• Anonym (KT)
    Sun 12 Jul 2020 21:06
    7217 visningar
    131 svar
    +4
    131
    7217

    Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?

    Hur kommer det sig att vissa människor alltid får all tur i livet. 
    Det jag menar är att det finns vissa människor som har tur med sin ekonomi, tur med sina jobb, tur med allt. Dessutom de som är framgångsrika lyckas även vinna på triss osv. 

    Medans vissa människor får all otur i livet. De som inte har bra jobb, de som inte lcykas med saker de vinner heller inte på triss och de får bara mer och mer problem. T.ex. krockar med bilar osv. 

    Det verkar som att turen kommer automatiskt till vissa som får allt medans vissa får tvärtom.

    Detta är oavsett inställning och trots att båda ur grupperna lägger manken till och försöker.

  • Svar på tråden Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?
  • sextio­talist
    Fri 17 Jul 2020 19:09
    Anonym (Har det bra idag) skrev 2020-07-17 14:09:02 följande:

    Väninnan hade också kunnat göra det smarta valet att ta försäkringar och därmed kunna klara sig utan att leva på existensminimum... Att låta bli var ett dåligt val. Kanske valde hon att inte ha så bra försäkringar just för att maken hade pengar?

    Val och inställning påverkar vårt liv i mkt större utsträckning än tur.


    De var jämbördiga när olyckan inträffade. Nykläckt läkare, så har man inte kommit så långt.

    Mannens inkomst blev hög betydligt senare
  • Anonym (Kämpa­)
    Fri 17 Jul 2020 20:54

    Desto mer man kämpar desto mer tur får man

  • Anonym (Har det bra idag)
    Fri 17 Jul 2020 23:45
    sextiotalist skrev 2020-07-17 19:09:50 följande:

    De var jämbördiga när olyckan inträffade. Nykläckt läkare, så har man inte kommit så långt.

    Mannens inkomst blev hög betydligt senare


    Så varför hade hon inte tagit bra försäkringar? Är det otur att inte ha försäkringar eller är det dumhet/slarv?
  • sextio­talist
    Sat 18 Jul 2020 07:37
    Anonym (Har det bra idag) skrev 2020-07-17 23:45:13 följande:

    Så varför hade hon inte tagit bra försäkringar? Är det otur att inte ha försäkringar eller är det dumhet/slarv?


    Sluta. Vi bor i Sverige, inte USA.

    Det finns ingen försäkring som betalar ut motsvarande en läkarlön i 40 år.
  • Anonym (Har det bra idag)
    Sat 18 Jul 2020 08:14
    sextiotalist skrev 2020-07-18 07:37:11 följande:

    Sluta. Vi bor i Sverige, inte USA.

    Det finns ingen försäkring som betalar ut motsvarande en läkarlön i 40 år.


    Ingen pratar om läkarlön. Du påstår att hon skulle fått leva på existensminimum. Det finns försäkringar som skyddar mot det. Så då är det ett dåligt val som kunde gjort hennes situation mkt värre. Det kan fortfarande gå illa. Maken kan tröttna.

    Ett bättre val hade gett henne större säkerhet och bättre förutsättningar att hantera sin situation.
  • sextio­talist
    Sat 18 Jul 2020 08:16
    Anonym (Har det bra idag) skrev 2020-07-18 08:14:45 följande:

    Ingen pratar om läkarlön. Du påstår att hon skulle fått leva på existensminimum. Det finns försäkringar som skyddar mot det. Så då är det ett dåligt val som kunde gjort hennes situation mkt värre. Det kan fortfarande gå illa. Maken kan tröttna.

    Ett bättre val hade gett henne större säkerhet och bättre förutsättningar att hantera sin situation.


    Nu hade hon en egen förmögenhet.
  • Anonym (Har det bra idag)
    Sat 18 Jul 2020 08:40
    sextiotalist skrev 2020-07-18 08:16:55 följande:

    Nu hade hon en egen förmögenhet.


