• Anonym (Ebba)
    Tue 30 Jun 2020 17:45
    99 visningar
    14 svar
    14
    99

    Tar jag för mycket skit av andra?

    Börjar undra om jag borde bita ifrån mer än jag gör. Vet inte varför jag inte gör det. Om det är för att jag inte orkar bry mig, för att jag vill take the high road, för att jag inte är uppfostrad att stå upp för mig själv eller för att det rinner av mig som en gås. Jag vet inte men ni kan väl svara om ni tycker att jag borde ha bitit ifrån i någon eller alla av mina exempel.

    Svärmor helt apropå ingenting vänder sig till mig och säger:
    Vad annat är nytt? Ska ni inte skilja er snart?
    Jag svarar lugnt, vänt till min man: Jag vet inte? Ska vi det?
    Vi har varit tillsammans över 20 år och planerar ingen skilsmässa.

    Samma lunch, samma svärmor vänd till mig:
    Jag ger dig hälften av pengarna om det får tyst på dig.
    Jag svarar lugnt: Jag kan ta pengarna men lovar inte att vara tyst men du kan ju försöka.
    Jag är en tystlåten person och säger inte speciellt mycket.

    En kvinna som är full som ett as och som jag har träffat i 10 minuter på en fest och som inte vet något alls om mig kallar mig för hora två gånger och ifrågasätter vad det är för fel på mig som inte har barn bland annat skit hon sa. Jag tittar på henne och hennes man vänder mig om och börjar småprata med min man.

    Blir attackerad via min mans vän som ringer min man och påstår att jag har sagt saker jag aldrig har sagt  och min man står upp för mig och säger att dom har helt fel. Jag vill konfrontera den så kallade vännen själv när jag får reda på det här men gör det inte av respekt för min man som tycker att jag ska låta det vara.

    Borde jag go crazy när jag blir utsatt för sånt här? Är det något fel på mig som inte river upp himmel och jord när jag blir attackerad?

  • Svar på tråden Tar jag för mycket skit av andra?
  • Tue 30 Jun 2020 17:50
    #1

    Jag tycker du är ganska sansad och mogen. Däremot bör du kanske ta det mer på allvar när det gäller folk som du ändå umgås mycket med, så som din svärmor. Om det är hennes humor och inte illa menat, så kan det väl vara så. Men det verkar som om du själv inte vet om hon menar att vara elak eller inte? 

  • GGN
    Tue 30 Jun 2020 18:00
    #2

    Jag tyckte du hade riktigt bra svar när svärmor var en idiot. Jag har haft en sån men då en karl som bet ifrån, annars hade jag inte kunnat leva med honom.

  • Anonym (Jösse­s!)
    Tue 30 Jun 2020 18:01
    #3

    Tja, en sak är då säker. Jag hade aldrig mer umgåtts med den svärmorn!  De andra två hade jag sagt några väl valda ord. Jag var en mes som ung, sen har jag lärt mig att fräsa ifrån. Ingen sätter sig på mig och jag tar ingen skit. Inte från nån.

