• Anonym (Rädd och orolig­!)
    Mon 29 Jun 2020 22:35
    1326 visningar
    28 svar
    -1
    28
    1326

    Hjälp... Vilken abortmetod?

    Hej! Jag är gravid i vecka 11 och orkar inte förklara varför jag inte gjort någon abort tidigare än så. Jag har mina anledningar.. men nu till saken. Vilken abortmetod skulle ni rekommendera i denna vecka och varför? Tar emot all hjälp och alla råd jag kan få just nu. I det redan tuffa beslutet.

  • Svar på tråden Hjälp... Vilken abortmetod?
  • Anonym (Kirur­gisk)
    Mon 29 Jun 2020 23:29
    #1
    +1

    Hej,

    Det finns bara ett val och det är kirurgisk abort... att göra medicinsk abort är du får långt gången för.

    Ring abortmottagning omgående så kan du säkert få en tid för att träffa barnmorska i veckan.

    Lycka till!

  • Anonym (Bm)
    Mon 29 Jun 2020 23:49
    #2
    Anonym (Kirurgisk) skrev 2020-06-29 23:29:13 följande:

    Hej,

    Det finns bara ett val och det är kirurgisk abort... att göra medicinsk abort är du får långt gången för.

    Ring abortmottagning omgående så kan du säkert få en tid för att träffa barnmorska i veckan.

    Lycka till!


    Vad fick du det här ifrån. Det stämmer absolut inte! Tvärtom. Man gör medicinsk abort upp till abortgränsen. Hare absolut reklamarbetare medicinsk abort men du behöver veta om att det kan vara tufft då du mest troligt kommer se fostret.
  • Tue 30 Jun 2020 10:31
    #7
    -1

    Fy vilket känslokall svar du fick här uppe. Jag hoppas att du kan se förbi det.

    Jag har gjort båda.

    En tidig medicinsk, en kirurgisk och en sen medici sk pga fosterskador.

    Jag rekommenderar kirurgisk om du får det alternativet.

    Det går snabbt, du behöver inte vara delaktig i själva aborten, du blöder mindre efteråt.

    Vid kirurgisk får du en tablett att ta på morgonen, du måste dock fasta 12 timmar.

    Sedan får du komma till sjukhuset. Där blir du sövd. Ingreppet tar ca 10 min. Sen vaknar du, får återhämta dig en stund och sedan åka hem. Inte mer komplicerat än så.

    Lycka till <3

  • Anonym (Rädd och orolig­!) Trådstartaren
    Tue 30 Jun 2020 11:06
    #8
    PelloBello skrev 2020-06-30 10:31:17 följande:

    Fy vilket känslokall svar du fick här uppe. Jag hoppas att du kan se förbi det.

    Jag har gjort båda.

    En tidig medicinsk, en kirurgisk och en sen medici sk pga fosterskador.

    Jag rekommenderar kirurgisk om du får det alternativet.

    Det går snabbt, du behöver inte vara delaktig i själva aborten, du blöder mindre efteråt.

    Vid kirurgisk får du en tablett att ta på morgonen, du måste dock fasta 12 timmar.

    Sedan får du komma till sjukhuset. Där blir du sövd. Ingreppet tar ca 10 min. Sen vaknar du, får återhämta dig en stund och sedan åka hem. Inte mer komplicerat än så.

    Lycka till <3


    Ja hemskt jag tog det inte alls bra... går redan igenom så mkt jobbigt så det där var det sista jag behövde. Tack för ditt svar. Vilken vecka gjorde du kirurgisk?
  • Anonym (Bm)
    Tue 30 Jun 2020 11:19
    #9
    +1
    Anonym (Rädd och orolig!) skrev 2020-06-30 11:06:47 följande:

    Ja hemskt jag tog det inte alls bra... går redan igenom så mkt jobbigt så det där var det sista jag behövde. Tack för ditt svar. Vilken vecka gjorde du kirurgisk?


