• Tue 30 Jun 2020 14:56
    5568 visningar
    15 svar
    15
    5568

    Hur maximera föräldraledighet bäst?

    Hej!

    Vi ska inom kort få vårt första barn och har som ambition att vara hemma så länge som möjligt med honom. Primärt kommer det vara jag som vi planerar ska vara med honom första 2 åren, därefter tar min man över. Jag har alltid velat vara länge hemma med mina barn, har inte bråttom alls att komma tillbaka till jobbet och vill dra ut på det då länge jag bara kan, vi kommer nog även skaffa fler barn ganska tätt. Vilka sätt finns att planera/lägga upp föräldraledigheten optimalt för att maxinera tiden hemma, helst med bibehållen sgi? Vi har medel sparade som vi kommer kunna ta av för att dryga ut föräldrapenningen, problemet främst är mer hur man får giltig frånvaro maximal tid gentemot atbetsgivaren. Tacksam för tips!

  • Svar på tråden Hur maximera föräldraledighet bäst?
  • Kodia
    Tue 30 Jun 2020 15:19
    #1

    Ingen FP alls första året, och därefter 5 dagar/v.

  • Tue 30 Jun 2020 16:03
    #2

    Håller med, snåla som sjutton första året. För då behöver man inte ta ut någon FP alls, ens SGI är ändå skyddad.
    Sen från 1-2 år, ta ut fp 5 dagar per vecka eller varva med jobb/studier. Så länge man har sysselsättning 5 dagar så skyddas SGI'n. Kan vara plugg 2 dagar + FP 3 dagar, jobb 1 dag + FP 4 dagar etc.
    Man tjänar också in semester de 120 första dagarna av sin föräldraledighet. Så det kan vara vits att vara lite strategisk i att bryta sin f-ledighet och lägga semester.

  • S23
    Tue 30 Jun 2020 17:32
    #3

    Till att börja med. Noll dagar tills barnet fyller ett år.

    Studier på 50% på distans från mellan 1-1,5 år. Om barnet föds i början av året,Uppfattar det dock som att erat barn kommer snart?, Kan man utnyttja sommaruppehållet.

    (Som exempel vårat barn, född i februari. Studera hela vårterminen ocj även höstterminen, då är sgi skyddad över sommaren utan att man studerar).

    När barnet fyller 1,5 måste man enligt lagen ta föräldrapenning för att ha rätt att vara ledig. Däremot kan arbetsgivaren ha generösare regler. Kolla detta.

    Jag har förmånen att fått beviljat tjänstledigt för studier på heltid från att barnet är 1,5, trots att jag bara studerat halvtid. På så sätt kan jag vara hemma med barnet till tvp år utan att ha tagit en enda föräldrapenningdag och skyddat sgi. Och vi kommer kunna vara hemma utan att ha sabbat sgi fram tills att barnet är drygt 3,5

    Har man arbetat sex månaders heltid har man ett så kallar efterskydd. Det kan ni utnyttja om pappan väljer att vara hemma innan barnet är 1,5. Alternativt om hans arbetsgivare har regler som gör att han har rätt att vara ledig efter det utan att ta föräldrapenning.

    Har han arbetat 6 månader heltid har han ett efterskydd på 3 månader och kan alltså vara hemma tre månader utan föräldrapenning utan att hans sgi påverkas

  • S23
    Tue 30 Jun 2020 17:33
    #4

    Studerar man 50% så är alltså HELA ens sgi skyddad

  • Tue 30 Jun 2020 17:40
    #5

    Mitt bästa tips är att ni planerar så att båda är hemma mycket i början, gärna 3-4 månader. Då hinner ni starta er familj i lugn och ro och även om tex matningen strular, så hinner ni komma igång ordentligt och få rutiner innan det är dags för någon av de vuxna att börja jobba igen.
    Efter den långa gemensamma ledigheten så kolla på möjligheten att den andre jobbar tex 80% och är ledig antingen fre eller måndag om ni behöver ta ut SGI-dagar över helgen (är man ledig mån/fre så kan man ta ut lör + sön + lediga dagen = få ut rejält med pengar trots ganska lite ledighet från jobbet). Är ni inte beroende av att ta ut SGI-dagar över helgen, så är det skönast att den andre är ledig onsdagar, då har man max 2 dagar i sträck utan sin partner.

