• Anonym (Femin­ist ja visst)
    Wed 29 Jul 2020 08:57
    1305 visningar
    189 svar
    +3
    189
    1305

    Jag är feminist, fråga vad du vill

    Jag är inte en "feminazi" utan som de flesta feminister, en helt vanlig person som tycker att män och kvinnor borde kunna leva på lika villkor, och jag hoppas att det kan bli så en dag. Alla feminister är inte likadana men har du några frågor så ska jag försöka besvara dem, utifrån mitt perspektiv :) Försök hålla en trevlig ton bara.

  • Svar på tråden Jag är feminist, fråga vad du vill
  • Steven­Diese
    Wed 29 Jul 2020 14:57
    #1

    Hur förklarar du löneskillnader mellan män och kvinnor?

  • Anonym (Femin­ist ja visst) Trådstartaren
    Wed 29 Jul 2020 15:58
    #2
    +1
    StevenDiese skrev 2020-07-29 14:57:14 följande:

    Hur förklarar du löneskillnader mellan män och kvinnor?


    Det finns ju många förklaringar till det och ingen av dem är ensam svaret utan det är flera faktorer som ligger bakom.

    Om man ser på det historiskt (utan att gå in för djupt i detaljer) så har kvinnor inte varit ute i arbetslivet på samma sätt som män, även om det i arbetarklassen har funnits nästan lika många kvinnor som män som behövt försörja sig. De jobb kvinnor har haft har rört sig mest kring hemmet och då har vi sett pigor, husjungfrur och andra "mjuka arbeten". Utöver det har vi så klart fler som inte är så fysiskt tunga, även om det funnits många kvinnor som arbetat och slitit minst lika hårt som män inom fabriksarbeten på senare tid och långt tidigare inom andra fysiska arbeten. Med allt det här kommer fördomar, om ett arbete är så lätt att en kvinna kan klara av det är det inte mycket värt, och de flesta kvinnor har inte orkat med samma slags arbeten som män. På samma sätt ser man fortfarande skillnader i hur mäns och kvinnors hantverk värderas. Kort sagt, de flesta kvinnodominerade yrkena har alltid haft lägre status och därmed sämre betalt.

    Idag när män och kvinnor i stort sett kan ha samma slags yrken ser vi fortfarande en skillnad och den anser jag beror på att de gamla fördomarna hänger sig kvar, även om de som anställer inte är aktivt medvetna om det. Män har också ofta en förmåga att framhäva sig på ett annat sätt i löneförhandlingar än kvinnor, de märks mer över huvud taget på arbetsplatserna och tar mest plats i diskussioner. Då är det klart de framstår som kunnigare, klokare, starkare eller vad man nu tänker sig! Kvinnorna hamnar i skymundan, vare sig de försöker ta plats eller inte. För om en kvinna gör det blir hon helt plötsligt för mycket, undersökningar visar ju att om kvinnor får lika mycket talutrymme som en man så upplevs det av gruppen som om de har haft en otroligt mycket större del av samtalet. Om jag minns rätt kan kvinnor ta max en tredjedel av tiden, om ens det, för att det ska upplevas som att man fått lika mycket tid.

    Sedan har vi löneutvecklingen också, för även om en kvinna inte får diskrimineras pga föräldraledighet så börjar de ofta med lägre lön och kommer alltså inte upp i samma nivåer som en man.

    Det enda jag kommer på just nu som skulle motverka den här utvecklingen är att sluta med individuell lönesättning och istället sätta löner utifrån fasta kriterier, först då kommer män och kvinnor att kunna få "lika lön för lika arbete". Det kan t ex handla om hur många år man arbetat på samma plats, utöver vilken position man har så klart.
  • KlantS­murfen
    Wed 29 Jul 2020 16:56
    #3

    Vill du förklara "fasta kriterier"?

  • Anonym (Femin­ist ja visst) Trådstartaren
    Wed 29 Jul 2020 17:01
    #4
    +1
    KlantSmurfen skrev 2020-07-29 16:56:32 följande:

    Vill du förklara "fasta kriterier"?


    Som jag skrev, att man t ex tittar på antalet år hos arbetsgivaren och vilken position man har i företaget. Alla ska ju inte ha samma lön som chefen direkt.

