• Anonym (KT)
    Sun 12 Jul 2020 21:06
    7214 visningar
    131 svar
    +4
    131
    7214

    Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?

    Hur kommer det sig att vissa människor alltid får all tur i livet. 
    Det jag menar är att det finns vissa människor som har tur med sin ekonomi, tur med sina jobb, tur med allt. Dessutom de som är framgångsrika lyckas även vinna på triss osv. 

    Medans vissa människor får all otur i livet. De som inte har bra jobb, de som inte lcykas med saker de vinner heller inte på triss och de får bara mer och mer problem. T.ex. krockar med bilar osv. 

    Det verkar som att turen kommer automatiskt till vissa som får allt medans vissa får tvärtom.

    Detta är oavsett inställning och trots att båda ur grupperna lägger manken till och försöker.

  • Svar på tråden Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?
  • Tue 14 Jul 2020 18:29
    #61
    Anonym (Har det bra idag) skrev 2020-07-14 16:25:18 följande:
    Vet du verkligen allt om din omgivnings kämpande och motgångar? Jag har fått höra att jag glider på en räkmacka. Det är bara för att jag inte gnäller om allt jobbigt och arbetar hårt. Jag har drömjobb, bra ekonomi, fina barn, drömbostad, drömmannen mm. Jag har pluggat hårt och varit positiv. Visste har jag fått ta hand om en sjuk mamma, haft cancer, ett misshandlande ex, ångest mm men jag har aldrig gnällt över det eller tyckt synd om mig själv. Jag har bitit ihop och löst saker istället.

    Sitter ibland med en vän som är öppet avundsjuk på mitt liv. Hon gnäller fortfarande om mobbingen för 20 år sedan eller över benbrottet för 5 år sedan. Hon gnäller och skyller på att hon haft otur och gnäller om att jag haft det så lätt..

    jag släpper saker som hänt och går vidare. Därför vet inte alla allt jag gått igenom och ser bara var jag är idag.

    Du vet bara om andras motgångar om dom berättar det för dig.

    Det är missunnsamt att tro att andra bara har mer tur. Du förminskar deras resa
    Det är kanske inte dig personen syftar på, utan andra som inte ansträngt sig för att nå sina mål. Det finns absolut såna personer.

    I ditt fall så förstår jag att du har gått igenom svåra saker och kämpat. Men det kanske finns andra som också har kämpat lika hårt eller hårdare men inte fått drömvilla, bra ekonomi och drömman, etc. Du måste ju inse möjligheten att du har jobbat hårt och haft tur. Men du har absolut rätt i att du inte bara haft tur.

    Sen tycker jag att man ska få tro vad man vill. Det kan faktiskt vara så att vissa har mer tur än andra. Det är inte missunnsamt att konstatera detta utan enbart sanning och något man behöver erkänna och sedan förhålla sig till. Man förminskar inte någon annan genom att konstatera faktum.

    Och att vara missunnsam mot andra som har haft tur. Tja, jag tycker att missunnsamhet har så negativ klang. I grunden handlar det ju egentligen om  avundsjuka, som är ett mer neutralt ord. Och avundsjuka rår man ju inte för helt och hållet. Barn som inte har råd med skor, tittar nog avundsjukt på andra barns fina gymnastikskor. Det är ganska mänskligt att vara avundsjuk på andra, men det är nog samtidigt ganska skadligt för en själv. Det bästa är om man kan vara glad för det man själv har uppnått utan att jämföra sig med grannar och vänner. 

    Jag tycker du har en poäng i att det är illa att lägga ansvaret på sitt liv på andra, istället för att vara aktiv själv, se saker positivt och jobba hårt för att uppnå sina mål, även om man ibland behöver revidera sina mål och sikta lägre än man tänkt från början. Man behöver ju inte bli bitter för att man inte har uppnått vissa saker eller fastna i att man haft "otur". Slumpen eller turen är ju sådan att om man är trägen och fortsätter försöka kommer man till slut att vinna.
  • Tue 14 Jul 2020 19:55
    #62
    jrockyracoon skrev 2020-07-14 18:29:47 följande:
    Det är kanske inte dig personen syftar på, utan andra som inte ansträngt sig för att nå sina mål. Det finns absolut såna personer.

    I ditt fall så förstår jag att du har gått igenom svåra saker och kämpat. Men det kanske finns andra som också har kämpat lika hårt eller hårdare men inte fått drömvilla, bra ekonomi och drömman, etc. Du måste ju inse möjligheten att du har jobbat hårt och haft tur. Men du har absolut rätt i att du inte bara haft tur.

