• Anonym (KT)

    Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?

    Hur kommer det sig att vissa människor alltid får all tur i livet. 
    Det jag menar är att det finns vissa människor som har tur med sin ekonomi, tur med sina jobb, tur med allt. Dessutom de som är framgångsrika lyckas även vinna på triss osv. 

    Medans vissa människor får all otur i livet. De som inte har bra jobb, de som inte lcykas med saker de vinner heller inte på triss och de får bara mer och mer problem. T.ex. krockar med bilar osv. 

    Det verkar som att turen kommer automatiskt till vissa som får allt medans vissa får tvärtom.

    Detta är oavsett inställning och trots att båda ur grupperna lägger manken till och försöker.

  • Svar på tråden Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?
  • jrockyracoon
    Anonym (KT) skrev 2020-07-12 21:06:19 följande:

    Hur kommer det sig att vissa människor alltid får all tur i livet. 
    Det jag menar är att det finns vissa människor som har tur med sin ekonomi, tur med sina jobb, tur med allt. Dessutom de som är framgångsrika lyckas även vinna på triss osv. 

    Medans vissa människor får all otur i livet. De som inte har bra jobb, de som inte lcykas med saker de vinner heller inte på triss och de får bara mer och mer problem. T.ex. krockar med bilar osv. 

    Det verkar som att turen kommer automatiskt till vissa som får allt medans vissa får tvärtom.

    Detta är oavsett inställning och trots att båda ur grupperna lägger manken till och försöker.


    Det stämmer inte att drabbade människor har mindre tur, och gynnade människor har mer tur. Om vi samlade en grupp människor på säg 30 personer och hälften var människor som det hade gått bra för, och den andra hälften hade det gått dåligt för och lottade ut miljoner i prispengar till några av dem, skulle pengarna givetvis fördela sig jämnt över de lyckade och de misslyckade.

    Slumpen är inte orättvis.

    Däremot så kanske den som inte studerar och får ett mindre välbetalt jobb som sliter på kroppen äter sämre, motionerar mindre och stressar mer - drabbas mer av sjukdom och ohälsa än den som får ett bättre jobb, som studerar och vårdar sin hälsa och sina relationer bättre. Visst kan man säga att man har otur om man blir sjuk och inte har tagit hand om sin kropp, men det är delvis en följd av sina tidigare val.

    Man kan alltså till en viss mån påverka sin situation genom att skaffa sig kunskap, ett bra jobb med bra lön, mindre stress i vardagen och omge sig av bra vänner och positiva personer. Men bara till en viss del. Man kan givetvis få t.ex. cancer även om man har en god hälsa och ett bra liv. Man kan få en psykopat till fru även om man har varit noggrann och försiktig i sitt val av partner, etc. 

    Rent karriärsmässigt kan du arbeta hur hårt och intensivt som helst, utan att komma särskilt långt. Men du kan också ha tur och lyckas. Det man kan säga om det är att om du inte jobbar hårt har du inte chansen att få det där toppjobbet. Men jobbar du hårt har du i alla fall möjlighet att få det. D.v.s. dina chanser ökar.

    Även om man är ambitiös i sitt arbete, är det inte säkert att man lyckas få ett toppjobb eller når väldigt högt upp. Men är man då flexibel så kanske man testar att byta inriktning efter ett sådant misslyckande. Och sedan jobbar man hårt inom den inriktningen. Om man fortsätter på ett liknande sätt och är systematisk i sitt sätt att försöka lyckas, kommer man antagligen att lyckas till slut. D.v.s. envishet är en viktig faktor när det gäller att lyckas i sin karriär. Kastar du tärningen tillräckligt många gånger kommer den till slut att visa en 6:a. Jobbar du hårt och försöker uppnå saker och söker många spännande arbeten, kommer du till slut att få det du önskar. 

    Men det kan också vara så att en person slår en sexa på första kastet. Den personen får toppjobbet direkt, kanske utan att ha kämpat för det tillnärmelsevis lika mycket som andra. Den här personen har haft tur på riktigt. Den personen kommer sannolikt inte att se det så, utan betrakta sin situation utifrån att den har kämpat hårt och därför lyckats. Alla dessa kommentarer att de har lyckats för att de har jobbat hårt ska därför tas med en nypa salt. De kan vara sanna. Men likaväl vara falska.

