och sjuka. Får min man vabba imorgon(fredag) också även fast jag är ledig? Jag har inte hunnit återställa dygnet riktigt.

  • Svar på tråden Får min man vabba om jag jobbar natt?
  • S23
    Thu 25 Jun 2020 19:24
    #1

    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/554f1b41-19b0-4c40-b3f2-7abd70431eb2/Rs_2016_3.pdf&CVID=

    KanKe finns svaret här. Har inte orka att lusläsa själv

  • Thu 25 Jun 2020 20:02
    #2

    Min man jobbar skift och har sina arbetsfria dagar inne i veckorna som återhämtning. Då har vi rätt till förskola = förskolan är ordinarie vårdare.
    Om barnen är sjuka så ska inte maken behöva ta hand om dem, utan då har jag rätt att vabba enligt vad FK sagt till mig.
    Nu kan vi i och för sig lösa det genom att gå omlott och att han byter pass på jobbet. Eller så har han haft en lugn natt och kan ta hand om sjuka barn ändå. Men vid behov så får vi vabba.

  • Tue 30 Jun 2020 19:09
    #3

    Ja det går bra! Den dagen du vakar av och sover räknas som jobbdag. Därav får barnen vara på förskolan den dagen och sin man får vabba om de är sjuka. Så har vi gjort och jag jobbar bara natt ??

  • Tue 30 Jun 2020 19:12
    #4

    Förlåt - missförstod visst lite. Den dagen du är ledig får förstås inte barnen varken vara på förskolan eller din man vabba. Det gäller bara den dagen du går av och sover.

Svar på tråden Får min man vabba om jag jobbar natt?