• Anonym (Mm)
    Fri 31 Jul 2020 15:15
    976 visningar
    31 svar
    31
    976

    Pojkvännen är lat och orkar inte ha ordning hemma

    Min pojkvän bor ensam i en etta. Det är oftast ganska ostädat hemma hos honom, vilket jag verkligen hatar.

    Det är damm på flera ställen, massa ludd på golvet, smulor på golvet, massa disk och det är bara allmänt skitigt.

    Jag tvättar oftast hemma hos honom medan han tar hand om disken eller något annat. Nu senaste gången så tvättade jag hans och mina kläder och han har fortfarande inte vikt in sin rena tvätt (som jag för övrigt brukar göra åt honom) utan det rena ligger fortfarande kvar i tvättkorgen medan han har börjat slänga det smutsiga i en hög på golvet.

    Det ligger alltid fullt med reklamtidningar i hallen, som han aldrig orkar ta ut och slänga så det blir helt fullt i hallen och till slut tar jag ut det.

    Han har papper, kartonger osv lite överallt och det finns ingen struktur. Vid hans dator så lämnar han läskburkar och tomma yoghurtpaket osv.

    Han brukar inte begära att jag ska städa här, bara om han ska diska både min och hans disk så brukar han vilja att jag tar något annat medan han gör det. Det är nästan alltid jag som tvättar, till exempel. Så det är inte det att han begär att jag ska göra saker om han inte gör nåt, men när det är så stökigt överallt så vill jag ju plocka till och fixa. Jag är här ofta och vill ju inte leva i en sådan skitig miljö, så då blir det jag som måste gå och plocka och fixa.

    Har sagt till honom att jag tycker han borde ha bättre ordning. Han svarar väl typ ?jaja? eller något men han gör ingenting åt det. Visst, han dammsuger ibland och diskar undan ibland, men han gör ingenting annat än det och sedan är det lika smutsigt igen nästan direkt. Det är också dammigt inne på toaletten och där inne har han bara dammtorkat väldigt få gånger.

    Vad tycker ni? Har jag något att säga till om eller ska jag vara tyst? Orkar inte hålla på och plocka och fixa hela tiden när jag är hos honom, men vill inte heller leva i en svinstia och han gör ju inte mycket åt det.

  • Svar på tråden Pojkvännen är lat och orkar inte ha ordning hemma
  • Fri 31 Jul 2020 15:21
    #1
    +2

    Sluta plocka efter honom, särksilt om han inte är med noterna så att säga. Det finns de som behöver hjälp och behöver pushas (som jag, ofta) och de som inte är på samma nivå som andra vad gäller att ha städat (säger inte att det är rätt eller fel eller mer eler mindre, , bara olika). Om du och din pojkvän är på olika nivåer och han faktiskt tycker att hans nivå är ok för honom så får du för det första backa, och för det andra fundera på om du tycker att det är värt. 


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Fri 31 Jul 2020 15:26
    #2
    +1

    Fast lever du där då?

    Du har inget att säga till om hur han väljer att ha det hemma. Var hemma hos dig i stället.

    Och sluta för FAN att ta reda på hans skit!!

  • Anonym (H)
    Fri 31 Jul 2020 15:29
    #3
    +1

    Nej, du har inget att säga till om. Det äe hans hem och han bestämmer hur han vill ha det och sätter ribban för hur städat/ostädat det är. Vill han inte städa så behöver han inte det och det är inget du ska lägga dig i överhuvudtaget. Klarar du inte av att ge fan i sånt som inte rör dig så se till att ni bara är hos dig/ute eller gör slut och hitta nån som lever mer som dig.

  • Fri 31 Jul 2020 15:34
    #4
    -1
    Anonym (H) skrev 2020-07-31 15:29:55 följande:

    Nej, du har inget att säga till om. Det äe hans hem och han bestämmer hur han vill ha det och sätter ribban för hur städat/ostädat det är. Vill han inte städa så behöver han inte det och det är inget du ska lägga dig i överhuvudtaget. Klarar du inte av att ge fan i sånt som inte rör dig så se till att ni bara är hos dig/ute eller gör slut och hitta nån som lever mer som dig.


    Fast om ts är hemma ofta hos honom så tycker jag ändå att hon har en del att säga till om. Varför ska hon behöva leva i en svinstia bara för att hon hälsar på hemma hos HONOM?
  • Anonym (Mm) Trådstartaren
    Fri 31 Jul 2020 15:36
    #5
    +1
    Anonym (H) skrev 2020-07-31 15:29:55 följande:

    Nej, du har inget att säga till om. Det äe hans hem och han bestämmer hur han vill ha det och sätter ribban för hur städat/ostädat det är. Vill han inte städa så behöver han inte det och det är inget du ska lägga dig i överhuvudtaget. Klarar du inte av att ge fan i sånt som inte rör dig så se till att ni bara är hos dig/ute eller gör slut och hitta nån som lever mer som dig.