    Sen har det varit bättre för oss att dela tidigt. En bra lösning var att ena av oss jobbade måndag+tisdag och den andre torsdag+fredag, så onsdagen var vi båda hemma och hjälptes åt tex passade på att göra BVC-besök och liknande, det blev också en mjukare "överlämning" då båda var hemma så sådant som "hur mkt har barnet ätit/sovit/är det tänder på gång/feber?" avklarades på den gemensamma dagen.

    Den dag vi var lediga tillsammans var guld värd, man kan åka till BVC, tandläkaren, klippa håret, handla när det är lite folk i affären osv. Så helgerna blev mer lediga för oss!
    Städning och göra matlådor till båda föräldrarna gick också lättare när vi var hemma tillsammans 3 dagar/vecka, att ha en färdig matlåda i kylen/frysen att ta med till jobbet eller äta till lunch är guld värt och gjorde att vi sparade mycket pengar = mer ledighet!

    Så spara in på mycket och satsa på gemensam ledighet!

  • S23
    Tue 30 Jun 2020 17:49
    #6

    Som tidigare skrivit kan det finnas fördelar med att ni båda är hemma i början. Men ni vill ju spara dagar så då är detta kanske inget alriernatuv om ni inte har sparpengar så att ni faktiskt klarar er på att exempelvis bara en av er arbetar halvtid. Så gjorde vi första året. Levde på en halvtidslön.

  • Wed 1 Jul 2020 14:55
    #7

    Tack för alla bra tips! Låter som att man inte bör ta ut dagar alls första året, vilket får bli så. Vet ni ifall man kan vara ledig båda två samtidigt men att bara den ene tar ut f-penning? Jag vet att man har 30 dagar som man får ta ut gemensamt, men om man vill ha mer tid genensamt ihop med barnet, kan arbetsgivaren neka ledighet till den andre föräldern även om den andre föräldern också är ledig? För egentligen vet ju inte arbetsgivarna om att den andres partner också är hemma, eller...? Och båda föräldrarna har väl rätt att ta ut föräldraledighet under de första 1,5 åren utan krav på ersättning om jag förstått det rätt.

  • S23
    Wed 1 Jul 2020 15:29
    #8
    Dandreon skrev 2020-07-01 14:55:42 följande:

    Tack för alla bra tips! Låter som att man inte bör ta ut dagar alls första året, vilket får bli så. Vet ni ifall man kan vara ledig båda två samtidigt men att bara den ene tar ut f-penning? Jag vet att man har 30 dagar som man får ta ut gemensamt, men om man vill ha mer tid genensamt ihop med barnet, kan arbetsgivaren neka ledighet till den andre föräldern även om den andre föräldern också är ledig? För egentligen vet ju inte arbetsgivarna om att den andres partner också är hemma, eller...? Och båda föräldrarna har väl rätt att ta ut föräldraledighet under de första 1,5 åren utan krav på ersättning om jag förstått det rätt.


    Nu har rätt att vara hemma båda två fram tills barnet är 1,5 år utan att ta föräldrapenning eller att bara den ena tar. Så fram tills ett års ålder kan ni vara hemma båda två utan att ta föräldrapenning utan att förstöra sgi, och arbetsgivaren kan inte neka. Och som du sade, de vet ju inget om det ens.

    Jag ocj min man arbetade för samma arbetsgivare och var föräldralediga samtidigt i ett helt år. Han dock bara på halvtid.

    Så. Ta inga dagar första året helt enkelt. Beroende på ekonomi så kanske det är värt att försöka spara lite extra fram tills bebis kommer
  • Wed 1 Jul 2020 15:33
    #9
    Dandreon skrev 2020-07-01 14:55:42 följande:

    Tack för alla bra tips! Låter som att man inte bör ta ut dagar alls första året, vilket får bli så. Vet ni ifall man kan vara ledig båda två samtidigt men att bara den ene tar ut f-penning? Jag vet att man har 30 dagar som man får ta ut gemensamt, men om man vill ha mer tid genensamt ihop med barnet, kan arbetsgivaren neka ledighet till den andre föräldern även om den andre föräldern också är ledig? För egentligen vet ju inte arbetsgivarna om att den andres partner också är hemma, eller...? Och båda föräldrarna har väl rätt att ta ut föräldraledighet under de första 1,5 åren utan krav på ersättning om jag förstått det rätt.


