• Anonym (Fanny­)
    Mon 29 Jun 2020 22:29
    4335 visningar
    38 svar
    +1
    38
    4335

    Säga upp en fast tjänst för ett vikariat?

    Jag har idag en fast tjänst på kommunen men jag trivs inte. Jag trivs inte med arbetsuppgifter och inte med kollegerna. Tycker inte om arbetstiderna. Har dålig lön för det jobb jag gör. Tycker jag borde ha iaf 2000 kr mer i månaden.

    Nu har jag fått ett vik på en annan arbetsplats. Det är mitt drömjobb! Med god chans till en tillsvidaretjänst.

    Men jag vet inte om jag kommer få tjänstledigt då min chef beviljat 2 andra tjänstledigt i vårt arbetslag.

    Kan jag säga upp en fast tjänst för att ta ett vik...? Eller är jag helt dum i huvudet då...?

  • Svar på tråden Säga upp en fast tjänst för ett vikariat?
  • Anonym (Hmmm)
    Mon 29 Jun 2020 22:39
    #1

    Jag vet att i statlig verksamhet så har man rätt till tjänstledighet. Men annars så är det nog beroende på vad som står i ditt kollektivavtal. Du får helt enkelt fråga din chef om du inte vet.
    Beroende på när viket går igång och din uppsägningstid kan du kanske ställa ultimatum "Antingen skulle jag kunna få tjänstledigt eller så säger jag upp mig".
    Ditt problem ligger i Covid-19, har du råd att inte ha ett jobb när vikariatet går ut, eller kan du då skaffa dig ett nytt jobb fort? Hade inte det varit Covid så hade jag sagt "go for it."

  • Anonym (Fanny­) Trådstartaren
    Mon 29 Jun 2020 22:43
    #2
    Anonym (Hmmm) skrev 2020-06-29 22:39:43 följande:

    Jag vet att i statlig verksamhet så har man rätt till tjänstledighet. Men annars så är det nog beroende på vad som står i ditt kollektivavtal. Du får helt enkelt fråga din chef om du inte vet.

    Beroende på när viket går igång och din uppsägningstid kan du kanske ställa ultimatum "Antingen skulle jag kunna få tjänstledigt eller så säger jag upp mig".

    Ditt problem ligger i Covid-19, har du råd att inte ha ett jobb när vikariatet går ut, eller kan du då skaffa dig ett nytt jobb fort? Hade inte det varit Covid så hade jag sagt "go for it."


    Jag har pratat med min chef ikväll och han var tvungen att fundera sa han. Jag är uska, så jag får alltid jobb i inom vården (inte det jag arbetar inom idag). Då som timmis iofs. Eller så får jag väl börja plugga.
  • Mon 29 Jun 2020 22:45
    #3

    Om din chef redan beviljat 2 andra tjänstledigt så borde det innebära att även du borde få tjl.
    Det tyder ju på att arbetsplatsen beviljar som praxis = du borde få igenom din tjl.

    Om ingen annat fått tjl så hade det varit värre!

    Så hävda praxis och kör på!

    Alltid mkt bättre att ha en fast tjänst i botten.
    Annars hade jag tagit en lång funderare.... Klarar du dej utan jobb om det inte går vägen?
    Jag har själv sagt upp mej 1 gång, från ett hemskt jobb, med bara ett korttidsvik att gå till. Nu gick det vägen och jag fick fortsätta, men även om det tagit slut så hade vi/jag klarat oss och det hade varit värt att ta korttidsvik och annat för att få ekonomin att gå runt istället för att kämpa på trots att jag inte trivdes.

  • Mon 29 Jun 2020 22:48
    #4

    Skulle det vara bättre arbetstider och tror du att du någorlunda lätt skulle kunna få nytt jobb om det visar sig att det inte funkar av något skäl? Bättre lön? Hur lång restid eller skulle du kunna jobba hemifrån?

    Ett drömjobb är tråkigt att missa. Hur många är beroende av din lön? Är du ung och singel eller är du ensamstående med fler barn? Vanligtvis brukar jag tycka att man ska våga chansa men det beror på alla omständigheter runt om.

