• Anonym (KT)
    Sun 12 Jul 2020 21:06
    7207 visningar
    131 svar
    +4
    131
    7207

    Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?

    Hur kommer det sig att vissa människor alltid får all tur i livet. 
    Det jag menar är att det finns vissa människor som har tur med sin ekonomi, tur med sina jobb, tur med allt. Dessutom de som är framgångsrika lyckas även vinna på triss osv. 

    Medans vissa människor får all otur i livet. De som inte har bra jobb, de som inte lcykas med saker de vinner heller inte på triss och de får bara mer och mer problem. T.ex. krockar med bilar osv. 

    Det verkar som att turen kommer automatiskt till vissa som får allt medans vissa får tvärtom.

    Detta är oavsett inställning och trots att båda ur grupperna lägger manken till och försöker.

  • Svar på tråden Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?
  • Tue 14 Jul 2020 00:20
    #51

    Ofta leder ju en olycka till nästa. Tex:

    Person A har fått ett jobb, och kan därför spara undan pengar. När kylskåpet går sönder tar hen helt enkelt av sina sparade pengar, och lever vidare, lycklig och glad. Eftersom A är så glad dröjer det inte länge förrän hen hittat en partner som blev förälskad i A:s sorglös humör, och snart har de både barn och hund.

    Person B har inte något jobb, och när kylskåpet går sönder måste B sälja sin bil för att kunna köpa ett nytt. Det gör att B har svårt att gå på jobbintervjuer. B:s ekonomi blir bara sämre eftersom B nu är långtidsarbetslös. B kan inte unna sig god mat eller resor, livet känns trist och B blir mer och mer deprimerad, vilket gör att hen drar sig undan människor och blir ännu mer ensam och isolerad.

    A och B hade egentligen inte så olika tur i livet, den enda skillnaden var att A fick ett jobb, men bade turen och oturen mångfaldigades. "Det är dyrt att vara fattig" finns det tex ett ordspråk som säger.

  • Tue 14 Jul 2020 07:45
    #52
    annabellelee skrev 2020-07-14 00:20:34 följande:

    Ofta leder ju en olycka till nästa. Tex:

    Person A har fått ett jobb, och kan därför spara undan pengar. När kylskåpet går sönder tar hen helt enkelt av sina sparade pengar, och lever vidare, lycklig och glad. Eftersom A är så glad dröjer det inte länge förrän hen hittat en partner som blev förälskad i A:s sorglös humör, och snart har de både barn och hund.

    Person B har inte något jobb, och när kylskåpet går sönder måste B sälja sin bil för att kunna köpa ett nytt. Det gör att B har svårt att gå på jobbintervjuer. B:s ekonomi blir bara sämre eftersom B nu är långtidsarbetslös. B kan inte unna sig god mat eller resor, livet känns trist och B blir mer och mer deprimerad, vilket gör att hen drar sig undan människor och blir ännu mer ensam och isolerad.

    A och B hade egentligen inte så olika tur i livet, den enda skillnaden var att A fick ett jobb, men bade turen och oturen mångfaldigades. "Det är dyrt att vara fattig" finns det tex ett ordspråk som säger.


    Tankevurpan B gör här är att det är självklart att ha bil och "otur" att behöva sälja den.

    De flesta med "tur" (framgång) på arbetsmarknaden har levt långa perioder utan bil. Många läkare, jurister och andra högutbildade har cyklat sig igenom många långa studieår i regn och rusk, eftersom både bil och kollektivtrafik var för dyrt. Många åkte kommunalt 1,5-2 h enkel väg till första jobbet i ett år, för att dels komma in på arbetsmarknaden och dels dels spara pengar till en bil. Många av dem lever fortfarande med bara en bil i familjen, även om uppfarten till fina huset har plats för två. 

    De flesta med "tur" ekonomiskt skulle inte se frånvaro av bil som ett hinder att gå på anställningsintervju - de skulle lösa problemet. Åka kollektivt, cykla (duscha på närmaste badhus om det behövdes), låna en bil, ta en taxi. Om en intervju tar hela dagen pga krånglig resa så är det så - en person med "tur" på arbetsmarknaden förstår ofta att rätten till a-kassa kommer med aktivt jobbsök som kan ta sin tid. 

    De flesta med "tur" ekonomiskt skulle aldrig ha bil, om de levde så på marginalen att de inte ens hade en buffert nog för ett kylskåp. De flesta med "tur" har helt enkelt lärt sig att man sparar först, man nollar inte kontot om man inte är tvungen (då räknas inte bilåkning några kilometer) och har man inte råd (med bil, rökning, hårförlängning...) så har man inte. 

    Sedan har såklart alla olika förutsättningar att spara, men förvånansvärt många verkar ändå inte kunna se sin egen roll i det hela. Att utbilda sig, flytta, spara och vänta med barn är val de allra flesta har. Sedan kan man inte rulla tillbaka bandet och tiden och ändra sina val, men att förklara bort andras (klokare) val, sparande och arbete med "tur" och sina egna dåliga val med "otur" känns lite barnsligt.
  • Anonym (Lyckl­igare)
    Tue 14 Jul 2020 08:16
    #53
    +1

    Spännande diskussioner här!:)

    Vad är egentligen tur?

