• Anonym (KT)

    Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?

    Hur kommer det sig att vissa människor alltid får all tur i livet. 
    Det jag menar är att det finns vissa människor som har tur med sin ekonomi, tur med sina jobb, tur med allt. Dessutom de som är framgångsrika lyckas även vinna på triss osv. 

    Medans vissa människor får all otur i livet. De som inte har bra jobb, de som inte lcykas med saker de vinner heller inte på triss och de får bara mer och mer problem. T.ex. krockar med bilar osv. 

    Det verkar som att turen kommer automatiskt till vissa som får allt medans vissa får tvärtom.

    Detta är oavsett inställning och trots att båda ur grupperna lägger manken till och försöker.

  • Svar på tråden Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?
  • Anonym (oförtjänt flyt)
    Pentra skrev 2020-07-12 22:27:45 följande:

    För att vi lever flera liv och att deras förra liv kanske var genomjäkligt. Universum strävar efter jämvikt och vi alla måste gå igenom både prövningar, strävan, framgång, sorg och lycka etc etc på vår resa, för att lära oss leva i fred, frihet, kärlek, harmoni, logik och sanning. Och, alla får sina prövningar att ta sig igenom, även om andra inte ser, tillåts veta om, eller förstår det. ... Mvh, Pentra


    Hoppas du har rätt. Låter ju fint att reinkarneras. Synd att man inte kan minnas sina bättre liv..
  • Fliselisan

    Fast ekonomi och arbete har väl vanligtvis inte särskilt mycket med tur att göra? Skulle snarare säga att personen i fråga kanske studerat länge och hårt för sitt välbetalda arbete eller varit skicklig och stigit i graderna. Kanske smart och investerat sina pengar väl etc etc.

    Visst kan en person ha så kallad otur om denne krockat med bilen, men många gånger hänger det nog på förarens egna skicklighet.

  • Over and out
    Fliselisan skrev 2020-07-12 22:50:41 följande:

    Fast ekonomi och arbete har väl vanligtvis inte särskilt mycket med tur att göra? Skulle snarare säga att personen i fråga kanske studerat länge och hårt för sitt välbetalda arbete eller varit skicklig och stigit i graderna. Kanske smart och investerat sina pengar väl etc etc.

    Visst kan en person ha så kallad otur om denne krockat med bilen, men många gånger hänger det nog på förarens egna skicklighet.


    Håller helt med.

    Sen kan man kanske säga att risktagare generellt sett oftare drabbas av otur. Smarta människor kan värdera olika utfall innan man fattar beslut. Ibland är det värt att ta en kalkylerad risk. Även dessa förlorar ibland, men i längden lyckas de.
  • Anonym (KT)
    Over and out skrev 2020-07-12 21:52:56 följande:
    Makalöst löjligt resonemang.

    A har garanterat sökt 38 andra jobb och blir superglad när han får det han verkligen ville ha, gärna framför näsan på den mesige Mr B.

    B däremot tror att det kommer sparvar flygande och ger upp direkt när så inte sker.

    A lagar sitt torkskåp själv på ett litet kick, medan B sitter och tycker synd om sig själv och läser en ny feministartikel av den schizofrent hårfärgade saken.
    Jämför du på det sättet så är det inte konstigt om A klarar sig bättre.

    Men det jag menar var två personer som gör likadant, söker lika antal jobb, är lika händiga osv. Ändå finns det vissa människor som får flytet så att säga medans de som inte får det får gång på gång oflyt.
  • Anonym (KT)

    Det finns också människor som har en övertro på att de dem lyckats med i livet handlar om deras egna smarta val i livet. Vilket det inte alls behöver vara utan det bara föll sig så.

  • Gryntroll

    Säger som Stenmark 
    -"jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag!"


    Det säger allt

  • Anonym (Florence)

    Är man född frisk, har man tur! Då har man möjlighet att forma sitt eget liv. Är man inte född frisk, har man otur och kanske inte kan påverka sitt liv alls.

    Likaså kan jag förstå om man varit utsatt för en mycket mycket dålig uppväxt med kanske en missbrukande förälder, psykiskt sjuk förälder eller varit utsatt för övergrepp av olika slag, att det påverkar ens förutsättningar i livet. Likaså om man får ett svårt sjukt barn, drabbas av svår trafikolycka eller liknande.

    Men allt annat prat om tur/otur är faktiskt bara ganska löjligt, när det gäller att lyckas med studier och arbete.

  • Anonym (ems)

    Jag är helt övertygad om att det till 95 % handlar om inställningen och vad man förmedlar till andra.

    Folk kan t ex se det som att jag har haft "tur" i livet. Gått bra utbildningar, rest runt i världen, jobbat med kul grejer, haft bra partners och startat upp ett framgångsrikt företag.

    Vad de inte ser är min kamp för att göra mig fri från en trasig uppväxt, sjukdom hos föräldrar, många ensamma resor, svårigheter med arbetsgivare, otrohet och svek från partners, kroppsliga skador, långa sömnlösa nätter över mitt företag och mer eller mindre konstant ångest över om det jag gör är "rätt".
    Men jag gnäller inte om det. De flesta har både en himla massa otur och en hel del tur i livet. Det handlar till allra största delen om inställning. Och jag är inte unik på det sättet. Mina allra närmsta vet hur jag har haft det. Men jag ser ingen poäng med att vräka ur mig om all min "otur" till andra. 

  • Tecum

    Viss finns det tur och otur, fast man kan också kalla det slump och tillfälligheter. Men i stort gäller talesättet "tur är något som förföljer den skicklige".
    Man skapar själv sin tur genom utbildning, hårt arbete, noggrannhet och sunt förnuft. Det finns hur många exempel som helst på hur personer från svåra förhållanden lyckats bra i livet. Och lika många exempel på personer som föds till allt som slarvar bort det, hamnar i missbruk och misär. God hälsa är till stor del tur, men även livsstilen spelar in, man kan förbättra sina odds även där.

    Så sent som idag läste jag att av de personer som vunnit en förmögenhet på lotteri har 70% ekonomiska problem efter 3 år. En tredjedel har gått i personlig konkurs. De har bevisligen haft tur men klarade inte att förvalta turen. Det är INTE otur...

  • Anonym (Katja)
    Anonym (Tursam) skrev 2020-07-12 21:50:58 följande:

    De flesta som gnäller på FL har ändå turen att slippa uppleva krig, förtryck, svält och godtyckliga avrättningar.
    Jag har dessutom fått 2 ganska bra ungar, en man som är över medel, ett trevligt hus att bo i mm.
    Sedan finns det givetvis negativa sidor också, har inga hobby, ingen bästis och inte heller mitt drömjobb.
    Man får se det positiva och inte gräma sig över det negativa.


    Håller med dig. Utåt sett är mitt liv mycket lyckat.
    Lyxigt hus
    Fantastisk man helt klar mycket över medel med hög inkomst och som älskar mig över allt.
    Två fina ungar som är lätta ambitiösa och trevliga.
    Men även jag saknar nära vänner har visserligen mitt drömjobb men har rätt stora problem där med stress som orsakar kronisk värk och nedstämdhet och ångest.

    Väljer att fokusera på de bra sakerna. Glaset i mitt liv är helt klar halvfullt.
Svar på tråden Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?