    När det kommer till kritan så handlar inte livet enbart om karriär och materiella saker. Den viktigaste biten kanske ändå handlar om lycka och relationer till andra människor. Och det är svårt att mäta objektivt. En städerska kan vara väldigt tillfreds med sitt jobb, sin man, sina barn och känna stor lycka över att få hjälpa andra och att kunna bidra till samhället. En bankdirektör kan tjäna flera miljoner och ha dyra hus, men ändå känna sig misslyckad och därför vara arg och bitter på sin omgivning. I de här två exemplen är det sannolikt städerskan som har det mest kvalitativa livet.

    Goda relationer skapar man genom att själv uppskatta andra och vara glad över tillvaron. Jag tänker därför att det lyckliga livet kan man till stor del skapa själv oavsett vilka förutsättningar man har. När det händer hemska och jobbiga saker i livet kan man ändå försöka se till det positiva i det som hänt en, och utvecklas och växa som människa. Detta oberoende av hur bra man har lyckats i karriären.
    Det kan till och med vara så att den som möter fler problem i livet får en djupare insikt i livets skörhet och öppnar ögonen för allt som finns att var tacksam för. Om man utgår från den devisen är det bättre att ha otur än att ha tur i livet.
  • Anonym (.)
    jrockyracoon skrev 2020-07-13 20:49:17 följande:
    Det stämmer inte att drabbade människor har mindre tur, och gynnade människor har mer tur. Om vi samlade en grupp människor på säg 30 personer och hälften var människor som det hade gått bra för, och den andra hälften hade det gått dåligt för och lottade ut miljoner i prispengar till några av dem, skulle pengarna givetvis fördela sig jämnt över de lyckade och de misslyckade.

    Slumpen är inte orättvis.

    Däremot så kanske den som inte studerar och får ett mindre välbetalt jobb som sliter på kroppen äter sämre, motionerar mindre och stressar mer - drabbas mer av sjukdom och ohälsa än den som får ett bättre jobb, som studerar och vårdar sin hälsa och sina relationer bättre. Visst kan man säga att man har otur om man blir sjuk och inte har tagit hand om sin kropp, men det är delvis en följd av sina tidigare val.

    Man kan alltså till en viss mån påverka sin situation genom att skaffa sig kunskap, ett bra jobb med bra lön, mindre stress i vardagen och omge sig av bra vänner och positiva personer. Men bara till en viss del. Man kan givetvis få t.ex. cancer även om man har en god hälsa och ett bra liv. Man kan få en psykopat till fru även om man har varit noggrann och försiktig i sitt val av partner, etc. 

    Rent karriärsmässigt kan du arbeta hur hårt och intensivt som helst, utan att komma särskilt långt. Men du kan också ha tur och lyckas. Det man kan säga om det är att om du inte jobbar hårt har du inte chansen att få det där toppjobbet. Men jobbar du hårt har du i alla fall möjlighet att få det. D.v.s. dina chanser ökar.

    Även om man är ambitiös i sitt arbete, är det inte säkert att man lyckas få ett toppjobb eller når väldigt högt upp. Men är man då flexibel så kanske man testar att byta inriktning efter ett sådant misslyckande. Och sedan jobbar man hårt inom den inriktningen. Om man fortsätter på ett liknande sätt och är systematisk i sitt sätt att försöka lyckas, kommer man antagligen att lyckas till slut. D.v.s. envishet är en viktig faktor när det gäller att lyckas i sin karriär. Kastar du tärningen tillräckligt många gånger kommer den till slut att visa en 6:a. Jobbar du hårt och försöker uppnå saker och söker många spännande arbeten, kommer du till slut att få det du önskar. 

    Men det kan också vara så att en person slår en sexa på första kastet. Den personen får toppjobbet direkt, kanske utan att ha kämpat för det tillnärmelsevis lika mycket som andra. Den här personen har haft tur på riktigt. Den personen kommer sannolikt inte att se det så, utan betrakta sin situation utifrån att den har kämpat hårt och därför lyckats. Alla dessa kommentarer att de har lyckats för att de har jobbat hårt ska därför tas med en nypa salt. De kan vara sanna. Men likaväl vara falska.