    Jag funderar också på att söka nytt jobb men är tveksam nu i Corona-tider men jag har barn och annat som är beroende av min inkomst.

  • Anonym (Hmmm)
    Mon 29 Jun 2020 22:50
    #5
    Anonym (Fanny) skrev 2020-06-29 22:43:12 följande:
    Jag har pratat med min chef ikväll och han var tvungen att fundera sa han. Jag är uska, så jag får alltid jobb i inom vården (inte det jag arbetar inom idag). Då som timmis iofs. Eller så får jag väl börja plugga.

    Då säger jag bara: Go for it! Du vantrivs ju! Och det finns chans för tillsvidare!


    Vill han inte bevilja, säg upp dig. Som du säger, vårdpersonal behövs. Du kan alltid "komma tillbaka", även om det inte är samma arbetsplats eller tjänst  :)

  • Anonym (Fanny­) Trådstartaren
    Mon 29 Jun 2020 23:03
    #6
    Schack73 skrev 2020-06-29 22:48:12 följande:

    Skulle det vara bättre arbetstider och tror du att du någorlunda lätt skulle kunna få nytt jobb om det visar sig att det inte funkar av något skäl? Bättre lön? Hur lång restid eller skulle du kunna jobba hemifrån?

    Ett drömjobb är tråkigt att missa. Hur många är beroende av din lön? Är du ung och singel eller är du ensamstående med fler barn? Vanligtvis brukar jag tycka att man ska våga chansa men det beror på alla omständigheter runt om.

    Jag funderar också på att söka nytt jobb men är tveksam nu i Corona-tider men jag har barn och annat som är beroende av min inkomst.


    Det skulle bara bättre arbetstider. Idag börjar jag halv sju tre dagar i veckan (annars börjar jag kl 7) och jobbar till fyra. Jag sitter då med arbetsuppgifter som är otroligt stressande. Iofs bara en halvtimme, men det påverkar mer än man tror.

    I dagsläget har jag 2 mil och 25 min på jobbet. Skulle jag ta det nya jobbet har jag ca 5 km och 7 min (på sommaren kan jag cykla). Vår 5-åring skulle tack vare det få 1,5 timme mindre på förskolan varje dag. I dag går hon 06:15 -16:30 skulle jag ta det andra jobbet skulle hon gå 07:45-16:30.

    Plus att jag skulle vara hemma på morgonen med min 13-åriga flicka som har adhd och ibland har svårt att komma iväg på skolan på morgonen.

    Jag hoppas ju såklart också att jag ska få upp min lön.

    Vi är 5 i familjen med ett stort hus. Så det är klart att vi behöver 2 inkomster. Men i värsta fall kan jag jobba som timmis eller börja plugga...
  • Anonym (Emili­a)
    Mon 29 Jun 2020 23:31
    #7

    Det låter ju inte som att du skulle sitta helt i sjön om vikariatet inte blir tillsvidare. Jag tycker att du ska köra och testa vikariatet. Vi spenderar så mycket av vår tid på jobbet så det är ju bättre om man får göra något man tycker om.

  • Anonym (Mumin­)
    Mon 29 Jun 2020 23:40
    #8

    Jag har gjort det en gång. Jag vantrivdes verkligen och blev erbjuden ett grav.vik på min drömarbetsplats. Tyvärr fick jag inte förlängt, men har aldrig ångrat bytet. Det ger ju arbetslivserfarenhet ändå.

  • Mon 29 Jun 2020 23:44
    #9

    Följ ditt hjärta!

  • Anonym (.)
    Mon 29 Jun 2020 23:51
    #10

    Men finns det ens undersköterskor som är arbetslösa? Det är ju ständig brist där. Jobb finns ju alltid för usk

    Om du är högt skuldsatt, och ensamstående med ett par barn, kanske du inte borde säga upp dig, men annars är det väl bara att säga upp dig om du inte får tjänstledigt.

    Se till att vara med i akassan bara...

Svar på tråden Säga upp en fast tjänst för ett vikariat?