• Anonym (KT)
    Sun 12 Jul 2020 21:06
    7223 visningar
    131 svar
    +4
    131
    7223

    Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?

    Hur kommer det sig att vissa människor alltid får all tur i livet. 
    Det jag menar är att det finns vissa människor som har tur med sin ekonomi, tur med sina jobb, tur med allt. Dessutom de som är framgångsrika lyckas även vinna på triss osv. 

    Medans vissa människor får all otur i livet. De som inte har bra jobb, de som inte lcykas med saker de vinner heller inte på triss och de får bara mer och mer problem. T.ex. krockar med bilar osv. 

    Det verkar som att turen kommer automatiskt till vissa som får allt medans vissa får tvärtom.

    Detta är oavsett inställning och trots att båda ur grupperna lägger manken till och försöker.

  • Svar på tråden Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?
  • Wed 15 Jul 2020 06:45
    #72
    -1
    Anonym (.) skrev 2020-07-14 22:55:05 följande:

    Jo man väljer säkert att bli påkörd av lastbil, väljer att bli arbetslös, väljer att få kroniska sjukdomar.

    Ja ja, det finns folk till allt...


    Så klart inte, vilket jag förutsatte att alla normalbegåvade förstod och därmed avstod jag från att skriva det, men man väljer vad man gör med det som hänt. Om man ska fortsätta livet eller ge upp.

    Olyckor och sjukdomar drabbar alla samhällsklasser och det oavsett om man är framgångsrik eller ej.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (.)
    Wed 15 Jul 2020 13:51
    #73
    +1
    Mandel skrev 2020-07-15 06:45:56 följande:
    Så klart inte, vilket jag förutsatte att alla normalbegåvade förstod och därmed avstod jag från att skriva det, men man väljer vad man gör med det som hänt. Om man ska fortsätta livet eller ge upp.
    Olyckor och sjukdomar drabbar alla samhällsklasser och det oavsett om man är framgångsrik eller ej.
    Det sista stämmer faktiskt inte. De i övre samhällsklasser drabbas mycket mer sällan av båpde olyckor och sjukdomar. Därtill får de bättre vård.
  • Dennad­agdett­aården­nastun­d
    Wed 15 Jul 2020 14:24
    #74
    +1

    Alltså det där är inte så märkligt egentligen! Både goda och dåliga saker blir det som en spiral av. Ganska logiskt. T ex någon föds i en familj där föräldrarna är missbrukare och har psykisk ohälsa. Detta ger ju en väldigt otrygg o dålig start.

    Det påverkar tryggheten till andra, anknytningen, sig själv mm. Påverkar skolresultat, som påverkar jobbmöjligheter, ofta diagnoser som ångest, fobier, rädslor, självdestruktiva beteenden. Ensamhet, utanförskap, bli en avvikare. Många börja missbruka. Hur som, när de blivit vuxna o har diverse problem. Blir sjukskrivna, låg inkomst, kan ej köpa/ laga bil. Skaffa körkort. Inte köpa resor, inte råd till aktiviteter. Dåligt självförtroende. Allt detta gör ju att de flesta drabbas igen av psykisk ohälsa och så snurrar det på.

    Medans med dem som föds med andra förutsättningar vanligtvis inte möts av samma hinder. Framgångarna byggs på varann. Och även om individen själv inte är så duktig och framgånsrik så hjälper det ju om de har föräldrar som hjälper dem både socialt, ekonomiskt och psykiskt. På så sätt faller aldrig dessa individer på samma sätt som de andra.

  • Dennad­agdett­aården­nastun­d
    Wed 15 Jul 2020 14:26
    #75
    +1

    Alternativt är också att någon bara föds med väldigt bra förmågor som gör att de har lätt för allt eller väldigt mycket. För dem glider livet väldigt bra såklart!

  • Anonym (...)
    Wed 15 Jul 2020 15:45
    #76

    De som jobbar hårdare får det bättre. Jag hade det fattig som barn, men jag har jobbat hårt och har det riktigt hyfsat med en mycket hög lön med svenska mått mätt. Men, jag skulle kunna ha mycket bättre lön och högre status om jag jobbade för det. Om jag ägnade mina kvällar och helger till att vidareutbilda mig och certifiera mig i eftertraktade kunskaper kunde jag få dubbelt så hög lön. Det skulle dock leda till ett jobb där jag inte får tid över till min familj. Mina chefer jobbar lätt 60 till 70 timmar i veckan.

  • Anonym (Stars aligne­d)
    Wed 15 Jul 2020 16:38
    #77
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2020-07-15 14:26:02 följande:

    Alternativt är också att någon bara föds med väldigt bra förmågor som gör att de har lätt för allt eller väldigt mycket. För dem glider livet väldigt bra såklart!


    Jo, det där med hårt arbete alltså...det hjälper kanske om man bara kan titta på en boksida och hitta det viktiga på några sekunder, eller i princip inte kan göra stavfel på något europeiskt språk man har läst?