    Sen tycker jag att man ska få tro vad man vill. Det kan faktiskt vara så att vissa har mer tur än andra. Det är inte missunnsamt att konstatera detta utan enbart sanning och något man behöver erkänna och sedan förhålla sig till. Man förminskar inte någon annan genom att konstatera faktum.

    Och att vara missunnsam mot andra som har haft tur. Tja, jag tycker att missunnsamhet har så negativ klang. I grunden handlar det ju egentligen om  avundsjuka, som är ett mer neutralt ord. Och avundsjuka rår man ju inte för helt och hållet. Barn som inte har råd med skor, tittar nog avundsjukt på andra barns fina gymnastikskor. Det är ganska mänskligt att vara avundsjuk på andra, men det är nog samtidigt ganska skadligt för en själv. Det bästa är om man kan vara glad för det man själv har uppnått utan att jämföra sig med grannar och vänner. 

    Jag tycker du har en poäng i att det är illa att lägga ansvaret på sitt liv på andra, istället för att vara aktiv själv, se saker positivt och jobba hårt för att uppnå sina mål, även om man ibland behöver revidera sina mål och sikta lägre än man tänkt från början. Man behöver ju inte bli bitter för att man inte har uppnått vissa saker eller fastna i att man haft "otur". Slumpen eller turen är ju sådan att om man är trägen och fortsätter försöka kommer man till slut att vinna.

    Precis, mycket av det som händer i livet beror på många olika faktorer. Vissa av dem kan man styra över, andra inte.

    Missunnsamhet och avundsjuka är mycket nära sammankopplade. Är man avundsjuk av-unnar man någon annan, alltså att man missunnar dem det de har. Bägge orden betyder att man inte unnar andra att ha något, eller att man skulle vilja ha det själv, på bekostnad av den andra personen. Att titta längtande på ett par skor är inte avundsjuka, det blir det först när man vill ha de skorna och ägaren då får gå utan, eller att man tycker att man själv förtjänar dem mer än vad ägaren gör. Så, jag håller inte med dig om att avundsjuka är mer neutralt, men det här med språkliga nyanser är svårt och det finns olika åsikter.


    Jag ser på tur dels ur ett naturvetenskapligt perspektiv, såsom något som på ett upplevt positivt sätt, inte följer sannolikhetslagarna. Men, också dels ut ett mer abstrakt perspektiv, att ibland har man helt enkelt tur (eller otur), att eftersom jag försov mig en kvart en morgon så hann jag inte med mitt vanliga tåg, som just den morgonen var med om en olycka. Det kan kallas tur.

    Men, precis som det påpekats i tråden, så ska man vara försiktig med att kalla allt som går andra människor väl i händer för tur, för man vet inte vad som ligger bakom framgången. På samma sätt ska man vara försiktig med att se ned på t.ex. missbrukare och andra som livet inte gått så bra för, för man vet inte vad som ligger bakom där heller.

  • En tönt som heter gagga
    Tue 14 Jul 2020 21:22
    #63

    Vissa saker kan man helt riktigt inte styra över. Det kan finnas inslag av tur.

    Men att påstå att vissa personer konsekvent har tur är en falsk beskrivning. Det funkar inte så.

  • Anonym (Tursa­m tjej)
    Tue 14 Jul 2020 22:12
    #64

    Jag är en sån med ?tur?.

    Kombination rika föräldrar, optimistisk syn på livet och ett djävulskt intellekt har fått mig dit jag är idag utan större motgångar.

    Studier: jag är lat men smart; hittar snabbt vad lärarna vill ha, jobbar inte mer än nödvändigt för att få bra resultat. Lite ful (latsmart) på universitetet; kuggar man en tenta får man snabbt sympati från klassen som snällt delar med sig av färdiga tentakompendier och boktips; slipper leta upp sådant själv.

    Jobb: började extrajobba som 15åring (pappa kände en som jag fick jobba hos). Visst, det var flyt att få jobbet, men jag slet också varje helg i högstadiet+gymnasiet för att få in pengar och arbetslivserfarenhet.

    Efter universitetet fick jag snabbt fast tjänst, 22år gammal. Fick först ett vik vilket efter någon månad blev fast då en kollega turligt nog sade upp sig.

    Jag får alla jobb jag söker, blir alltid utvald till intervju och alltid erbjuden jobbet. Jag låtsas vara social och tycka om folk (vilket jag sällan gör), vet vad folk vill höra och kan snabbt läsa av de jag pratar med. Ser väl trevlig ut, mitt tal är skarpt, jag är rolig och jag är snabb i huvudet på att ge svar på tal mm. Socialt kompetent helt enkelt; säkert i och med uppfostran och tidig arbetslivserfarenhet. Att jag hade mycket kompisar och festade en del i högstadiet/gymnasiet bidrog nog också till den sociala kompetensen.

