• Sun 28 Jun 2020 21:39
    1038 visningar
    17 svar
    -2
    17
    1038

    TÄVLING. 2 åringar som först kan hela alfabetet!

    Det här är en form av tävlingstråd för oss som har barn som är 2 år. Vems barn klarar först av hela alfabetet? Den är alltså tänkt för alla som har barn rint 2. Vi skriver i tråden hur långt barnet kommit och hur många månader/dagar det är. Den som först klarar hela alfabetet vinner. Obs! att det här bara är tänkt som en kul grej. Alltså ingen hets med barnen eller nåt. Inte heller öppet för de som kan hela alfabetet eller om de är för gamla.

    Jag börjar! Min dotter är 1 år och 11 månader. Kan ännu A och B.

  • Svar på tråden TÄVLING. 2 åringar som först kan hela alfabetet!
  • Sun 28 Jun 2020 21:58
    #1
    +1

    Du har alltså börjat lära barnet alfabetet efter att ha läst i din andra tråd att andra barn kunnat det vid 2 års ålder? Barn har intresse för olika saker. Är din dotter intresserad av bokstäver? Har hon själv tagit upp det eller försöker du få henne att lära sig?

    Hur som helst, skall du lära henne alfabetet är mitt tips att istället lära henne bokstäver, fast inte nödvändigtvis i rätt ordning. Vokaler är ofta lättast, och man kan tex lära sig känna igen O, E, I och A ganska lätt. Frågan är ju också om du tänker lära henne hur de låter, eller vad de heter. Kör "alfabetssången" 100 gånger, så drömmer ni bägge om alfabetet sedan. Lägg pussel med alfabetet, spela spel osv, men det går inte om hon inte själv vill. Även om hon skulle vilja kanske hon sysslar mest med att lära sig motorik just nu, eller att fundera över färger. Det är inte bråttom att kunna bokstäver.

  • Sun 28 Jun 2020 22:05
    #2

    Haha okej. Vad räknas som att kunna alfabetet? Att rabbla upp alla bokstäverna i rätt ordning vid tillsägelse?

  • Sun 28 Jun 2020 22:30
    #3
    -1
    Catnap skrev 2020-06-28 22:05:27 följande:

    Haha okej. Vad räknas som att kunna alfabetet? Att rabbla upp alla bokstäverna i rätt ordning vid tillsägelse?


    Ja. Och även kunna läsa bokstäverna.
  • Mon 29 Jun 2020 00:45
    #4
    Puddi skrev 2020-06-28 22:30:59 följande:

    Ja. Och även kunna läsa bokstäverna.


    Okej. Och den föräldern som lyckad träna inne detta snabbast vinner?
  • Mon 29 Jun 2020 03:52
    #5
    -2
    Catnap skrev 2020-06-29 00:45:57 följande:
    Okej. Och den föräldern som lyckad träna inne detta snabbast vinner?
    Ungefär så, men bygger på att man är ärlig.
  • Mon 29 Jun 2020 17:34
    #6
    +1

    Min son är 2½, han kan:
    Hela alfabetet
    Alla siffror
    Räkna till 100
    Alla färger
    Alla geometriska former
    Skrifttecken, ? ! ,  mfl  samt + - x  = etc
    Han kan lite matematik
    Han kan stava sitt namn
    Säga sin adress
    Kan vår portkod
    Kan säga flerstaviga ord 
    Kan namnen på de vanligaste djuren
    Och namnet på drygt 10 dinosaurier....

    För att göra det riktigt jobbigt för dig, Han kan det på två språk.
    Vad vann jag?

    Denna tråd är verkligen dum. Barn är barn, de ska inte tävla. Tycker synd om ditt barn om du hela tiden ska jämföra det med andra. Hemsk självbild det lilla barnet kommer få.

  • Mon 29 Jun 2020 21:03
    #7
    -1
    trollhona skrev 2020-06-29 17:34:34 följande:

    Min son är 2½, han kan:

    Hela alfabetet

    Alla siffror

    Räkna till 100

    Alla färger

    Alla geometriska former

    Skrifttecken, ? ! ,  mfl  samt + - x  = etc

    Han kan lite matematik

    Han kan stava sitt namn

    Säga sin adress

    Kan vår portkod

    Kan säga flerstaviga ord 

    Kan namnen på de vanligaste djuren

    Och namnet på drygt 10 dinosaurier....