    Mycket som är jobbigt för andra behöver jag inte ens tänka på. Men sen kan man klart ta hand om den hjärna man har fått, eller förstöra den med droger eller att inte ta hand om sin kropp. Jag är väldigt rädd om både hjärna och kropp.
  • Wed 15 Jul 2020 18:55
    #77
    +2
    Anonym (.) skrev 2020-07-15 13:51:59 följande:
    Det sista stämmer faktiskt inte. De i övre samhällsklasser drabbas mycket mer sällan av båpde olyckor och sjukdomar. Därtill får de bättre vård.
    Men det har inte bara med "tur" att göra. Utan om medvetenhet och aktiva val att inte röka, att motionera, äta vettigt och så vidare. Även olycksfrekvens handlar om att förstå och aktivt ta till sig information kring t.ex. barnsäkerhet, trafiksäkerhet och så vidare. Prioritera simskola, köpa barnspärrar osv. Faktiskt läsa foldern från BVC.

    Visst finns de som verkligen lever på marginalen hur de än vänder och vrider på kronorna, men även där kan man såklart göra bättre och sämre val. Men sen finns det många som klassas som "utsatta" ekonomiskt men som ändå ser läsk som måltidsdryck som självklart eller lägger pengar på rökning. När vatten är gratis och ett paket cigaretter per dag kostar lika mycket per år som terminsavgift och utrustning för två barn i valfri sport. 

    En del samhällsklasser är generellt bättre rustade att läsa och ta till sig forskning, tror inte på löpsedlar, influensers och kvällspressen och gör därmed bättre val för hälsan. Men det har ju inte enbart med ren tur att göra, utan också med vilket ansvar man vill ta själv och hur mycket man vill anstränga sig att förstå. 
  • Anonym (.)
    Wed 15 Jul 2020 22:21
    #78
    hammarhajen skrev 2020-07-15 18:55:00 följande:
    Men det har inte bara med "tur" att göra. Utan om medvetenhet och aktiva val att inte röka, att motionera, äta vettigt och så vidare. Även olycksfrekvens handlar om att förstå och aktivt ta till sig information kring t.ex. barnsäkerhet, trafiksäkerhet och så vidare. Prioritera simskola, köpa barnspärrar osv. Faktiskt läsa foldern från BVC.

    Visst finns de som verkligen lever på marginalen hur de än vänder och vrider på kronorna, men även där kan man såklart göra bättre och sämre val. Men sen finns det många som klassas som "utsatta" ekonomiskt men som ändå ser läsk som måltidsdryck som självklart eller lägger pengar på rökning. När vatten är gratis och ett paket cigaretter per dag kostar lika mycket per år som terminsavgift och utrustning för två barn i valfri sport. 

    En del samhällsklasser är generellt bättre rustade att läsa och ta till sig forskning, tror inte på löpsedlar, influensers och kvällspressen och gör därmed bättre val för hälsan. Men det har ju inte enbart med ren tur att göra, utan också med vilket ansvar man vill ta själv och hur mycket man vill anstränga sig att förstå. 
    Här flödar floskler och fördomar som borde få varje normalt tänkande människa att rodna av skam.

    Du menar på fullt allvar att det enbart handlar om medvetna val och att de orsaken till att som befinner sig i lägre samhällklasser gör lika medvetna val som att röka osv.

    Din kontenta är att alla som inte är lika "lyckade" som du får skylla sig själva.

    Men du kan visa fakt5a och forkning som bevisar din lilla tes. All forskning visar nämligen på det motsatta.
    Men som du säger, det kräver en viss kapacitet att ta till sig sådan forskning och uppenbart har du inte tagit den till dig av den. Vad säger det om dig?
  • Anonym (Stars aligne­d)
    Wed 15 Jul 2020 22:39
    #79
    Anonym (.) skrev 2020-07-15 22:21:40 följande:
    Här flödar floskler och fördomar som borde få varje normalt tänkande människa att rodna av skam.

    Du menar på fullt allvar att det enbart handlar om medvetna val och att de orsaken till att som befinner sig i lägre samhällklasser gör lika medvetna val som att röka osv.
    Nja. Hammarhajen säger knappast att allt går att kompensera för, men att vissa val går att göra.

    Däremot ser jag att det är väldigt mycket mer uppförsbacke för att kunna göra bra val när man både saknar resurser och är under högre generell stress, ofta redan från barndomen. Eller helt enkelt mår så dåligt i sitt grundtillstånd att man lättare tar till mat/droger för att slippa tänka på det, och även lättare fastnar i beroende för att stressen kvarstår över lång tid och man inte kan åtgärda det som orsakar den.

    Människor vill givetvis må bra och kan vi inte det av egen kraft så tar vi till allt möjligt, även om det är skadligt på sikt. Jag fick en smula förståelse för mekanismerna bakom den typen av handlingar när jag fick ett hälsoproblem som var långvarigt och det fanns ett stort hinder i vägen för att få det åtgärdat.

    Att ha en god grundhälsa (fysiskt och mentalt) är väldigt lyckosamt.
  • Anonym (Madde­)
    Wed 15 Jul 2020 22:43
    #80

    Det finns inget tur och otur.

    Grit är det som avgör om du går framåt eller bakåt.

Svar på tråden Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?