    Jag får grönt vid trafikljus, nästan jämt. Jag lär mig konsekvenser av handlingar extremt bra; klantar mig inte 2ggr på samma grej. All datorteknik bara flyter in i huvudet på mig, men jag har också suttit i timtal med gamla dossystem när jag var liten. Sen har mitt liv underlättats av att jag ärvt pengar som jag kunnat köpa boende för, vilket gjort att min månadskostnad för boende varit lågt; och jag kunnat lägga pengar på annat.

    Men mestadels tror jag att ?flytet? beror mycket på intelligensen och förmågan att beräkna hur de ska leva. De jag känner som alltid klagar på att ?de alltid har otur? är generellt ganska intelligensbefriade och tröga. De har dåligt konsekvenstänk och kan inte beräkna konsekvenser av sina handlingar i huvudtaget.

    Sen kan en kass uppväxt självklart resultera i brist på vettig uppfostran, dålig social kompetens pga brist på kompisar pga svår hemmasituation, svårt med skolresultat osv. Så det kan jag hålla med om att det är ?dåligt flyt? att födas in i det, men att resten av livet skylla sina nederlag på ständigt ?dåligt flyt?: nej! Dålig start ja, men det går väl att lära sig istället för att skylla på slumpen.

  • Anonym (.)
    Tue 14 Jul 2020 22:55
    #65
    Mandel skrev 2020-07-14 08:44:38 följande:

    Tror inte ett dugg på att en del får all tur och en del får all otur. 
    Det mesta handlar om de val man gör och vilka konsekvenser det ger.

    Sedan kan väldigt många val vara tämligen omedvetna och även att man inte tänker på konsekvenserna fullt ut.
    Och anledningen till att någon har det bra idag likväl som någon annan har det skitilla kan ha sitt ursprung i att de valde var sin väg när de hade typ samma val i livet när båda individerna var typ 15 år. 
    Det som sedan hänt är indirekt beroende av det valet de gjorde då, men den som har det skitilla försöker ofta skylla på något annat än det/de egna valet och när de sitter där med offerkoftan är det oftast samhällets fel eller "otur". 

    Sedan gäller det att se genom filtret och inse att allt inte är som det ser ut att vara på sociala medier osv.


    Jo man väljer säkert att bli påkörd av lastbil, väljer att bli arbetslös, väljer att få kroniska sjukdomar.

    Ja ja, det finns folk till allt...
  • Tue 14 Jul 2020 23:03
    #66

    Jqg tror också mer på konsekvenser av val än på ren tur och otur. Jag hade turen att födas in i en stabil familj där jag från början hade förutsättningar och stöd för att göra rätt val genom min uppväxt. Val som sedan gjorde att jag kom in på en i mångas ögon "drömutbildning" och nu har ett relativt bra jobb samt ordnad tillvaro med sambo och barn. Men jag har banne mig jobbat för det. Jag har pluggat långa många timmar på både gymnasie och universitet. Jag har flyttat långt från familj och vänner för att plugga, slitit med att skapa ett nytt liv, cyklat miltals i min studentstad i många år när mina barndomsvänner istället skaffade bil, pojkvän och barn. Jobbat extra alla ledigheter för att hålla nere studielånet, som ändå fortfarande hänger över mig, många år efter min examen. På ytan kanske mitt liv ser ut som att jag jar haft "tur" hela tiden, men jag har valt allt på min väg, och jag vet också att jag behöver fortsätta välja rätt saker för att fortsätta på den här vägen. Men mitt liv är också skit ibland - bilmotorer som skär, bråk och dödsfall, familj som behöver stöd och hjälp när livet kraschar. Men jag kanske inte skyltar så mkt med den biten, så utåt sett så ser det kanske ut som att jag har mer tur än vissa andra? Jag har dock aldrig haft tur i spel, min syster däremot vinner varenda gång hon köper en lott ; )

  • Anonym (tobbe­)
    Tue 14 Jul 2020 23:04
    #67
    +2

    Tycker att folk alltid tror att dom som det inte har gått bra för i livet med tex jobb har sig själv att skylla. Och att alla som har höga inkomster har slitit för det. 

    Så är det inte. Många som det inte har gått bra för har haft dåliga förutsättningar. Och många som har höga inkomster har inte det för att dom slitit för varenda krona. Ser man tex på dom flesta affärsmän i toppen så är dom där för att dom gått över lik för att komma dit. Dom har blåst folk, lurat folk m.m. Samma med andra med höga inkomster dom sliter ofta inte mer än dom med låga inkomster. Dom får höga löner för att jobbet har hög status. Det är dags att sluta tro att bara för att någon har det materiellt bra betyder inte det att dom har varit duktigare. Det handlar om andra saker. På samma sätt är inte någon slö bara för att den blivit uteliggare eller missbrukare.