    Är du säker på att du får besluta det själv? Många sjukhus är restriktiva med kirurgisk abort pga att det alltid är en risk när man gör ett ingrepp av det slaget. Medicinsk är skonsammare mot kroppen.
  • Tue 30 Jun 2020 11:28
    #10
    -1

    OT OT men ibland i abortdebatten så får man känslan att vissa tänker att abort är ngt lättvindigt som kvinnor väljer hejvilt och man åker in och "tar bort" barnet och hej och hå. Min dotter gjorde en tidig medicinsk abort och det rekommenderar jag självklart om det är möjligt istf kirurgiskt ingrepp. Jag var med min dotter på sjukhuset (Sundsvall) när hon gjorde medicinsk abort i vecka åtta. Vi blev YTTERST VÄL omhändertagna och den biten har vi inget att klaga på! (vi hade väl nästan tänkt oss skambeläggande och pekpinnar ICKE, värme och omtanke.....MEN för dottern var det smärta, illamående och det tog fyra timmar innan "klumpen" kom ut. Barnmorskan sa att fostret då var stor som en makaron och "klumpen" var början till en moderkaka. INGEN kvinna vid sina sinnens fulla bruk använder abort som "preventivmedel"....som man då och då hör i debatten.

  • Anonym (Bm)
    Tue 30 Jun 2020 11:43
    #11
    +1
    mari123 skrev 2020-06-30 11:28:03 följande:

    OT OT men ibland i abortdebatten så får man känslan att vissa tänker att abort är ngt lättvindigt som kvinnor väljer hejvilt och man åker in och "tar bort" barnet och hej och hå. Min dotter gjorde en tidig medicinsk abort och det rekommenderar jag självklart om det är möjligt istf kirurgiskt ingrepp. Jag var med min dotter på sjukhuset (Sundsvall) när hon gjorde medicinsk abort i vecka åtta. Vi blev YTTERST VÄL omhändertagna och den biten har vi inget att klaga på! (vi hade väl nästan tänkt oss skambeläggande och pekpinnar ICKE, värme och omtanke.....MEN för dottern var det smärta, illamående och det tog fyra timmar innan "klumpen" kom ut. Barnmorskan sa att fostret då var stor som en makaron och "klumpen" var början till en moderkaka. INGEN kvinna vid sina sinnens fulla bruk använder abort som "preventivmedel"....som man då och då hör i debatten.


    Skönt att höra att ni blev väl bemötta. Det är otroligt viktigt för oss som jobbar att inte skuldbelägga någon och att få patienten att känns sig trygg och väl bemött. Människor som har åsikter om en kvinnas fulla rätt att själv bestämma över sin kropp har inte inom kvinnovården att göra.
  • Anonym (Rädd och orolig­!) Trådstartaren
    Tue 30 Jun 2020 16:02
    #8
    Anonym (Bm) skrev 2020-06-30 11:19:15 följande:

    Är du säker på att du får besluta det själv? Många sjukhus är restriktiva med kirurgisk abort pga att det alltid är en risk när man gör ett ingrepp av det slaget. Medicinsk är skonsammare mot kroppen.


    Nej det är jag inte alls säker på. Ska ringa imorgon.
  • Tue 30 Jun 2020 16:19
    #9
    Anonym (Rädd och orolig!) skrev 2020-06-30 11:06:47 följande:

    Ja hemskt jag tog det inte alls bra... går redan igenom så mkt jobbigt så det där var det sista jag behövde. Tack för ditt svar. Vilken vecka gjorde du kirurgisk?


    Jag minns faktiskt inte. Va ganska länge sedan. La inte så stor vikt vid det då. Men i början av tiden man får göra det iaf.
  • Anonym (Rädd och orolig­!) Trådstartaren
    Tue 30 Jun 2020 18:22
    #10
    Anonym (Bm) skrev 2020-06-30 11:19:15 följande:

    Är du säker på att du får besluta det själv? Många sjukhus är restriktiva med kirurgisk abort pga att det alltid är en risk när man gör ett ingrepp av det slaget. Medicinsk är skonsammare mot kroppen.


    Medicinsk är skonsammare mot kroppen visst det kan jag tänka mig men det är väl ändå inte stora risker vid kirurgisk? Vad är de vanligaste komplikationerna? Tycker väl inte man ska behöva gå igenom att se sitt foster
Svar på tråden Hjälp... Vilken abortmetod?