• Anonym (Kaffedraken)

    Sluta med Bilbarnstolen?

    10 åringen sitter nu på bilbarnstol och tjatar om att få sluta då den äldsta fick sluta runt den åldern. Skillnaden är bara att den äldsta var både längre och vägde mer då än nuvarande 10 åring.

    Sambon tycker att vi ska ta bort den (Så det ska bli rättvist??). Jag ser helst dock att hon fortsätter med det ett tag till. Hon är 135cm och väger runt 25-30kg. Vet att minimigränsen är 135cm men jag tycker att man kan fortsätta till 140cm iallafall.

    Hur har ni gjort med era lite äldre som är lite kortare? Har ni gett med er eller fortsatt ett tag till?

  • Svar på tråden Sluta med Bilbarnstolen?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Mina är 10 och 11, ca 140 och 145 cm. Båda sitter fortfarande mycket bättre (med tanke på hur bältet sitter) med kudde så jag har inte ens gett alternativet att ta bort den. Tänker att vi kollar läget om ett år ungefär. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Eftersom barnet sitter säkrare på kudde än utan skulle jag inte ta bort den före barnet är 150 cm/12-13 år. Bara för att minimikravet för att sitta utan är att man ska vara 135 cm innebär det inte att det är säkert då. Jämför med minimikravet för att åka framåtvänd som är 9 kg, alltså totalt livsfarligt. Följ rekommendationer istället och ha barnet på kudde till 150 cm/12 år :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Mina flickor är 5 år och 122cm och 6åringen 127cm och de kommer garanterat få sitta på bilkuddar så länge det är möjligt, men jag tvingades tyvärr vända till framåtvänd för tidigt pga det inte fanns bakåtvänd som klarade deras rygglängd. Man kan inte alltid trolla, även om man är duktig på det som småbarnsförälder...

    Så ålder kan jag inte gå efter utan jag får gå efter längd tyvärr.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Som jag förstått det så är det viktigt att bäcknet har växt upp ordentligt för att bältet ska kunna sitta över höften och inte över magen (det är ju därför att man ska använda bilkudde). Så testa och se hur bältet sitter utan kudde, sitter bältet fortfarande över magen så ska bilkudden användas.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min ena 6 åring är 134 cm och sitter på kudde fortfarande. Lättare att motivera än en 10 åring jag vet men jag tycker att säkerhetsmässigt att det är bättre med än utan.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Håller med (C).

    Hos oss vet sonen att säkerheten inte är något man förhandlar om. Han kommer att få sitta i sin stol tills han är 145-150cm och väger 40kg oavsett ålder då åldern är oväsentlig. Han är liten för sin ålder och har inte kommit in i puberteten ännu så det lär bli ett antal år till. Han fyller 12 i år.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du sitter säkrare med, punkt. Funkar fortfarande på min 13-åring, hon har liksom inget att välja på. 145 cm och 30 kg. Lillasyrran på 11 har inte ens frågat för hon vet vad som gäller... Tror inte min äldsta var så gammal som 13 men hon var också betydligt större, mer normal i storleken så att säga.

  • Anonym (Kaffedraken)

    12 åringen sitter fortfarande i bältesstol. Han är 146 cm

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (...) skrev 2020-07-28 23:09:38 följande:

    Du sitter säkrare med, punkt. Funkar fortfarande på min 13-åring, hon har liksom inget att välja på. 145 cm och 30 kg. Lillasyrran på 11 har inte ens frågat för hon vet vad som gäller... Tror inte min äldsta var så gammal som 13 men hon var också betydligt större, mer normal i storleken så att säga.


    Instämmer helt och hållet. Det är precis samma här. Sonen har frågat någon gång men då har vi sagt över 150cm. (Det är möjligt att vi byter något tidigare men det får vi ta en diskussion om då.) Sedan har det inte varit något mer med det. Vad använder ni för stol förresten? Roligt med lite olika preferenser. Vi kör på en Birtax 3 S. Smidig och väldigt lätt att anpassa utifrån behov. Exempelvis olika bilar eller växande barn ;)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Du kan inte gå efter ålder. Jag var tex 170 cm när jag var 10 år.. (Är tjej och nu som vuxen 182 cm).

    Frågan är var bilbältet hamnar när hon sitter utan kudde. Är det vid halsen = fortsatt kudde.

    Ligger bältet korrekt över axeln = inget bälte.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Säkerheten först) skrev 2020-08-01 01:05:04 följande:

    Instämmer helt och hållet. Det är precis samma här. Sonen har frågat någon gång men då har vi sagt över 150cm. (Det är möjligt att vi byter något tidigare men det får vi ta en diskussion om då.) Sedan har det inte varit något mer med det. Vad använder ni för stol förresten? Roligt med lite olika preferenser. Vi kör på en Birtax 3 S. Smidig och väldigt lätt att anpassa utifrån behov. Exempelvis olika bilar eller växande barn ;)


    Oj, vad heter den... Britax är det nog! Man kan bredda sitsen på den i alla fall, en ganska vanlig stol tror jag!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Frågan är om du har bilbarnsstol eller bälteskudde? Jag är själv 1.50 lång och satt på kudde (inte hela tiden bälteskudde, men "vanlig stolsdyna" i bilen väldigt långt upp i åldrarna för att inte säkerhetsbältet skulle skära in i halsen. Även när jag är vuxen kan jag välja en kudde att sitta på när jag åker långt, för att bältet ska sitta bra och bekvämt, om jag inte har säten som går att justera fullt ut efter min kroppslängd.