  • Anonym (.)
    Tue 14 Jul 2020 23:10
    #68
    +2
    Anonym (tobbe) skrev 2020-07-14 23:04:30 följande:
    Tycker att folk alltid tror att dom som det inte har gått bra för i livet med tex jobb har sig själv att skylla. Och att alla som har höga inkomster har slitit för det. 

    Så är det inte. Många som det inte har gått bra för har haft dåliga förutsättningar. Och många som har höga inkomster har inte det för att dom slitit för varenda krona. Ser man tex på dom flesta affärsmän i toppen så är dom där för att dom gått över lik för att komma dit. Dom har blåst folk, lurat folk m.m. Samma med andra med höga inkomster dom sliter ofta inte mer än dom med låga inkomster. Dom får höga löner för att jobbet har hög status. Det är dags att sluta tro att bara för att någon har det materiellt bra betyder inte det att dom har varit duktigare. Det handlar om andra saker. På samma sätt är inte någon slö bara för att den blivit uteliggare eller missbrukare.
    Precis så.

    Samma som att de som det inte gått så bra för sliter mycket hårdare än alla andra. Helt enkelt för att de mer eller mindre motarbetas. Om en fattig människas bil går sönder, en bil de är beroende av och måste lagas, så är kanske enda alternativet ett lån. Där är det tvärstopp och de hamnar i klorna på skumma företag som lånar till ockerränta på uppemot 30-40%. Ocker har varit olagligt men alliansen tog bort det för att det är "pedagosiskt viktigt att ha varnande exempel".

    Så den där livslögnen att de det gått bra för är värda varenda krona för  att de SLITIT, de ser inget annan än sina egna tåspetsar.
  • Anonym (Se möjlig­heter)
    Wed 15 Jul 2020 00:41
    #69

    Jag tror först och främst att vi alla föds med olika förutsättningar. Sedan har vi olika personligheter, måhända formade av tidiga livserfarenheter, som hanterar situationer på olika sätt. Människor som ser möjligheter istället för hinder har lättare att få flyt/tur i livet då ett misslyckande bara ses som att det inte var rätt väg och prövar en annan. Det finns många vägar till målet, en del lite krokigare än andra men ser man målet är man beredd att gå långt för att nå det. När man är på rätt väg så brukar det gå lätt och då mår man bra. Mår man bra drar man till sig bra tankar och en positiv utstrålning vilket underlättar i möten med människor både privat och yrkesmässigt. En tuff start i livet gör ofta resan mot målet längre men inte omöjligt.

    Många ser hinder, inte lösningarna för lösningar kan innebära att tänka om och förändra andra saker innan det uppenbara hindret kan överbryggas.

  • Anonym (Js)
    Wed 15 Jul 2020 01:39
    #70

    Jag är en sån där som har tur. Inte vinna-200-miljoner-på-lotto-tur men oftast går allt precis som jag hoppas i livet. Jag och alla i min närhet är friska och sams. Jag har halkat in på ett bra jobb som andra antagligen skulle göra bättre men där möjligheterna presenterar sig på rad. Jag lyckades pricka in en 10-poängare till man när jag var 18 år som jag nu är gift med. Jag blev gravid på första försöket. Barnet är glatt och enkelt att ta hand om. Mannen fick ett arv från en avlägsen släkting som gav oss kontantinsats till lägenhet. Vi lyckades pricka in bostadsmarknadens klättring och göra flera bra affärer.

    Och bara sånna saker som att jag aldrig varit arbetslös, blivit utsatt för något brott eller ställts inför någon nämnvärd sorg, gör mig oerhört tacksam.

    För jag är verkligen tacksam! Jag är väl medveten om att jag har tur och att andra har det kämpigt. Jag är också lite orolig. Universum borde ju på något sätt balansera ut detta snart, och jag börjar bli rädd att jag samlat på mig alldeles för mycket välgång så att det snart kommer ett rejält fällben för mig. Är livrädd att något ska hända mitt barn. Och skulle det göra det skulle jag garanterat se det som ett ?straff? för att jag haft det för bra för länge. Och då kommer jag vilja byta varenda jobb och varenda bostadsaffär i värden mot att mitt barn skulle må bra.

    I slutändan är det ju det som spelar roll. Att man är tacksam för den välgång man får och att ens familj mår bra.

Svar på tråden Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?