• Anonym (KT)
    Sun 12 Jul 2020 21:06
    7343 visningar
    131 svar
    +4
    131
    7343

    Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?

    Hur kommer det sig att vissa människor alltid får all tur i livet. 
    Det jag menar är att det finns vissa människor som har tur med sin ekonomi, tur med sina jobb, tur med allt. Dessutom de som är framgångsrika lyckas även vinna på triss osv. 

    Medans vissa människor får all otur i livet. De som inte har bra jobb, de som inte lcykas med saker de vinner heller inte på triss och de får bara mer och mer problem. T.ex. krockar med bilar osv. 

    Det verkar som att turen kommer automatiskt till vissa som får allt medans vissa får tvärtom.

    Detta är oavsett inställning och trots att båda ur grupperna lägger manken till och försöker.

  • Svar på tråden Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?
  • Anonym (H)
    Mon 13 Jul 2020 17:30
    #31
    Gryntroll skrev 2020-07-13 10:17:54 följande:

    Säger som Stenmark 
    -"jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag!"


    Det säger allt smile1.gif


    +1
  • Mon 13 Jul 2020 17:30
    #32
    Anonym (Katja) skrev 2020-07-13 14:58:31 följande:

    Håller med dig. Utåt sett är mitt liv mycket lyckat.

    Lyxigt hus

    Fantastisk man helt klar mycket över medel med hög inkomst och som älskar mig över allt.

    Två fina ungar som är lätta ambitiösa och trevliga.

    Men även jag saknar nära vänner har visserligen mitt drömjobb men har rätt stora problem där med stress som orsakar kronisk värk och nedstämdhet och ångest.

    Väljer att fokusera på de bra sakerna. Glaset i mitt liv är helt klar halvfullt.


    Väldigt liknande situation här. Har lyckats fånga ?turen? när den passerat och har mitt drömjobb, fint hus, fru och barn. Men inte helt enkelt att bolla allt i livet och på jobbet. Utåt sätt är det dock nog många som tycker att jag haft en otroligt tur och att precis allt är lyckat. Det mesta är det, men inte allt.
  • Mon 13 Jul 2020 17:36
    #33

    En del verkar bara ha någon slags inbyggd känsla eller feeling. De vet vad de vill eller så ser de till att vara på rätt plats vid rätt tillfälle eller säga rätt sak vid rätt tillfälle.

  • Mon 13 Jul 2020 17:58
    #34
    +1
    Postman skrev 2020-07-13 17:36:41 följande:
    En del verkar bara ha någon slags inbyggd känsla eller feeling. De vet vad de vill eller så ser de till att vara på rätt plats vid rätt tillfälle eller säga rätt sak vid rätt tillfälle.
    Mycket handlar om att fånga tillfället i flykten, att göra rätt sak vid rätt tillfälle.
  • Pentra
    Mon 13 Jul 2020 18:07
    #35
    Anonym (oförtjänt flyt) skrev 2020-07-12 22:29:44 följande:
    Hoppas du har rätt. Låter ju fint att reinkarneras. Synd att man inte kan minnas sina bättre liv..

    Det är en skyddsmekanism, för att vi inte skall fastna i vårt förflutna och för att vi skall kunna leva, och lära än mer, här och nu. Essensen, sanningen och logiken sparas alltid och ger oss information om vill kännas vid den. Ju mer evolutionerade vi blir desto mer kommer vi att minnas. ... Mvh, Pentra
  • Anonym (Arse)
    Mon 13 Jul 2020 18:38
    #36
    Anonym (KT) skrev 2020-07-12 21:06:19 följande:

    Hur kommer det sig att vissa människor alltid får all tur i livet. 
    Det jag menar är att det finns vissa människor som har tur med sin ekonomi, tur med sina jobb, tur med allt. Dessutom de som är framgångsrika lyckas även vinna på triss osv. 

    Medans vissa människor får all otur i livet. De som inte har bra jobb, de som inte lcykas med saker de vinner heller inte på triss och de får bara mer och mer problem. T.ex. krockar med bilar osv. 

    Det verkar som att turen kommer automatiskt till vissa som får allt medans vissa får tvärtom.

    Detta är oavsett inställning och trots att båda ur grupperna lägger manken till och försöker.


    Här i USA så räknas att bli påkörd av en bil som tur i alla fall, dvs om man överlever med armar och ben i någotsånär behåll. Då får man en massa deg i settlements. 
  • Anonym (Arse)
    Mon 13 Jul 2020 18:42
    #37
    Fliselisan skrev 2020-07-12 22:50:41 följande:

    Fast ekonomi och arbete har väl vanligtvis inte särskilt mycket med tur att göra? Skulle snarare säga att personen i fråga kanske studerat länge och hårt för sitt välbetalda arbete eller varit skicklig och stigit i graderna. Kanske smart och investerat sina pengar väl etc etc.

