• Anonym (Pappa­/umgän­ge)
    Mon 27 Jul 2020 22:23
    852 visningar
    20 svar
    20
    852

    Umgänge, resa bort

    Hej.

    Jag och en kvinna har en 8 månaders ihop, hon är boendeförälder och jag har umgänge ca 4 gånger i veckan eller så ofta det passar med mitt jobbschema.
    Försöker träffa barnet så mycket som möjligt.
    Vi gör månadsvis upp umgängesscheman efter samarbetssamtal hos Familjerätten och det har funkar relativt bra, och samarbetet har på slutet fungerat rätt bra och vi har egentligen bara kontakt kring barnet och det är jag nöjd med.

    Jag brukar göra schemat utefter hur jag jobbar och vilka dagar jag kan ha barnet och ibland ändrar hon tiden och vi kommer fram till ett slutgilltligt schema.

    Vi har prövat ett par övernattningar hos mig tidigare i våras men drog tillbaka detta då mamman läst om att det är för tidigt. Men barnet har aldrig ammat och jag har hela tiden varit en stor del av barnets liv. Barnet känns i sig väldigt trygg och är väldigt lugnt. Första månaden innan vi bröt så bodde vi båda ihop och var med barnet dagligen.

    Nu till frågan, nästa umgängesperiod jag gör och V33 så vill mamman ta med barnet på två dagars semester och dessa dagar är det enda två som funkar för mig kring umgänget denna vecka.
    Jag säger till mamman att det är helt okej att du åker på resa och semester, men jag vill gärna umgås med honom dessa dagar, så jag erbjuder mig att han kan sova här och mamman i fråga kan åka iväg på sin resa. Men jag har varit borta från honom redan en vecka nyligen pg.a båda vi var överens om att vi skulle bort ett par dagar var.

    Anser ni att jag ska stå på mig och kräva vara med sonen under dessa två dagar v33, eller låta henne åka iväg på sin resa med barnet? Blir ännu en vecka utan umgänge för mig, och jag känner personligen inte det känns rätt för att hon ska iväg och jag som pappa kan ta hand om barnet under denna tid.

    Nu är hon väldigt arg på mig och smsar om att hon pratat med sin advokat som säger att hon har rätt att erbjuda mig ett visst umgängesdagar och kan ändra dagar om det inte passar henne. 
    Skulle detta kunna vara ett umgängessabotage i fråga? Jag är ju tillgänglig att kunna vara med sonen och vill det gärna också, men hon vill såklart visa upp barnet hos någon vän på annan ort.  

    Kanske rörig fråga men vill veta om detta kan vara grund för umgängessabotage när jag är tillgänglig att ha sonen och skrivit de dagarna i förslag till umgängesschema.

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-27 22:44
    1

  • Svar på tråden Umgänge, resa bort
  • Mon 27 Jul 2020 23:26
    #1

    Jag har mycket svårt att tänka mig att någon skulle anse det vara umgängessabotage..

    Om jag förstår det rätt sätts schemat nästan alltid efter dina dagar, med några få ändringar, men det innebär ju inte att boendeföräldern alltid måste rätta in sig efter dina förslag.

    Umgängesschemat skall ju sättas av er båda två.

    Nej, jag anser inte att du bör kräva att stoppa resan med henne och barnet, hon vill inte resasjälv utan med just barnet. Sedan anser jag att barnet bör kunna sova hos dig ngn natt ibland om du träffar barnet såpass ofta, men lite beroende på vad ni gör på umgänget. Har du barnet själv eller är du "bara närvarande"? Är mamman med hela tiden? Hur länge är umgänget?har du nattat barnet?

    Jag tror att det kommer tära mkt på ert samarbete om du skall komma med nytt schema varje månad - mamman måste få en chans att planera sin vardag också..

  • Mon 27 Jul 2020 23:34
    #2
    +1
    Anonym (Pappa/umgänge) skrev 2020-07-27 22:23:35 följande:

    Jag är ju tillgänglig att kunna vara med sonen och vill det gärna också, men hon vill såklart visa upp barnet hos någon vän på annan ort.  


    Ps. Att du är tillgänglig innebär ju inte per automatik att boendeföräldern inte kan resa iväg med barnet just då - det överenskomna umgängesschemat är vad som sätter premisserna här och ni har inget överenskommet schema för denna veckan än.

