• Anonym (Någon­)
    Mon 29 Jun 2020 22:23
    70 visningar
    21 svar
    21
    70

    Dödsångest

    Jag har drabbats av sån dödsångest. Livrädd för att dö och inbillar mig att jag snart kommer att dö. Corona, cancer, hjärtattack, olycka. Är inte rädd för döden tror jag men för att inte finnas längre - att få vara med.

    Önskar jag kunde tänka: dör man så dör man- som min sambo säger att han gör.

    Hur gör ni för att inte vara rädda för att dö?

  • Svar på tråden Dödsångest
  • Mon 29 Jun 2020 23:46
    #1

    Jag känner samma som dig, jag försöker bara undvika såna tankar. Det blir för jobbigt annars.

  • Anonym (Likna­nde)
    Mon 29 Jun 2020 23:54
    #2

    Jag har liknande i perioder. Just nu är jag orolig över diverse sjukdomar, inklusive corona.

    Känner mig så trött och slut och känns som jag håller på bli tokig... Men antar det handlar mest om ångest.

    Är så hemskt att gå runt och tro att man kommer dö snart.

  • Anonym (Varit sån)
    Tue 30 Jun 2020 00:10
    #3

    Var exakt samma för några år sen. Led av en hemsk ångest och trodde jag skulle dö när som helst o var så rädd för precis allting, tills jag tillslut kände att nu kan det inte bli värre o jag slutade att kämpa emot o acceptera livet istället med dem rädslor som finns o mår bra idag.

    En bra grej kan vara att du tar reda på varför du har sån ångest o kbt brukar vara effektivt

  • Tue 30 Jun 2020 00:13
    #4
    Anonym (Någon) skrev 2020-06-29 22:23:47 följande:

    Jag har drabbats av sån dödsångest. Livrädd för att dö och inbillar mig att jag snart kommer att dö. Corona, cancer, hjärtattack, olycka. Är inte rädd för döden tror jag men för att inte finnas längre - att få vara med.

    Önskar jag kunde tänka: dör man så dör man- som min sambo säger att han gör.

    Hur gör ni för att inte vara rädda för att dö?


    Har du ångest varje natt när du går och lägger dig? Du tar det för givet att du ska vakna upp nästa morgon gissar jag? Det är ju skönt att sova! Du dör varje natt när du går och lägger dig. Finns ingen ångest i en död. Bara frid. Du hade nog tänkt annorlunda om du hade bott i Afrika. Då hade du nog sett döden som befriande.


    Du är på den här planeten en liten stund. Gör det bästa du kan utav tiden. Att sova är inget farligt och det skönaste man kan göra.
    Lycka till!

  • Anonym (Någon­) Trådstartaren
    Tue 30 Jun 2020 16:57
    #5

    Tack för era svar. Jag får lära mig hantera detta och försöka tänka på annat. Det blev mycket värre när Covid19 dök upp.

  • Anonym (M A)
    Tue 30 Jun 2020 17:00
    #6

    Om du är troende då ska du inte vara rädd för att dö.

  • Anonym (Någon­) Trådstartaren
    Tue 30 Jun 2020 17:05
    #7

    Nä troende är jag inte :)

  • Anonym (M A)
    Tue 30 Jun 2020 18:15
    #8

    Det förklarar en hel del

  • Anonym (Någon­) Trådstartaren
    Tue 30 Jun 2020 19:28
    #9

    För att? Du menar att om jag blir troende så försvinner rädslan? ;).

  • Anonym (M A)
    Tue 30 Jun 2020 22:36
    #10

    Svaret är Ja!

    Då vet du att du inte kan styra i den frågan utan det är högre makt som styr och du har frid i själen. Du måste själv hitta den frid inom dig själv sen försvinner den känsla som du har nu om döden.

Svar på tråden Dödsångest