• Mon 29 Jun 2020 11:18
    1518 visningar
    40 svar
    40
    1518

    Nollas SGI:n?

    Hej!

    Vår dotter är 15 månader.

    Min sambo arbetar 100%.

    Imorgon ska han gå på en arbetsintervju och kommer att vara borta hela dagen från sitt arbete utan ersättning. Kommer hans SGI nollas då? Vad kan han göra isf för att det inte ska nollas? Han har inga sem.dagar att ta ut då han nyss börjat på nytt jobb.

    Han kan inte heller vara föräldrarledig eftersom jag är hemma.

  • Svar på tråden Nollas SGI:n?
  • S23
    Mon 29 Jun 2020 12:32
    #1

    Har ni lägstanivådagar kvar? Dom kan man lägga på helgen utan att ha tagit ledigt på fredagen innan eller måndagen efter.

    Så lägger han en lägstanivådag på exempelvis lördagen så är det lugnt.

  • S23
    Mon 29 Jun 2020 12:34
    #2

    Har han varit föräldraledig? Om inte... har han arbetat 6 månader i följd heltid? Isf omfattas han av ett tre månaders efterskydd och sgi bör inte påverkas av att han är

    Borta en dag från arbetet.

    Oavsett bör sgi inte nollas utan enbart sänkas med så mycket som uteblir från hans lön.

    Är man däremot föräldraledig så kan man inte missa med en dag. Då nollas sgi direkt.

    Men ring Fk och hör vad de säger. De har ju öppet idag.

  • Mon 29 Jun 2020 13:23
    #3

    Han kan ta måndagen o h du tar resten av veckan?

  • S23
    Mon 29 Jun 2020 14:59
    #4
    Solen123 skrev 2020-06-29 13:23:54 följande:

    Han kan ta måndagen o h du tar resten av veckan?


    Då sabbar ts sin sgi eftersom barnet är över ett år. Enda lösningen är Isf att en av dem tar en föräldradag på helgen samma vecka som ts partner är ledig
  • Mon 29 Jun 2020 15:03
    #5

    Kan min partner lägga in om en föräldrardag imorgon då, han kommer bara vara borta från barnet i ca 2 timmar. Och så tar jag bort min dag imorgon och lägger på en helg istället?

  • Mon 29 Jun 2020 15:18
    #6
    S23 skrev 2020-06-29 12:32:15 följande:

    Har ni lägstanivådagar kvar? Dom kan man lägga på helgen utan att ha tagit ledigt på fredagen innan eller måndagen efter.

    Så lägger han en lägstanivådag på exempelvis lördagen så är det lugnt.


    Ja det har vi! Men då behöver jag ansöka om att föra över de till honom. Han har sjukpenningdagar kvar dock. Så jag tänker att man kan lösa det idag genom att jag tar bort min morgondag, och lägger in den på helgen. Så tar han en föräldrardag imorgon. Det bör väl funka?
  • Mon 29 Jun 2020 15:31
    #7
    S23 skrev 2020-06-29 14:59:34 följande:

    Då sabbar ts sin sgi eftersom barnet är över ett år. Enda lösningen är Isf att en av dem tar en föräldradag på helgen samma vecka som ts partner är ledig


    Varför skulle min SGI nollas för att han tar en dag? Tänker att man kan lösa det idag genom att jag tar bort min morgondag, och lägger in den på helgen. Så tar han en föräldrardag imorgon på sjukpenningnivå iom att han inte har lägstanivådagar.
  • Mon 29 Jun 2020 15:32
    #8
    S23 skrev 2020-06-29 14:59:34 följande:

    Då sabbar ts sin sgi eftersom barnet är över ett år. Enda lösningen är Isf att en av dem tar en föräldradag på helgen samma vecka som ts partner är ledig


    Varför skulle min SGI nollas för att han tar en dag? Tänker att man kan lösa det idag genom att jag tar bort min morgondag, och lägger in den på helgen. Så tar han en föräldrardag imorgon på sjukpenningnivå iom att han inte har lägstanivådagar.
  • Mon 29 Jun 2020 15:32
    #9
    S23 skrev 2020-06-29 14:59:34 följande:

    Då sabbar ts sin sgi eftersom barnet är över ett år. Enda lösningen är Isf att en av dem tar en föräldradag på helgen samma vecka som ts partner är ledig


    Varför skulle min SGI nollas för att han tar en dag? Tänker att man kan lösa det idag genom att jag tar bort min morgondag, och lägger in den på helgen. Så tar han en föräldrardag imorgon på sjukpenningnivå iom att han inte har lägstanivådagar.
  • Mon 29 Jun 2020 15:32
    #10
    S23 skrev 2020-06-29 14:59:34 följande:

    Då sabbar ts sin sgi eftersom barnet är över ett år. Enda lösningen är Isf att en av dem tar en föräldradag på helgen samma vecka som ts partner är ledig


    Varför skulle min SGI nollas för att han tar en dag? Tänker att man kan lösa det idag genom att jag tar bort min morgondag, och lägger in den på helgen. Så tar han en föräldrardag imorgon på sjukpenningnivå iom att han inte har lägstanivådagar.
Svar på tråden Nollas SGI:n?