    Man har rätt att söka föräldraledigt hos sin arbetsgivare utan att ta någon ersättning alls från Försäkringskassan tills barnet är 18 månader. Arbetsgivaren kan inte neka föräldraledighet under samma period heller, oavsett om båda föräldrarna är hemma samtidigt eller inte. Däremot kan inte båda föräldrarna ta ut föräldrapenning för samma dagar, med undantag för dubbeldagarna. Det går dock utmärkt att vara hemma samtidigt men ta ut föräldrapenning varannan dag eller varannan vecka. På så vis fördelar ni dagarna jämnt mellan er istället för att ena föräldern tar ut majoriteten av dagarna.

    Vi kommer inte att ta några dagar alls första året för att kunna vara lediga tillsammans så länge som möjligt. Första halvåret kommer vi att leva på sparade pengar, och resterande 6 månader på en halvtidslön. Därefter är tanken att vi båda ska jobba 50% och vara föräldralediga 50% varannan dag. Vi kommer med andra ord att dela helt lika på föräldradagarna, och barnet kommer att vara hemma i 2,5 år på heltid. Glad
  • Wed 1 Jul 2020 15:43
    #10

    De gemensamma dagarna kan ni bara ta ut under det första året, och är ni då hemma utan föräldrapenning så bränner de inne. Är ni hemma efter ettårsdagen (tills barnet är 1,5) utan att ta ut föräldrapenning ryker sgin om ni inte skyddar den på annat sätt genom att t ex studera.

    Alltså: för att vara hemma med barnet på heltid så kan ni spara dagarna första året, men sen måste personen som är hemma börja ta ut 5 dagar i veckan för att skydda sin sgi. Och ni kan inte båda två vara föräldralediga med föräldrapenning (för samma barn) efter att barnet fyllt ett. Är ni hemma utan föräldrapenning mellan 12-18 månader ryker sgi:n.

    Avslutningsvis kan ni bara spara 96 dagar efter att barnet fyllt 4, resterande dagar brinner inne.


    Dandreon skrev 2020-07-01 14:55:42 följande:

    Tack för alla bra tips! Låter som att man inte bör ta ut dagar alls första året, vilket får bli så. Vet ni ifall man kan vara ledig båda två samtidigt men att bara den ene tar ut f-penning? Jag vet att man har 30 dagar som man får ta ut gemensamt, men om man vill ha mer tid genensamt ihop med barnet, kan arbetsgivaren neka ledighet till den andre föräldern även om den andre föräldern också är ledig? För egentligen vet ju inte arbetsgivarna om att den andres partner också är hemma, eller...? Och båda föräldrarna har väl rätt att ta ut föräldraledighet under de första 1,5 åren utan krav på ersättning om jag förstått det rätt.


  • Wed 1 Jul 2020 15:49
    #11
    Ignoramus skrev 2020-07-01 15:43:30 följande:

    De gemensamma dagarna kan ni bara ta ut under det första året, och är ni då hemma utan föräldrapenning så bränner de inne. Är ni hemma efter ettårsdagen (tills barnet är 1,5) utan att ta ut föräldrapenning ryker sgin om ni inte skyddar den på annat sätt genom att t ex studera.

    Alltså: för att vara hemma med barnet på heltid så kan ni spara dagarna första året, men sen måste personen som är hemma börja ta ut 5 dagar i veckan för att skydda sin sgi. Och ni kan inte båda två vara föräldralediga med föräldrapenning (för samma barn) efter att barnet fyllt ett. Är ni hemma utan föräldrapenning mellan 12-18 månader ryker sgi:n.

    Avslutningsvis kan ni bara spara 96 dagar efter att barnet fyllt 4, resterande dagar brinner inne.


    Om man har ekonomisk möjlighet att vara hemma tillsammans, men att bara ena föräldern tar ut föräldrapenning, då är dubbeldagarna ganska meningslösa va? Om man tar ut 30 dubbeldagar så innebär det ju i praktiken att 60 dagar försvinner från den totala "potten" av dagar. Så har jag tolkat det i alla fall, rätta mig gärna om jag har fel.
  • Wed 1 Jul 2020 15:53
    #12
    +1

    Så är det!

