• Anonym (Nina)

    Varför är inte tillägget på bostadsbidraget frivilligt?

    För mig är den extra summan på 25% ingen fördel, eftersom jag alltid räknar mitt bostadsbidrag i underkant, så att jag i slutändan får tillbaka en summa istället för att bli återbetalningsskyldig. Detta lägger jag sedan på återbetalning av tidigare felaktigt bostadsbidrag i slutet av året. Jag är sjukskriven med försörjningsstöd nu, men ska snart tillbaka i arbete.

    Nu har de bestämt att alla med bostadsbidrag ska få 25% extra i bostadsbidrag, vilket gör att de inte kommer behöva betala tillbaka något i slutet av året eller början av nästa år, vilket gör att ekonomiskt förlorar jag på det, spara dessa 25% kan jag inte heller, då jag då inte har pengar till mat.

  • Svar på tråden Varför är inte tillägget på bostadsbidraget frivilligt?
  • Anonym (Va?)

    Du kommer i slutändan inte fått mindre pengar? Vad är problemet egentligen? Du kan ju knappast behöva de extra pengarna till mat eftersom du tidigare inte behövt de extra pengarna

  • Anonym (Nina)
    Anonym (Va?) skrev 2020-07-22 12:31:50 följande:

    Du kommer i slutändan inte fått mindre pengar? Vad är problemet egentligen? Du kan ju knappast behöva de extra pengarna till mat eftersom du tidigare inte behövt de extra pengarna


    Jag har försörjningsstöd, de kvittas mot försörjningsstödet.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Nina) skrev 2020-07-22 14:56:07 följande:

    Jag har försörjningsstöd, de kvittas mot försörjningsstödet.


    Okej? Men du får då alltså lika mycket pengar som vanligt? Mindre försörjningsstöd men mer bostadsbidrag?
  • Anonym (Va?)

    Jag antar att det är det tillfälliga tillägget pga Corona du syftar på? Antar att man valt att det ska vara automatiskt för att kostnaden skall hållas nere. Ingen handläggning utan pengarna går bara ut, vilket gör att kostnaden enbart blir den summan som lagts till, och inga dyra kostnader för att allt ska handläggas

  • Anonym (Nina)
    Anonym (Va?) skrev 2020-07-22 15:33:53 följande:
    Okej? Men du får då alltså lika mycket pengar som vanligt? Mindre försörjningsstöd men mer bostadsbidrag?
    Ja, fast i slutet av året räknas det ändå som jag fått mer bostadsbidrag än vad jag ansökt för. Så istället för att få tillbaka en summa som jag sedan direkt ger tillbaka till fk för en annan skuld hos dem så går det jämnt upp för dem.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Va?) skrev 2020-07-22 16:03:38 följande:

    Jag antar att det är det tillfälliga tillägget pga Corona du syftar på? Antar att man valt att det ska vara automatiskt för att kostnaden skall hållas nere. Ingen handläggning utan pengarna går bara ut, vilket gör att kostnaden enbart blir den summan som lagts till, och inga dyra kostnader för att allt ska handläggas


    Ja så är det säkert.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Va?) skrev 2020-07-22 15:33:53 följande:
    Okej? Men du får då alltså lika mycket pengar som vanligt? Mindre försörjningsstöd men mer bostadsbidrag?
    Ja, men i slutändan förlorar jag på det. Börjar jobba i september igen.
  • Fågel Flax

    Det låter som att det bästa du kan göra är att välja att inte få ut bostadsbidraget i underkant i år, utan att ansöka efter vad du tror att den riktiga summan är, även retroaktivt.

    Sedan sparar du varenda krona som är utöver vad det hittills stått i kontoutdragen att du får ut per månad, (plus de tillfälliga extrapengarna, som du också bör kunna spendera redan nu).

    Resten av pengarna sparar du bara på hög och lämnar tillbaka när de ber om det så småningom. Trist system, minst sagt.

  • Anonym (....)
    Anonym (Nina) skrev 2020-07-22 16:53:32 följande:

    Ja, men i slutändan förlorar jag på det. Börjar jobba i september igen.


    Du får jobb och lön från september så hur kan du förlora på bostadsbidraget i slutet av året? Du avsäger du naturligvis bostadsbidraget när du har fått ett jobb.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (....) skrev 2020-07-22 18:06:11 följande:
    Du får jobb och lön från september så hur kan du förlora på bostadsbidraget i slutet av året? Du avsäger du naturligvis bostadsbidraget när du har fått ett jobb.
    Får lön från slutet av september. Alltså troligtvis i slutet av oktober beroende på lönekontoret.

    Jag är fast anställd, så jag har jobb. Att jag hamnat på försörjningsstöd beror på att försäkringskassan nekar mig sjukpenning mitt i ett sjukintyg, alltså först godkände de, sedan plötsligt ångrade de sig mitt i.
Svar på tråden Varför är inte tillägget på bostadsbidraget frivilligt?