    Menar du på allvar att ditt ex aldrig skall kunna planera in saker med ert barn för att du kanske vill/kan ha ert barn då?
  • Anonym (Pappa­/umgän­ge) Trådstartaren
    Mon 27 Jul 2020 23:38
    #3

    okej, men då vet jag hur du tänker. Tack för svar.

    Jag kör umgänge ca 6-7tim varje gång jag har honom, brukar bli ca 4ggr /veckan i snitt. Ibland nån dag mindre och ibland någon dag mera.
    Jag kör umgänge hemma hos mig och hos min familj, syskon och deras barn.
    Mamman är aldrig med på umgängen och jag hämtar oftast upp i bilen.

    Vi bor även 10min mellan oss.

    Jag har alla bebissaker hemma, med säng och alla saker.

    Jag vill börja köra övernattningar snart, men hon bromsar det lite.
    Han har alltid blivit matad på flaska och jag har gjort detta ända sedan födsel.
    Ingen amning.

    Är en natt varannan vecka rimligt? när börjar man egentligen med varannan vecka eller 3-3 eller någon sådan lösning. Tycker inga har några svar på detta.

    Någon säger 1år andra säger 3år.... osv osv

  • Mon 27 Jul 2020 23:49
    #4

    Nu vet jag inte hur du arbetar, men det låter orimligt att du bara kan träffa barnet just de dagarna ditt ex vill resa. Även om du inte har 7 timmar ledigt, nog måste du kunna ha 2-3 timmar ledigt någon gång föritom dessa två dagar.

    Det låter krävande att det alltid är ditt schema som styr - har du väldigt oregelbundna jobbtider?

  • Anonym (Pappa­/umgän­ge) Trådstartaren
    Mon 27 Jul 2020 23:55
    #5

    precis, har oregelbundna tider. Just nu jobbar jag heltid och jobbar mycket dygn och långa dagsskift.

    Jag skickar efter mina tider sen brukar vi komma överens och hon ändrar lite.
    Nu brukar jag nästan ta varje ledig dag jag kan för att vara med honom, för att det inte ska bli för glest.

  • Anonym (Föräl­der)
    Mon 27 Jul 2020 23:56
    #6

    Jag hör inte så mycket flexibilitet från din sida i detta inlägg.
    Självklart ska mamman kunna resa iväg med barnet.
    Jag säger inte att du inte kan ha barnet men tänk lite innan du gör något nu.

    Vad skulle du säga om hon kräver att ni drar upp ett mer spikat umgänge som inte skulle fungera med ditt schema?

    Nu hör jag bara: me, me,me här.

    Tänk om lite är du snäll, det kommer inte bli bra om du kommer med en massa orimliga krav.
    Mamman är väldigt flexibel.

  • Anonym (Föräl­der)
    Mon 27 Jul 2020 23:57
    #7
    annabellelee skrev 2020-07-27 23:49:41 följande:

    Nu vet jag inte hur du arbetar, men det låter orimligt att du bara kan träffa barnet just de dagarna ditt ex vill resa. Även om du inte har 7 timmar ledigt, nog måste du kunna ha 2-3 timmar ledigt någon gång föritom dessa två dagar.

    Det låter krävande att det alltid är ditt schema som styr - har du väldigt oregelbundna jobbtider?


    Exakt.

    Det måste ju inte vara 7-8 timmar per gång alltid.
  • Anonym (Pappa­/umgän­ge) Trådstartaren
    Tue 28 Jul 2020 00:06
    #8

    Nu förstår jag inte, flexibel försöker jag vara. 
    Jag försöker ta på mig så mycket umgänge som möjligt efter mitt jobbschema, detta för jag tror det kommer gynna anknytningen framöver. 

    I det stora hänger i att hon tycker jag är "dum i huvudet" när jag träffar vänner eller släkt med honom. För då utsätter jag för Corona tydligen.
    När jag då tycker det är fel att åka iväg på resa och drar samma Coronakort och då mitt umgänge blir påverkat tänkte jag.
    Men vi har inte gjort något fastställt schema ännu som jag skrev. Just pga denna fundering kring detta. 

    Är det något mamman har planerat så har jag inte några problem att prata om det. Det försöker jag alltid göra.

