• Wed 15 Jul 2020 23:20
    621 visningar
    17 svar
    17
    621

    Hur många årstider har ditt år?

    Jag funderade på det där med årstider för ett tag sedan och kom fram till att mitt år har 6-8 stycken. 

    Hur många årstider har ditt år och vilka är dem?


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Svar på tråden Hur många årstider har ditt år?
  • Steven­Diese
    Wed 15 Jul 2020 23:26
    #1

    Hos mig är det alltid vinter.

  • Wed 15 Jul 2020 23:43
    #2

    Har aldrig tänkt på det. Hur tänker du då?

    Det är nog fyra för mig.

  • Wed 15 Jul 2020 23:57
    #3
    Postman skrev 2020-07-15 23:43:44 följande:

    Har aldrig tänkt på det. Hur tänker du då?

    Det är nog fyra för mig.


    Mina årstider är vinter, vår-vinter, vår, försommar, sommar, högsommar, (höst-sommar) (höst-vinter). 
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Thu 16 Jul 2020 00:04
    #4

    Hmm ... den var svår!

    Då har vi rötmånaden, höst, vinter, vårvinter, kanske en vår (inte varje år vi hinner med en vår), försommar och sommar. Så 6 eller 7 årstider.

  • Thu 16 Jul 2020 00:05
    #5

    Där jag bor har vi ingen riktig vår utan det går i princip från vinter till sommar direkt. Men mina årstider ser ut såhär: Vårvintern, försommar, sommar, höst, vinter. 

    Det är så jag föreställer mig det i mitt huvud i alla fall. Vintern och vårvintern är längst. Försommaren och sommaren är typ en parentes. Sen en kort höst. Och så är vi framme vid vinter igen. 

  • Thu 16 Jul 2020 00:11
    #6
    lövet2 skrev 2020-07-16 00:04:06 följande:

    Hmm ... den var svår!

    Då har vi rötmånaden, höst, vinter, vårvinter, kanske en vår (inte varje år vi hinner med en vår), försommar och sommar. Så 6 eller 7 årstider.


    Ja, det tog mig ett tag att lista ut mina årstider. Jag bara kände hela tiden att jag inte tyckte att det var samma årstid i början av februari som det var i slutet av april, så jag började fundera på det.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Thu 16 Jul 2020 00:51
    #7

    Känns som att det mest är vinter för jag har lika tjocka koftor från oktober till april, fryser alltid. Sedan möjligen en minivår i maj, sommar i juni-juli och sensommar augusti, höst september.

  • Thu 16 Jul 2020 02:59
    #8

    Det blev visst 8 årstider för mig (bor i Göteborgstrakten):

    vårstart (mars)
    vår (april-maj)
    försommar (maj-juni)
    sommar (juni-juli)
    sensommar (augusti)
    höst (september-oktober)
    förvinter (november)
    vinter (december-februari)

  • Thu 16 Jul 2020 08:49
    #9

    Då har jag nog 4.

    Höst, vår, sommar, för-hösten.

    Hösten är längst. Våren är så kort att man ibland inte hinner märka att den är här innan den försvinner igen. Sommaren är ganska kort, det mesta regnar bort (hah..) och sen kommer den vackra för-hösten för att sedan övergå till den tråkiga, kalla och mörka hösten.


    Korrekturläser som en kratta
  • Thu 16 Jul 2020 13:36
    #11
    Aniiee skrev 2020-07-15 23:57:07 följande:

    Mina årstider är vinter, vår-vinter, vår, försommar, sommar, högsommar, (höst-sommar) (höst-vinter). 


    Ok du tänker så. Jamen så är det ju för oss alla.
  • hawtho­rne
    Thu 16 Jul 2020 13:40
    #12

    Jag måste säga att här är livet evig höst här på södra västkusten.

    För det regnar och blåser, stormar och regnar.
    Härom dagen var det 7 grader. Mitt i juli!
    Det hinner inte gå 7 dagar av annat väder som värme/sol/snö innan det sätter igång och regna och storma igen.

  • Thu 16 Jul 2020 13:47
    #13
    Postman skrev 2020-07-16 13:36:44 följande:
    Ok du tänker så. Jamen så är det ju för oss alla.
    Om du läser i tråden så verkar det inte vara så för alla.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Thu 16 Jul 2020 14:25
    #14

    3. Höst mellan augusti till mars, sen vår, slutet av maj till juli sommar. Fast sommar och sommar... Snart en månad med höstliknande väder här. Riktig vinter har vi aldrig.

  • Thu 16 Jul 2020 15:52
    #15
    Aniiee skrev 2020-07-16 13:47:31 följande:

    Om du läser i tråden så verkar det inte vara så för alla.


    Jo det är ju så naturen fungerar., inget nytt liksom. Flytande gränser hela tiden, sen kan det vara så kort så en del inte ens hinner märka det.

    Många är nog också så pass självupptagna se de märker knappt årstider, särkilt de som bor mitt i en storstad. Är inte förvånad.
  • Thu 16 Jul 2020 16:41
    #16
    +1
    Postman skrev 2020-07-16 15:52:51 följande:
    Jo det är ju så naturen fungerar., inget nytt liksom. Flytande gränser hela tiden, sen kan det vara så kort så en del inte ens hinner märka det.

    Många är nog också så pass självupptagna se de märker knappt årstider, särkilt de som bor mitt i en storstad. Är inte förvånad.
    Sen är ju Sverige ett ganska avlångt land. Våren i Skåne är inte samma som våren i Gällivare. 
  • Thu 16 Jul 2020 19:03
    #17
    100wfs skrev 2020-07-16 16:41:29 följande:

    Sen är ju Sverige ett ganska avlångt land. Våren i Skåne är inte samma som våren i Gällivare. 


    Precis. Instämmer. Lite som jag menade.
Svar på tråden Hur många årstider har ditt år?