• Anonym (Äter upp mig)
    Sat 27 Jun 2020 09:52
    954 visningar
    33 svar
    33
    954

    Sambo förstör allt

    Min sambo röker på hasch och marijuana.

    Han säger att han inte är beroende men jag vet att han är!! Han röker flera gånger per dag och om han inte har något och det inte finns i närheten så blir han sur och arg och åker då gärna till andra städer för att hämta vilket är många mil.

    Han har varit arbetslös i flertal månader och har inte sökt ett enda arbete, han säger att han ska göra.

    Han sitter uppe hela nätterna och sover bort dagarna.

    Han startar dagen med frukost och efteråt tar han och röker på. Sen håller han på så.

    Han kan inte gå upp tidigt en dag som idag... då skriker han och säger att han inte sovit så han måste sova =(.

    Måste jag berätta vilket tråkigt liv vi har ihop??

    Jag vill inte lämna det första jag gör. Jag vill kämpa så nu vänder jag mig till er för att få råd.

    Jag förstår att han behöver hjälp men hur?

    Jag orkar inte vara den enda med fast inkomst och att han varje månad klagar på att det inte finns pengar. Han säger till mig att det är så mycket räkningar så när alla räkningar är betalda har vi inte ett öre kvar. Jag börjar starkt misstänka att pengar går till annat.

    En månad tjänade jag 27.000 kronor!!! Otrolig skillnad mot det vanliga 17.000 kr. Men de 27.000 försvann direkt på ?räkningar?. Jag blev så ledsen!!

    Jag sköter inte ekonomin. Han gör det, så varje månad för jag över min hela lön så han betalar alla räkningar. Varför?? Jo för jag har diagnos och min sämsta sida är att ta hand om ekonomi. Jag har förut haft en god man som skött allt.

    Jag kan inget om ekonomi men börjar nu ana att något är fel.

    Jag var tvungen att skriva av mig lite med

  • Svar på tråden Sambo förstör allt
  • Sat 27 Jun 2020 10:13
    #1
    +2

    Du får ju tyvärr höra just det du inte vill höra nu. Om du väljer att inte lämna, vilket det låter som, så har du gjort ditt val. Tråmigt. En missbrukare slutar inte för att sambon vill, utan den dagen han själv vill. Du accepterar o är delvis medberoende. Iom att du tillåter detta. O vem ger pengar åt en missbrukare???? Lika bra kunde du slänga dem i sjön. Men är det så här ni vill leva så... om du nu är under 30år, tänk hur du kommer må om tio år. Nu finns ännu en räddning. Det är för din del att flytta till eget. Är säker på att du kan hålla reda på ekonomin bättre än han. Vill han verkligen ha dig, o er, inser han det när du flyttat o inte en dag tidigare. Då är hans tid kommen att fixa hjälp. Nåt annat finns inte nu, om du väljer att stanna. Tror du får likadana svar av alla. Lycka till. Bakom hörnet väntar livet, om du vågar öppna dörren o gå dit.

  • AnnaZL
    Sat 27 Jun 2020 10:18
    #2

    Lär dig ta hand om ekonomin, för inte över mer pengar till honom, flytta till eget.

    Han vill inte arbeta, utan bara missbruka upp dina pengar. Du kommer inte att kunna ändra på honom. Det är bara han som kan och nu har han en perfekt missbrukartillvaro- inget ansvar och pengar som bara kommer in ändå.

  • Vaness­a89
    Sat 27 Jun 2020 10:18
    #3

    Förklara gärna varför du vill kämpa? Har ni barn tillsammans? I annat fall ser jag inte poängen, eller är det för att det ger dig tillfredsställese att vara omhändertagande? En riktig praktnolla du har valt att dela ditt liv med.