    Men om hon inte hade haft det så hade valet att ha goda försäkringar kunnat hindra att hon fick leva på existensminimum. Vilket du påstår att hon fått göra om hon inte haft tur att ha pengar. (Pengar som någon skaffat sig genom val som skapat bättre förutsättningar för dennes familj)

    Goda val och intelligens hade skapat ett bättre liv än att leva på existensminimum.
  • Anonym (Anna)
    Sat 18 Jul 2020 10:32

    Law of attraction

  • Anonym (field­trip)
    Sat 18 Jul 2020 15:34
    Anonym (Har det bra idag) skrev 2020-07-17 23:45:13 följande:
    Så varför hade hon inte tagit bra försäkringar? Är det otur att inte ha försäkringar eller är det dumhet/slarv?
    Anonym (Har det bra idag) skrev 2020-07-18 08:14:45 följande:
    Ingen pratar om läkarlön. Du påstår att hon skulle fått leva på existensminimum. Det finns försäkringar som skyddar mot det. Så då är det ett dåligt val som kunde gjort hennes situation mkt värre. Det kan fortfarande gå illa. Maken kan tröttna.

    Ett bättre val hade gett henne större säkerhet och bättre förutsättningar att hantera sin situation.
    En sådan försäkring vill jag ha!

    Vilket försäkringsbolag är det?


  • Anonym (Har det bra idag)
    Sat 18 Jul 2020 16:40
    Anonym (fieldtrip) skrev 2020-07-18 15:34:56 följande:

    En sådan försäkring vill jag ha!

    Vilket försäkringsbolag är det?


    Det finns många försäkringar där du kan försäkra dig så du får en Viss procent av tidigare lön. Du kan även få ett större belopp vid invaliditet. Vet du inte om sånt?
  • Anonym (field­trip)
    Sat 18 Jul 2020 17:21
    Anonym (Har det bra idag) skrev 2020-07-18 16:40:12 följande:
    Det finns många försäkringar där du kan försäkra dig så du får en Viss procent av tidigare lön. Du kan även få ett större belopp vid invaliditet. Vet du inte om sånt?
    Jodå, det vet jag. Har haft stor glädje av den vid en längre sjukskrivning. Men den täcker ju inte inkomstbortfall i evighet.

    Man kan ju vara sjuk i åratal utan att "bli invalid" och få förtidspension.
  • Anonym (field­trip)
    Sat 18 Jul 2020 17:22
    Anonym (Har det bra idag) skrev 2020-07-18 16:40:12 följande:
    Det finns många försäkringar där du kan försäkra dig så du får en Viss procent av tidigare lön. Du kan även få ett större belopp vid invaliditet. Vet du inte om sånt?
    Sen var väl exemplet en nyexad läkare. Så den vissa procenten av tidigare lön, räknas troligen av ett studiejobb?
  • Sat 18 Jul 2020 17:28

    Livet är orättvist tyvärr, men man får försöka göra det bästa av det ändå, så gott man klarar av och orkar.

  • Anonym (...)
    Wed 22 Jul 2020 19:14
    Anonym (fieldtrip) skrev 2020-07-16 19:46:11 följande:
    Det där är inte att skapa tur. Det är snarare ett aggressivt försök på networking.

    Det kan hända att din strategi (framåtanda) funkar. Men jag har ännu inte träffat någon chef som gillar oefterfrågad kritik av företagets produkter vid en anställningsintervju. Chefen var mer artig än du ... 
    De återkom igår och lät mig intervjua för en annan avdelning. De erbjöd mig en tjänst med mindre ansvar och lägre lön. Det är fortfarande ganska bra betalt dock, $219000/år (motsvarande 161,742kr/mån). $150k är lön och $70k är garanterade bonusar och aktier.
  • Anonym (H)
    Wed 22 Jul 2020 22:32
    Anonym (...) skrev 2020-07-22 19:14:17 följande:
    De återkom igår och lät mig intervjua för en annan avdelning. De erbjöd mig en tjänst med mindre ansvar och lägre lön. Det är fortfarande ganska bra betalt dock, $219000/år (motsvarande 161,742kr/mån). $150k är lön och $70k är garanterade bonusar och aktier.
    Det är en bra lön.
  • Anonym (dumhe­terärd­umhete­r)
    Thu 23 Jul 2020 22:51
    +1
    Gryntroll skrev 2020-07-13 10:17:54 följande:

    Säger som Stenmark 
    -"jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag!"


