• Fri 26 Jun 2020 07:11
    1368 visningar
    20 svar
    20
    1368

    När började ditt barn säga färger?

    När lärde sig ditt barn att förstå och säga olika färger, t ex rosa, blått och gult? Mitt barn kunde redan vid 2 år säga känna igen flera färger.

  • Svar på tråden När började ditt barn säga färger?
  • Fri 26 Jun 2020 07:42
    #1

    Han började säga färger vid 2 år men kopplade inte ihop rätt färg med rätt ord. Ett tag trodde jag att han var färgblind men han har fått mer kläm på det nu vid 3 års ålder :)

  • Fri 26 Jun 2020 16:46
    #2
    +1

    När han var 20 månade kunde han alla färger (förutom saker som cerise eller teal, då sade han rosa och grön)

  • Fri 26 Jun 2020 17:17
    #3

    Säga, tja vid 1,5 kanske. Säga rätt färg går några stycken i alla fall nu vid knappa 2. Inget direkt intresse av att rita eller hålla på. Brorsan kunde alla långt tidigare.

  • Fri 26 Jun 2020 20:18
    #4
    -1
    trollhona skrev 2020-06-26 16:46:03 följande:

    När han var 20 månade kunde han alla färger (förutom saker som cerise eller teal, då sade han rosa och grön)


    Det låter inte troligt. Jag hoppas alla förstår att en baby innan två inte kan alla färger.
  • Fri 26 Jun 2020 21:23
    #5
    +1
    Puddi skrev 2020-06-26 20:18:21 följande:
    Det låter inte troligt. Jag hoppas alla förstår att en baby innan två inte kan alla färger.
    Ok, då är han ett geni då menar du?
    Han kunde alfabetet, siffror, alla färger innan 2,
    och geometriska former, skrifttecken och lite matematik efter 2.
  • Sun 28 Jun 2020 16:15
    #6

    Det finns barn som är osäkra på färgerna ända upp i femårsåldern.

  • Elin P
    Mon 29 Jun 2020 08:10
    #7
    +3

    Puddi har inte du nyligen startat en tråd där du frågar folk hur tidigt deras barn börjar prata? Med följd att du sedan blir arg om något barn verkar tidigare än ditt? Varför startar du fler liknande trådar när det bara gör dig arg/ledsen? Bara undrar faktiskt.

  • Elin P
    Mon 29 Jun 2020 08:21
    #8

    Och gällande färgerna brukar BVC kolla vid 4-årskontrollen om barnet kan grundfärgerna röd, blå, gul, grön. Kan barnet det så är allt väl. Kan barnet inte det brukar det heller inte vara någon fara om det inte är flera andra moment som barnet inte klarar. Min son på 3,5 är osäker på färgerna men vi brukar träna det på ett roligt sätt tex genom att läsa böcker eller prata om vilken färg det är på olika saker.

  • Mon 29 Jun 2020 17:51
    #9


    Är det fler än jag som fått rabiata PM från Puddi? {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Mon 29 Jun 2020 17:53
    #10
    +2
    Elin P skrev 2020-06-29 08:10:15 följande:

    Puddi har inte du nyligen startat en tråd där du frågar folk hur tidigt deras barn börjar prata? Med följd att du sedan blir arg om något barn verkar tidigare än ditt? Varför startar du fler liknande trådar när det bara gör dig arg/ledsen? Bara undrar faktiskt.


    Puddi verkar ha blivit medlem på FL för att kunna skryta, och blir sedan förbannad på alla vars barn är mer kunniga.

    Nu har hon startat en tävlingstråd också. 
    (Och arga PM i övrigt)
  • Mon 29 Jun 2020 19:16
    #11
    +1

    Några månader innan 2 års ålder kunde han de vanligaste färgerna. Typ röd, blå, grön, gul, rosa, svart vit. När han var drygt 2 år kunde han ovanligare som cerise och turkos. Ja han kunde både säga färgerna och höll koll på vad som var vad. Nej jag hittar inte på.