    Spikat umgänge skulle säkert varit skönt då jag i höst kommer gå på mera regelbundet schema. 

  • Tue 28 Jul 2020 00:07
    #9
    +1
    Anonym (Pappa/umgänge) skrev 2020-07-27 23:38:43 följande:

    okej, men då vet jag hur du tänker. Tack för svar.

    Jag kör umgänge ca 6-7tim varje gång jag har honom, brukar bli ca 4ggr /veckan i snitt. Ibland nån dag mindre och ibland någon dag mera.

    Jag kör umgänge hemma hos mig och hos min familj, syskon och deras barn.

    Mamman är aldrig med på umgängen och jag hämtar oftast upp i bilen.

    Vi bor även 10min mellan oss.

    Jag har alla bebissaker hemma, med säng och alla saker.

    Jag vill börja köra övernattningar snart, men hon bromsar det lite.

    Han har alltid blivit matad på flaska och jag har gjort detta ända sedan födsel.

    Ingen amning.

    Är en natt varannan vecka rimligt? när börjar man egentligen med varannan vecka eller 3-3 eller någon sådan lösning. Tycker inga har några svar på detta.

    Någon säger 1år andra säger 3år.... osv osv


    Ok, då har du barnet ofta, själv, och barnet bör ha kunnat knyta an till dig bra :)

    Personligen är min erfarenhet bland vänner, familj osv att man mer bör utgå från relation och inte ålder. Ja, växelvist boende rekomenderas inte förrän barnet är ett par år, men övernattningar bör kunna göras inom närmsta tiden om ni har stark anknytning. Dock behöver ni ta med i beräkningen att mamman troligen är den primära anknytningspersonen här - och nej, det har INGET med att hon är mamma att göra utan för att barnet faktiskt lever med henne mest. För ett litet barn är det viktigt att inte vara borta alltför länge från den primära anknytningspersonen då de uppfattar tid på ett annat sätt än vi. Så jag skulle föreslå ngn enstaka övernattning till att börja med. Tex från eftermiddag till förmiddag dagen efter. Fortsätta träffa barnet på ett liknande sätt som nu, och säg två veckor senare testa en övernattning igen.

    Det viktigaste här är att barnet mår bra - ni verkar vara två engagerade föräldrar som båda vill barnets bästa, men ni kanske har lite olika åsikter om vad det är ;) Täta umgängen är A och O vilket ni ju verkar ha. Jag tror, men detta är ju bara min egen privata åsikt, precis som resten jag skrivit, att du kan tjäna på att INTE kräva övernattning dessa två dagar. Dels för att ni faktiskt inte har ett överenskommet schema, dels för att hålla er relation på en bra nivå - och dels för att två nätter kanske inte är det bästa att börja med..

    Varför kan du enbart dessa två dagar? Enbart pga arbete? Kan du ta kortare umgänge ngn annan dag? Ge lite för att kunna "ta" lite en annan dag?

    Visst, umgängesscheman är bra MEN ännu bättre är ett samarbete där båda föräldrar kan ge och ta ibland. Ändra en dag här och där för att underlätta för resor, kalas osv.. Självklart är det viktigt att detta kommer från båda. Som det är nu anser du att hon "tar" eftersom hon inte ger dig umgänge de dagar du kan, medans hon förmodligen känner att DU "tar" eftersom det till största delen är ditt schema som sätter umgänget och hon måste rätta sig.

    Prata med varandra, erbjud henne att åka men försök att komma fram till ngt du får tillbaka. Tex en övernattning vecka 35/36 med lite extra täta umgängen veckan innan. Visa att du lyssnar på henme men även kommer med väl genomtänkta förslag.
  • Anonym (Föräl­der)
    Tue 28 Jul 2020 00:10
    #10
    +1
    Anonym (Pappa/umgänge) skrev 2020-07-28 00:06:37 följande:

    Nu förstår jag inte, flexibel försöker jag vara. 
    Jag försöker ta på mig så mycket umgänge som möjligt efter mitt jobbschema, detta för jag tror det kommer gynna anknytningen framöver. 

    I det stora hänger i att hon tycker jag är "dum i huvudet" när jag träffar vänner eller släkt med honom. För då utsätter jag för Corona tydligen.
    När jag då tycker det är fel att åka iväg på resa och drar samma Coronakort och då mitt umgänge blir påverkat tänkte jag.
    Men vi har inte gjort något fastställt schema ännu som jag skrev. Just pga denna fundering kring detta. 

