• Puddi

    Hur många ord kan er 2-åring läsa?

    Hur många ord kan ditt 2-åriga barn läsa?

    Syftet är att få beskrivningar för att få fram hur det är i normalfallet.

  • Svar på tråden Hur många ord kan er 2-åring läsa?
  • Pimpinellan

    I normalfallet kan en två-åring inte läsa ett enda ord. Först skriver du trådar där du antyder att 2-åringar knappt kan prata när folk påstår det, sen skriver du en tråd där de helt plötsligt kan läsa!

  • annabellelee

    Min tvååring läser inga ord. Vad är syftet med dina trådar?

    Blev du så provocerad av att det finns tvååringar som pratar mer än ditt barn att du går bananas? Du kommer få ett svårt liv om du ständigt jämför ditt barn med andras, och inte tål att andra barn kan lika mycket eller mer än ditt barn.

  • Ellie

    Varför jämför du ditt barn med andras på detta vis?

    Min 2-åring kunde "läsa" (känna igen) ca 20 ord. Mamma, pappa, sitt namn, de 12 barnen på avdelningens namn, förskolans namn, "och", "sol", "till", "grattis ". Nu när hon är 8 är hon inte ett dugg intresserad av att läsa, bara när hon måste.

    Kan ditt barn gå, säga ca 10 ord, lyssna till sitt namn? Det räcker.

    Vad tycker ditt barn om att göra? Bygga med klossar? Rulla boll? Köra med bilar? Plocka blommor? Livet är ingen tävling.

  • legomum

    Som jag skrev i en annan av dina trådar. Googla filmer och information om detta så finner du det.

    Puddi ska du sluta skriva till folk i direkt meddelanden och säga till dem att sluta skriva i dina trådar.
    Det är bara tramsigt att hålla på så.

    Med tanke på hur du skriver och hur du skapar nya trådar i ämnet så är det tydligt att du inte kan ta in fakta om att vissa barn är väldigt tidiga i att lära sig vissa saker.
    Men när barn gör det så är det alltid något som barnet intresserar sig för. Finns inte intresset så finns det inte att barnet lär sig heller.

    Men när ett barn visar intresse för något som bokstäver är alltid att det finns en förälder som är villig att lära barnet detta. Sedan när barnet kan bokstäver är det en enkel övergång att lära små ord.
    Det finns en annat sätt att lära mindre barn läsa och det är att visa skyltar så ordet blir en bild. Barnet läser bilderna. Det sättet kan du starta med ännu tidigare än två år.
    Men som sagt var allt går att googla fram.

  • Vildbi

    Min tvååring hade precis lärt sig TALA treordsmeningar på sin tvåårsdag.

    Exempel: namn ha den, namn sitta där, hund äta där, osv.

    Minns inte när barnet började läsa ord. Men jag har några teckningar på kylskåpet som är från 3-4 års åldern. Så står det typ namn, mamma, sol, orm, bil, osv.

    Vid 4,5-5 års ålder vet jag med säkerhet att barnet kunde läsa lättare böcker, då barnet började samla läsborgarmärken då.

    Idag är barnet 10 år och gör inget annat än läser.

  • Vildbi

    Har missat denna tråd, kan du eller någon annan länka?


    annabellelee skrev 2020-06-29 22:13:46 följande:

    Min tvååring läser inga ord. Vad är syftet med dina trådar?

    Blev du så provocerad av att det finns tvååringar som pratar mer än ditt barn att du går bananas? Du kommer få ett svårt liv om du ständigt jämför ditt barn med andras, och inte tål att andra barn kan lika mycket eller mer än ditt barn.


  • Vildbi

    Tack! Hittade några. Tror hen trollar bara. Men så är det ju med typ 50% av alla trådar på fb.

    Bonusbarn, barnvagn på buss, hundar i sängar, dela upp rum, sex och samlevnad, hur man bor, namn, osv. Håller med om att det är underhållande i vilket fall.


    legomum skrev 2020-06-30 10:05:10 följande:

    www.familjeliv.se/forum/thread/80479357-hur-mycket-pratar-era-2-aringar

    www.familjeliv.se/forum/thread/80492339-tavling-2-aringar-som-forst-kan-hela-alfabetet

    titta på föräldrar med underrubriken 1-2 åringar. Det kommer nog en till tråd från Puddi.

