• Anonym (Kaffedraken)

    Barn nu eller snart?

    Hej familjeliv! Jag skulle gärna vilja höra era tankar angående något jag funderar på.

    Jag och min sambo är båda 24-25 år. Hon är klar med sin utbildning och jobbar och jag har en termin kvar. Vi känner oss trygga med varandra och båda ser framemot att bilda familj. Det vi är osäkra på är om vi ska börja försöka nu eller vänta i ett år. Rent ekonomiskt har det inte någon avgörande betydelse utan vi har marginaler och besparingar. Jag kommer dock ut i arbetslivet nu i vår och förväntar mig en period av korta vikariat och en säkerligen ganska påfrestande period. Vidare ska vi flytta till en ny stad...det är helt enkelt ganska mycket som redan är planerat och att då inte vänta ett år för att få lite stabilitet och ordning känns i mitt tycke lite otåligt. Samtidigt resonerar jag väl också lite som min sambo och tycker att om vi vet vad vi vill och har bra förutsättningar ekonomiskt - varför vänta?

    Jag förstår att detta är mitt beslut och att mina känslor för vägleda mig. Men jag skulle tycka det vore intressant att se hur ni andra skulle ha gjort.

    Allt gott!

  • Svar på tråden Barn nu eller snart?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jobba och prova på vardagen tillsammans som arbetande ett tag innan ni tar nästa steg är mitt råd.

    Passa på att göra vuxna saker ett tag innan ni skaffar er barn.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Utifrån det du skriver här så tycker jag att ni bör vänta ett tag med att skaffa barn. Jag tycker att du bör jobba ett tag först och ni ska ju flytta, så jag tycker att du ska lägga fokus på det nu och se till att jobba och landa i det först, innan barn.

    Gör det ni vill göra och det som redan är planerat och landa i det, sedan kan ni skaffa barn.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Gör vad som känns bäst. Vi fick vårt första barn då vi båda var 22 år (ej planerat men vi blev väldigt glada ändå). Nu har jag nyss blivit gravid igen (planerat, 25 år) och vi ska lägga vårt hus till salu för att bygga ett nytt. Det blir en massa jobb, men livet rullar på ändå.

    Man kan alltid hitta "hinder" för att vänta med barn och dessutom kan det ta väldigt länge innan det går vägen (sen ska ungen förstås bakas klart i magen också ;)). Lycka till! :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag hade definitivt väntat tills du har en fast tjänst och att ni båda trivs med vardagen. Arbetsmarknaden är inte var den var pga Corona.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för alla svar hittills!

    Låter som att de flesta tycker att det är sunt att vänta lite. Ang arbetsmarknaden är jag inte jätteorolig. Har bra utsikter och även om jag inte får drömjobbet så kan jag nog lösa inkomsten. Handlar snarare hur man mår psykiskt ifall man är ny på jobbet eller det är stressigt osv. Känner väl samtidigt en stor längtan på att få starta livet nu efter alla år i skolan.

    Ni som varit väldigt barnsugna men valt att vänta något år för att landa lite tills det blivit lite "lugnare". Tycker ni i efterhand att det var rätt? Eller är det kanske ibland värt att bara köra på?

    Det här med att planera graviditeter är klurigt :p

Svar på tråden Barn nu eller snart?