    Är det något mamman har planerat så har jag inte några problem att prata om det. Det försöker jag alltid göra.

    Spikat umgänge skulle säkert varit skönt då jag i höst kommer gå på mera regelbundet schema. 


    Coronakortet ska såklart gälla för båda.
    Och beroende på vilken sorts resa så undrar jag såklart lite mer över den.
    Men bil?
    Då känns det ok.

    Och fram tills dess:var då mer lyhörd.
    Nu går ju hela mammans liv och barnets umgänge med dig runt ditt schema.
    Så ja bjud på dessa 2 dagar,

    I höst kan ni ju då efter att ha pratat med FR och gjort ett schema ha mer fasta dagar utefter barnet, som är litet och inte efter dig.
  • Anonym (Föräl­der)
    Tue 28 Jul 2020 00:11
    #11
    Brumma skrev 2020-07-28 00:07:54 följande:
    Ok, då har du barnet ofta, själv, och barnet bör ha kunnat knyta an till dig bra :)

    Personligen är min erfarenhet bland vänner, familj osv att man mer bör utgå från relation och inte ålder. Ja, växelvist boende rekomenderas inte förrän barnet är ett par år, men övernattningar bör kunna göras inom närmsta tiden om ni har stark anknytning. Dock behöver ni ta med i beräkningen att mamman troligen är den primära anknytningspersonen här - och nej, det har INGET med att hon är mamma att göra utan för att barnet faktiskt lever med henne mest. För ett litet barn är det viktigt att inte vara borta alltför länge från den primära anknytningspersonen då de uppfattar tid på ett annat sätt än vi. Så jag skulle föreslå ngn enstaka övernattning till att börja med. Tex från eftermiddag till förmiddag dagen efter. Fortsätta träffa barnet på ett liknande sätt som nu, och säg två veckor senare testa en övernattning igen.

    Det viktigaste här är att barnet mår bra - ni verkar vara två engagerade föräldrar som båda vill barnets bästa, men ni kanske har lite olika åsikter om vad det är ;) Täta umgängen är A och O vilket ni ju verkar ha. Jag tror, men detta är ju bara min egen privata åsikt, precis som resten jag skrivit, att du kan tjäna på att INTE kräva övernattning dessa två dagar. Dels för att ni faktiskt inte har ett överenskommet schema, dels för att hålla er relation på en bra nivå - och dels för att två nätter kanske inte är det bästa att börja med..

    Varför kan du enbart dessa två dagar? Enbart pga arbete? Kan du ta kortare umgänge ngn annan dag? Ge lite för att kunna "ta" lite en annan dag?

    Visst, umgängesscheman är bra MEN ännu bättre är ett samarbete där båda föräldrar kan ge och ta ibland. Ändra en dag här och där för att underlätta för resor, kalas osv.. Självklart är det viktigt att detta kommer från båda. Som det är nu anser du att hon "tar" eftersom hon inte ger dig umgänge de dagar du kan, medans hon förmodligen känner att DU "tar" eftersom det till största delen är ditt schema som sätter umgänget och hon måste rätta sig.

    Prata med varandra, erbjud henne att åka men försök att komma fram till ngt du får tillbaka. Tex en övernattning vecka 35/36 med lite extra täta umgängen veckan innan. Visa att du lyssnar på henme men även kommer med väl genomtänkta förslag.
    Så bra skrivet Brumma.

  • Anonym (Pappa­/umgän­ge) Trådstartaren
    Tue 28 Jul 2020 00:20
    #12

    Okej Brumma. Kloka ord. Det är väl sådär jag får tänka!
    Mycket i det du beskriver är våran relation.
    Vi har olika åsikter kring övernattningarna där och så.

    Skulle jag även köra betydligt mindre umgänge per vecka så skulle det bli ett himla liv, för då bryr jag mig inte.
    Men mitt intresse själv är i att vara så mycket med honom som möjligt.

    Min tanke är ju att mamman är med barnet dygnet runt och då har det väl stört mig lite att jag får så pass "lite tid".
    och därför känt hon borde kunna anpassa sig lite mera efter mig.

    Men ska väl fundera om där lite.