    Så i praktiken: detta är ingångslönen, nästa år kommer du att ha den här lönen, om x år kommer du att ha den här lönen. Ungefär. Hur det rent praktiskt ska gå till finns det säkert andra som kan lista ut lite mer exakt.

    Det skulle också ge större trygghet för den anställde att veta vad man får i lönekuvertet i framtiden och slippa oroa sig för om man är en av vinnarna eller förlorarna i den procentuella fördelningen.
  • KlantS­murfen
    Wed 29 Jul 2020 17:22
    #5
    Anonym (Feminist ja visst) skrev 2020-07-29 17:01:15 följande: #4
    KlantSmurfen skrev 2020-07-29 16:56:32 följande:

    Vill du förklara "fasta kriterier"?


    Som jag skrev, att man t ex tittar på antalet år hos arbetsgivaren och vilken position man har i företaget. Alla ska ju inte ha samma lön som chefen direkt.

    Så i praktiken: detta är ingångslönen, nästa år kommer du att ha den här lönen, om x år kommer du att ha den här lönen. Ungefär. Hur det rent praktiskt ska gå till finns det säkert andra som kan lista ut lite mer exakt.

    Det skulle också ge större trygghet för den anställde att veta vad man får i lönekuvertet i framtiden och slippa oroa sig för om man är en av vinnarna eller förlorarna i den procentuella fördelningen.
    Det är väl så det brukar funka? Men om t.e.x jag och en kvinna har samma utbildning och jobbat lika länge kan hon ändå ha högre kompetens och prestera mer, har vi då lika lön blir det inte "lika lön för lika arbete". Kan hon inte förhandla till sej bättre lön kommer hon antingen byta jobb eller prestera mindre.
    Vid fasta löner får någon som maskar samma lön som en högpresterande.

  • Steven­Diese
    Wed 29 Jul 2020 17:31
    #6
    Anonym (Feminist ja visst) skrev 2020-07-29 15:58:45 följande:

    Det finns ju många förklaringar till det och ingen av dem är ensam svaret utan det är flera faktorer som ligger bakom.


    Tack. Jag har en del tankar i ämnet men väljer att inte bemöta dina tankar i ämnet eftersom det är en frågetråd.

    Nästa fråga:

    Var är den viktigaste frågan för kvinnor och deras ställning i samhället just nu? Enligt din personliga åsikt då.
  • Anonym (Femin­ist ja visst) Trådstartaren
    Wed 29 Jul 2020 17:53
    #7
    KlantSmurfen skrev 2020-07-29 17:22:55 följande:
    Det är väl så det brukar funka? Men om t.e.x jag och en kvinna har samma utbildning och jobbat lika länge kan hon ändå ha högre kompetens och prestera mer, har vi då lika lön blir det inte "lika lön för lika arbete". Kan hon inte förhandla till sej bättre lön kommer hon antingen byta jobb eller prestera mindre.
    Vid fasta löner får någon som maskar samma lön som en högpresterande.
    Om AG till att börja med ser till att anställa kompetent personal, som ibland kan uppnås på fler än ett sätt, så har man inte riktigt det problemet. Med fasta kriterier (hur man nu vill definiera det) kommer man ifrån kohandeln av förhandlingar, både vid nyanställning och vid den årliga löneöversikten (vilket ändå brukar spela oerhört liten roll enligt min egen och andras erfarenheter). Däremot står det så klart alla fritt att byta jobb, om man inte är nöjd med sin lön, men missnöjet ska åtminstone inte komma sig av att man har sämre lön pga sitt juridiska kön.

    En latmask får fortfarande lön, oavsett insats. Det behöver man alltså inte jämföra mot andra individer, oavsett "kön".
  • Anonym (Femin­ist ja visst) Trådstartaren
    Wed 29 Jul 2020 18:04
    #8
    StevenDiese skrev 2020-07-29 17:31:51 följande:
    Tack. Jag har en del tankar i ämnet men väljer att inte bemöta dina tankar i ämnet eftersom det är en frågetråd.

    Nästa fråga:

    Var är den viktigaste frågan för kvinnor och deras ställning i samhället just nu? Enligt din personliga åsikt då.
    En diskussion är nog aldrig fel :) Du kanske kan komma med nya smarta infallsvinklar som jag inte tänkt på!

