• Tue 30 Jun 2020 15:16
    3155 visningar
    10 svar
    10
    3155

    Menscykeln efter uttag av spiral?

    Hej! Har haft hormonspiral (kyleena) i nästan två år, haft hyfsat regelbunden blödning under tiden. Tog ut den nu i fredags (26/6).

    Tänkte höra om lite erfarenheter när kroppen kom igång efter uttag av spiral för er? När hade ni ägglossning efter uttag?

    Enligt min mens app så ska jag blöda om ca 7 dagar, brukar det bara flyta på som vanligt efter uttag eller ?börjar cykeln om??

    Lite luddigt men hoppas ni förstår vad jag menar

  • Svar på tråden Menscykeln efter uttag av spiral?
  • Wed 1 Jul 2020 12:25
    #1

    För mig kom det typ direkt. Hade min i 5 år och blödde som en slaktad kalv! Fick åka till akuten 2 ggr..., tydligen vanligt att blöda så mkt. Äl kommer igång allt ifrån direkt upp till 4 mån sa min läkare.

  • Wed 1 Jul 2020 15:19
    #2
    MeandHim skrev 2020-07-01 12:25:51 följande:

    För mig kom det typ direkt. Hade min i 5 år och blödde som en slaktad kalv! Fick åka till akuten 2 ggr..., tydligen vanligt att blöda så mkt. Äl kommer igång allt ifrån direkt upp till 4 mån sa min läkare.


    Ojdå, det lät ju inte bra. Igår kom det blod, inte jättemycket men idag ingenting. Känns lite konstigt..
  • Mon 6 Jul 2020 08:29
    #3

    Jag tog ut min hormonspiral 8/6 och väntade mens ca 14/6 men den kom 10/6, alltså tidigt. Har som du haft regelbundet m spiral men den här gången blev det en mer kraftfull mens. Anade att ÄL skulle vara 19/6 för jag har en kort cykel och är osäker om den verkligen var då.. nu har jag dock inte fått nästa mens som var beräknad 3/7 och hade igår negativ grav test.

    Har dock Molande lätt mensvärk så ska prata m Gyn idag, känns konstigt oavsett?!

  • Mon 6 Jul 2020 09:06
    #4
    sommar2020regn skrev 2020-07-06 08:29:29 följande:

    Jag tog ut min hormonspiral 8/6 och väntade mens ca 14/6 men den kom 10/6, alltså tidigt. Har som du haft regelbundet m spiral men den här gången blev det en mer kraftfull mens. Anade att ÄL skulle vara 19/6 för jag har en kort cykel och är osäker om den verkligen var då.. nu har jag dock inte fått nästa mens som var beräknad 3/7 och hade igår negativ grav test.

    Har dock Molande lätt mensvärk så ska prata m Gyn idag, känns konstigt oavsett?!


    Ja det beter sig konstigt här med, tog ut spiralen 26/6, kom lite blod 1/7 sen inget mer. Igår 5/7 kom det lite till men så pyttelite att jag bara behöver trosskydd så känns inte som mens?!
  • Anonym (Anony­m123)
    Mon 6 Jul 2020 12:10
    #5

    Jag hade regelbunden mens med kyleena, tog ut den och fick som beräknat ägglossning 2 dagar senare, blev gravid direkt!

  • Mon 6 Jul 2020 13:29
    #6
    Alexandra93 skrev 2020-07-06 09:06:31 följande:
    Ja det beter sig konstigt här med, tog ut spiralen 26/6, kom lite blod 1/7 sen inget mer. Igår 5/7 kom det lite till men så pyttelite att jag bara behöver trosskydd så känns inte som mens?!
    Jag hade 5 dagar och sen inget mer. Men fick faktiskt tid hos gyn idag pga den här molande smärtan så vi kikade.
    Min slemhinna är bara ca 7mm (är + 10mm för mens) och jag är 3 dagar sen med mensen, dvs den kommer inte komma inom en vecka heller. Men brösten är "mensbröst" hehe, dvs ömma o en strl större.
    Vi såg även en liten cysta (follikel) som inte verkat få "komma till"... Hon tänker att 1) jag har missat en ÄL pga ägg släppte aldrig 2) jag hade senare ÄL än vad jag trodde och blev gravid senare, kanske 27/6... I så fall ser det normalt ut. 
    Fick rekommendation att testa mig igen på onsdag... hmmm
  • Mon 6 Jul 2020 18:18
    #7
    Anonym (Anonym123) skrev 2020-07-06 12:10:07 följande:

    Jag hade regelbunden mens med kyleena, tog ut den och fick som beräknat ägglossning 2 dagar senare, blev gravid direkt!


    Oj det gick fort! Grattis
  • Mon 6 Jul 2020 18:19
    #8
    sommar2020regn skrev 2020-07-06 13:29:22 följande:

    Jag hade 5 dagar och sen inget mer. Men fick faktiskt tid hos gyn idag pga den här molande smärtan så vi kikade.

    Min slemhinna är bara ca 7mm (är + 10mm för mens) och jag är 3 dagar sen med mensen, dvs den kommer inte komma inom en vecka heller. Men brösten är "mensbröst" hehe, dvs ömma o en strl större.

    Vi såg även en liten cysta (follikel) som inte verkat få "komma till"... Hon tänker att 1) jag har missat en ÄL pga ägg släppte aldrig 2) jag hade senare ÄL än vad jag trodde och blev gravid senare, kanske 27/6... I så fall ser det normalt ut. 

    Fick rekommendation att testa mig igen på onsdag... hmmm


    Spännande, får se vad resultatet säger då! Lycka till
  • Mon 6 Jul 2020 18:40
    #9
    Alexandra93 skrev 2020-07-06 18:19:19 följande:
    Spännande, får se vad resultatet säger då! Lycka till
    Får se om jag "vågar" göra det på onsdag, kanske avvaktar en vecka i alla fall. 
    Försöker du tempa el hålla kolla på ÄL på något sätt? :)
  • Mon 6 Jul 2020 19:48
    #10
    sommar2020regn skrev 2020-07-06 18:40:24 följande:

    Får se om jag "vågar" göra det på onsdag, kanske avvaktar en vecka i alla fall. 

    Försöker du tempa el hålla kolla på ÄL på något sätt? :)


    Ja tagit ältest men inget som visat något. Tycker bara det är konstigt om detta skulle vara mens då det inte är något färskt blod utan pyttelite ?gammalt? som kommet lite då och då...

    Enligt mensappen som följer cykeln innan jag tog ut spiralen så ska jag ha min mens nu. Så tidsmässigt stämmer det in men känns verkligen inte som mens..
Svar på tråden Menscykeln efter uttag av spiral?