• Mon 29 Jun 2020 22:25
    1089 visningar
    7 svar
    7
    1089

    Han kan inte hålla koll på sin ekonomi

    Jag har en "vän", en gammal kollega som har det ganska illa ställt ekonomiskt. Han bor med sin mamma som är psykiskt sjuk så det skulle vara omöjligt för henne att arbeta, men hon är frisk nog enligt F-kassan. Pappan är inte med i bilden. Just nu tvivlar jag på att jag kan anse honom som vän för jag tycker inte han tar ansvar över varken sitt liv, ekonomi eller sin mamma. 

    Min "vän" och jag har känt varandra i några år och har umgåtts med ganska jämna mellanrum tills för några månader sedan då jag flyttade till en annan stad. Jag gick då ifrån ett arbete inom service där lönen låg på någonstans kring 13-14.000:- netto till ett som betalar betydligt mycket bättre. Men min "vän"/kollega stannade kvar, tills Corona kom. Alla på servicearbetet blev uppsagda en efter en och min "vän" har nu ingen inkomst. 

    Igår ringde han och bad om pengar för att kunna köpa mat/betala räkningar, och jag jobbar ju så det borde inte vara ett problem, men nu är han redan skyldig mig 1500:- sedan förra året (då jag tjänade 12.000:- på halvtid och extrajobb). Även då sa han att det var för mat, räkningar etc.

    Okej, men nu har jag ju pengar så några hundringar kan jag väl ge honom? Eller?Förra året var han tydligen SÅÅ fattig, MEN han hade råd att åka på en weekend till Stockholm med några gemensamma vänner. Jag misstänker att mina 1500:- gick dit. Han köpte också en bil men tog lån för det, en ny telefon för 10.000:- (som jag bestämt avrådde honom från att köpa), en ny soffa på avbetalning, en ny TV på avbetalning och en hel del spel till datorn. Det är bara några saker som han införskaffade under sommaren 2019 trots att han hade allt redan i mer slitna skick. 

    Jag förväntade ju mig att få pengarna tillbaka, antingen efter någon månad eller lite i taget (typ 200:-/månaden) men de kom aldrig och han tog aldrig upp det med mig. Så jag nämnde detta för några gemensamma kompisar. Det visar sig att han är skyldig dem pengar också, tillsammans nästan 20.000:-. Vi bestämde oss då för att sätta stopp för att låna ut pengar till honom, för dessa dryga 20-21.000:- är ganska mycket för låginkomsttagare och det är bara summorna vi vet om! Hur mycket han är skyldig sin bror (som har barn och familj, så som jag uppfattar det går de jämnt ut varje månad) eller andra vänner vet vi inte. 

    Det ska tilläggas att det finns ganska mycket småsaker som är tagna på avbetalning i hans (hans mammas) hus. Han har ett svindyrt abonnemang till telefonen så han kan spela massor med mobilspel. 

    Han är helt enkelt jättedålig på att prioritera sin ekonomi. Alla har sagt åt honom att inte köpa saker, till vilket han svarar "Om jag inte får unna mig själv saker kommer jag ta livet av mig."

    Men att unna sig något är inte att shoppa loss och speciellt inte dyra saker. 

    För att göra saken värre lider han också av "offer-syndromet", d.v.s. att han klagar men gör inget åt det. Han sa också i telefonen att han inte hittar något nytt jobb, men enligt hans nu närmaste gemensamma kompis har han bara frågat en vän om hon kan rekommendera honom till ICA:t hon jobbar på. Hon vill inte ha honom där då hon tycker han är jättejobbig p.g.a. "offer-syndromet". Han har inte sökt fler jobb, sökt om att plugga eller ansökt om bidrag. Jag sa åt honom att söka bidrag från A-kassan, men han hade såklart inte varit inskriven då det kostat pengar.

