• Anonym (TS)

    Stöld från postbox

    Väntade på en leverans av ett mindre paket idag. När jag spårade paketet så stod det att det hade blivit levererat till min brevlåda i förmiddags.

    Vi har våra brevlådor nere i entrén i sådana där stora postboxar. När jag var nere och kollade så var min brevlåda tom. Jag såg också att personen som delat ut post har glömt att låsa postboxen efter sig. De öppnar ju postboxarna med en nyckel som öppnar upp många brevlådor på samma gång. Sen har man inte låst när man gått därifrån.

    Mitt paket är ju borta. Har inte en aning om vart det är. Jag undrar vad jag borde göra åt detta? Vems är ansvaret? Är jag skyldig att betala för ett paket som försvunnit från min brevlåda på det här sättet? Värdet på mitt paket är drygt 300kr.

  • Svar på tråden Stöld från postbox
  • Anonym (M)

    Att polisanmäla stölden och kontakta företaget du handlat från och det som utfört leveransen känns som en bra början. Och ta en bild på den öppna luckan att ha som bevis om det behövs.

  • Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2020-06-30 17:59:59 följande:

    Att polisanmäla stölden och kontakta företaget du handlat från och det som utfört leveransen känns som en bra början. Och ta en bild på den öppna luckan att ha som bevis om det behövs.


    Den öppna luckan är ju inget bevis? Ts kan ju lika väl ha öppnat luckan själv med sin egen nyckel kan ju företaget som delar ut post hävda?
  • Anonym (M)
    Anonym (?) skrev 2020-06-30 18:02:35 följande:
    Den öppna luckan är ju inget bevis? Ts kan ju lika väl ha öppnat luckan själv med sin egen nyckel kan ju företaget som delar ut post hävda?

    Det är bara leveransföretagen som har nyckel som öppnar hela dörren på postskåpet. De boende har bara nyckel till sina egna fack.
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2020-06-30 18:02:35 följande:
    Den öppna luckan är ju inget bevis? Ts kan ju lika väl ha öppnat luckan själv med sin egen nyckel kan ju företaget som delar ut post hävda?
    Som en annan skrev så kan jag bara öppna min egen brevlåda. Nu stod de stora luckorna som öppnar många brevlådor på samma gång öppna. 18 stycken brevlådor stod alltså olåsta, inklusive min egen.
  • Anonym (rt)

    Börja med att kontakta leveransbolaget och se hur dom ser på saken. Börjar dom motsätta sej är det rätt kört bevismässigt.

Svar på tråden Stöld från postbox