    När det kommer till kritan så handlar inte livet enbart om karriär och materiella saker. Den viktigaste biten kanske ändå handlar om lycka och relationer till andra människor. Och det är svårt att mäta objektivt. En städerska kan vara väldigt tillfreds med sitt jobb, sin man, sina barn och känna stor lycka över att få hjälpa andra och att kunna bidra till samhället. En bankdirektör kan tjäna flera miljoner och ha dyra hus, men ändå känna sig misslyckad och därför vara arg och bitter på sin omgivning. I de här två exemplen är det sannolikt städerskan som har det mest kvalitativa livet.

    Goda relationer skapar man genom att själv uppskatta andra och vara glad över tillvaron. Jag tänker därför att det lyckliga livet kan man till stor del skapa själv oavsett vilka förutsättningar man har. När det händer hemska och jobbiga saker i livet kan man ändå försöka se till det positiva i det som hänt en, och utvecklas och växa som människa. Detta oberoende av hur bra man har lyckats i karriären.
    Det kan till och med vara så att den som möter fler problem i livet får en djupare insikt i livets skörhet och öppnar ögonen för allt som finns att var tacksam för. Om man utgår från den devisen är det bättre att ha otur än att ha tur i livet.
    Så mycket floskler samlat på ett och samma ställe var det länge sedan jag läste.

    Säg miug, förklara varför och framfölrallt hur forskning efter forskning kommer fram till att rika människor är lyckligare?

    Du påstår ju tvärtom, att det är bättre att ha otur. Tror du på fullaste allvar att alla med dödliga sjukdomar är lyckligare än alla bittra rika direktörer.

    Nä, du får ta på dig tankemössan igen...
  • Mimosa86

    Hmmm.. jag känner en person som har bra man, välartade barn, bra hem och bra jobb och som bara tycker livet går emot henne.

    Sen har jag en kompis som är lågutbildad, ett barn med diagnos, man som svek så hon bor själv med barnet i lägenhet. Hon är glad och tacksam. Tycker livet är ganska fint.

    Så olika hur man uppfattar sin lott i livet. Vissa ser ett halvt glas som halvtomt medan den andre ser det som halvfullt.

  • Anonym (Tur i kärlek)

    Jag har haft lite tur. Men det kom sent i livet. Och det handlar inte om en framgångsrik karriär, pengar eller något sådant. Utan om turen att hitta min pusselbit, kärleken i mitt liv och tack vare det hittat hem i en stad jag aldrig trodde jag skulle bo i samt ett jobb som passar mig perfekt och som jag älskar. Tjänar inte bra, bor i en liten lägenhet som jag förvisso äger med bankens goda minne osv. Men den turen jag haft är värt mer än alla ekonomiska framgångar en människa kan ha.

  • Postman
    Tecum skrev 2020-07-13 17:58:10 följande:

    Mycket handlar om att fånga tillfället i flykten, att göra rätt sak vid rätt tillfälle.


    Ja precis. Det var det jag skrev. Eller menade.
  • Ocdkille

    Mycket handlar om tur eller rättare sagt att få rätt förutsättningar eller vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Själv hade jag missflytet att föddas med ocd. Annars har jag haft goda förutsättningar att lyckas har bra fysik har varit bra på att lära mig m.m. Men ocd håller mig tillbaka från att lyckas. Kan vara drygt men jag kämpar vidare. Samtidigt finns det dom som har betydligt sämre utgångsläge. Kunde ha fötts i ett flyktingläger tex. Så allt beror på vem man jämför sig med.

  • jrockyracoon
    Anonym (.) skrev 2020-07-13 20:57:24 följande:
    Så mycket floskler samlat på ett och samma ställe var det länge sedan jag läste.

    Säg miug, förklara varför och framfölrallt hur forskning efter forskning kommer fram till att rika människor är lyckligare?