    De är något underhållande


    legomum skrev 2020-06-30 10:06:11 följande:

    www.familjeliv.se/forum/thread/80492339-tavling-2-aringar-som-forst-kan-hela-alfabetet

    denne fanns också


  • Puddi
    legomum skrev 2020-06-30 09:35:56 följande:

    Som jag skrev i en annan av dina trådar. Googla filmer och information om detta så finner du det.

    Puddi ska du sluta skriva till folk i direkt meddelanden och säga till dem att sluta skriva i dina trådar.

    Det är bara tramsigt att hålla på så.

    Med tanke på hur du skriver och hur du skapar nya trådar i ämnet så är det tydligt att du inte kan ta in fakta om att vissa barn är väldigt tidiga i att lära sig vissa saker.

    Men när barn gör det så är det alltid något som barnet intresserar sig för. Finns inte intresset så finns det inte att barnet lär sig heller.

    Men när ett barn visar intresse för något som bokstäver är alltid att det finns en förälder som är villig att lära barnet detta. Sedan när barnet kan bokstäver är det en enkel övergång att lära små ord.

    Det finns en annat sätt att lära mindre barn läsa och det är att visa skyltar så ordet blir en bild. Barnet läser bilderna. Det sättet kan du starta med ännu tidigare än två år.

    Men som sagt var allt går att googla fram.


    Kritiken är överdriven. Jag förstår att det är olika för när barn lär dig saker. Men i tråden så verkar det som att alla 2-åringar kan prata flytande och läsa vid 2 år. Det är inte rimligt att det ser ut så. Det ger en skev bild av verkligenheten och det är det jag reagerar på. Förstår du bättre nu vad jag menar?
  • Vanessa89
    Puddi skrev 2020-06-30 13:05:47 följande:

    Kritiken är överdriven. Jag förstår att det är olika för när barn lär dig saker. Men i tråden så verkar det som att alla 2-åringar kan prata flytande och läsa vid 2 år. Det är inte rimligt att det ser ut så. Det ger en skev bild av verkligenheten och det är det jag reagerar på. Förstår du bättre nu vad jag menar?


    Frågan är väl snarare varför du bryr dig så förbannat mkt? Har du inget liv i övrigt?
  • Pimpinellan
    Puddi skrev 2020-06-30 13:05:47 följande:
    Kritiken är överdriven. Jag förstår att det är olika för när barn lär dig saker. Men i tråden så verkar det som att alla 2-åringar kan prata flytande och läsa vid 2 år. Det är inte rimligt att det ser ut så. Det ger en skev bild av verkligenheten och det är det jag reagerar på. Förstår du bättre nu vad jag menar?
    Ingen har påstått att alla 2-åringar pratar flytande. Däremot finns det faktiskt barn som pratar väldigt bra redan vid 2. Ingen har heller påstått att 2-åringar kan läsa. Enstaka ord ja, absolut, men läsa-läsa? Nej. Du verkar inte fatta att barn är olika. Precis som vissa barn går vid 9 månader medans andra går först vid 17 månader pratar en del bara få ord vid 2, kanske 2-ordsmeningar medans andra pratar långa meningar. Det är du som har en skev bild av verkligheten.
  • halvan





    Här är en video på ett barn på 14 månader som kan läsa en handfull ord. Läsa med ordbilder då alltså. Om du söker på youtube hittar du många liknande videor.

  • legomum
    Puddi skrev 2020-06-30 13:05:47 följande:
    Kritiken är överdriven. Jag förstår att det är olika för när barn lär dig saker. Men i tråden så verkar det som att alla 2-åringar kan prata flytande och läsa vid 2 år. Det är inte rimligt att det ser ut så. Det ger en skev bild av verkligenheten och det är det jag reagerar på. Förstår du bättre nu vad jag menar?
    Kritiken är inte överdriven man antal trådar du startat i ämnet är det.
  • Puddi
    legomum skrev 2020-06-30 20:42:43 följande:

    Kritiken är inte överdriven man antal trådar du startat i ämnet är det.


    Nej, det är verkligen inte överdrivet många!
Svar på tråden Hur många ord kan er 2-åring läsa?