    Det var en svår fråga! Rent spontant tänker jag på brott som riktar sig mot kvinnor, att man skulle behöva justera straffskalan något men något som är ännu viktigare är hur man talar om kvinnor, i vardagen. Sexistiska skämt är en aspekt av det, men också olika slags fördomar och annat gott och blandat, som att man fortfarande får höra att en kvinna har pms så fort hon uttrycker en åsikt på ett starkt sätt. Det är i det allmänna samtalet som klimatet kring kvinnor behöver förändras, för då följer så mycket annat med per automatik.
  • Anonym (.)
    Wed 29 Jul 2020 18:16
    #9
    Anonym (Feminist ja visst) skrev 2020-07-29 18:04:06 följande:
    En diskussion är nog aldrig fel :) Du kanske kan komma med nya smarta infallsvinklar som jag inte tänkt på!

    Det var en svår fråga! Rent spontant tänker jag på brott som riktar sig mot kvinnor, att man skulle behöva justera straffskalan något men något som är ännu viktigare är hur man talar om kvinnor, i vardagen. Sexistiska skämt är en aspekt av det, men också olika slags fördomar och annat gott och blandat, som att man fortfarande får höra att en kvinna har pms så fort hon uttrycker en åsikt på ett starkt sätt. Det är i det allmänna samtalet som klimatet kring kvinnor behöver förändras, för då följer så mycket annat med per automatik.
    Jag har sett en betydande attitydsförändring på det området, att det inte alls är lika vanligt idag utan tvärtom, är väldigt ovanligt och när det förekommer är det oftast från en fossilerad gubbe.

    Men om det inte är acceptabelt med ett kvinnosexistiskt språkbruk, vad anser du om språkbruket som är fullt PK idag med uttryck som mansbebis, manlig förkylning manssplaining?
    Och vilken roll tror du det spelar för jämställdheten?

    Det jag ser som allvarligast är den kultur vi lever i, att män ska jaga och kvinnor bli jagade, dvs att det är män som ska vara drivande och kvinnor som ska välja bland tuppfäktande männen.
    För en konsekvens av detta är orgasmglappet, män som tar för sig och kvinnor som finner i att tillfredställa männen. För det är ju så det "ska" vara.
    Hur ska ni arbeta för en jämställdhet även på det sexuella planet?
  • KlantS­murfen
    Wed 29 Jul 2020 18:27
    #10
    Anonym (Feminist ja visst) skrev 2020-07-29 17:53:41 följande: #7
    KlantSmurfen skrev 2020-07-29 17:22:55 följande:
    Det är väl så det brukar funka? Men om t.e.x jag och en kvinna har samma utbildning och jobbat lika länge kan hon ändå ha högre kompetens och prestera mer, har vi då lika lön blir det inte "lika lön för lika arbete". Kan hon inte förhandla till sej bättre lön kommer hon antingen byta jobb eller prestera mindre.
    Vid fasta löner får någon som maskar samma lön som en högpresterande.
    Om AG till att börja med ser till att anställa kompetent personal, som ibland kan uppnås på fler än ett sätt, så har man inte riktigt det problemet. Med fasta kriterier (hur man nu vill definiera det) kommer man ifrån kohandeln av förhandlingar, både vid nyanställning och vid den årliga löneöversikten (vilket ändå brukar spela oerhört liten roll enligt min egen och andras erfarenheter). Däremot står det så klart alla fritt att byta jobb, om man inte är nöjd med sin lön, men missnöjet ska åtminstone inte komma sig av att man har sämre lön pga sitt juridiska kön.

    En latmask får fortfarande lön, oavsett insats. Det behöver man alltså inte jämföra mot andra individer, oavsett "kön".
    Det är ca 4.4% av lönegapet som är oförklarad och kan bero på det du skriver så man verkar ju inte få så mycket lägre lön p.g. sitt kön.
    Kan det ha större negativ effekt för kvinnor om man lär dem att de måste special behandlas?
    Många feminister påstår att kvinnor får 80% av männens löner vilket är en grov överdrift, de påstår att det är mycket svårare än vad det egentligen är, hur tror du det påverkar unga tjejer och deras självförtroende?
Svar på tråden Jag är feminist, fråga vad du vill