• Anonym (KT)
    Sun 12 Jul 2020 21:06
    7211 visningar
    131 svar
    +4
    131
    7211

    Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?

    Hur kommer det sig att vissa människor alltid får all tur i livet. 
    Det jag menar är att det finns vissa människor som har tur med sin ekonomi, tur med sina jobb, tur med allt. Dessutom de som är framgångsrika lyckas även vinna på triss osv. 

    Medans vissa människor får all otur i livet. De som inte har bra jobb, de som inte lcykas med saker de vinner heller inte på triss och de får bara mer och mer problem. T.ex. krockar med bilar osv. 

    Det verkar som att turen kommer automatiskt till vissa som får allt medans vissa får tvärtom.

    Detta är oavsett inställning och trots att båda ur grupperna lägger manken till och försöker.

  • Svar på tråden Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?
  • Over and out
    Sun 12 Jul 2020 21:54
    #11
    Anonym (Tursam) skrev 2020-07-12 21:50:58 följande:

    De flesta som gnäller på FL har ändå turen att slippa uppleva krig, förtryck, svält och godtyckliga avrättningar.
    Jag har dessutom fått 2 ganska bra ungar, en man som är över medel, ett trevligt hus att bo i mm.
    Sedan finns det givetvis negativa sidor också, har inga hobby, ingen bästis och inte heller mitt drömjobb.
    Man får se det positiva och inte gräma sig över det negativa.


    Över medel i vad?
  • Anonym (ofört­jänt flyt)
    Sun 12 Jul 2020 21:56
    #12
    +2
    Anonym (KT) skrev 2020-07-12 21:46:44 följande:
    Så här.

    En person ur grupp A (de som får tur) och en person ur grupp B (de som inte får tur).

    Om A o B utbildar sig och kämpar till samma jobb så kommer A söka jobbet precis när de behöver någon ny till tjänsten. Oavsett när B söker så kommer tjänsten redan vara tillsatt eller av någon annan anledning de inte behöver nån.

    A kommer ha tur med sin ekonomi medans B otur. T.ex. så kommer B:s vitvaror t.ex. gå sönder när de är som sämst osv. Medans A kommer få en liten vinst någonstans när utgifter visar sig. 

    Ok, att A inte har tur med allt. Men vissa har flytet igenom livet och saker och ting kommer fall deras väg. Medans B kämpsar och kan ha kämpat lika eller mer än A men kommer ha oflytet som ställer till det.
    Detta ser jag exempel på dagligen bland bekanta. Hälften har haft otur konstant, dåligt med pengar, fått dåliga arbetsvillkor, löner, taskig hälsa, dåliga föräldrar, oförutsedda utgifter på redan dålig ekonomi, dåliga pensioner på det osv, medan de som det gått bäst för har haft läshuvud och haft lätt för sig, fått arv, glidit på bananskal, fått högre löner  och förmåner i alla yrken, bättre självförtroende och bekräftelse på det, ännu mera arv, vunnit på lotter, fått ärva sommarhus osv. Ensambarnen har  också ofta mer pengar och lättare i yrkeslivet har jag noterat, kanske för att deras föräldrar kunnat investera allt i dem och varit äldre när de fått dem? Det finns ingen rättvisa och att alla har samma förutsättningar är den största lögn skapad av de som kunnat sko sig och haft tur.
  • Sun 12 Jul 2020 21:58
    #13

    Ser det inte som tur. Snarare skicklighet, hårt arbete och positivt inställning. Generellt alltså.

  • Anonym (ofört­jänt flyt)
    Sun 12 Jul 2020 22:00
    #14
    Over and out skrev 2020-07-12 21:52:56 följande:
    Makalöst löjligt resonemang.

    A har garanterat sökt 38 andra jobb och blir superglad när han får det han verkligen ville ha, gärna framför näsan på den mesige Mr B.

    B däremot tror att det kommer sparvar flygande och ger upp direkt när så inte sker.

    A lagar sitt torkskåp själv på ett litet kick, medan B sitter och tycker synd om sig själv och läser en ny feministartikel av den schizofrent hårfärgade saken.
    Haha nej så har det inte gått till. A har snarare anlitat proffshjälp och faktiskt fått de flesta jobb direkt som de sökt och haft mycket pengar från start pga arv + bra hälsa på det som aldrig sviktat. TUR!
  • Anonym (ofört­jänt flyt)
    Sun 12 Jul 2020 22:11
    #15
    Trippelmamma76 skrev 2020-07-12 21:58:07 följande:

    Ser det inte som tur. Snarare skicklighet, hårt arbete och positivt inställning. Generellt alltså.


    Bra hälsa är inte skicklighet, inte arv heller eller var man är född. Det är otrolig tur att vara födda i Sverige tex. Går knappast att jämföra med att vara född i Jemen eller Afghanistan. Tycker du att en arbetare född i förortsghettot har samma förutsättningar som ett barn till överklassföräldrar och privatskolor?
  • Anonym (Tursa­m)
    Sun 12 Jul 2020 22:12
    #16
    Over and out skrev 2020-07-12 21:54:00 följande:
    Över medel i vad?
    Ja du det mesta. längd, humor, tålamod, ekonomi, utbildning, näshår mm.
  • Anonym (S)
    Sun 12 Jul 2020 22:15
    #17
    Anonym (trams) skrev 2020-07-12 21:38:50 följande:

    Nu är din premiss felaktig, tänker jag. Ingen får 100% det ena eller det andra. 

    Sedan är det väl inte direkt tur om jag utbildar mig, sliter hårt och därmed kan söka ett visst jobb som jag ville ha, osv. 

    som Ingemar Stenmark sa (ungefär, minns inte ordagrant): "ju mer jag tränar desto mer tur får jag" .


    Jag antar att det menas som i jämförelse med en annan som också gör allt detta men som råkar ut för något som tex en olycka och blir långtidssjukriven. Det hårda arbetet är ju inte tur eller otur men andra faktorer som kan räknas som tur och otur kan påverka utfallet så att säga.
  • Over and out
    Sun 12 Jul 2020 22:16
    #18
    Anonym (oförtjänt flyt) skrev 2020-07-12 22:00:52 följande:
    Haha nej så har det inte gått till. A har snarare anlitat proffshjälp och faktiskt fått de flesta jobb direkt som de sökt och haft mycket pengar från start pga arv + bra hälsa på det som aldrig sviktat. TUR!
    Ja, om man tar hand om sin kropp och själ får man bättre hälsa. Bra där A.

    Och nej, det finns inte så mycket koppling mellan pengar från start och ett framgång i eget liv. Startpengarna räcker i regel inte så långt, man måste snabbt fylla på med nya.

    Är själv hyfsat framgångsrik och har verkligen fått jobba för det.
  • Over and out
    Sun 12 Jul 2020 22:22
    #19
    Anonym (Tursam) skrev 2020-07-12 22:12:01 följande:
    Ja du det mesta. längd, humor, tålamod, ekonomi, utbildning, näshår mm.
    Haha. Vad bra. I de grenarna kvalar jag också in över medel, plus en gren till.
  • Pentra
    Sun 12 Jul 2020 22:27
    #20
    -1 +1

    För att vi lever flera liv och att deras förra liv kanske var genomjäkligt. Universum strävar efter jämvikt och vi alla måste gå igenom både prövningar, strävan, framgång, sorg och lycka etc etc på vår resa, för att lära oss leva i fred, frihet, kärlek, harmoni, logik och sanning. Och, alla får sina prövningar att ta sig igenom, även om andra inte ser, tillåts veta om, eller förstår det. ... Mvh, Pentra

Svar på tråden Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?