• Anonym (Adopt­ion?)
    Tue 30 Jun 2020 11:50
    1472 visningar
    6 svar
    6
    1472

    Får man adoptera bort en femåring? Hur går man tillväga?

    Jag undrar bara lite kort, dels om man FÅR adoptera bort en femåring i Sverige, men också hur man går tillväga?

    Finns det adoptionscentrum för inrikesadoptioner?

    Eller går man via socialtjänsten?

    Eller kan man göra det privat, inom släkten, utan att ha myndigheterna involverade?

    Observera att ni kan bespara er diverse påhopp. Jag har inga barn, så tråden handlar inte om mig. Vi behöver inte heller gå in på vem, var eller varför, då frågorna är allmänt ställda och således endast kräver allmänna svar.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Får man adoptera bort en femåring? Hur går man tillväga?
  • Anonym (Ovanl­igt)
    Tue 30 Jun 2020 12:47
    #1

    Det är socialtjänsten man går igenom och jag tror att det är rätt svårt. I första hand försöker de hjälpa föräldrarna så att de klarar av att ta hand om sitt barn, i andra hand placeras barnet i familjehem. Att svenska barn adopteras bort är väldigt ovanligt.

  • Barbro­45
    Tue 30 Jun 2020 13:00
    #2

    De försöker ofta se till att barnet då adopteras till någon i den närmaste släkten. Detta inträffar ibland när t.ex. föräldrarna avlidit.

  • Anonym (Sara)
    Tue 30 Jun 2020 13:36
    #3

    Det beror ju på orsaken. Om föräldrarna är oförmögna/ovilliga att ta hand om barnet placeras det normalt i familjehem först (vilket kan vara en till barnet närstående). Efter en tid tror jag att det är möjligt med adoption om de biologiska föräldrarna önskar detta. Men det går ju inte fort.

    Om orsaken är att den ena föräldern är frånvarande kan man relativt enkelt genomföra närståendeadoption till den närvarande förälderns partner.

    Vid dödsfall av båda föräldrarna blir väl barnet först familjehemsplacerat, helst inom den närmaste familjen och efter en tid går det säkert att göra adoption även där

    Att adoptera bort ett barn utan myndigheternas inblandning utgår jag från är helt omöjligt.

  • Tue 30 Jun 2020 13:45
    #4
    -1

    Jag skulle göra mig "dum" och ringa socialtjänsten. och säga -"HEJ, ja jag har måhända en udda fråga men kan man adoptera bort en femåring här i Sverige"? Jag är 100% säker på att man får ett korrekt svar och all hjälp man behöver.

  • Anonym (Adopt­ion?) Trådstartaren
    Tue 30 Jun 2020 16:57
    #5

    Tack för alla svar.

  • Anonym (Barns rätt)
    Wed 1 Jul 2020 09:47
    #6

    I Sverige anser man att barnets bästa är att få vara med sina föräldrar och att det är ett stort trauma att skiljas ifrån dem. Så om föräldrar uttrycker en önskan om att adoptera bort sitt barn så kommer socialtjänsten i första hand undersöka var önskan grundar sig i och försöka hjälpa och stötta föräldrarna med olika hjälpinsatser för att de ska kunna/vilja behålla barnet. Om inget hjälper kan det på sikt bli så att det beslutas att adoption är det bästa alternativet för barnet. Men det är inget som sker i en handvändning.

Svar på tråden Får man adoptera bort en femåring? Hur går man tillväga?