    Men det är han som tycker att vi ska vara hemma hos honom och inte hemma hos mig och då tycker jag faktiskt att jag har en del att säga till om. Jag är hos honom såpass ofta så det rör mig visst om det ser ut som ett bombnedslag när jag är hemma hos honom och ska sova där i flera dagar!
  • Anonym (Mm) Trådstartaren
    Fri 31 Jul 2020 15:38
    #6
    Drottningen1970 skrev 2020-07-31 15:26:29 följande:

    Fast lever du där då?

    Du har inget att säga till om hur han väljer att ha det hemma. Var hemma hos dig i stället.

    Och sluta för FAN att ta reda på hans skit!!


    Jag är hos honom väldigt ofta för att han inte tycker att vi ska vara hemma hos mig och eftersom att vi vill vara tillsammans så blir det då oftast hemma hos honom som vi umgås.

    Brukar bara gå och plocka på grund av att jag inte vill vara hos honom när det är så stökigt så då gör jag det för att det ska kännas lättare för mig när jag är här. Annars tar jag mest bara undan mina egna tallrikar och sådant.
  • Anonym (Anna)
    Fri 31 Jul 2020 15:41
    #7
    Anonym (Mm) skrev 2020-07-31 15:38:17 följande:
    Jag är hos honom väldigt ofta för att han inte tycker att vi ska vara hemma hos mig och eftersom att vi vill vara tillsammans så blir det då oftast hemma hos honom som vi umgås.
    Varför vill han inte vara hemma hos dig?
  • Anonym (ooo)
    Fri 31 Jul 2020 15:45
    #8

    Då får du väl ta ett snack om hur du skulle vilja ha det. Om ni mest är hos honom och det nästan är som om ni bor ihop så behöver ni veta hur ni ser på saker. Om ni flyttar ihop på riktig någon gång, hur blir det då? Ska du städa allt för att han inte gör något? 

    Jag har en son som ff bor hemma men är myndig. Han är exakt som det du beskriver. I hans fall beror det på att han har asperger och har extremt svårt för att se när det är dags att städa. Vi har kämpat med detta i många år. Han fattar intellektuellt (han är jädrigt smart så det är inte där felet sitter) men han har svårt att ta tag i praktiska saker, speciellt de som inte är akuta. I hans hjärna är städning i princip aldrig akut. Nu säger jag inte att din kille har en diagnos, men det sista kan säkert stämma på honom: det är trögt att ta tag i saker och det känns inte akut. fråga honom? 

  • Anonym (Mm) Trådstartaren
    Fri 31 Jul 2020 15:46
    #9
    Anonym (Anna) skrev 2020-07-31 15:41:00 följande:

    Varför vill han inte vara hemma hos dig?


    För att jag bor med min mamma.
  • Anonym (I)
    Fri 31 Jul 2020 15:50
    #10

    Känner igen mig. Vad du behöver göra är att inte acceptera det och att INTE plocka hans skit.

    Du behöver markera ordentligt. Åk inte dit mer. Säg att du inte har någon lust att vara hemma hos honom. Verka avvisande. Innan det går för lång tid. Visa ditt värde och ett du är mer värd än så.

    Jag bad min kille försiktigt i början att jag önskade att han städade mer innan jag kom på helgen, för jag mår dåligt av stök. Är dessutom känslig för damm, så om han inte dammsuger innan jag kommer behöver jag göra det. Lagom kul att behöva städa först hemma och sen hos honom också. Det gjorde mig ledsen att han inte var mer mån om att ha det fint när jag kom dit. Speciellt eftersom jag sagt till några gånger (då han skärpt sig och sen slackat efter ett tag igen) så jag sa till honom att det gjorde mig ledsen och att det fick mig att undra om han verkligen var så kär längre. Då blev det betydligt bättre.

    Jag önskar dock att jag hade varit mer bestämd och inte accepterat det från början. Typ sagt ?f*n vad äckligt du har det? med äckla min. Få honom att fatta att det inte är ok och att jag är en kvinna som inte tänker ta massa skit. Det är viktigt att du markerar redan nu, för tro mig, han kommer inte magiskt ändras för att ni flyttar ihop.

    Skitjobbigt, jag vet hur det känns! Önskar dig lycka till, stå på dig! Berätta gärna hur det går.

Svar på tråden Pojkvännen är lat och orkar inte ha ordning hemma