    I Nationalencyklopedin: "gynnsamma omständigheter som enbart beror på slumpen".

    Varför fokusera på tur?

    Personligen fokuserar jag hellre på andra aspekter, som alla har att göra med hur jag själv väljer att förhålla mig till omständigheterna.

    Jag gillar verkligen klyschan: Gräset är alltid grönare där du vattnar det:)

    Rekommenderar starkt den här boken om lycka, baserad på forskning och skriven av en Harvard-professor:

    www.bokus.com/bok/9789127119628/lyckligare-den-storsta-beloningen-i-ditt-liv/

    Boken tar bla upp: Ett hinder för lycka är ofta att tro att någonting ska skänka evig glädje (pengar, karriärmål, barn, etc). Det är sagans syn på lycka och kan lätt skapa besvikelse i verkliga livet. Ett lyckligt liv skapas sällan av en livsavgörande händelse. Det handlar även om att kunna vara lycklig under resan dit.

    Avslutar med en till klyscha:) : De lyckligaste människorna har inte nödvändigtvis det bästa av allt. De bara gör det bästa av vad det har.

  • Tue 14 Jul 2020 08:44
    #54
    -1

    Tror inte ett dugg på att en del får all tur och en del får all otur. 
    Det mesta handlar om de val man gör och vilka konsekvenser det ger.

    Sedan kan väldigt många val vara tämligen omedvetna och även att man inte tänker på konsekvenserna fullt ut.
    Och anledningen till att någon har det bra idag likväl som någon annan har det skitilla kan ha sitt ursprung i att de valde var sin väg när de hade typ samma val i livet när båda individerna var typ 15 år. 
    Det som sedan hänt är indirekt beroende av det valet de gjorde då, men den som har det skitilla försöker ofta skylla på något annat än det/de egna valet och när de sitter där med offerkoftan är det oftast samhällets fel eller "otur". 

    Sedan gäller det att se genom filtret och inse att allt inte är som det ser ut att vara på sociala medier osv.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • sextio­talist
    Tue 14 Jul 2020 08:50
    #55

    Har väl upplevt både och.

    Både tur och otur. Ett val som hade varit rätt vid ett tillfälle, blev fel vid ett annat tillfälle.

    Sjukdomar och arbetslöshet gjorde att vi fick oflyt.

    Sedan tur. T.ex att min sambo fick jobb som arbetslös 55+. För att den tjänsten kom ut just då

    Så jag tror på turen, men hänger inte upp mitt liv på det.

    Har man otur så får man kämpa lite mer

  • annaka­rlsson
    Tue 14 Jul 2020 09:42
    #56

    Tror mycket handlar om att man inte ser allt. Man ser inte hur mycket vissa jobbar utan tror att alla jobbar heltid och inget mer.

    Man förstår inte varför man själv får dålig hälsa för man tror att alla sitter framför TVn varje kväll.

    Man ser inte vilka som har med sig matlåda och åker buss till jobbet varhelst. Men man ser bilder från semestern eller kvällen man faktiskt äter ute.

  • Tue 14 Jul 2020 14:35
    #57

    Som den kända skådespelerskan sa, "pengar gör ingen lycklig men jag gråter heller i en Jaguar än på en buss"

  • Tue 14 Jul 2020 14:45
    #58

    "Jag vet ingenting om tur. Bara att ju mer jag tränar, desto mer tur har jag."

  • Anonym (Har det bra idag)
    Tue 14 Jul 2020 16:25
    #59
    Anonym (KT) skrev 2020-07-12 21:18:34 följande:

    Men det finns folk som också pluggar hårt men de hamnar på en väg som de själva inte kan styra över vilket gör att de hela tiden för uppförsbacke. 


    Vet du verkligen allt om din omgivnings kämpande och motgångar? Jag har fått höra att jag glider på en räkmacka. Det är bara för att jag inte gnäller om allt jobbigt och arbetar hårt. Jag har drömjobb, bra ekonomi, fina barn, drömbostad, drömmannen mm. Jag har pluggat hårt och varit positiv. Visste har jag fått ta hand om en sjuk mamma, haft cancer, ett misshandlande ex, ångest mm men jag har aldrig gnällt över det eller tyckt synd om mig själv. Jag har bitit ihop och löst saker istället.

    Sitter ibland med en vän som är öppet avundsjuk på mitt liv. Hon gnäller fortfarande om mobbingen för 20 år sedan eller över benbrottet för 5 år sedan. Hon gnäller och skyller på att hon haft otur och gnäller om att jag haft det så lätt..

    jag släpper saker som hänt och går vidare. Därför vet inte alla allt jag gått igenom och ser bara var jag är idag.

    Du vet bara om andras motgångar om dom berättar det för dig.

    Det är missunnsamt att tro att andra bara har mer tur. Du förminskar deras resa
  • Tue 14 Jul 2020 17:54
    #60

    Min bror var en sådan som lyckades med ALLT i hela sitt liv. Han var så stark och populär. ALLA gillade honom. ALLA. Han dog i mars. Jag den fula värdelösa systern 1,6 år yngre lever än. Kommer jag bli äldre än min bror? Kommer jag få fylla 66? OM så blir det en stor dag jag kommer fira rejält.......!

Svar på tråden Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?