• Anonym (Zoe)
    Thu 30 Jul 2020 22:36
    3003 visningar
    174 svar
    +1
    174
    3003

    Varför är det mer status att få en flicka?

    Varför är det mer status bland mammor att få flickbebisar? Nästan som om det är lite synd om mammorna som får söner?

    Väntar en son själv och har fått frågor liknande ?hur känns det för dig då?? ?Känns det ok med en kille?? Osv osv....

    När man tittar på Instagram där folk spränger ballonger med antingen rosa el blå färg i så blir mammorna oftast helt galna av lycka om det är rosa färg!?

  • Svar på tråden Varför är det mer status att få en flicka?
  • Anonym (Annie­)
    Thu 30 Jul 2020 22:41
    #1
    -8 +1

    Jag har två döttrar och ville inte ha söner. Det beror i det yttersta på att jag vill ha någon som bryr sig om mig på ålderns höst. Jag tycker inte om pojkar så mycket heller, står inte ut med varesig kaxighet tuffhet eller försagd blyghet. Alldeles för många är helt besatta av dataspel och annat meningslöst. Har en grannpojke som är ganska gullig, men annars har jag få trevlig exempel bland pojkar.

  • Anonym (Mer empati­ska männis­kor)
    Thu 30 Jul 2020 22:52
    #2
    -8 +2

    Kvinnor är överlag bättre människor och det finns underskott av dem varför det behövs många fler på jorden. Det är dessutom mycket roligare med flickor både med kläder och leksaker. De kommer också ta bättre hand med största sannolikhet och få närmre känslomässiga band

  • Thu 30 Jul 2020 23:03
    #3
    +5

    De lågbegåvade kan ofta bara identifiera sig med sitt egna kön, det blir för svårt för dem med pojkar.

  • Anonym (kajsa­)
    Thu 30 Jul 2020 23:06
    #4

    Därför att i patriarkatet Sverige(och många andra västländer) har kvinnor och flickor högst status. I patriarkatet Afghanistan har män och pojkar högst status. Joråsatte....

  • Anonym (Mom)
    Thu 30 Jul 2020 23:06
    #5
    +1

    Det är väl inte så egentligen.Fast jag som kvinna är stolt att få vara född och uppvuxen i ett annat där döttrar är så efterlängtade .Övriga världen är det tyvärr inte så populärt?

  • Anonym (Il)
    Thu 30 Jul 2020 23:11
    #6
    +2

    Kön spelar ingen roll. Jag hoppas inte på det ena eller andra. Jag önskar ett välmående barn.

    Dock vill min omgivning ofta ha killar. Så det varierar nog. Kön är det sista bekymret

  • Anonym (Zoe) Trådstartaren
    Thu 30 Jul 2020 23:17
    #7
    +1

    Ok så alla killar är jobbiga och okänsliga? Man ska som mamma räkna med att bli bortglömd i framtiden om man får söner?

    Det känns så konstigt att mammor verkligen tänker så? Jag är så chockad över detta beteende som jag märkt av sedan jag blev gravid ....

    Känns som år 2020 borde man inte ha dessa försommar om de olika könen? Eller?

  • Anonym (M)
    Thu 30 Jul 2020 23:25
    #8

    Tycker det är minst lika vanligt bland män att önska sig söner som det är bland kvinnor att önska sig döttrar. För min del tänkte jag att jag hade bättre koll på världen från en flickas/kvinnas perspektiv än från en pojkes, så jag tänkte att det på så vis skulle bli enklare med en flicka.

  • Anonym (Zoe) Trådstartaren
    Thu 30 Jul 2020 23:31
    #9

    Jag tänkte innan jag va gravid att pojke el flicka spelar ingen roll men nu när jag fått veta att det är en pojke och märkt folks reaktioner på detta har jag börjat känna mig deppig...typ besviken att det är en pojke....

  • Thu 30 Jul 2020 23:35
    #10
    Anonym (Zoe) skrev 2020-07-30 23:17:26 följande:

    Ok så alla killar är jobbiga och okänsliga? Man ska som mamma räkna med att bli bortglömd i framtiden om man får söner?

    Det känns så konstigt att mammor verkligen tänker så? Jag är så chockad över detta beteende som jag märkt av sedan jag blev gravid ....

    Känns som år 2020 borde man inte ha dessa försommar om de olika könen? Eller?


    Ja håller med dig, man kan ju undra vad som hände med allas lika värde. Det gäller bara ibland typ. Utvecklingen verkar snarare gå bakåt för mångas åsikter idag.
Svar på tråden Varför är det mer status att få en flicka?