  • Anonym (Ebba) Trådstartaren
    Tue 30 Jun 2020 18:09
    #4
    AndreaBD skrev 2020-06-30 17:50:21 följande:
    Jag tycker du är ganska sansad och mogen. Däremot bör du kanske ta det mer på allvar när det gäller folk som du ändå umgås mycket med, så som din svärmor. Om det är hennes humor och inte illa menat, så kan det väl vara så. Men det verkar som om du själv inte vet om hon menar att vara elak eller inte? 
    Hon gömmer sig bakom att hon skämtar när min man ibland säger ifrån men vet inte om jag köper det riktigt. Säkert finns det ett uns av sanning i hennes eviga "skämt" som är ganska elaka mot mig. Hon säger ju aldrig något liknande till min man eller andra. Men sen kan hon göra snälla saker för mig som att ge mig hennes guldsmycken i present t ex och det gör man väl inte till någon man ogillar så svårt att veta vad hon håller på med.
    GGN skrev 2020-06-30 18:00:56 följande:
    Jag tyckte du hade riktigt bra svar när svärmor var en idiot. Jag har haft en sån men då en karl som bet ifrån, annars hade jag inte kunnat leva med honom.
    Bet din man ifrån varje gång? Min man gör det ibland men gömmer sig också ganska ofta bakom att hans mamma bara har dålig humor.
    Anonym (Jösses!) skrev 2020-06-30 18:01:43 följande:
    Tja, en sak är då säker. Jag hade aldrig mer umgåtts med den svärmorn!  De andra två hade jag sagt några väl valda ord. Jag var en mes som ung, sen har jag lärt mig att fräsa ifrån. Ingen sätter sig på mig och jag tar ingen skit. Inte från nån.
    Om du bara visste resten med svärmor. Det där är snälla saker för att komma från henne ska du veta. Listan skulle kunna göras lång. Vad hade du svarat på mina exempel?
    Jag vet verkligen inte om jag struntar i elaka påhopp för att jag verkligen inte orkar bry mig och för att jag känner mig trygg i mig själv ändå för att jag vet att jag är en bra och snäll människa eller om det är för att jag är konflikträdd.


  • Anonym (Ebba) Trådstartaren
    Tue 30 Jun 2020 18:14
    #5

    Tillägg till mitt sista stycke i inlägg fyra:

    Kanske har jag för mycket respekt för att inte göra det obekvämt för andra inblandade som min man med sin mamma och kompis eller värden för festen med den fulla kvinnan? För om jag ställer till ett jävla liv med den fulla kvinnan t ex så drabbas ju värden på festen och värden är ju inte ansvarig för vad en gäst gör och säger. Jag vet inte...

  • Anonym (Jösse­s!)
    Tue 30 Jun 2020 18:26
    #6

    Jag kan inte säga vad jag skulle svarat, men jag hade skällt ut hon som sa hora. Svärmorn hade jag bara gått ut och aldrig mer träffat. "Skämt" eller inte, man säger inte så. Din mans vän hade jag nog krävt att maken inte umgåtts mer med. Han ska ta ditt parti och inte vännens. Visst händer det att jag struntar i vissa saker och bara utgår, men svar på tal har jag alltid numer. Tillräckligt många har tryckt ner mig genom åren och jag är helt enkelt less.

  • Tue 30 Jun 2020 18:34
    #7
    Anonym (Ebba) skrev 2020-06-30 18:09:24 följande:
    Hon gömmer sig bakom att hon skämtar när min man ibland säger ifrån men vet inte om jag köper det riktigt. Säkert finns det ett uns av sanning i hennes eviga "skämt" som är ganska elaka mot mig. Hon säger ju aldrig något liknande till min man eller andra. Men sen kan hon göra snälla saker för mig som att ge mig hennes guldsmycken i present t ex och det gör man
    Jag tycker att du gör rätt, men jag hade även svarat henne om att du blir väldigt sårad när hon säger sådant och att du inte uppskattar hennes sk skämt.
  • Anonym (Linn)
    Tue 30 Jun 2020 18:41
    #8

    Jag tycker att du svarade bra mot svärmor. Men det är verkligen aggressiva samtal ni för med varandra. Det är uppenbart att svärmor ogillar dig starkt. Jag skulle tom säga att man hatar någon om man regelbundet fäller sådana kommentarer som hon gör.

    Varför umgås du med henne?

    Nästa gång hon säger så, fråga rakt ut: Vad menar du? Varför säger du sånt?

    Slingrar hon sig och menar på att hon skämtar, säg: Jag tror inte att du skämtar. Alltså låt henne inte komma undan.

  • Anonym (Ylva)
    Tue 30 Jun 2020 19:09
    #9

    Tycker som en annan skriver att du hanterar det moget. Om nån är oförskämd mot mig så brukar jag fundera om jag bryr mig om den personens åsikt. I alla fall så har jag inte brytt mig om vad personen tycker. Jag ser det mer som att den personen mår säkert inte bra. Hade personen mått bra så hade den inte haft ett behov av att sprida negativitet.