    Vad gör jag(och alla andra) med den här människan? Han är helt uppenbart deprimerad och hans mamma förvärrar allt, men hon kan inte åka in på ett hem och hon kan inte flytta ut. Han vägrar inse att det finns enorma konsekvenser med det här "lyxandet". Situationen är helt ohållbar och han har ju helt klart gett upp.

    Men frågan är helt enkelt, ska jag låna ut lite pengar till honom ändå? Eller vad ska jag göra?
  • Svar på tråden Han kan inte hålla koll på sin ekonomi
  • Mon 29 Jun 2020 22:30
    #1

    Självklart ska du inte låna honom mer pengar! Du är inte ansvarig för hans liv- det är han själv. Finns inget du kan göra alls förmodligen.

  • Anonym (X)
    Tue 30 Jun 2020 00:56
    #2

    Han är ju inte ditt/erat problem. Du ska absolut INTE låna ut pengar till honom. Du kommer aldrig få tillbaka dem.

    Ibland är enda lösningen för sådana här människor att hamna ända nere på botten så det bara finns en väg - uppåt. Innan dess kommer han aldrig göra något av sitt liv. Så låt honom hamna där. Det är att faktiskt att hjälpa honom, hur konstigt det än låter.

  • Anonym (ggf)
    Tue 30 Jun 2020 02:09
    #3

    "Jag har lånat dig 1500. Jag har inte möjlighet att låna dig mer. När tänker du betala tillbaka?"
    Varje gång han frågar om han får låna pengar kör du med "när tänker du betala tillbaka mina 1500 kronor?" Sedan inget mer. Förklara aldrig varför du inte kan låna ut. Du är inte skyldig någon förklaring. 
    Han är inte utblottad. Han hushåller inte med pengarna och det problemet löses inte genom att du pyttsar in mer pengar.

  • Tue 30 Jun 2020 06:39
    #4
    +1

    Du säger självklart nej och ber att han ska betala tillbaka dina 1500 kr !! Han är vuxen och det är inte ditt ansvar. Han har själv satt sig i denna situation och har ingen moral alls då han inte betalar tillbaka.

  • Anonym (F)
    Wed 1 Jul 2020 05:37
    #5

    Håller verkligen med det som skrivs ovan. Fråga var de 1500kr han redan lånar finns och förklara inte varför du inte vill låna ut pengar till honom. Du hjälper honom inte genom att låna ut mer. Gör inte hans problem till dina. Han är ett fall för lyxfällan, om än kanske i mindre format.

  • Anonym (eh)
    Wed 8 Jul 2020 16:47
    #6

    Vad händer efter du lånar ut 100? Har kommer vilja ha mer såklart. Det är så det funkar.
    Låter som någon som utnyttjar staten, man inser aldrig förrän man själv behöver kämpa ihop det själv. Du ska absolut inte ge honom pengar, men du kan ju köpa med mat eller så av medmänsklighet när du besöker honom, utan att han tar det för givet men för att du bryr dig. Men ALDRIG låna ut pengar, för det kommer aldrig att ta slut. Hans ansvar :) 

  • Anonym (Queen biatch­)
    Wed 8 Jul 2020 17:02
    #7

    Anmäl honom till Lyxfällan och hoppas på att de kan sparka hans rumpa fram till ett jobb....

    Man kan inte fortsätta möjligggöra sånt beteende, det blir inget bättre av.

    Alternativet är att du tar skiten själv och villkorar ett räddningslån nu med att du får total översikt och kontroll över hans ekonomi, och rätt att bossa runt med honom tills han har ett nytt jobb. Undras om han skulle välja det?

    Jag har sparkat två omotiverade herrar fram till examen och jobb men det är ganska otacksamt, och då hade de nästan inga lån (förutom till mig då.)

    En släkting har just blivit god man åt en annan släkting som spårat ur med alkoholmissbruk och kommer att förvalta personens pengar i drygt två år tills skulderna är betalda, men då behöver man också vara beslutsam, och kolla personen varje vecka.

Svar på tråden Han kan inte hålla koll på sin ekonomi