  • Tue 28 Jul 2020 00:39
    #13
    Anonym (Pappa/umgänge) skrev 2020-07-28 00:20:31 följande:

    Okej Brumma. Kloka ord. Det är väl sådär jag får tänka!

    Mycket i det du beskriver är våran relation.

    Vi har olika åsikter kring övernattningarna där och så.

    Skulle jag även köra betydligt mindre umgänge per vecka så skulle det bli ett himla liv, för då bryr jag mig inte.

    Men mitt intresse själv är i att vara så mycket med honom som möjligt.

    Min tanke är ju att mamman är med barnet dygnet runt och då har det väl stört mig lite att jag får så pass "lite tid".

    och därför känt hon borde kunna anpassa sig lite mera efter mig.

    Men ska väl fundera om där lite.


    Hoppas ni hittar en bra lösning som ni alla tre mår bra i. Det är ibland svårt att se bortom "sitt eget" men försök att ta ett steg bakåt då och då och fundera över vad som verkligen leder till en bra "deal" för er alla. Det skall funka minst 18 år framåt så försök få en stabil grund.

    Ps. Försök hitta ngn att bolla tankar och känslor med som INTE bara håller med dig och "står på din sida". Jag hittade några sådana människor härinne för några år sedan och det är väldigt bra att ha personer runt sig som man vet lyssnar men som inte "stryker medhårs" utan säger ifrån om man fastnar i "mitt mitt mitt" osv. Ngn som kan säga "jo men, nu kan det ju vara såhär också " och få en att se saker ur en annan synvinkel.
  • Anonym (plop)
    Tue 28 Jul 2020 06:21
    #14
    Anonym (Pappa/umgänge) skrev 2020-07-27 22:23:35 följande:

    Hej.

    Jag och en kvinna har en 8 månaders ihop, hon är boendeförälder och jag har umgänge ca 4 gånger i veckan eller så ofta det passar med mitt jobbschema.

    Försöker träffa barnet så mycket som möjligt.

    Vi gör månadsvis upp umgängesscheman efter samarbetssamtal hos Familjerätten och det har funkar relativt bra, och samarbetet har på slutet fungerat rätt bra och vi har egentligen bara kontakt kring barnet och det är jag nöjd med.

    Jag brukar göra schemat utefter hur jag jobbar och vilka dagar jag kan ha barnet och ibland ändrar hon tiden och vi kommer fram till ett slutgilltligt schema.

    Vi har prövat ett par övernattningar hos mig tidigare i våras men drog tillbaka detta då mamman läst om att det är för tidigt. Men barnet har aldrig ammat och jag har hela tiden varit en stor del av barnets liv. Barnet känns i sig väldigt trygg och är väldigt lugnt. Första månaden innan vi bröt så bodde vi båda ihop och var med barnet dagligen.

    Nu till frågan, nästa umgängesperiod jag gör och V33 så vill mamman ta med barnet på två dagars semester och dessa dagar är det enda två som funkar för mig kring umgänget denna vecka.

    Jag säger till mamman att det är helt okej att du åker på resa och semester, men jag vill gärna umgås med honom dessa dagar, så jag erbjuder mig att han kan sova här och mamman i fråga kan åka iväg på sin resa. Men jag har varit borta från honom redan en vecka nyligen pg.a båda vi var överens om att vi skulle bort ett par dagar var.

    Anser ni att jag ska stå på mig och kräva vara med sonen under dessa två dagar v33, eller låta henne åka iväg på sin resa med barnet? Blir ännu en vecka utan umgänge för mig, och jag känner personligen inte det känns rätt för att hon ska iväg och jag som pappa kan ta hand om barnet under denna tid.

    Nu är hon väldigt arg på mig och smsar om att hon pratat med sin advokat som säger att hon har rätt att erbjuda mig ett visst umgängesdagar och kan ändra dagar om det inte passar henne. 

    Skulle detta kunna vara ett umgängessabotage i fråga? Jag är ju tillgänglig att kunna vara med sonen och vill det gärna också, men hon vill såklart visa upp barnet hos någon vän på annan ort.  

    Kanske rörig fråga men vill veta om detta kan vara grund för umgängessabotage när jag är tillgänglig att ha sonen och skrivit de dagarna i förslag till umgängesschema.