    För att göra det riktigt jobbigt för dig, Han kan det på två språk.

    Vad vann jag?

    Denna tråd är verkligen dum. Barn är barn, de ska inte tävla. Tycker synd om ditt barn om du hela tiden ska jämföra det med andra. Hemsk självbild det lilla barnet kommer få.


    Nej, det där stämmer naturligtvis inte. Förstår inte ditt syfte med att lägga in såna påhitt.
  • Mon 29 Jun 2020 21:05
    #8
    -2

    Idag har vi övat på A,B och C. Inga jätteframsteg ännu. Men vi övar vidare. På ett väldigt lekfullt sätt naturligtvis. Lägg gärna in träningstips på hur ni lärt era barn alfabetet.

  • Mon 29 Jun 2020 21:17
    #9
    +2
    Puddi skrev 2020-06-29 21:03:46 följande:

    Nej, det där stämmer naturligtvis inte. Förstår inte ditt syfte med att lägga in såna påhitt.


    Det är inte första gången du påpekat att saker andra skriver inte stämmer. Det stämmer troligen till 100%. Mitt äldsta barn kunde ungefär samma saker. Geometriska figurerna är jag osäker på, men det andra gick bra. Hon kunde också förstå begreppen "förut, sedan, nu, då och imorgon". Hon kunde veckdagarnas namn i ordning (de sjöngs varje morgon på barnprogram på tv). Hon kunde allt på svenska och det mesta på spanska (hennes pappas modersmål).

    Som sagt, det är ingen bra idé med en "tävling", även om den är "på skoj". Tävla själv, men dra inte in barnet i det. Varför lära dottern bokstäverna i ordning? Är hon verkligen intresserad av detta?
  • Mon 29 Jun 2020 21:21
    #10
    Puddi skrev 2020-06-29 21:05:35 följande:

    Idag har vi övat på A,B och C. Inga jätteframsteg ännu. Men vi övar vidare. På ett väldigt lekfullt sätt naturligtvis. Lägg gärna in träningstips på hur ni lärt era barn alfabetet.


    Mitt barn lärde sig främst genom att själv fråga och dra fram böcker och bokstäver hon ville prata om. Det var helt enkelt hennes egenvalda intresse.
  • Mon 29 Jun 2020 21:27
    #11
    Ellie skrev 2020-06-29 21:21:03 följande:

    Mitt barn lärde sig främst genom att själv fråga och dra fram böcker och bokstäver hon ville prata om. Det var helt enkelt hennes egenvalda intresse.


    Men frågan är hur man väcker det intresset. Hur ska man göra?
  • Mon 29 Jun 2020 21:27
    #12
    Ellie skrev 2020-06-29 21:21:03 följande:

    Mitt barn lärde sig främst genom att själv fråga och dra fram böcker och bokstäver hon ville prata om. Det var helt enkelt hennes egenvalda intresse.


    Men frågan är hur man väcker det intresset. Hur ska man göra?
  • Mon 29 Jun 2020 21:30
    #13
    Puddi skrev 2020-06-29 21:05:35 följande:

    Idag har vi övat på A,B och C. Inga jätteframsteg ännu. Men vi övar vidare. På ett väldigt lekfullt sätt naturligtvis. Lägg gärna in träningstips på hur ni lärt era barn alfabetet.


    Om du vill ha ett uppriktigt tips från någon med erfarenhet från över 100 olika barn skulle jag säga att alfabetet är ganska tråkigt, skippa det. Om barnet inte har ett särskilt intresse för just alfabetet så är det intetsägande och trist för majoriteten av barn.

    Det är dock faktiskt inte alls svårt att lära 2åringar läsa. Jag har lärt många 2åringar läsa en mängd ord, både korta och långa ord. Barn i den här åldern läser med ordbilder. På samma sätt som du visar en bilderbok med en bild på en elefant och barnet ser att det är djuret elefant, på precis samma sätt kan du visa det skrivna ordet ?ELEFANT? och barnet kan ?läsa? ordet som en bild och veta att det är elefant. Dom ser ordet som ett foto, typ. Många barn läser ordbilder som ?McDonalds? eller ?Ica? tex efter bara någon enstaka upprepning. Har ett barn tillräckligt med ordbilder kan 2åringar lära sig läsa lätta barnböcker mer eller mindre flytande på egen hand. Om barnet själv tycker att det är roligt, vill säga. Inte annars.