    Visst kan en person ha så kallad otur om denne krockat med bilen, men många gånger hänger det nog på förarens egna skicklighet.


    En del kan inte studera vidare. Tex pga social fobi som beror på hemsk uppväxt. Man kanske väldigt gärna vill lära sig men kan helt enkelt inte ta själv skolbiten. Numera så kan man ju visserligen skaffa många utbildningar på nätet men för ca 30 år sen så var det definitivt inte så och det kan vara svårt att börja att klättra uppåt i 50 års åldern tyvärr. 
  • Mon 13 Jul 2020 19:20
    #38

    Jag har redan tidigt i livet insett vad det krävs för att nå framgång här i livet och lösningen är så enkel att få om ens någon mer än jag insett vad som krävs. Du måste blidka gudarna. Eftersom det råder viss oenighet i världen om vilken eller vilka gudar som gäller har jag delat upp min gudadyrkan på olika dagar och går då all-in och ger respektive gud (eller gudar) min odelade uppmärksamhet en dag i veckan. Jag har sex fasta gudar som alla får varsin dag och en dag är vigd åt mindre kända religioner som jag växlar mellan. Jag har avsiktligt avstått från den kristna guden eftersom det verkar vara en självisk typ. Jag menar... hör bara: du skall inga andra gudar hava jämte mig. Snacka om att vilja roffa åt sig alla leksakerna i sandlådan.

  • Anonym (Stars aligne­d)
    Mon 13 Jul 2020 19:39
    #39

    Jag känner definitivt att jag har haft tur, förutom att jag hade en plan och har jobbat hårt.

    Har flera smarta vänner som har haft alla förutsättningar men någon gång mellan 20 och 35 så hände något som begränsade deras framtida liv och ekonomi.

    En olycka, ett genetiskt fel, en tidig hjärtinfarkt- allt det kan ta bort mycket av livets goda som skulle tillfallit dig om du hade orkat jobba och göra karriär.
    Hälsan styr man inte över och olyckor kan hända oss alla.

    För egen del har jag ett sjätte sinne som liksom börjar klia när man riskerar att glömma något viktigt, eller utsätter sig för risker. Har blivit projekträddare på jobbet flera gånger på det, fått utmärkelser och extra bonusar ibland.

    Sen har jag haft riktig tur en massa gånger.

    Jag borde inte ha fått ett studentrum direkt när jag började plugga på en av landets svåraste orter men det bara hände, pga ett missförstånd och en persons dåliga samvete. Tack vare det fick jag inte bara ett rum, jag fick välja område också.

    Den enda gången jag skolkade från en obligatorisk heldagsexkursion på universitetet glömde de kolla närvaro så jag fick aldrig någon anmärkning för det. Hade så roligt åt det!

    En annan grej när F-kassan strulade rundor med intygen när vårt barn var långtidssjukt. Naturligtvis hittar jag den där läkaren som är en ängel och skriver intyg som täcker även hens klantiga kollegors inblandning, så att det landar rätt.

    När jag för första gången i livet hade ångest för att jag låg massivt back med ett konsultuppdrag så fick kunden en försening som exakt matchade så att jag kom ikapp.

    När jag var onykter och lyckades förlägga plånboken med 4000 kr i längst bak  i bussen en fredagkväll fick jag tillbaks den med alla kort och pengarna kvar.

    It goes on...

    Så jag ska bara vara tacksam. De saker som händer som trots allt är tråkiga försöker jag bara ta emot, för jag vet att det brukar ordna sig.

  • Anonym (.)
    Mon 13 Jul 2020 19:47
    #40
    +1
    Fliselisan skrev 2020-07-12 22:50:41 följande:
    Fast ekonomi och arbete har väl vanligtvis inte särskilt mycket med tur att göra? Skulle snarare säga att personen i fråga kanske studerat länge och hårt för sitt välbetalda arbete eller varit skicklig och stigit i graderna. Kanske smart och investerat sina pengar väl etc etc.

    Visst kan en person ha så kallad otur om denne krockat med bilen, men många gånger hänger det nog på förarens egna skicklighet.
    Håller definitivt inte med dig utan tycker ärligt att det är en inställning man har om man har svårt att se utanför sin egen box.

    Alla kan inte studera vidare, vissa saknar faktiskt helt förutsättningar hur mycket de än sliter för det. Är det tur eller hårt arbete som styr arv som tex dyslexi?

    Att sedan välja räött yrke att studera, i rätt tid, har det med tur eller hårt arbete att göra?
    Det har funnits tider då läkare och barnskötare har varit massarbetslösa. Det har funnits tider då hantverkare varit arbetslösa. Det gäller att välja rätt yrke i rätt tid. Är det tur eller skicklighet som styr att sjuksköterskan kan välja och vraka mellan jobben?

    Är det tur eller skicklighet att du inte drabbas av livslång sjukdom som på sikt leder till din död, tex ALS eller parkisson?


Svar på tråden Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?