    Det handlar ju mycket här om säkerhet och hur man sitter i bilen. Vissa säkerhetsbälten och säten kan man justera bättre än andra, beroende på bilmodell. Under en period (när jag var i 10-årsåldern) så upptäckte mina föräldrar att jag satt bättre i framsätet än bak (eftersom framsätet var lättare att justera än baksätet), så de avinstallerade airbagen och jag fick sitta fram medan en förälder och min mycket längre lillebror fick sitta bak, där de satt helt okej.


    Haka inte upp er på kudde eller inte kudde, utan hur säkert man sitter i bilen helt enkelt.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Hyllemor skrev 2020-08-01 02:31:13 följande:

    Frågan är om du har bilbarnsstol eller bälteskudde? Jag är själv 1.50 lång och satt på kudde (inte hela tiden bälteskudde, men "vanlig stolsdyna" i bilen väldigt långt upp i åldrarna för att inte säkerhetsbältet skulle skära in i halsen. Även när jag är vuxen kan jag välja en kudde att sitta på när jag åker långt, för att bältet ska sitta bra och bekvämt, om jag inte har säten som går att justera fullt ut efter min kroppslängd.

    Det handlar ju mycket här om säkerhet och hur man sitter i bilen. Vissa säkerhetsbälten och säten kan man justera bättre än andra, beroende på bilmodell. Under en period (när jag var i 10-årsåldern) så upptäckte mina föräldrar att jag satt bättre i framsätet än bak (eftersom framsätet var lättare att justera än baksätet), så de avinstallerade airbagen och jag fick sitta fram medan en förälder och min mycket längre lillebror fick sitta bak, där de satt helt okej.

    Haka inte upp er på kudde eller inte kudde, utan hur säkert man sitter i bilen helt enkelt.


    Ber om ursäkt för sent svar. Det vi pratar om är alltså bilbarnstol.

    Hur fungerade det att sitta fram? Satt du med eller utan kudde i framsätet? Låter som en bra lösning om det funkar rent faktiskt i vår bil.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Klara W skrev 2020-08-09 16:11:12 följande:

    Ber om ursäkt för sent svar. Det vi pratar om är alltså bilbarnstol.

    Hur fungerade det att sitta fram? Satt du med eller utan kudde i framsätet? Låter som en bra lösning om det funkar rent faktiskt i vår bil.


    Vadå, sitter hon i en bilbarnstol? Jag har inte bil eller körkort (än) så jag vet inte riktigt vad som finns men jag trodde inte man kunde sitta i en bilbarnstol så länge utan att man längre fram bytte till bältesstol eller en sån vanlig kudde. Jag kan förstå din dotter om hon fortfarande sitter i en bilbarnstol, tom om det är en bältesstol. Kan hon inte få sitta på en kudde bara iaf? Men så klart går säkerheten före, det förstår jag.
  • Anonym (Kaffedraken)
    syntharen skrev 2020-08-09 17:41:29 följande:

    Vadå, sitter hon i en bilbarnstol? Jag har inte bil eller körkort (än) så jag vet inte riktigt vad som finns men jag trodde inte man kunde sitta i en bilbarnstol så länge utan att man längre fram bytte till bältesstol eller en sån vanlig kudde. Jag kan förstå din dotter om hon fortfarande sitter i en bilbarnstol, tom om det är en bältesstol. Kan hon inte få sitta på en kudde bara iaf? Men så klart går säkerheten före, det förstår jag.


    För mig är Bältesstol och Bilbarnstol samma sak, vet inte om det är korrekt men jag menar stol med ryggstöd. Vi har en som räcker upp till 150cm och 36kg så storleksmässigt är det inga problem.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Då är ju sambon dum i huvudet.... tänker hen inte på barnets säkerhet???? Nä de ska ju vara rättvist... rättvist om ni krockar å barnet dör.... rättvist kan man prata om t.ex godis och sånt?? Inte en bilbarnstol

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men alltså vem funderar på rättvisetänk när det handlar om säkerhet? Det är ju en ren storleksfråga med bilstolar. Dock har vi ju bytt från bilstol till bilkudde när de börjat bli för stora för bilstolen. Vår 9,5-åring sitter nu enbart på kudde och vi har sålt bilstolen. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tycker också det är låter helt befängt att byta av rättviseskäl. I så fall är vi jätte orättvisa hos oss. Tolvåringen sitter i bilstol medan 10 åringen inte gör det då dottern är 140cm medans sonen redan nu är 167. Allt handlar om säkerheten i bilen och inte om någon slags tävling om vem som ska få sluta först.

Svar på tråden Sluta med Bilbarnstolen?