    Min egen dotter läste namnen på alla i hennes närmaste familj, och vår hunds namn, utan problem när hon var drygt 2. Det var ord som var intressanta och meningsfulla för henne då. Men alfabetet är inte så kul.
  • Mon 29 Jun 2020 21:35
    #14
    Puddi skrev 2020-06-29 21:27:57 följande:

    Men frågan är hur man väcker det intresset. Hur ska man göra?


    Vissa barn är av sig själva intresserade av alfabetet, som någon tidigare skrev som ett egenvalt intresse. Barn lär sig massor om sina egna intressen som kommer inifrån dom själva. Vissa barn lär sig alla bilmärken i den här åldern, alla siffror, alla bokstäver, alla djur eller hela alfabetet. Man får uppmärksamma vad sitt eget barn är intresserad av och ge näring till barnets egna intresse.
  • Mon 29 Jun 2020 21:49
    #15
    halvan skrev 2020-06-29 21:30:45 följande:

    Om du vill ha ett uppriktigt tips från någon med erfarenhet från över 100 olika barn skulle jag säga att alfabetet är ganska tråkigt, skippa det. Om barnet inte har ett särskilt intresse för just alfabetet så är det intetsägande och trist för majoriteten av barn.

    Det är dock faktiskt inte alls svårt att lära 2åringar läsa. Jag har lärt många 2åringar läsa en mängd ord, både korta och långa ord. Barn i den här åldern läser med ordbilder. På samma sätt som du visar en bilderbok med en bild på en elefant och barnet ser att det är djuret elefant, på precis samma sätt kan du visa det skrivna ordet ?ELEFANT? och barnet kan ?läsa? ordet som en bild och veta att det är elefant. Dom ser ordet som ett foto, typ. Många barn läser ordbilder som ?McDonalds? eller ?Ica? tex efter bara någon enstaka upprepning. Har ett barn tillräckligt med ordbilder kan 2åringar lära sig läsa lätta barnböcker mer eller mindre flytande på egen hand. Om barnet själv tycker att det är roligt, vill säga. Inte annars.

    Min egen dotter läste namnen på alla i hennes närmaste familj, och vår hunds namn, utan problem när hon var drygt 2. Det var ord som var intressanta och meningsfulla för henne då. Men alfabetet är inte så kul.


    Ok perfekt. Vi ska börja öva på det!
  • Mon 29 Jun 2020 22:26
    #16
    +2
    Puddi skrev 2020-06-29 21:03:46 följande:
    Nej, det där stämmer naturligtvis inte. Förstår inte ditt syfte med att lägga in såna påhitt.
    Jo det gör det. Inga påhitt, vad skulle jag tjäna på det? Jag säger inte att han är exceptionell på något sätt, det är inte så att han kan spela trummor och stå på händer samtidigt.
    Men bokstäver och siffror är hans grej. Han kan också räkna baklänges. Det glömde jag skriva. Just nu lär an sig klockan.

    Och han kan soppsortera. Ska vi starta en "tävling" där vi lär barn sopsortera också? Det är ju bra och gynnsamt för alla.
  • Mon 29 Jun 2020 22:26
    #17
    +1

    Vår son känner igen bokstaven B. Han är 2 år och fyra månader.

    Sen kan han namnen på olika verktyg som hammare, såg, tång, ringnyckel, skruvmejsel, skillnaden mellan skruv och spik, vad en mutter är....han kan namnen och peka ut de flesta större delarna på en motorcykel....

    Och utöver detta såklart oändligt många andra saker.

    Med det vill jag säga att ett barn lär sig saker utefter dess intresse.

    Min dotter kunde inte läsa vid 6 års ålder, knappt skriva sitt namn. I åk 4 läste hon bättre än de flesta i klassen och skrev jättefina noveller, långt mer än vad som förväntades i hennes ålder. Stressa inte med läsandet, det kommer när barnen tycker det är kul. Men kom ihåg att läsa mycket själv för ditt barn.

Svar på tråden TÄVLING. 2 åringar som först kan hela alfabetet!