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-27 22:44

    1


    Tycker inte att ert samarbete är lysande som du säger om första lilla motgång får mamman att vända sig till en advokat och dig att fundera på umgängessabotage..

    Ett praktiskt tips vore att du tar ut pappaledighet. Du tar då hand om barnet dagligen och utvecklar en mycket närmare relation till barnet vilket gör det möjligt att börja med övernattningar tidigare. Med tanke på att barnet är så litet så kan ni börja med att du går till mamman för att ta hand om barnet medans mamman jobbar så att barnet får vara kvar i sin trygga hemmiljö.
  • Anonym (L)
    Tue 28 Jul 2020 06:50
    #15

    Klart barnet kan sova hos dig, men då ska det ju tränas fram. Så det är lite försent för det nu. Du får försöka ändra om ditt schema.

    Nej, hon bestämmer inte umgänget. Du kan springa till rätten och försöka få hela boendet om du hade velat det. En del kvinnor tror att de har rätt till barnen.

  • Tue 28 Jul 2020 11:28
    #16
    Anonym (plop) skrev 2020-07-28 06:21:45 följande:

    Tycker inte att ert samarbete är lysande som du säger om första lilla motgång får mamman att vända sig till en advokat och dig att fundera på umgängessabotage..

    Ett praktiskt tips vore att du tar ut pappaledighet. Du tar då hand om barnet dagligen och utvecklar en mycket närmare relation till barnet vilket gör det möjligt att börja med övernattningar tidigare. Med tanke på att barnet är så litet så kan ni börja med att du går till mamman för att ta hand om barnet medans mamman jobbar så att barnet får vara kvar i sin trygga hemmiljö.


    Ja..

    Att jag missade ta upp det..

    Föräldraledighet - är du vårdnadshavare?

    Det går att lösa föräldraledighet dagtid utan att barnet behöver ryckas upp ur sin invanda trygghet ;) Det kan ju även gå att ni delar på veckorna tex.
  • Anonym (J)
    Tue 28 Jul 2020 13:00
    #17
    Anonym (Pappa/umgänge) skrev 2020-07-27 23:38:43 följande:

    okej, men då vet jag hur du tänker. Tack för svar.

    Jag kör umgänge ca 6-7tim varje gång jag har honom, brukar bli ca 4ggr /veckan i snitt. Ibland nån dag mindre och ibland någon dag mera.

    Jag kör umgänge hemma hos mig och hos min familj, syskon och deras barn.

    Mamman är aldrig med på umgängen och jag hämtar oftast upp i bilen.

    Vi bor även 10min mellan oss.

    Jag har alla bebissaker hemma, med säng och alla saker.

    Jag vill börja köra övernattningar snart, men hon bromsar det lite.

    Han har alltid blivit matad på flaska och jag har gjort detta ända sedan födsel.

    Ingen amning.

    Är en natt varannan vecka rimligt? när börjar man egentligen med varannan vecka eller 3-3 eller någon sådan lösning. Tycker inga har några svar på detta.

    Någon säger 1år andra säger 3år.... osv osv


    4-6 timmar i 4 dagar i veckan är ju nästan i nivå vad en normal förälder träffar sitt barn om man räknar bort helgerna.

    Jag tycker ni skall försöka få till ett samtal igen med familjerätten för att göra upp en plan.

    Enligt min mening är det självklart att du kan ha barnet någon natt ibland.

    Angående resan så tycker jag inte du ska hindra henne. I ett långt perspektiv är det inte mycket umgänge du missar. Att hålla relationen med mamman är i ditt fall mer relevant.

    Kan du inte träffa barnet efter jobbet någon annan dag?

    Från att barnet är ett år kan jag tycka det är rimligt att ni kör två fagsr hos dig, två dagar hos henne, två dagar hos dig.

    Tänk på att från ett års ålder börjar många barn förskola. Det är i den åldern alltså inte orimligt att du har barnet 5 dagar i veckan 8 timmar om dagen. Alltså utifrån perspektivet vad barnet klarar av.

    Ska du vara föräldraledig? Det kanske vore lämpligt för din relation till barnet
  • Anonym (J)
    Tue 28 Jul 2020 13:10
    #18
    Brumma skrev 2020-07-28 11:28:17 följande:

    Ja..

    Att jag missade ta upp det..

    Föräldraledighet - är du vårdnadshavare?

