• Anonym (Yra Tyra)
    Thu 23 Jul 2020 12:57
    691 visningar
    27 svar
    27
    691

    ”Bara” ha ett barn

    Jag fick i början av detta året mitt första barn, en liten pojke. Fullt frisk o fin! Hittills har jag tyckt det är ganska jobbigt o vara förälder, jobbigt hur beroende han är av mig, jobbigt med utvecklingsfaser, inte sovit en hel natt på månader (över ett halvår) o alla orosmoment kring o vara förälder.

    Det är inte bara pest o pina, men mer så än jag trodde när jag blev gravid. Hade för övrigt en otroligt hemsk graviditet, illamående o spya dygnet runt från vecka 7-41. Jobbig foglossning, har redan dålig rygg sedan innan o den är inte direkt bättre nu, hemska smärtor när bebis fixerade sig (ilande o huggande, grät om nätterna pga det) och enorm förlossningsrädsla, övervägde att försöka få snitt pga rädslan. Grät av tanken på en förlossning o fick panik av att gå in i ett förlossningsrum.

    Nu undrar jag om vi verkligen borde skaffa en till, jag har alltid sagt att jag vill ha två men tanken på en till sån graviditet o en 2-4 åring hemma samtidigt alltså..

    jag vill egentligen bara ha en till så min son har ett syskon, inte alls för jag vill vara gravid igen eller för jag skulle sakna bebistiden. Men att skaffa en till bara så han har ett syskon är inte heller rätt, tänk om de inte gillar varandra ens. Den tanken får mig o känna att allt skulle vara förgäves då även om jag självklart skulle älska det barnet också.

    Är så kluven, vet att jag inte behöver bestämma mig just i detta nu men tankarna maler verkligen i huvudet o inatt drömde jag mardrömmar

  • Svar på tråden ”Bara” ha ett barn
  • Anonym (Yra Tyra) Trådstartaren
    Thu 23 Jul 2020 12:59
    #1

    Skapar ny tråd med anonyma svar tillåtna!!

  • Anonym (L)
    Thu 23 Jul 2020 13:19
    #2

    Tycker inte du ska skaffa barn bara för att du vill ha ett syskon till din son.

    Sen så kan jag säga att min första graviditet var så jobbig men andra blev lättare. Hade visserligen mindre besvär och jag bad om mer hjälp från sjukvården. Men när man mår superilla och har en liten plutt som ska underhållas är inte lätt.

    Men om man tycker det är så jobbigt att vara förälder till en bebis kanske det räcker med en? Även om den tiden går fort så orkar du med en till?

    Jag har 2 år mellan mina och det är jobbigt, man hinner inte riktigt med. Men jag älskar vara mamma och gillar allt som kommer med utvecklingsfaser och sånt. Och hade gärna skaffat en 3:e för jag tycker om det så mycket.

    Kanske höra av sig till bvc/mvc psykologer och få lite input från dem?

  • neverp­reggo
    Thu 23 Jul 2020 13:28
    #3
    Anonym (Yra Tyra) skrev 2020-07-23 12:59:14 följande:

    Skapar ny tråd med anonyma svar tillåtna!!


    Du är i Känsliga Rummet så inget behov av en ny tråd för något som redan går ;)
  • neverp­reggo
    Thu 23 Jul 2020 13:30
    #4

    Vill du inte ha mer än ett barn är det ju helt okej :)

  • Thu 23 Jul 2020 13:42
    #5

    Det är självklart helt okej att bara skaffa ett barn, men det är heller inget som behöver bestämmas nu. Alla uppskattar inte bebistiden, men du kanske kommer känna att du gärna vill ha ett till barn när du sedan får uppleva ett lite äldre barn

    Så måste heller inte en andra graviditet bli lika vidrig som den första. Jag spydde också från början till slut med min första, jag hade ett revben som bröts runt vecka 33, jag fick kryckor p.g.a. foglossning, och sedan en vidrig och långdragen förlossning ovanpå det. Min andra graviditet var helt annorlunda. Märkte knappt att jag var gravid!

    Bebisar är också olika. Vår första var plättlätt. Sov hela nätter, hängde med överallt, var nöjd nästan hela tiden. Efter andra barnet blev det istället inte en hel natts sömn på två år. Vår tredje bebis är som första, sover hela nätter och är nöjd och glad hela tiden. Men bebistiden tar slut, och plötsligt har man roliga individer att följa och se utvecklas! Så man ska kanske inte skrämmas helt av bebistiden enbart, det är en så kort tid man är bebisförälder tänker jag Litegrann som man inte bör skaffa fler barn BARA för att man älskar att ha en bebis, kanske man inte ska avskräckas helt för att man upplever tiden som jobbig.

    Med allt det sagt: helt okej att bara skaffa ett barn! Skaffa inga fler om inte NI känner i er att ni vill ha ett till barn, inte för att befintligt barn ska få syskon

  • Fri 24 Jul 2020 01:35
    #6
    -1 +1

    Syskon som bråkar konstant är en pina - det är toppen med ETT barn!

  • Anonym (jo)
    Fri 24 Jul 2020 02:02
    #7
    -3 +1

    Men vänta lite med att skaffa syskon då. Ditt barn är fortfarande litet. Men skaffa syskon om du kan, ge inte barnet ett tomrum medvetet.

    //Ensambarnet och tyvärr mamma till ett ensambarn

  • Anonym (Sofia­1992)
    Fri 24 Jul 2020 14:17
    #8
    +2

    Huruvida du ska skaffa en till eller inte avgör du och bara du.. Men du ska bara göra det om det är för att du själv vill och inte för att ditt barn prompt måste få ett syskon. Föreställningen om att barn utan syskon skulle vara mer olyckliga än andra är en myt. Man sörjer inte vad man inte vet någonting om... Och långt ifrån alla syskon har den fina kontakt i vuxen ålder som föräldrarna hoppades på och som man själv kanske drömde om som barn. Finns otaliga syskon som var jättenära varandra som barn men som inte tål att se varandra som vuxna... Som sagt, låt din vilja och din kropp få avgöra. Inte dina fördomar och rädslor.

    Sen kommer omgivningen ha åsikter men ger du dom inte detta att ha åsikter om så kommer dom ha åsikter om något annat..... Hur man än gör som vuxen så gör man alltid fel på något sätt ;)

  • Anonym (Mamma­2018)
    Fri 24 Jul 2020 20:02
    #9
    +2

    Du/ni behöver inte ta ett beslut om ev syskon nu.

    Lev och hitta en balans i livet. Sen får ni se vilka känslor ni har inför ev fler barn.

    Jag är uppvuxen utan syskon pga att mina föräldrar inte kunde få fler barn fast de ville.

    Och jag har haft en fin uppväxt, god relation till mina föräldrar då och nu. :) haft familj kring mig och haft känsla av familj.

    Jg har ett barn på drygt 2år. Och förstnu känner jag att jag kanske vill ha ett syskon. Blir de så blir det bra. Blir de inte fler så blir de bra med.

  • Mon 27 Jul 2020 11:07
    #10
    Anonym (jo) skrev 2020-07-24 02:02:17 följande:

    Men vänta lite med att skaffa syskon då. Ditt barn är fortfarande litet. Men skaffa syskon om du kan, ge inte barnet ett tomrum medvetet.

    //Ensambarnet och tyvärr mamma till ett ensambarn


    Dåligt sagt, du talar i egna erfarenheter o har ingen aning om barnet kommer ha ett tomrum eller inte. Det kanske finns kusiner o syskonbarn i samma ålder?
Svar på tråden ”Bara” ha ett barn