    Du påstår ju tvärtom, att det är bättre att ha otur. Tror du på fullaste allvar att alla med dödliga sjukdomar är lyckligare än alla bittra rika direktörer.

    Nä, du får ta på dig tankemössan igen...
    Nja, så enkelt är det inte. Det finns inte ett bevisat enkelt orsakssamband mellan att tjäna pengar och att vara lycklig. Det finns forskning som pratar om att pengar upp till en viss nivå gör människor generellt lyckligare, men att det inte finns någon större skillnad över den nivån. Det finns också forskare som pratar om situationslycka och tillvarolycka. Situationslycka kan öka av pengar men den är tillfällig och går snabbt över. Tillvarolycka är inte lika styrd av pengar utan handlar mer om att vara nöjd med livet som sådant.

    Jag har därtill inte påstått att pengar inte har ett samband med lycka, utan gett exempel på en lycklig städerska och en olycklig bankdirektör. Huruvida det finns ett kausalt samband mellan inkomst och lycka har jag inte berört i min text.

    Jag har heller inte påstått att det i alla aspekter är bättre att ha otur. Jag konstaterade endast att de som har mer otur kan få upp ögonen för det värdefulla i livet i större omfattning än de som har tur, så utifrån den aspekten är det bättre att ha otur än tur. 

    Du kallade mina tankar för floskler, men själv hade du inte mycket matnyttigt att komma med. Jag vägrar dock att sjunka till samma låga nivå som dig, så jag kommer inte benämna ditt inlägg med något dylikt epitet den här gången. 
  • Anonym (.)
    jrockyracoon skrev 2020-07-13 21:34:18 följande:
    Nja, så enkelt är det inte. Det finns inte ett bevisat enkelt orsakssamband mellan att tjäna pengar och att vara lycklig. Det finns forskning som pratar om att pengar upp till en viss nivå gör människor generellt lyckligare, men att det inte finns någon större skillnad över den nivån. Det finns också forskare som pratar om situationslycka och tillvarolycka. Situationslycka kan öka av pengar men den är tillfällig och går snabbt över. Tillvarolycka är inte lika styrd av pengar utan handlar mer om att vara nöjd med livet som sådant.

    Jag har därtill inte påstått att pengar inte har ett samband med lycka, utan gett exempel på en lycklig städerska och en olycklig bankdirektör. Huruvida det finns ett kausalt samband mellan inkomst och lycka har jag inte berört i min text.

    Jag har heller inte påstått att det i alla aspekter är bättre att ha otur. Jag konstaterade endast att de som har mer otur kan få upp ögonen för det värdefulla i livet i större omfattning än de som har tur, så utifrån den aspekten är det bättre att ha otur än tur. 

    Du kallade mina tankar för floskler, men själv hade du inte mycket matnyttigt att komma med. Jag vägrar dock att sjunka till samma låga nivå som dig, så jag kommer inte benämna ditt inlägg med något dylikt epitet den här gången. 
    Jag sa inte att det var enkelt, det är din tolkning för att du vill ha en enkel förklaringsmodell på ett komplext problem.
    Sanningen är dock att forskning efter forskning kommer fram till just den slutsatsen.
    Men eftersom du påstår att det är enkelt kan du förklara varför resultaten är så när du påstår att det är tvärtom.
    jrockyracoon skrev 2020-07-13 20:49:17 följande:
    Om man utgår från den devisen är det bättre att ha otur än att ha tur i livet.

    Det var inte du som kom fram till den slutsatsen?
  • hammarhajen

    Jag känner till väldigt få som har haft tur med allt. Däremot känner jag till flera som uppfattar (väljer att se?) andras ansträngning och hårda arbete som tur. 

    Studier, sparande, sommarjobb när polarna reser, plugg på nätterna för att kunna jobba på dagarna, vänta med barn, begränsa antalet barn, hundår på arbetsmarknaden med massa övertid på konstiga tider, pass på gymmet fast man inte vill, löprundor på kvällen trots att det är mörkt, bita ihop och gå på släktkalaset med ett artigt leende, leva ensam i flera år (istället för att ta första bästa halvdana "mansbebis" som man läser om så ofta här), lägga lördagskvällar på att laga hälsosamma storkok istället för att kolla Netflix med chips (och lösa tisdagsmiddagen med snabbmakaroner och falukorv) och så vidare och så vidare. 