    Det går att lösa föräldraledighet dagtid utan att barnet behöver ryckas upp ur sin invanda trygghet ;) Det kan ju även gå att ni delar på veckorna tex.


    Brumma skrev 2020-07-28 11:28:17 följande:

    Ja..

    Att jag missade ta upp det..

    Föräldraledighet - är du vårdnadshavare?

    Det går att lösa föräldraledighet dagtid utan att barnet behöver ryckas upp ur sin invanda trygghet ;) Det kan ju även gå att ni delar på veckorna tex.


    Ja. Eller t.o.m. dela upp en dag så att de är lediga halva dagen var. Men ts har kanske inte har ett arbete som tillåter detta. Isf kan ju uppdelning av vecka absolut vara lösningen.

    Någon har redan nämnt att ts kan vara med barnet i mammans lägenhet inledningsvis. Det kan ju också vara bra. Men känns som att ts har en så god relation till barnet och att detta kanske inte behövs
  • Anonym (A)
    Sun 1 Nov 2020 15:34
    #19
    Brumma skrev 2020-07-28 00:07:54 följande:
    Ok, då har du barnet ofta, själv, och barnet bör ha kunnat knyta an till dig bra :)

    Personligen är min erfarenhet bland vänner, familj osv att man mer bör utgå från relation och inte ålder. Ja, växelvist boende rekomenderas inte förrän barnet är ett par år, men övernattningar bör kunna göras inom närmsta tiden om ni har stark anknytning. Dock behöver ni ta med i beräkningen att mamman troligen är den primära anknytningspersonen här - och nej, det har INGET med att hon är mamma att göra utan för att barnet faktiskt lever med henne mest. För ett litet barn är det viktigt att inte vara borta alltför länge från den primära anknytningspersonen då de uppfattar tid på ett annat sätt än vi. Så jag skulle föreslå ngn enstaka övernattning till att börja med. Tex från eftermiddag till förmiddag dagen efter. Fortsätta träffa barnet på ett liknande sätt som nu, och säg två veckor senare testa en övernattning igen.

    Det viktigaste här är att barnet mår bra - ni verkar vara två engagerade föräldrar som båda vill barnets bästa, men ni kanske har lite olika åsikter om vad det är ;) Täta umgängen är A och O vilket ni ju verkar ha. Jag tror, men detta är ju bara min egen privata åsikt, precis som resten jag skrivit, att du kan tjäna på att INTE kräva övernattning dessa två dagar. Dels för att ni faktiskt inte har ett överenskommet schema, dels för att hålla er relation på en bra nivå - och dels för att två nätter kanske inte är det bästa att börja med..

    Varför kan du enbart dessa två dagar? Enbart pga arbete? Kan du ta kortare umgänge ngn annan dag? Ge lite för att kunna "ta" lite en annan dag?
    Visst, umgängesscheman är bra MEN ännu bättre är ett samarbete där båda föräldrar kan ge och ta ibland. Ändra en dag här och där för att underlätta för resor, kalas osv.. Självklart är det viktigt att detta kommer från båda. Som det är nu anser du att hon "tar" eftersom hon inte ger dig umgänge de dagar du kan, medans hon förmodligen känner att DU "tar" eftersom det till största delen är ditt schema som sätter umgänget och hon måste rätta sig.
    Prata med varandra, erbjud henne att åka men försök att komma fram till ngt du får tillbaka. Tex en övernattning vecka 35/36 med lite extra täta umgängen veckan innan. Visa att du lyssnar på henme men även kommer med väl genomtänkta förslag.
    Bra skrivet
  • Mon 2 Nov 2020 00:32
    #20

    Om jag får säga vad jag tycker så är det hög tid att du på riktigt ställer dig upp o tar plats i föräldraskapet.
    Kräv att bli sedd som en jämlike, du är precis lika mycket förälder som modern.

    Men jag gillar inte alls detta resonemang att du planerar in umgänge med barnet runt ditt arbetsschema, det sänder tydliga signaler att du inte är redo att fullt ut axla din del av föräldraansvaret. Varför tar du inte föräldraledigt?
    I förlängningen så behöver du även se till att dina arbetstider funkar med förskolans tider, så att ett växelvist boende blir praktiskt möjligt.

Svar på tråden Umgänge, resa bort