• Anonym (Anna)
    Tue 30 Jun 2020 11:49
    1614 visningar
    142 svar
    142
    1614

    Varför uppmanas inte män att vara tacksamma?

    En reflektion.

    Majoriteten av mina tjejkompisar håller på med någon form av mindfullnes, yoga, skriver tacksamhetsdagböcker. Skänker pengar till välgörenhet och hjälper andra på något vis. Säger ja till livet och försöker uppskatta det man har och vara en god medmänniska.

    Det slog oss, efter att ha datat runt samt relationer att majoriteten killar vi träffat snarare är tvärt om. De är arga på systemet, samhället, politiker etc. Klagas och diskuteras hela tiden i negativa termer.

    Ska ha och ha sina rättighet istället för att tänka på att ge till andra och vara tacksam...

    Jag vet inte... det är som att vi kvinnor drillas i att omfamna livet och jobba bort negativa tankemönster men jag märker inte samma bland de killar jag träffar.

    Märker mycket ilska och besvikelse.

    Någon mer som reflekterat kring detta? Eller är det bara i våra kretsar detta blivit tydligt?

  • Svar på tråden Varför uppmanas inte män att vara tacksamma?
  • Anonym (sådär­)
    Tue 30 Jun 2020 13:48
    #1
    -1 +4
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-30 11:49:34 följande:

    En reflektion.

    Majoriteten av mina tjejkompisar håller på med någon form av mindfullnes, yoga, skriver tacksamhetsdagböcker. Skänker pengar till välgörenhet och hjälper andra på något vis. Säger ja till livet och försöker uppskatta det man har och vara en god medmänniska.

    Det slog oss, efter att ha datat runt samt relationer att majoriteten killar vi träffat snarare är tvärt om. De är arga på systemet, samhället, politiker etc. Klagas och diskuteras hela tiden i negativa termer.

    Ska ha och ha sina rättighet istället för att tänka på att ge till andra och vara tacksam...

    Jag vet inte... det är som att vi kvinnor drillas i att omfamna livet och jobba bort negativa tankemönster men jag märker inte samma bland de killar jag träffar.

    Märker mycket ilska och besvikelse.

    Någon mer som reflekterat kring detta? Eller är det bara i våra kretsar detta blivit tydligt?


    Jodå jag har reflekterat och kommit fram till slutsatsen att många kvinnor i Sverige verkar ha en enormt snedvriden bild av sig själva, enorma förutfattade meningar om män som de givetvis håller för sanning, samt enorma behov av att sätta sig själva som mall.

    Jag tror inte kvinnor drillas till någonting utan att det är snarare så att ni gärna vill se det så för att rättfärdiga era egna brister/misstag, förutfattade meningar om män och känna er lite bättre än män. 

    Du märker inte dina egna tankemönster hos killar för att killar helt enkelt inte är tjejer så vi kommer inte tänka eller bete oss som er.

    Visst finns det ilska men den beror nog snarare på att vissa kvinnor hela tiden ska sätta sig själva som mall för hur även män borde vara och hela tiden problematisera allt som har med män att göra. Varför kan ni inte bara fatta och acceptera att vi kanske inte vill vara som er?
  • Anonym (Mky)
    Tue 30 Jun 2020 13:54
    #2
    -2

    Mycket intressant ts!

    Har inte tänkt på det innan.

    Många män skulle behöva hjälp med sin ilska! Titta i vilken tråd som helst som avser Greta Thunberg, miljö, Coronapandemin, invandring, att kvinnor får ligga med en man så fort hon lämnar hemmet här på fl eller på Facebook.

    Finns givetvis även en o annan kvinna som fått ur sig hat, men männen är i klar majoritet.

    Olustigt och obehagligt.

  • Anonym (...)
    Tue 30 Jun 2020 13:57
    #3
    -2

    Det som är märkligt med mäns ilska på nätet är att de tror att alla andra män tänker på samma sätt. De är liksom inte egna individer utan tänker som flockdjur.

  • Anonym (Hen)
    Tue 30 Jun 2020 13:59
    #4
    +2
    Anonym (...) skrev 2020-06-30 13:57:40 följande:

    Det som är märkligt med mäns ilska på nätet är att de tror att alla andra män tänker på samma sätt. De är liksom inte egna individer utan tänker som flockdjur.


    Det där var väldigt fördomsfullt.
  • Sogol
    Tue 30 Jun 2020 14:02
    #5
    +2

    Det kan ju vara så att kvinnor har generelt sätt fler saker att vara tacksamma över också i dagens samhälle. Du vet ju inte hur det känns att vara man, precis som jag inte vet hur det känns att vara kvinna. Men visst finns det alltid de som har det värre.