    Men ja, vi försökte också maxa våra dagar men dels känner jag att det är dags att barnet börjar på förskolan nu (corona spelar iofs in här, vi bor på landet och är väldigt låsta härute när kollektivtrafiken måste väljas bort. Barnet träffar inga jämnåriga och alla dagar ser typ likadana ut :( ), och dels tycker man tillslut att det är rätt trist att bara gå hemma hela dagarna och aldrig ha några pengar hehe. Nu är dessutom en till på väg så nu är det helt plötsligt inte säkert att vi hinner ta ut alla dagar innan 4-årsdagen ;)

    Men ja, man är ju trevligt att kunna ha valmöjligheten i alla fall, och jag hade inte gjort något annorlunda!


    Weloty skrev 2020-07-01 15:49:29 följande:

    Om man har ekonomisk möjlighet att vara hemma tillsammans, men att bara ena föräldern tar ut föräldrapenning, då är dubbeldagarna ganska meningslösa va? Om man tar ut 30 dubbeldagar så innebär det ju i praktiken att 60 dagar försvinner från den totala "potten" av dagar. Så har jag tolkat det i alla fall, rätta mig gärna om jag har fel.


  • Wed 1 Jul 2020 15:56
    #13

    * just, värt att tänka på är ju också att pensionen drabbas av ett år utan inkomster, och vill/behöver man ta ett lån inom den närmsta tiden så är ju bankerna inte superimponerad av nollad inkomst följt av föräldrapenning/halvtidsersättning i ytterligare ett år. Sånt som vi borde ha tänkt på till exempel, nu när vatten och avlopp ska dras.

  • Thu 2 Jul 2020 08:20
    #14
    Ignoramus skrev 2020-07-01 15:56:44 följande:

    * just, värt att tänka på är ju också att pensionen drabbas av ett år utan inkomster, och vill/behöver man ta ett lån inom den närmsta tiden så är ju bankerna inte superimponerad av nollad inkomst följt av föräldrapenning/halvtidsersättning i ytterligare ett år. Sånt som vi borde ha tänkt på till exempel, nu när vatten och avlopp ska dras.


    Det påverkar absolut!


    Vill dock lägga till att den förälder som har den lägsta inkomsten i fyra år från det att barnet föds, tilldelas det som Pensionsmyndigheten kallar barnår.
    Så den allmänna pensionen får ett högre beräkningsunderlag under dessa år.
    Om båda tjänar väldigt lite så kommer det bara gagna den ena men alltid nåt

    Tjänstepensionen är oftast skyddad under föräldraledighet, men det finns i kollektivavtalet i så fall vad som gäller.

  • Sat 4 Jul 2020 23:14
    #15
    Dandreon skrev 2020-07-01 14:55:42 följande:
    Tack för alla bra tips! Låter som att man inte bör ta ut dagar alls första året, vilket får bli så. Vet ni ifall man kan vara ledig båda två samtidigt men att bara den ene tar ut f-penning? Jag vet att man har 30 dagar som man får ta ut gemensamt, men om man vill ha mer tid genensamt ihop med barnet, kan arbetsgivaren neka ledighet till den andre föräldern även om den andre föräldern också är ledig? För egentligen vet ju inte arbetsgivarna om att den andres partner också är hemma, eller...? Och båda föräldrarna har väl rätt att ta ut föräldraledighet under de första 1,5 åren utan krav på ersättning om jag förstått det rätt.
    Som andra skrivit:
    Båda får vara hemma 1 år utan att varken SGI eller annat påverkas. Man får vara hemma båda tills barnet är 18 månader, men om man inte har inkomst 5 dagar/vecka eller studerar 50% (eller mer) på utbildning som berättigar till CSN, så förlorar man sin SGI. Så vill båda vara hemma tillsammans länge, så bör man inte ta ut någon FP alls, eller snåla med dagarna tex att den som har högst SGI tar ut SGI-dagar i så liten utsträckning som möjligt under första året.
    Efter första året kan ena ta 5 dagar/vecka och den andre studera 50% på distans = båda har skyddad SGI och är hemma mycket tillsammans.
    Eller jobbar man 30 % vars = 1,5 dag vars varje vecka och tar ut 3,5 FP-dag vars = båda har inkomst 5 dagar/vecka men är bara borta 1,5 dag/vecka => man har 4 heldagar ledigt tillsammans varje vecka och fullt SGI-skydd.
Svar på tråden Hur maximera föräldraledighet bäst?