• Thu 2 Jul 2020 08:54
    419702 visningar
    2742 svar
    -1
    2742
    419702

    Tempkurvor

    Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

    Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

    För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

    Ger en kort beskrivning:

    Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

    Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

    Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

    För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

    Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

    Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

    Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

    Temp visar att ägglossningen skett.

  • Svar på tråden Tempkurvor
  • Thu 2 Jul 2020 09:20
    #1

    Vad kul, jag är gärna med! Jag tycker det är väldigt intressant med tempkurvorna faktiskt :) jag använder natural cycles och har tempat drygt 1,5 år. Har pco med väldigt oregelbundna cykler så då var det väldigt skönt att kunna se när jag haft äl då jag aldrig hittade äl mha äl-test.

    Har fått hjälp av letrozol och ovitrelle de tre senare cyklerna, bifogar min graf på dessa tre cykler. Är nu alltså på tredje omgången letrozol och har bim nästa fredag, 10e juli.

    Hur ligger du till? Visa din kurva?:)

  • Thu 2 Jul 2020 09:29
    #2
    amandakollb skrev 2020-07-02 09:20:04 följande:

    Vad kul, jag är gärna med! Jag tycker det är väldigt intressant med tempkurvorna faktiskt :) jag använder natural cycles och har tempat drygt 1,5 år. Har pco med väldigt oregelbundna cykler så då var det väldigt skönt att kunna se när jag haft äl då jag aldrig hittade äl mha äl-test.

    Har fått hjälp av letrozol och ovitrelle de tre senare cyklerna, bifogar min graf på dessa tre cykler. Är nu alltså på tredje omgången letrozol och har bim nästa fredag, 10e juli.

    Hur ligger du till? Visa din kurva?:)


    Spännande! :D

    Jag använder fertility friend. Kan visa min kurva då jag blev gravid sist. Tyvärr fick vi avbryta pga fosterskador I vecka 15. Tog 11 månader av försök och 4 månader med tempning.

    Här är iaf den kurvan.



    Nu är vi på försök ett efter det. Vet inte om jag fått äl eller ej, då den känns ganska utdragen. Men fick iaf en höjning idag så kanske. :)

  • Thu 2 Jul 2020 09:46
    #3

    kul :D ser ut som du fick en implantationsdipp eller vad det heter, 3 dagar efter äl när du blev gravid? vad jobbigt det måste varit att få avbryta :( 

    spännande! ser ju ut som en stegring nu som du säger! har ni säkrat upp bra med sex innan? :) 

  • Thu 2 Jul 2020 09:59
    #4
    amandakollb skrev 2020-07-02 09:46:33 följande:

    kul :D ser ut som du fick en implantationsdipp eller vad det heter, 3 dagar efter äl när du blev gravid? vad jobbigt det måste varit att få avbryta :( 

    spännande! ser ju ut som en stegring nu som du säger! har ni säkrat upp bra med sex innan? :) 


    Ja det var fruktansvärt. Sån lycka som slutade i sån sorg. Bara att fortsätta kämpa och hoppas på ny chans!

    Ja ellerhur? Om än tidigt så ser det ut som implantation. :)

    Pm= sex på bilderna :)
  • Thu 2 Jul 2020 10:33
    #5
    PelloBello skrev 2020-07-02 09:59:43 följande:
    Ja det var fruktansvärt. Sån lycka som slutade i sån sorg. Bara att fortsätta kämpa och hoppas på ny chans!

    Ja ellerhur? Om än tidigt så ser det ut som implantation. :)

    Pm= sex på bilderna :)
    förstår det, måste varit hemskt :( 

    okej, har inte riktigt koll på alla symboler på fertility friend, men om sex är pm så ser det ut som ni fick till det dagen innan och två dagar innan äl? :)

    slutade du tempa när du plussade sist? 
  • Thu 2 Jul 2020 10:35
    #6
    amandakollb skrev 2020-07-02 10:33:16 följande:

    förstår det, måste varit hemskt :( 

    okej, har inte riktigt koll på alla symboler på fertility friend, men om sex är pm så ser det ut som ni fick till det dagen innan och två dagar innan äl? :)

    slutade du tempa när du plussade sist? 


    Ja såvida äl skett då. Får s eom ett par dagar om tempen håller sig uppe :)

    Ja jag slutade tempa när jag plussade. :)
  • Thu 2 Jul 2020 10:52
    #7
    PelloBello skrev 2020-07-02 10:35:04 följande:
    Ja såvida äl skett då. Får s eom ett par dagar om tempen håller sig uppe :)

    Ja jag slutade tempa när jag plussade. :)
    ja spännande :) 

    jag funderar på att fortsätta tempa ett tag när/om jag plussar. vet du om man kan se direkt om man får missfall, dvs tempen går ned? 
  • Thu 2 Jul 2020 11:17
    #8
    amandakollb skrev 2020-07-02 10:52:02 följande:

    ja spännande :) 

    jag funderar på att fortsätta tempa ett tag när/om jag plussar. vet du om man kan se direkt om man får missfall, dvs tempen går ned? 


    Inte alltid. Vid kemiska kan tempen dippa innan blödning. Precis som mens.

    Vid senare missfall ligger ofta hormonerna kvar efter missfallet och då kan tempen ligga kvar högre ett tag.
  • Thu 2 Jul 2020 11:26
    #9

    Åh kul tråd, jag tempar också och tycker det är så roligt att titta på mönster. Här är min nuvarande kurva:



    Kurvan från sist jag var gravid:

    Och en typisk kurva när jag inte är gravid:



    Jag har bim senast tisdag. Detta är vårt första försök på syskon.

  • Thu 2 Jul 2020 11:40
    #10
    PelloBello skrev 2020-07-02 11:17:37 följande:
    Inte alltid. Vid kemiska kan tempen dippa innan blödning. Precis som mens.

    Vid senare missfall ligger ofta hormonerna kvar efter missfallet och då kan tempen ligga kvar högre ett tag.
    okej ja förstår, får se om det blir tempning men jag tror de, vet att man kan följa sin graviditet via NC och har ju ändå betalt för ett år till haha så kan lika gärna fortsätta använda de. 

    hur gamla är ni? har ni barn sen innan ?
Svar på tråden Tempkurvor