• Sun 28 Jun 2020 00:45
    1615 visningar
    10 svar
    10
    1615

    Hjälp med allt möjligt inför förta husdjuren, kaniner, kommer på måndag. Kan man lägga någon Matta på botten?

    Hej,

    Jag behöver kanin råd.. Och snabbt ????????????.

    Tanken var att vi skulle börja kolla på kaniner för att eventuellt ge barnen deras första husdjur I augusti. Ist blev det att vi storm fastna för 2st som var klara inom 2v. På denna tid har vi redan haft fullt upp men ska också lyckas lära oss allt om kaniner och skaffa allt till dom. Inkl burbygge.

    I torsdags fick vi även reda på stt de var klara tidigare. Redan nu på måndag.

    Så snälla hjälp. Vad har jag glömt och tips tack.

    Vi bygger en 2 våning bur av osb. Ja det finns bättre och då dyrare material. Men får bli så. Måtten är godkända osv.

    Buren ska stå ute på altanen so. Är täckt av 2 husväggar och 2 öppna håll så att säga.

    .lige frågor.

    1. Vad har ni er toaletthörna och varför och var får man tag i det?

    2. Samma gråf fast runt om i buren.

    3. Finns det något man kan lägga i botten på buren, som kan va säkrtt från dom, för att skydda botten och förenkla vid städning om de eventuellt missar toaletten ???? måste fixas snarast.

    4. Vad är bäst o h varför med drickandet. En flaska som hänger eller keramik skål? Speciellt då de ska stå ute på vintern med.

    5. Vad har ni målt er bur med och varför och var köpte ni den? Dyr å

    6. Har ni några gnagleksaker?

    Hmm vad har jag glömt.. Hmm

  • Svar på tråden Hjälp med allt möjligt inför förta husdjuren, kaniner, kommer på måndag. Kan man lägga någon Matta på botten?
  • Sun 28 Jun 2020 10:15
    #1

    1. De kommer välja en toaletthörna själva. Finns 3 kantiga lådot i plast man kan använda. Men nackdelen är att de gärna gnager på dem och får i sig plasten. Du kommer se ?vilket som är toaletthörnan. Så töm där oftare och lägg dit mer strö. Ev en bricka i metall. Men rackarna kan rata den hörnan om man har otur.

    3. Jag hade inte lagt något alls i botten. Kaniner har ett känsligt tarmsystem och gnager gärna i sig det mesta. Så med en matta i plast eller liknande som de gnager på så har man rätt snabbt en förstoppad kanin som kan dö.

    Rejält strö räcker. Man kan lägga lite kattsand i deras kisshörna under ströet.

    4. I början får du ha både skål & flaska. De är fortfarande rätt små. Men sen är flaska att föredra.

    5. Har just nu inga kaniner. Men har alltid haft rejäla burar med nät i stål ( starkare än hönsnät). För de kan rymma lätt med vanligt hönsnät. Och minkar och rävar kan lätt få tag på dem med svagt nät.

    6. Räcker att du klipper grenar från t.ex. äppelträd de får gnaga på. Detta är viktigt då de måste få slipa sina tänder.

    De behöver en bolåda för att kunna gömma sig och sitta på.

    Låna en kaninbok på biblioteket. De är rätt komplicerade djur. Jag har nu i vuxen ålder haft ca 30 kaniner under min livstid och jag känner mig verkligen inte fullärd.

  • Sun 28 Jun 2020 10:22
    #2

    På Facebook finns mängder med kaningrupper där du kan få hjälp, tex www.facebook.com/groups/1408451509392078/

    www.facebook.com/groups/1610572849270410/

    www.facebook.com/groups/436164589920238/

    www.facebook.com/groups/457842284227147/

    Det som jag tycker är viktigt att man som köpare verkligen tänker igenom det hela noggrant innan köp, som tex vem är det som har huvudansvaret, vad händer om barnen tröttnar (vilket de allra flesta barn snabbt gör), vad gör man om kaninerna inte kommer överens etc

    Hur gamla är kaninerna? Kön? Är det en hanne och en hona så måste hannen i alla fall vara kastrerad. Är de ungar så bör de hållas ifrån varandra tills han är det. Särskilt små kaniner kan bli könsmogna redan vid tre månaders ålder!

    Gällande ålder så får kaninungar inte separeras från sin mamma innan 6 veckors ålder, men seriösa uppfödare separerar inte förrän ungarna är 8 veckor, många väntar ytterligare någon vecka

  • Sun 28 Jun 2020 14:15
    #3

    Tidningdpapper i botten under strot.

  • Sun 28 Jun 2020 14:45
    #4

    Fri tillgång till hö är viktigt, men det vet ni troligtvis redan.

    Välj ett strö i djuraffären att ha på botten. Ni kan alltid rådfråga personalen i djuraffären om det är något ni undrar över

    De kommer inte vara vana att använda en speciell hörna att bajsa i, utan de lär troligtvis göra det i hela buren.

  • Sun 28 Jun 2020 14:48
    #5

    Viktigt med att buren står i skugga om ni ska ha den utomhus.

