• Thu 30 Jul 2020 23:03
    438 visningar
    3 svar
    3
    438

    Tand som ej kommer

    Min son har haft problem med sin ena framtand i överkäken. Först fick han

    operera då det satt en extra tand sen har den permamenta

    tanden ej kommit fram så nu i juni dvs 2 månader snart fick han snitta

    en liten bit i tandköttet. Mini snitt typ som när man tappar en tand de gjorde litet hål.. Alltså har det gått 1år snart sen tandläkaren tog bort den framtanden..Tanden syns på kanten men inte mycket o inget har hänt sen snittet. Nu är han orolig för i september ska vi prata om kedja o ha i 2-3år alltså ytterligare en OP. Han är redan rädd o gått igenom en redan men denna är något de ej vill göra för det är en stor sak. Men inget händer med tanden. Läst att har man dragit ut tanden för tidigt så kan roten va skadad. Men då bör de ha sett det på bilderna? Någon mer som haft barn med samma problem eller med kedja? Känns frustrerande för oss alla.

  • Svar på tråden Tand som ej kommer
  • Thu 30 Jul 2020 23:07
    #1
    My25 skrev 2020-07-30 23:03:38 följande:

    Min son har haft problem med sin ena framtand i överkäken. Först fick han

    operera då det satt en extra tand sen har den permamenta

    tanden ej kommit fram så nu i juni dvs 2 månader snart fick han snitta

    en liten bit i tandköttet. Mini snitt typ som när man tappar en tand de gjorde litet hål.. Alltså har det gått 1år snart sen tandläkaren tog bort den framtanden..Tanden syns på kanten men inte mycket o inget har hänt sen snittet. Nu är han orolig för i september ska vi prata om kedja o ha i 2-3år alltså ytterligare en OP. Han är redan rädd o gått igenom en redan men denna är något de ej vill göra för det är en stor sak. Men inget händer med tanden. Läst att har man dragit ut tanden för tidigt så kan roten va skadad. Men då bör de ha sett det på bilderna? Någon mer som haft barn med samma problem eller med kedja? Känns frustrerande för oss alla. Alla andra i hans ålder o yngre har sina framtänder. Han blir lite stressad.


  • Sat 1 Aug 2020 02:56
    #2

    Jag har ingen erfarenhet av det här, men om du inte får svar nog av ditt barns tandläkare, så tycker jag att du ska byta till en annan tandläkare. Dessvärre så verkar det som att man kan få felbedömning/fel råd/fel behandling oftare än vad man faktiskt tror.


    Min brors tandläkare spräckte hans käke och valde senare att inte svara i telefon eller omboka besöket flertalet gånger. Han gick efteråt (korkat tyckte jag, men klokt var det, visade det sig) till eleverna på tandläkarhögskolan för att kolla upp det. De blev osäkra och det blev en snackis av det hela, tills en professor kom dit efter att "lärarna" hade kollat på honom. Rakt in till käkkirurgen som fixade det hela.


    Efter att jag hade berättat det förfärliga i det här för flera olika personer, så har jag fått höra om mardrömsläkarbesök, feldiagnostiseringar och felaktiga råd, som gör att jag över huvud taget inte alls litar på tandläkare sedan 4 år tillbaka.


    Jag är utöver det förfärad över det råd som min man fick när han gick med vår son till tandläkaren för ett år sedan (barnet då 5 år) och han frågade om tips på hur man övar med barnet på att lära sig borsta tänderna själv och vid vilken ålder ett barn brukar "kunna" borsta tänderna helt utan hjälp och om tips på så att man lär ut rätt, och tandläkaren säger: "Det kan ni börja med nu. Det ser så fint ut. Han kan borsta tänderna själv." Min man påpekar att vårt barn faktiskt borstar först och förälder sedan, men att han bara undrar vid vilken ålder barn brukar kunna handskas med det på egen hand och tandläkaren säger: "Det är fint. Han kan borsta sina egna tänder nu utan vuxen."


    Det verkar vara fullständig idioti bland vissa av dem.

  • Sun 2 Aug 2020 23:13
    #3

    Hur gammal är din son?

    En tand bryter fram genom att roten utvecklas och trycker då fram kronan. Rotutvecklingen pågår i flera år efter att man ser kronan vilket betyder att det finns god potential för tanden att ta sig fram, även om det tar tid. Jag tycker att det verkar vara i sin ordning att de planerar att kontrollera igen i september. Man röntgar sällan mer ofta än var tredje månad för att tänder rör sig så långsamt. Passa på att ta upp dina frågor och sonens oro då. /tandläkare

Svar på tråden Tand som ej kommer