    Det säger allt


    Ja det säger att han hade tur som föddes någonstans där det fanns tillräckligt med snö och branta backar för att han skulle kunna träna. Hade han fötts på savannen hade han haft otur.
  • Fri 24 Jul 2020 19:40
    Anonym (.) skrev 2020-07-13 20:57:24 följande:
    Så mycket floskler samlat på ett och samma ställe var det länge sedan jag läste.

    Säg miug, förklara varför och framfölrallt hur forskning efter forskning kommer fram till att rika människor är lyckligare?

    Du påstår ju tvärtom, att det är bättre att ha otur. Tror du på fullaste allvar att alla med dödliga sjukdomar är lyckligare än alla bittra rika direktörer.

    Nä, du får ta på dig tankemössan igen...
    Hörde nu att det faktiskt finns forskning som visar att jag haft rätt på den här punkten. Forskningsresultaten visade, enligt Anna Bennich' sommarprat, att de som har fått mer motgång i livet upplever sig vara lyckligare än de som inte upplevt svårigheter. Det kan synas vara motsägelsefullt, men är fullt logiskt när man tänker efter. Lycka behöver något att ta spjärn emot.
  • Kalles ketchu­p
    Fri 24 Jul 2020 21:00
    Anonym (dumheterärdumheter) skrev 2020-07-23 22:51:49 följande:
    Ja det säger att han hade tur som föddes någonstans där det fanns tillräckligt med snö och branta backar för att han skulle kunna träna. Hade han fötts på savannen hade han haft otur.
    Vet du vad? Många föddes på samma plats som Stenmark. Men det var han som tränade och tränade tills han var bäst i världen.

    I livet gäller det framförallt att inte ha otur. Resten är hårt arbete. Det lönar sig.

    En del handlar också om att göra vad man kan för att få ut maximalt av sin egen begåvning. Världen är full av människor som slösar bort sin begåvning på idiotiska jobb. Sånt gör mig ledsen. Sen finns det folk med medioker begåvning som utnyttjar den till max, arbetar hårt och kommer hur långt som helst. Sånt gör mig glad och imponerad.


  • Anonym (field­trip)
    Sat 25 Jul 2020 08:18
    Anonym (...) skrev 2020-07-22 19:14:17 följande:
    De återkom igår och lät mig intervjua för en annan avdelning. De erbjöd mig en tjänst med mindre ansvar och lägre lön. Det är fortfarande ganska bra betalt dock, $219000/år (motsvarande 161,742kr/mån). $150k är lön och $70k är garanterade bonusar och aktier.
    Jamen, så säger jag grattis! SkrattandeCool
  • Anonym (du har rätt)
    Sat 25 Jul 2020 09:29
    Anonym (Tursam) skrev 2020-07-12 21:50:58 följande:

    De flesta som gnäller på FL har ändå turen att slippa uppleva krig, förtryck, svält och godtyckliga avrättningar.

    Jag har dessutom fått 2 ganska bra ungar, en man som är över medel, ett trevligt hus att bo i mm.

    Sedan finns det givetvis negativa sidor också, har inga hobby, ingen bästis och inte heller mitt drömjobb.

    Man får se det positiva och inte gräma sig över det negativa.


    De flesta som gnäller på FL har inte blivit avrättade. Det har du helt rätt i.
Svar på tråden Hur kommer det sig att vissa får all tur i livet?