• Anonym
    Tue 28 Jul 2020 15:49
    831 visningar
    8 svar
    8
    831

    Kan soc ta mitt barn?

    Om jag, helt ensamstående mamma skulle bli funktionshindrad och inte kunna gå och måste sitta i rullstol resten av livet, kan soc ta mitt barn då? Barnet är litet

  • Svar på tråden Kan soc ta mitt barn?
  • Anonym (J)
    Tue 28 Jul 2020 15:57
    #1

    Varför i hela friden skulle de göra det?

  • Anonym Trådstartaren
    Tue 28 Jul 2020 16:00
    #2
    Anonym (J) skrev 2020-07-28 15:57:33 följande:

    Varför i hela friden skulle de göra det?


    Dom kanske tycker att jag inte kan ta hand om barnet om jag sitter i rullstol, hörde om en rullatolsburen mamma med kronisk sjukdom som blev av med sitt barn pga det, barnet var kring 7 år tror jag
  • Tue 28 Jul 2020 16:09
    #3
    Anonym skrev 2020-07-28 16:00:31 följande:
    Dom kanske tycker att jag inte kan ta hand om barnet om jag sitter i rullstol, hörde om en rullatolsburen mamma med kronisk sjukdom som blev av med sitt barn pga det, barnet var kring 7 år tror jag
    Alltså, om du inte kan ta hand om ditt barn så måste åtgärder naturligtvis vidtas. Exakt vilka dessa åtgärder sen ska vara får ju avgöras i varje enskilt fall - om man kan lösa det med stöd och hjälp till dig som mamma, eller om barnet faktiskt måste placeras i en annan familj. Har dock svårt att se hur enbart rullstolsbundenhet skulle göra så att man fråntas vårdnaden. Men varför skulle du plötsligt hamna i rullstol??
  • Anonym (Mamma­)
    Tue 28 Jul 2020 16:10
    #4

    Nej soc tar inte barn på det viset.
    Den historien om 7åringen är säkert sann men du vet troligen inte allt.
    Skulle du hamna på sjukhus en längre period måste givetvis barnet ha ett nytt tillfälligt hem. Kanske har ni någon bra granne, släkting, fadder eller kompis som kan ta på sig detta.
    Låt säga att en ensamstående förlorar båda benen i en olycka, när man sedan är hemma igen anpassas hemmet och man har rätt till personlig assistent.
    Denna assistent kan då göra det du inte kan tex sparka boll med barnet, kanske du behöver hjälp med bäddning mm.

  • Anonym Trådstartaren
    Tue 28 Jul 2020 16:16
    #5
    Anonym (Mamma) skrev 2020-07-28 16:10:21 följande:

    Nej soc tar inte barn på det viset.

    Den historien om 7åringen är säkert sann men du vet troligen inte allt.

    Skulle du hamna på sjukhus en längre period måste givetvis barnet ha ett nytt tillfälligt hem. Kanske har ni någon bra granne, släkting, fadder eller kompis som kan ta på sig detta.

    Låt säga att en ensamstående förlorar båda benen i en olycka, när man sedan är hemma igen anpassas hemmet och man har rätt till personlig assistent.

    Denna assistent kan då göra det du inte kan tex sparka boll med barnet, kanske du behöver hjälp med bäddning mm.


    Det stod om det fallet på nyheterna, mamman hade blivit av med sin personliga assistans utan anledning, och då även vårdnaden för att soc ansåg att hon inte kunde ta hand om barnet då.

    Är ju ingen nyhet att många funktionshindrade och även barn med funktionshinder plötsligt blir av med, eller ens har rätt till personlig assistans trots svår sjukdom som kräver omfattande hjälp från assistent.
  • Mascar­aklump­ar
    Tue 28 Jul 2020 16:24
    #6

    Bedöms man inte kunna ta hand om sitt barn så omhändertas det, det spelar ingen roll vad den bakomliggande anledningen är. Givetvis är det fruktansvärt tragiskt när det sker pga något som föräldern verkligen inte kan rå för, men barnets behov måste ju fortfarande gå först.

    Exakt var gränsen går för när man rent fysiskt inte längre kan ta hand om sina barn tror jag att man får bedöma från fall till fall. Det finns nog rullstolsburna personer som klarar det och de som inte klarar det, skulle jag gissa.

  • Anonym (Soc.)
    Tue 28 Jul 2020 18:01
    #7

    Nej. Om du bara har ett fysiskt funktionshinder men fortfarande är känslomässigt och psykiskt normalt och kan tillgodose barnets behov så ska du istället få hjälp med det du inte klarar fysiskt.

  • Tue 28 Jul 2020 19:09
    #8

    Nej, inte i grunden. Jag är själv rullstolsburen på grund av en cp-skada. Jag har inga barn och kommer troligen aldrig att få några, men om jag hade det skulle hjälp med att sköta dem ingå i det mina personliga assistenter skulle få hjälpa mig med.


    Men ... fallet du syftar på gällde (om vi menar samma) en kvinna med en svår progressiv sjukdom. Hon kommer sannolikt att dö inom några få år på grund av den. I ett sådant fall är det oansvarigt att skaffa barn anser jag. Vi kan alla bli sjuka och dö i förtid, men vet man att det kommer att bli så redan innan barnet bli till är det rent elakt att utsätta ett barn för något sådant.

Svar på tråden Kan soc ta mitt barn?