• Mimmiimimmii

    Försäkring bäbis i magen

    Hej

    Vilken är den bästa o mest prisvärda försäkringen för bäbis i magen? När skaffar man den ? Är i vecka 19 nu man behöver väl ha en när de föds?

  • Svar på tråden Försäkring bäbis i magen
  • Vickyli

    Jag tycker själv det är helt onödigt när man är gravid, jag känner ingen som haft det. Däremot efter barnen fötts har jag skaffat en barnförsäkring.

  • Vickyli

    Händer något så händer det ju endå, då skulle inte pengar från försäkring vara viktigt för mig. Man får ju den hjälp man behöver med eller utan försäkring, det är det viktiga tycker jag.

  • Dustpuppy

    Om något händer så töms ens bankkonto snabbt. Hjälp får man, ja. Men det är inte gratis att ligga extradagar på sjukhus, eller att båda föräldrarna måste vabba samtidigt pga svårt sjukt barn vid födsel. Det som kostar mest är inkomstbortfall, så varje krona man får på försäkringen är lite mindre minus.

    För min egen del fick jag ut sammanlagt 10 000 kr för akut kejsarsnitt och för de dagar barnet var inskrivet som patient. Vi gick mycket mera minus eftersom vi båda var tvungna att VAB:ba samtidigt, det får man med prematurbarn, och under den månaden förlorade vi rätt mycket i inkomst.

    Vi hade Trygghansas betalförsäkring.

  • Mandelskorpan

    Vi valde att ha i det bolag vi bestämt oss för att ha barnen försäkrade i och det råkar vara Trygg-Hansa. Ingen aning om deras är bättre eller sämre än någon annan men däremot tyckte vi det var viktigt ifall att något barn skulle födas för tidigt.

  • Mascaraklumpar

    Jag gick igenom de som fanns år 2015 när jag var gravid och kom fram till att jag tyckte Länsförsäkringar var bäst. Minns dock inte på vilket sätt, men skulle tro att jag främst tittade på ersättningen vid invaliditet och vilka allvarliga diagnoser som gav ersättning (huruvida man får 2000 eller 3000 eller inget alls för en bristning är skitsamma, tycker jag personligen)

  • Mascaraklumpar

    Angående när så gäller de från vecka 22, men tecknas den efter ultraljudet så täcker den inte eventuella avvikelser som redan upptäckts då.

  • Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2020-07-31 14:26:44 följande:

    Jag gick igenom de som fanns år 2015 när jag var gravid och kom fram till att jag tyckte Länsförsäkringar var bäst. Minns dock inte på vilket sätt, men skulle tro att jag främst tittade på ersättningen vid invaliditet och vilka allvarliga diagnoser som gav ersättning (huruvida man får 2000 eller 3000 eller inget alls för en bristning är skitsamma, tycker jag personligen)


    Jämförde Länsförsäkringar och trygg hansa nu lite snabbt. Länsförsäkringar ger upp till 1 miljon vid medicinsk invaliditet, trygg hansa upp till 600 000. Enligt mig är detta den viktigaste punkten då övriga ersättningar är så pass låga.
  • Mascaraklumpar
    Mimmiimimmii skrev 2020-07-31 16:43:45 följande:

    Tack då ska jag teckna mig efter ul får inte gå förrens vecka 20 en vecka kvar


    Jag vill bara förtydliga mitt inlägg då jag ser att jag kanske uttryckt mig lite märkligt. Tecknar (och betalar) du försäkringen efter ultraljudet så kommer du inte få någon ersättning om man upptäcker någon avvikelse vid ultraljudet. Är den tecknad och betald innan ultraljudet så täcker den om det exempelvis upptäcks ett hjärtfel på barnet som kräver operation efter födseln (förutsatt att du inte väljer att göra abort).

    Du får naturligtvis teckna den när du vill, men du har större sannolikhet att få ersättning om du tecknar den nu.
  • nernu

    Jag tog en försäkring och fick ut några tusen för att jag förlorade mycket blod. Vi hade överlevt utan men det var rätt skönt att unna sig lite mer hämtmat i början när jag inte orkade stå på benen. Så jag kommer absolut teckna en nästa graviditet också.

Svar på tråden Försäkring bäbis i magen