• Anonym (TS)
    Sun 12 Jul 2020 16:54
    27253 visningar
    501 svar
    -7
    501
    27253

    Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

    Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

    Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

  • Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • Anonym (??)
    Sun 12 Jul 2020 17:00
    #1

    Om du flyttar så pass långt bort blir det väl svårare med umgänget med pappan? Hur tänker du om det? 

  • Anonym (Myran­)
    Sun 12 Jul 2020 17:00
    #2

    Antar att ni har gemensam vårdnad eftersom du nu ansökt om ensam vårdnad. Isåfall kommer det ses som umgängessabotage. Du har inte häller rätt att flytta barnet utan pappans medgivande och om han inte medger flytten så kommer barnen bli automatisk skriver hos pappan. Risken är då väldigt stor att pappan istället får ensam vårdnad om du nu helt plötsligt flyttar 23 mil.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sun 12 Jul 2020 17:08
    #3
    Anonym (??) skrev 2020-07-12 17:00:23 följande:

    Om du flyttar så pass långt bort blir det väl svårare med umgänget med pappan? Hur tänker du om det? 


    Vill såklart att sonen ska ha umgänge med sin pappa. Har pratat med min advokat om att erbjuda umgänge varannan helg fre- sön.
    Anonym (Myran) skrev 2020-07-12 17:00:41 följande:

    Antar att ni har gemensam vårdnad eftersom du nu ansökt om ensam vårdnad. Isåfall kommer det ses som umgängessabotage. Du har inte häller rätt att flytta barnet utan pappans medgivande och om han inte medger flytten så kommer barnen bli automatisk skriver hos pappan. Risken är då väldigt stor att pappan istället får ensam vårdnad om du nu helt plötsligt flyttar 23 mil.


    Ja vi har idag gemensam vårdnad. Jag har för avsikt att låta pappan ha umgänge med sonen varannan helg.

    Problemet är att pappan vill fortsätta utöka umgänget och det blir ju problematiskt när jag bor över 2 timmar bort. Men ser inte tingsrätten på kontinuitet? Att sonen sovit hos mig mestadels av tiden?

    Min advokat skickade in till tingsrätten om att jag härmed flyttar och la upp förslag om umgänge och sonens pappa skickade då in till tingsrätten som beslöt om muntlig förhandling redan nästa vecka. Är det inte märkligt att dom gör det så tätt inpå huvudförhandling?
  • Anonym (Egois­tiskt.­)
    Sun 12 Jul 2020 17:09
    #4

    Risken är stor att pappan då får boende och vårdnad om du tar med dig sonen i flytten... Hur tänker du kring din sons umgänge med sin pappa? Du vet väl att det inte är pappans umgänge med sin son utan det är sonens umgänge och sonens rättighet att ha ett stabilt och bra umgänge med sin far vilket du försvårar avsevärt om du flyttar med sonen? 

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sun 12 Jul 2020 17:10
    #5
    Anonym (Egoistiskt.) skrev 2020-07-12 17:09:30 följande:

    Risken är stor att pappan då får boende och vårdnad om du tar med dig sonen i flytten... Hur tänker du kring din sons umgänge med sin pappa? Du vet väl att det inte är pappans umgänge med sin son utan det är sonens umgänge och sonens rättighet att ha ett stabilt och bra umgänge med sin far vilket du försvårar avsevärt om du flyttar med sonen? 


    Jag anser ändå att det är med mig sonen ska bo då han bott mestadels av tiden med mig.

    Och jag måste ha ett jobb.
  • Anonym (Egois­tiskt.­)
    Sun 12 Jul 2020 17:11
    #6
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:08:05 följande:
    Vill såklart att sonen ska ha umgänge med sin pappa. Har pratat med min advokat om att erbjuda umgänge varannan helg fre- sön.

    Ja vi har idag gemensam vårdnad. Jag har för avsikt att låta pappan ha umgänge med sonen varannan helg.
    Problemet är att pappan vill fortsätta utöka umgänget och det blir ju problematiskt när jag bor över 2 timmar bort. Men ser inte tingsrätten på kontinuitet? Att sonen sovit hos mig mestadels av tiden?
    Min advokat skickade in till tingsrätten om att jag härmed flyttar och la upp förslag om umgänge och sonens pappa skickade då in till tingsrätten som beslöt om muntlig förhandling redan nästa vecka. Är det inte märkligt att dom gör det så tätt inpå huvudförhandling?
    Så snart med en förhandling betyder att pappan vill ha ett tillfälligt beslut om vårdnad/ boende för att förhindra dig att flytta med sonen... Han har goda chanser för detta iom din flytt vilket din advokat bör ha informerat dig om.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sun 12 Jul 2020 17:12
    #7
    Anonym (Egoistiskt.) skrev 2020-07-12 17:11:09 följande:

    Så snart med en förhandling betyder att pappan vill ha ett tillfälligt beslut om vårdnad/ boende för att förhindra dig att flytta med sonen... Han har goda chanser för detta iom din flytt vilket din advokat bör ha informerat dig om.


    Ja han vill ha boende och yrkar på interimistiskt beslut om ensam vårdnad.

    Men jag nekar ju inte honom umgänge???
  • Anonym (Egois­tiskt.­)
    Sun 12 Jul 2020 17:13
    #8
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:10:36 följande:
    Jag anser ändå att det är med mig sonen ska bo då han bott mestadels av tiden med mig.
    Och jag måste ha ett jobb.
    Spelar ingen roll vad di anser. Barnets rättighet till båda sina föräldrar väger tungt och försöker en färder sabotera umgänge genom att flytta 23 mil med barnet anses den föräldern oftast som den sämre lämpade föräldern för att de inte ser till barnets bästa. 
  • Anonym (Egois­tiskt.­)
    Sun 12 Jul 2020 17:13
    #9
    +2
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:12:25 följande:
    Ja han vill ha boende och yrkar på interimistiskt beslut om ensam vårdnad.
    Men jag nekar ju inte honom umgänge???
    Men du försvårar avsevärt umgänget och förhindrar i längden ett utökat umgänge.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sun 12 Jul 2020 17:14
    #10

    Jag har redan fått boende och erbjudande om förskoleplats i den nya staden och har tänkt flytta nu på semestern.

    Jag undrar bara om det kommer gå emot mig i huvudförhandling? Och om dom kan ta ett interimistiskt beslut trots att min advokat är bortrest datumet för muntlig förhandling och vi inte kan närvara?

Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?