• Anonym (Frågande)

    Hur delar man utgifter bäst när en står utan inkomst

    Sedan fem år tillbaka lever jag med en man som jag träffade under studierna. Sedan tre år tillbaka jobbar sambon som blev klar först. Han har då haft en markant större inkomst än vad man har på Csn. Under denna tiden har vi alltid delat på allt när det gäller hyra och liknande.

    I våras blev jag färdig med min utbildning. På grund av Corona har jag dock haft svårt att få ett arbete och kommer därför börja jobba först efter sommaren. Detta innebär att jag kommer gå helt utan inkomst under sommarmånaderna. Under våren hade jag på grund av lång utbildning inget CSN vilket resulterat i att alla mina sparpengar nu tagit slut.

    Efter fem år tillsammans, i en relation där vi nu pratar om att köpa lgh etc hade jag trott att han kunde tänka sig att stå för hyran under de kommande tre månaderna eller åtminstone ta en större del av den. Han tycker i sin tur att det är helt orimligt.

    Är det jag som är orimlig när jag tycker att man i en långvarig relation borde kunna ställa upp för varandra på detta vis? (Vi har för övrigt varit i en liknande situation tidigare fast omvänt, där jag tog två hyror helt själv).

  • Svar på tråden Hur delar man utgifter bäst när en står utan inkomst
  • PelloBello

    Tycker inte att du är orimlig.

    Jag kan inte förstå hur folk kan hålla på mitt och ditt när man lever ihop.

    Jag och min man har ett konto. Varsitt bankkort kopplat till det. Oavsett inkomst eller utgifter så är allt vårt tillsammans. Skulle aldrig vilja ha det på annat sätt om jag lever ihop med någon. Ekonomi är en stor grund till bråk.

  • Anonym (Frågande)

    Hade jag bestämt helt så hade vi kanske haft mer så, men har absolut haft full respekt för att han inte varit bekväm med det. Men just nu sitter vi i en annorlunda sits. Jag har sökt totalt 160 jobb (dvs, gjort allt jag kan) men är nu utan pengar ett par månader. Och han som drar i 40+ innan skatt kan inte betala 1000 kr mer på hyran ens... förstår inte :(

  • Anonym (Hundis)

    Varför är du utan inkomst? Om du är färdig med studierna borde du väl få a-kassa?

  • Anonym (Jenny)

    Ska man dela på utgifterna måste man anpassa sig efter den som har minst inkomst. Det är inte rimligt att kräva att en person ska skuldsätta sig för att ta hand om halva kostnaderna (ja studielån undantaget då kanske).

    Vill den som har högre inkomst ha en högre standard på boende och vardagskonsumtion, som mat och förbrukningsvaror, så är det den personen som står för den biten av utgifterna.

  • Anonym (Frågande)

    Kan av olika anledningar i få a-kassa under de kommande månaderna (innan jobb)

    När det gäller standard så bor vi ganska enkelt så det är inte problemet :)

  • Anonym (Separat ekonomi)

    Hej! Jag har separat ekonomi och tycker i grunden att var och en ska ta ansvar för sin egen ekonomi. Alltså jag vill ha det så, hur andra gör skiter jag i.

    I min relation skiljer det ungefär 10.000 i inkomst men vi betalar alltså hälften var rakt av ändå.

    Jag tycker INTE att du är orimlig i att han kan stå för hela hyran ett par månader, framförallt inte med tanke på att du stått för hyran tidigare. Detta trots att jag själv lever i ett förhållande med separat ekonomi.

    Flytta ut och bo hos dina föräldrar dessa månader så får han ta hyran själv.

    Om jag var du skulle jag nog diskutera detta djupare med din partner.

    Hur tänker han gällande ansvar för hushåll och ekonomisk kompensation vid eventuella framtida föräldraledigheter? Hur tänker han kring en situation där en av er blir sjuka och inte får godkänd ersättning från föräskringskassan?

    Hur tänker han kring fördelning av ekonomi om ni har barn i framtiden?

  • Anonym (Hundis)
    Anonym (Hundis) skrev 2020-06-29 12:38:39 följande:

    Varför är du utan inkomst? Om du är färdig med studierna borde du väl få a-kassa?


    Förlåt! Jag har inte hängt med i ändringarna av regler. Såg nu att det inte längre är säkert att man får det.
  • sextiotalist
    Anonym (Separat ekonomi) skrev 2020-06-29 12:48:37 följande:

    Hej! Jag har separat ekonomi och tycker i grunden att var och en ska ta ansvar för sin egen ekonomi. Alltså jag vill ha det så, hur andra gör skiter jag i.

    I min relation skiljer det ungefär 10.000 i inkomst men vi betalar alltså hälften var rakt av ändå.

    Jag tycker INTE att du är orimlig i att han kan stå för hela hyran ett par månader, framförallt inte med tanke på att du stått för hyran tidigare. Detta trots att jag själv lever i ett förhållande med separat ekonomi.

    Flytta ut och bo hos dina föräldrar dessa månader så får han ta hyran själv.

    Om jag var du skulle jag nog diskutera detta djupare med din partner.

    Hur tänker han gällande ansvar för hushåll och ekonomisk kompensation vid eventuella framtida föräldraledigheter? Hur tänker han kring en situation där en av er blir sjuka och inte får godkänd ersättning från föräskringskassan?

    Hur tänker han kring fördelning av ekonomi om ni har barn i framtiden?


    Som hos oss. Vi har separat ekonomi men har under kristider självklart ställt upp för varandra
  • Anonym (usch)

    Jag fattar inte.. hur hade han tänkt att du skulle kunna betala hälften när du står utan inkomst? Tänker han låta dig sitta där utan mat eftersom du inte har råd med hälften eller vräka dig eftersom du inte har råd med hyran? 

    Jag skulle aldrig någonsin ha sex med en så äcklig man igen efter att han har visat sina sanna färger sådär. Höjden av egoism. 

Svar på tråden Hur delar man utgifter bäst när en står utan inkomst