    Det finns speciella pinnar från tex äppelträd som de gillar att gnaga på. De behöver gnaga för att slipa ner sina tänder. Därav är det även bättre att ge tex hela morötter istället för små bitar

  • Sun 28 Jun 2020 15:48
    #6

    Blir det inte väldigt varmt på sommaren med en bur på altanen? Tänk på att dom även behöver ordentligt skydd mot sol/regn i "uteburen" som bör vara flyttbar så du kan flytta den vartefter gräset äts upp.

  • Sun 28 Jun 2020 15:54
    #7

    Hej! Grattis till att du valt fantastiska husdjur! Har du facebook? Gå isf med i gruppen friare kaninliv för all info och inspo du behöver :)

  • Sun 28 Jun 2020 16:10
    #8

    Tack för alla tips. Jag har hårdpluggat kanin info i 2v så känns nästan som jag tagit en kurs haha ???????? men äsnå vet man ju Intw allt förrän de kommer.

    För de är ju olika individer precis som människor. Detta är det 2 hanar, som inte är syskon. Men just nu går ihop utan problem skulle de börja ogilla varann när de kommer till sin känsliga ålder, så bygger vi buren med möjlighet att dela av i mitten. Då får de 2 lägenheter med 2 våningar var så att säga ???? så kan de de varann genom nät. Skulle de älska varann så har de 4sr 1or ihop haha. Går även ha 4 kaniner sen om man skulle vilja då varje bur blir 70x80 och 60 hög. Men ja som sagt gillar de varann får de väldans yta ????

    Dessa är tränade att få på toa, så att säga. Men ja de kan ju få för sig stt ändra sig när de kommer hit. Vet man ju inte.

    Fundera på ha toa-lätt I deras toa. Någon som använt det?

    Fundera på hö och spån lite blandat sen och. Men fundera på detta med att ha en gummimatra eller nånting annat i botten så skivan inte blir dålig om de väljer att inte kissa i sin toalett. Hmm. Men så rädd de ska äta s

    Pappret osv.

    Även om vi nu ska lägga in pinnar å köpa lite tugg grejs.. Hmm..

    Har ni försäkrar era kaniner?

    Angående fb så tror jag det rä dne tråden jag sökt mig in i. Får se om jag blivit inaläppr

  • Mon 29 Jun 2020 17:29
    #9
    ALLIEVERDO skrev 2020-06-28 16:10:07 följande:

    Tack för alla tips. Jag har hårdpluggat kanin info i 2v så känns nästan som jag tagit en kurs haha ???????? men äsnå vet man ju Intw allt förrän de kommer.

    För de är ju olika individer precis som människor. Detta är det 2 hanar, som inte är syskon. Men just nu går ihop utan problem skulle de börja ogilla varann när de kommer till sin känsliga ålder, så bygger vi buren med möjlighet att dela av i mitten. Då får de 2 lägenheter med 2 våningar var så att säga ???? så kan de de varann genom nät. Skulle de älska varann så har de 4sr 1or ihop haha. Går även ha 4 kaniner sen om man skulle vilja då varje bur blir 70x80 och 60 hög. Men ja som sagt gillar de varann får de väldans yta ????

    Dessa är tränade att få på toa, så att säga. Men ja de kan ju få för sig stt ändra sig när de kommer hit. Vet man ju inte.

    Fundera på ha toa-lätt I deras toa. Någon som använt det?

    Fundera på hö och spån lite blandat sen och. Men fundera på detta med att ha en gummimatra eller nånting annat i botten så skivan inte blir dålig om de väljer att inte kissa i sin toalett. Hmm. Men så rädd de ska äta s

    Pappret osv.

    Även om vi nu ska lägga in pinnar å köpa lite tugg grejs.. Hmm..

    Har ni försäkrar era kaniner?

    Angående fb så tror jag det rä dne tråden jag sökt mig in i. Får se om jag blivit inaläppr


    Två hannar kan gå bra ihop länge men så plötsligt en dag så går det inte bra och blodvite kan uppstå. Har läst om flera sådana fall på just facebookgrupperna jag nämnde tidigare.
  • Mon 29 Jun 2020 17:37
    #10

    Råkade trycka iväg för tidigt.

    Är de inte könsmogna än så kommer det komma inom kort och då börjar de flesta hannar slåss och de kan slåss till en, eller både, dör. Så hade jag varit du skulle jag hållit dom separerade från dag ett. Eventuell kan man ha flera kastrerade hannar tillsammans men det är inte givet och de behöver i regel ha betydligt större plats att vara på än en bur även då för att inte slåss.

    Vad det gäller innehåll i buren så har jag spån både i kisslådan och i burarna. Även om många använder kattsand av olika slag så skulle jag aldrig göra det, särskilt inte sådan som klumpar sig . Man kan ju tänka sig hur det skulle bli inne i magen på dom om de äter av det...

    Gällande vatten så brukar de flesta rekommendera skål, särskilt med vatten. Flaskans nippel fryser under vintern. Eller så kan kaninen fastna/frysa fast med tungan i den på vintern.

Svar på tråden Hjälp med allt möjligt inför förta husdjuren, kaniner, kommer på måndag. Kan man lägga någon Matta på botten?