• Thu 30 Jul 2020 17:53
    1603 visningar
    4 svar
    4
    1603

    14-åringen växer fort, fått bristningar på rygg och knän - vanligt?

    Vår son är drygt 14 1/2 år gammal, gick in i puberteten för ca 1 år och har senaste månaderna vuxit väldigt mkt på längden vilket vi tror är anledningen till att han har fått rejäla bristningar i ryggslutet och nu även svagare bristningar runt knäna. Har inte sett eller hört ngt om detta förut och hittar inte jättemycket när jag googlar heller - någon som har mer kunskap om detta? Är det vanligt? Bör det kollas upp? Han är oerhört smal så inte relaterat till övervikt, han är idag ca 185 cm lång, strl 46 i skor. Lång pappa (197 cm) men utan egen erfarenhet av detta, och kort mamma (160 cm).

  • Svar på tråden 14-åringen växer fort, fått bristningar på rygg och knän - vanligt?
  • Magica­l
    Thu 30 Jul 2020 17:59
    #1
    Luttelin skrev 2020-07-30 17:53:15 följande:

    Vår son är drygt 14 1/2 år gammal, gick in i puberteten för ca 1 år och har senaste månaderna vuxit väldigt mkt på längden vilket vi tror är anledningen till att han har fått rejäla bristningar i ryggslutet och nu även svagare bristningar runt knäna. Har inte sett eller hört ngt om detta förut och hittar inte jättemycket när jag googlar heller - någon som har mer kunskap om detta? Är det vanligt? Bör det kollas upp? Han är oerhört smal så inte relaterat till övervikt, han är idag ca 185 cm lång, strl 46 i skor. Lång pappa (197 cm) men utan egen erfarenhet av detta, och kort mamma (160 cm).


    Det fick min ena son också. Han växte så man i princip såg det. 
    Det är ganska så vanligt hos främst pojkar som växer snabbt. 
  • Magica­l
    Thu 30 Jul 2020 18:00
    #2

    Antar du läst detta redan?

    www.umo.se/kroppen/utseende/hudbristningar/
    Det står lite kort. 

    eller:
    bristningar.se/orsaker-till-bristningar/

  • Magica­l
    Thu 30 Jul 2020 18:01
    #3

    Kanske hittar du mer om du googlar på "striae"

  • Kodia
    Thu 30 Jul 2020 21:41
    #4

    Det hade min son också i den åldern, och han sa att många av hans kompisar (de som var långa) också hade det. Nu är han 20 och jag tror inte att de syns längre.

Svar på tråden 14-åringen växer fort, fått bristningar på rygg och knän - vanligt?