• Tue 28 Jul 2020 19:30
    3725 visningar
    65 svar
    65
    3725

    Får era barn ha surfplattor vid matbordet eller på restaurang?!

    Våra barn har tjatar titt som tätt om att få använda surfplattan vid matbordet, både innan och efter dom har ätit upp maten. Vi har strikt förbjudit surfplattor när vi äter. När jag växte upp fick vi inte kolla på tv förän vi ätit upp och tacka för maten och duka av talriken. jag tycker att middagen är en mysig stund på dagen för familjen när vi under vanliga skolterminer kan prata om dagen och fråga barnen hur deras dagar har varit o allt. Och om vi går på restaurang och äter tar vi inte ens med surfplattor

    idag blev det en jättelång diskussion på facebook angående en artikel som delades. www.ettannatliv.se/patrik-jag-tycker-synd-om-barnen-nar-surfplattan-tar-over
    Den som skrivit artikeln hade sett barnfamiljer på resturang där barnen hade surfplattor. Många föräldrar på facebook tyckte det var helt okej, att det är okej att barnen äter med surfplattorna på bordet på restaurang.


    det kändes som att vår strikta regel om inga suurfplattor när vi äter var det ingen som höll med om. är det bara vi? Eller någon annan som har samma regel? Vad tycker ni, är inte middagen en mysig stund att umgås? Speciellt om man går på resturang?


     

  • Svar på tråden Får era barn ha surfplattor vid matbordet eller på restaurang?!
  • Tue 28 Jul 2020 19:39
    #1

    Om det innebär att mina barn håller sig lugna och inte härjar och stör andra som sitter och äter och det skulle även ge oss föräldrar en lugn stund så JA då skulle dom få ha plattan utan gräns på restaurang. Tycker inte det är det minsta konstigt och jag bryr mig inte heller hur andra gör. Hemma har dom ingen platta vid matbordet men då är det bara vi i familjen också och inga andra som man behöver ta hänsyn till. 

  • Tue 28 Jul 2020 19:42
    #2

    Surfplattor vid matbordet hemma? Aldrig. På restaurang? Eventuellt.

  • Tue 28 Jul 2020 19:44
    #3

    Medan man väntar på maten ser jag inget fel i det om det kan hindra barnen att störa andra sällskap, men man kan givetvis lika gärna ta ut dem på en liten sväng runt huset som man gjorde innan sånt fanns.

    När man äter ska elektroniska prylar bort, då njuter man av maten och har social samvaro.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Anonym (Amb)
    Tue 28 Jul 2020 19:45
    #4

    Inte hemma. Möjligtvis på restaurang, för att hålla dem lugna så att inte de andra gästerna störs.

  • Anonym (Nej)
    Tue 28 Jul 2020 19:47
    #5

    ALDRIG hemma. Inte en chans. Kan absolut hände att de en gång eller två om året kan få äta framför teven och alla tittar på något tillsammans. Detta minns jag själv som speciellt när jag var liten.

    På restaurang... gränsfall. För oss har det aldrig behövts. Men jag kan förstå att man som förälder vill hålla sina barn lugna om man har barn som röjer. Jag är kluven här känner jag och vet inte om jag kan ?döma? andra och tycka de gör fel eftersom jag själv har barn som sitter lugna ändå

  • Tue 28 Jul 2020 19:49
    #6
    +1

    Nej, varken hemma eller på restaurang har vi telefoner/platta/dator vid matbordet när vi äter eller väntar på mat. Vi pratar med varandra och ser till att lägga konversationen på sådan nivå att också barnen kan få ut något av den (av och till i alla fall).

  • Anonym (Mamma­)
    Tue 28 Jul 2020 19:59
    #7
    +1

    Aldrig! Varken hemma eller på restaurang, och inga mobiler heller så klart!

  • Anonym (Lio)
    Tue 28 Jul 2020 20:21
    #8

    Jag har använt mig av det vid ett enda tillfälle. Jag reste själv med mina barn då ett och tre år. Jag skulle träffa en nära vän som jag inte träffat på ett år. Då hon bor trångt sågs vi ute på resturang och för att vi skulle få tid att prata med varandra lät jag barnen titta på film på paddan.

    Hemmavid går vi bara på resturang på barnens villkor, eller så får de vara hemma med barnvakt.

    Nu är mina barn så pass små ännu, men jag försöker begränsa skärmtiden till en timme om dagen och då i soffan efter middagen. Det kan bli lite mer under helgen.

  • Anonym (Nea)
    Tue 28 Jul 2020 20:25
    #9

    Inte hemma. Skulle vi bli bjudna till något firande på restaurang skulle jag kunna tänka mig att ta med paddan till barnen, men den skulle då användas när de ätit klart, tröttnat på att prata och blivit otåliga. I vår släkt är barnen lika inbegripna i samtalen som de vuxna. Prat som bara inbegriper vuxna tar vi när barnen inte är med.

    Vi skulle aldrig själva välja att ta med barnen till en restaurang där sånt behövs.

  • Anonym (Mams)
    Tue 28 Jul 2020 21:03
    #10
    +1

    Haha! Kommer inte ens på fråga. Aldrig i livet varken hemma eller på restaurang.

Svar på tråden Får era barn ha surfplattor vid matbordet eller på restaurang?!