    Några få ärver, några få glider in på bananskal i sina branscher, några har hälsan hela livet trots usel kost, ingen motion och rökning och lever utan motgångar tills de blir 100. Några få åker på "allt" och drabbas av både arbetslöshet, sjukdom, trafikolyckor och anhörigas död och elände, trots att man gjort "allt rätt". Men för de allra flesta består livet av med- och motgång och bakom de flesta framgångssagor ligger ganska mycket hårt jobb, och för de flesta kommer livet ikapp förr eller senare (den som är frisk vid 40 trots usla vanor kan utveckla livsstilssjukdom vid 60)

    Väldigt få har tur med allt. Den som har bra jobb, frisk och vältränad kropp, fint hus och underbar maka kan mycket väl ha en tonåring med depression eller drogproblem (vilket grannarna/vännerna inte alltid får veta), eller plötsligt få beskedet att ena föräldern fått obotlig cancer. Eller hela livet sakna syskon och kusiner. Att vara ensam arvinge på båda föräldrarnas sida kan vara väldigt ensamt, även om det kan ge ett ståtligt hus. 

  • jrockyracoon

    Anonym (.) skrev 2020-07-13 21:42:47 följande:
    Jag sa inte att det var enkelt, det är din tolkning för att du vill ha en enkel förklaringsmodell på ett komplext problem.
    Sanningen är dock att forskning efter forskning kommer fram till just den slutsatsen.
    Men eftersom du påstår att det är enkelt kan du förklara varför resultaten är så när du påstår att det är tvärtom.
    Det var inte du som kom fram till den slutsatsen?
    Det är du som försöker förenkla genom att påstå knasiga saker. Att t.ex. angripa min ursprungsinlägg genom att påstå att det finns ett kausalt samband mellan pengar och lycka när jag inte har berört detta är verkligen lite av "goddag yxskaft". Du kan varken nyansera eller komma med något substantiellt.

    Vilken slutsats är det att forskningen kommer fram till, enligt dig? Och kan du länka till någon sådan forskning? När jag läser lite ytterligare om forskning kring pengar, finns det en del forskning som visar att de som köper sig upplevelser eller fritid av olika slag är lyckligare än de som inte gör det. Men samtidigt är det väldigt få som använder pengar på aktiviteter som gör dem lyckligare. 

    Jag undrar om du förstår det svenska språket.
    Jag skrev följande:
    "Det kan till och med vara så att den som möter fler problem i livet får en djupare insikt i livets skörhet och öppnar ögonen för allt som finns att var tacksam för. Om man utgår från den devisen är det bättre att ha otur än att ha tur i livet."

    Lägg märke till orden: "Om man utgår från den devisen är, ..." Detta betyder alltså att om man tittar enbart utifrån aspekten att de som möter problem i livet får djupare insikt i livets skörhet, så är det bättre att ha otur än att ha tur. Det betyder inte att det utifrån alla aspekter är bättre att ha otur än att ha tur i livet.

    Jag tror att svåra upplevelser formar oss som människor. Klarar vi att hantera våra motgångar och komma över på andra sidan får vi med oss viktiga kunskaper som vi kan använda oss av i livet. Jag skulle själv aldrig välja bort de svåra stunder som jag haft i mitt liv, exempelvis. Jag skulle helt säkert vara en rejält dryg människa utan kontakt med mina känslor om jag inte hade tvingats arbeta med mig själv och uppnå nya insikter. Svåra och tunga upplevelser är inte alltid enbart av ondo. 

    Men om vi pratar om t.ex. dödliga sjukdomar så är de förstås inte särskilt trevliga att få. Men om vi med motgång menar att vi inte fick det där jobbet vi sökte, att vi måste genomgå skilsmässa eller att en nära vän bedrog oss, så tänker jag att vi utvecklas och blir klokare och antagligen bättre människor efter att ha genomgått den typen av kriser. Åtminstone om vi lyckas hantera dem på ett någorlunda konstruktivt sätt.

Svar på tråden Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?