    Skulle du nån gång bli sårad av en persons Kommer tar då tycker jag att du ska markera. Man behöver inte gå banans för att markera utan säg vad du känner och tänker.

  • Anonym (Sara)
    Tue 30 Jun 2020 20:16
    #10

    Jag tycker att du bemöter situationerna normalt.

    Sen blir man ju lite nyfiken på svärmor. Ogillar hon dig eller har hon väldigt speciell humor?

  • Anonym (Sara)
    Tue 30 Jun 2020 20:19
    #11
    Anonym (Ebba) skrev 2020-06-30 18:14:48 följande:

    Tillägg till mitt sista stycke i inlägg fyra:

    Kanske har jag för mycket respekt för att inte göra det obekvämt för andra inblandade som min man med sin mamma och kompis eller värden för festen med den fulla kvinnan? För om jag ställer till ett jävla liv med den fulla kvinnan t ex så drabbas ju värden på festen och värden är ju inte ansvarig för vad en gäst gör och säger. Jag vet inte...


    Jag kan inte se vad du vunnit på att ställa till med en scen. Är ju jättebra at hålla sig lugn, är ju uppenbart att det är den andra som gjort bort sig.
  • Anonym (Ebba) Trådstartaren
    Wed 1 Jul 2020 14:06
    #12
    Anonym (Jösses!) skrev 2020-06-30 18:26:42 följande:
    Jag kan inte säga vad jag skulle svarat, men jag hade skällt ut hon som sa hora. Svärmorn hade jag bara gått ut och aldrig mer träffat. "Skämt" eller inte, man säger inte så. Din mans vän hade jag nog krävt att maken inte umgåtts mer med. Han ska ta ditt parti och inte vännens. Visst händer det att jag struntar i vissa saker och bara utgår, men svar på tal har jag alltid numer. Tillräckligt många har tryckt ner mig genom åren och jag är helt enkelt less.
    Lite annorlunda än hur jag gör kan man säga.
    Virriga Vera skrev 2020-06-30 18:34:19 följande:
    Jag tycker att du gör rätt, men jag hade även svarat henne om att du blir väldigt sårad när hon säger sådant och att du inte uppskattar hennes sk skämt.
    Fast jag blir ju inte sårad. Jag tycker bara att hon är en idiot när hon säger sånt där och att det säger mer om henne än mig.
    Anonym (Linn) skrev 2020-06-30 18:41:22 följande:
    Jag tycker att du svarade bra mot svärmor. Men det är verkligen aggressiva samtal ni för med varandra. Det är uppenbart att svärmor ogillar dig starkt. Jag skulle tom säga att man hatar någon om man regelbundet fäller sådana kommentarer som hon gör.
    Varför umgås du med henne?
    Nästa gång hon säger så, fråga rakt ut: Vad menar du? Varför säger du sånt?
    Slingrar hon sig och menar på att hon skämtar, säg: Jag tror inte att du skämtar. Alltså låt henne inte komma undan.
    Min man gömmer sig och henne bakom att hon har dålig humor och att hon är gammal och att man förändras då. Det skulle jag kunna köpa om det inte var så att hon alltid har varit så här i dom 20+ åren jag har känt henne. Jag umgås med henne för att det är min mans mamma och jag är "tvungen" pga det.
    Anonym (Ylva) skrev 2020-06-30 19:09:41 följande:
    Tycker som en annan skriver att du hanterar det moget. Om nån är oförskämd mot mig så brukar jag fundera om jag bryr mig om den personens åsikt. I alla fall så har jag inte brytt mig om vad personen tycker. Jag ser det mer som att den personen mår säkert inte bra. Hade personen mått bra så hade den inte haft ett behov av att sprida negativitet.
    Skulle du nån gång bli sårad av en persons Kommer tar då tycker jag att du ska markera. Man behöver inte gå banans för att markera utan säg vad du känner och tänker.
    Så tänker jag också alltid om jag bryr mig om den personens åsikt och faktum är att jag inte gör det i 99 fall av 100. Kanske är därför som jag inte orkar säga ifrån? För att jag låter det rinna av mig som vatten på en gås för att jag inte bryr mig? Jag vet inte.
    Anonym (Sara) skrev 2020-06-30 20:16:21 följande:
    Jag tycker att du bemöter situationerna normalt.