    Det är ju så olika det där. Vissa barn är väldigt tidiga med vissa saker. Mitt barn var istället lite senare motoriskt, tog sig inte framåt på något sätt innan 1 års ålder och lärde sig gå vid ca 16 månader.

  • Elin P
    Mon 29 Jun 2020 19:19
    #12
    +1
    trollhona skrev 2020-06-29 17:51:57 följande:

    Är det fler än jag som fått rabiata PM från Puddi? 


    Ja jag med. Det är därför jag tycker hon ska sluta med dessa typer av trådar.
  • Mon 29 Jun 2020 21:01
    #13
    -1
    trollhona skrev 2020-06-29 17:53:43 följande:

    Puddi verkar ha blivit medlem på FL för att kunna skryta, och blir sedan förbannad på alla vars barn är mer kunniga.

    Nu har hon startat en tävlingstråd också. 

    (Och arga PM i övrigt)


    Nej, så är det inte. Syftet med tråden var att få en allsidig normalbild av hur långt den genomsnittlige 2-åringen kommit. Det går inte när folk lägger in överdrifter. Det ger helt enkelt en skev bild och jag bar tvungen att påtala det för vissa. Självklar är det så att olika 2-åringar kommit olika långt. Det var precis det som den här tråden skulle lyfta fram, men istället blev det överdrifter.
  • Mon 29 Jun 2020 21:04
    #14

    Dotter kunde färger på engelska, svenska och teckenspråk vid 2. Sonen kunde bara färger på svenska och ett fåtal på tecken i samma ålder.

  • Mon 29 Jun 2020 21:13
    #15

    Min dotter kunde de vanligaste färgerna:röd, blå, gul, svart, grön, rosa mfl. strax innan två. Min son blandade ihop färgerna så länge att jag trodde han var färgblind, men lärde sig dem strax efter tre.

    Det är väldigt olika med andra ord.

  • Mon 29 Jun 2020 21:22
    #16
    +1

    Min yngsta (idag drygt fem år gammal), kunde samtliga färger när hon var två, dock bara på engelska.

    Och som svar på en av dina andra trådar; min äldsta sa sexordsmeningar när han var 18 månader. Minns det väl. Var höggravid med hans lillasyster (skiljer 19 månader mellan dem), och han satt i mitt knä, pekade på sin leksakstraktor och sa "ja har min traktor där borta".

  • Mon 29 Jun 2020 22:39
    #17
    +1
    Puddi skrev 2020-06-29 21:01:30 följande:
    Nej, så är det inte. Syftet med tråden var att få en allsidig normalbild av hur långt den genomsnittlige 2-åringen kommit. Det går inte när folk lägger in överdrifter. Det ger helt enkelt en skev bild och jag bar tvungen att påtala det för vissa. Självklar är det så att olika 2-åringar kommit olika långt. Det var precis det som den här tråden skulle lyfta fram, men istället blev det överdrifter.
    Så varför är du då så bitter och aggressiv när du får svar du "inte vill ha"?
    Du frågar tex hur mycket barn pratar oh vilka färger de kan, när du sedan får svar som skiljer sig nämnvärt från ditt barns kunnande så går du till attack.
    Varför skulle någon i tråden ljuga om vad deras barn kan? Till vilket syfte och poäng?
  • Tue 30 Jun 2020 02:02
    #18

    Hej jag har inga barn men jag själv för egen del kunde de flesta färgerna när jag var ca 2 år

  • Tue 30 Jun 2020 10:00
    #19
    +2

    Jag är 27 och vet inte vad teal är!

    Men nyanser är en sak, färger något annat.


    trollhona skrev 2020-06-26 16:46:03 följande:

    När han var 20 månade kunde han alla färger (förutom saker som cerise eller teal, då sade han rosa och grön)


  • Sat 27 Feb 2021 21:10
    #20
    +1

    Två år låter sent. Min dotter är 16 månader och kan redan rött blått grönt gult och lila.

Svar på tråden När började ditt barn säga färger?