  • Vaness­a89
    Sat 27 Jun 2020 10:20
    #4

    Och SLUTA, FÖRA ÖVER DINA PENGAR TILL HONOM!!!! Det är så dumt att jag inte vet hur jag ska uttrycka det på ett snällt sätt. Skaffa hellre en god man om du inte är kapabel att betala dina räkningar och så vidare.

  • Anonym (FLY)
    Sat 27 Jun 2020 10:21
    #5

    Mitt enda råd är att du INTE ska kämpa i det här läget. Du kommer bara bli mer och mer medberoende. Han kommer aldrig ändra sig om det inte kommer från honom själv. Du måste sätta ner foten- det är inte okej. Han måste söka hjälp.

    Och låt för guds skull inte han sköta din ekonomi! Det kommer sluta med katastrof och att du sitter där med skulder!

    Du måste lämna honom NU! Och tror visst du klarar ekonomin bättre än honom. Betala räkningarna och var sparsam med resten. Och sluta omedelbart att försörja honom, du kommer bara få massa problem och aldrig någonsin en tack.

    Bryt dig fri!!

  • AnnaZL
    Sat 27 Jun 2020 10:22
    #6

    Och för att förtydliga: du kan inte kämpa dig till att han slutar missbruka! En missbrukare vill missbruka, inget du gör kan ändra på det. Du kan lika gärna  kämpa för att förändra vädret.


    Ni kommer aldrig att kunna ha ett bra förhållande- han missbrukar, ljuger stjäl pengar från dig och bryr sig bara om sig själv, låter dig jobba och slita. Om han ville något annat skulle han bete sig annorlunda.


    En missbrukare är styrd av sitt missbruk. Det spelar ingen roll om de gråter och säger vackra ord- se bara till deras handlingar.

  • Psykop­atLena
    Sat 27 Jun 2020 10:28
    #7

    Om du inte ens kan sköta din egen ekonomi så hur kan du bedöma att han behöver hjälp med sitt bruk/missbruk? Märklig inställning. Om han snor dina pengar så kanske det är dags att lämna?

  • Sat 27 Jun 2020 10:29
    #8

    Som tidigare skrivits: du kan inte göra något för att få honom att sluta röka på, det är hans missbruk och hans problem att lösa.

    Du måste sluta föra över dina pengar till honom, han knarkar ju upp dem. Varför skulle du göra ett sämre jobb än han med att hantera ekonomin? Antingen lär du dig hur man gör (klara du ett jobb borde du klara av att betala räkningar) eller så vänder du dig till din kommun för någon form av stöd. Vem har ens sagt till dig att du inte klarar det?

    Sen sparkar du ut hashtomten och lever ett gott liv på egen hand.

  • Anonym (Gina)
    Sat 27 Jun 2020 10:36
    #9

    Du skriver att du tidigare haft god man. Du kan ansöka om det igen, men det kan ta flera månader innan det är igång. Har du någon vän som kan hjälpa dig med ekonomin lite mer akut? Som kanske kan ha en lättare budgetgenomgång med dig och hjälpa dig hur man rent praktiskt betalar räkningar?

  • Anonym (Äter upp mig) Trådstartaren
    Sat 27 Jun 2020 10:39
    #10
    PsykopatLena skrev 2020-06-27 10:28:37 följande:

    Om du inte ens kan sköta din egen ekonomi så hur kan du bedöma att han behöver hjälp med sitt bruk/missbruk? Märklig inställning. Om han snor dina pengar så kanske det är dags att lämna?


    Det är skillnad på att bruka och missbruka. Men en som brukar blir inte tokig om den går utan droger 1 dag. En brukare blir inte så desperat att den åker 20 mil för att köpa sig 5 gram.

    Jag är från en missbrukarfamilj. Båda föräldrar och 2 syskon missbrukar tyngre droger. Det gör allt , verkligen allt för att få sin dagliga dos. Så jo jag anser att han behöver hjälp. Även för att jag ser hur dåligt han mår . Han är inte samma person längre. Inte samma drivande kraft som förut.
Svar på tråden Sambo förstör allt