    Sen blir man ju lite nyfiken på svärmor. Ogillar hon dig eller har hon väldigt speciell humor?
    Svårt att säga med svärmor men det jag är säker på är att hennes dröm är att bo ihop med sin son. Inte friskt alltså. OBS! Jag menar inte på ett incestuöst sätt utan bara att hon alltid har gått så mycket upp i sin son att hon inte skaffade sig ett eget liv fast han flyttade hemifrån för många herrans år sen.
    Anonym (Sara) skrev 2020-06-30 20:19:40 följande:
    Jag kan inte se vad du vunnit på att ställa till med en scen. Är ju jättebra at hålla sig lugn, är ju uppenbart att det är den andra som gjort bort sig.
    Hade inte vunnit nånting utan jag funderar mer på om det är dåligt för min egen självkänsla eller nåt att inte bita ifrån. Eller om det faktum att jag inte gör det betyder att jag är konflikträdd. Eller kanske är jag högst normal, sansad och mogen som någon skrev. Det är det jag vill reda ut och förstå om mig själv så jag uppskattar alla bra råd jag har fått av er.





  • Anonym (Peter­)
    Wed 1 Jul 2020 15:22
    #13
    Anonym (Ebba) skrev 2020-06-30 17:45:40 följande:

    Blir attackerad via min mans vän som ringer min man och påstår att jag har sagt saker jag aldrig har sagt  och min man står upp för mig och säger att dom har helt fel. Jag vill konfrontera den så kallade vännen själv när jag får reda på det här men gör det inte av respekt för min man som tycker att jag ska låta det vara.


    Har du pratat med bruden än då?
  • Anonym (Linn)
    Wed 1 Jul 2020 16:40
    #14
    Anonym (Ebba) skrev 2020-07-01 14:06:14 följande:

    Lite annorlunda än hur jag gör kan man säga.Fast jag blir ju inte sårad. Jag tycker bara att hon är en idiot när hon säger sånt där och att det säger mer om henne än mig.Min man gömmer sig och henne bakom att hon har dålig humor och att hon är gammal och att man förändras då. Det skulle jag kunna köpa om det inte var så att hon alltid har varit så här i dom 20+ åren jag har känt henne. Jag umgås med henne för att det är min mans mamma och jag är "tvungen" pga det.Så tänker jag också alltid om jag bryr mig om den personens åsikt och faktum är att jag inte gör det i 99 fall av 100. Kanske är därför som jag inte orkar säga ifrån? För att jag låter det rinna av mig som vatten på en gås för att jag inte bryr mig? Jag vet inte.Svårt att säga med svärmor men det jag är säker på är att hennes dröm är att bo ihop med sin son. Inte friskt alltså. OBS! Jag menar inte på ett incestuöst sätt utan bara att hon alltid har gått så mycket upp i sin son att hon inte skaffade sig ett eget liv fast han flyttade hemifrån för många herrans år sen.Hade inte vunnit nånting utan jag funderar mer på om det är dåligt för min egen självkänsla eller nåt att inte bita ifrån. Eller om det faktum att jag inte gör det betyder att jag är konflikträdd. Eller kanske är jag högst normal, sansad och mogen som någon skrev. Det är det jag vill reda ut och förstå om mig själv så jag uppskattar alla bra råd jag har fått av er.


    Din man ska tacka sin lyckliga stjärna för att du inte lämnat honom pga svärmor. Jag kan tänka mig att ni träffar henne väldigt ofta. Hon verkar vara en elak energitjuv. Starkt att du stått ut.
Svar på tråden Tar jag för mycket skit av andra?