  • Anonym (Sara)
    Tue 30 Jun 2020 14:11
    #6

    Mindfulness och liknande är väl rätt trendigt rent generellt, tex är det ju något som man fångat upp på många sätt inom vården. Så jag tänker att även många män berörs av och engagerar sig i detta. I min omgivning finns det även många män som omfattar detta förhållningssöttpå världen.

    Men viss tär det fler kvinnor och i synnerhet fler kvinnor i grupp. Och jag tänker mig att detär samma orsaker som att det är fler kvinnor som går på zumba , teater eller hänger i stallet. Det finns ganska stora skillnader på gruppnivå mellan män och kvinnor vad gäller fritidsintressen.

  • Anonym (Jo)
    Tue 30 Jun 2020 14:19
    #7
    +3

    Har faktiskt tänkt på det. Grejen är att jag själv är kvinna men är mer som männen du beskriver, har ofta tänkt att det går ju inte att prata med andra kvinnor om nåt vettigt för de fattar aldrig.

  • Anonym (månda­g)
    Tue 30 Jun 2020 14:20
    #8
    +2

    Män har förlorat enormt mycket av sina forna maktpositioner på bara sisådär 50-60 år. Samhället har förändrats och många har inte hängt med, hittar inte sin plats i tillvaron, trodde de skulle kunna vara glidare och kvotera in varann och bara få tjejer och bra jobb och alla möjligheter att förverkliga sig själva. Samhället har samtidigt hårdnat, välfärden sålts ut, de rika blir allt rikare på andras bekostnad, enormt mycket traditionellt manliga jobb har försvunnit, ensamhet har blivit en folksjukdom, kvinnor är bättre tränade på det sociala, mäns traditionella egenskaper anses inte attraktiva längre men de får heller ingen guidning till att börja prata om sina känslor. Vi lever i en mellantid som är svår. Därför blir de arga.

    Så tror jag! Sen är det stora skillnader på individnivå såklart! Jag, som är kvinna, är extremt negativ och förbannad nästan jämt, har ett vildsint klasshat och en teknikfientlig inställning och trivs inte i min tid och tycker ofta att det är alla andras fel att jag inte får ha min frihet. Min sambo, som är man, är supersnäll, hjälpsam mot alla, tar hand om alla andra i första hand, har ett ideal att man ska vara god och göra gott och lever upp till det också. Honom är jag snäll mot iaf, så han inte ska knäckas av den här hårda världen!

  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Tue 30 Jun 2020 14:34
    #9
    Anonym (sådär) skrev 2020-06-30 13:48:19 följande:

    Jodå jag har reflekterat och kommit fram till slutsatsen att många kvinnor i Sverige verkar ha en enormt snedvriden bild av sig själva, enorma förutfattade meningar om män som de givetvis håller för sanning, samt enorma behov av att sätta sig själva som mall.

    Jag tror inte kvinnor drillas till någonting utan att det är snarare så att ni gärna vill se det så för att rättfärdiga era egna brister/misstag, förutfattade meningar om män och känna er lite bättre än män. 

    Du märker inte dina egna tankemönster hos killar för att killar helt enkelt inte är tjejer så vi kommer inte tänka eller bete oss som er.

    Visst finns det ilska men den beror nog snarare på att vissa kvinnor hela tiden ska sätta sig själva som mall för hur även män borde vara och hela tiden problematisera allt som har med män att göra. Varför kan ni inte bara fatta och acceptera att vi kanske inte vill vara som er?


    Såklart har vi brister! Det har ju alla. Jag anser inte att kvinnor skulle vara bättre än män, utan det jag menar är att det verkar som att kvinnor generellt jobbar med sig själva med att se det positiva och bryta negativa tankemönster.

    Det blir sån kontrast där.

    Har tex varit inne på forum med bara kvinnliga medlemmar och det är vanligtvis en mycket positiv ton, pepp och stöd. Omtanke och att fokusera på det som är bra. Medan jag varit inne på formulera som nästan uteslutande dominerats av män som jag fått lämna med en klump i halsen och nästan tårar i ögonen för att samtalen har varit så hatiska och grova. Människosyn jag inte trodde existerade.

    Det får mig att undra om kvinnor och män håller på att drivas åt två olika motpoler istället för samma riktning?
  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Tue 30 Jun 2020 14:36
    #10
    Sogol skrev 2020-06-30 14:02:28 följande:

    Det kan ju vara så att kvinnor har generelt sätt fler saker att vara tacksamma över också i dagens samhälle. Du vet ju inte hur det känns att vara man, precis som jag inte vet hur det känns att vara kvinna. Men visst finns det alltid de som har det värre.


    Kan det absolut vara. Men vet inte om kvinnor (på den tiden det var betydligt kämpigare att vara kvinna) var hatiska, konspirationernas och bittra på systemet? Men det kanske de var..
Svar på tråden Varför uppmanas inte män att vara tacksamma?