• Anonym (La)
    Sat 1 Aug 2020 06:53
    133 visningar
    8 svar
    8
    133

    Har så extremt ont

    Hej!

    Är en tjej som är 20 år och jag arbetar för närvarande inom vården över sommaren. Igår fick jag en extrem mensvärk och det gjorde så ont att jag knappt kunde resa mig upp från sängen. Jag har aldrig tidigare haft såhär ont. Ibland brukar jag ha ont i samband med mensvärk men inte alltid och det har aldrig gjort såhär ont som det gör nu.

    Den här gången var det verkligen något nytt. Jag jobbar idag, ett långt pass och imorgon delad tur. Ställde klockan tidigt idag för att jag tänkte att jag måste ringa och sjukanmäla mig, om det inte skulle ha försvunnit men det har det inte. Det brukar hålla i sig i några dagar innan mensen när jag väl får mensvärk och jag antar att det blir samma denna gång också. Har varit vaken flera gånger under natten också för att det har gjort så ont och det har varit svårt att svimma.

    Nu på morgonen gör det fortfarande lika ont. Mår även jätteilla. Som sagt, jag brukar ibland ha ont i samband med mensvärk och det brukar hålla i sig i några dagar innan mensen, men jag har aldrig haft såhär ont för det här är extremt. Har tagit Ibuprofen men det hjälper bara lite.

    Har testat att försöka lindra värken med värme men det hjälper inte.

    Orkar verkligen inte försöka röra på mig eller träna, kan ju knappt ta mig upp från sängen så jag skulle nog bara spy om jag försökte mig på träning.

    Har sjukanmält mig idag och imorgon men jag är rädd för att de inte ska tro på mig, tro att jag bara hittar på när jag egentligen inte gör det! Har så fruktansvärt ont, har aldrig haft såhär. Någon som annan som också haft såhär ont?

  • Svar på tråden Har så extremt ont
  • Anonym (La) Trådstartaren
    Sat 1 Aug 2020 06:54
    #1

    Somna* ska det naturligtvis stå och inte svimma

  • Anonym (Kram)
    Sat 1 Aug 2020 09:04
    #2

    Fy. Din stackare. Min första tanke är att du kan ha haft en cysta på äggstockarna som spruckit. Det kan göra djävulskt ont. Kontakta gynakuten, så kan de göra ett ultraljud för att se så att allt står rätt till. Sen, är du helt säker på att du inte kan vara gravid? Utomkvedshavandeskap kan visa sig som svåra smärtor i tjejmagen. När jag ringde 1177 fick jag rådet att om det fanns minsta risk att jag kunde vara gravid (utomkveds) så skulle jag söka vård om jag upplevde såna smärtor. Jag hade ändå gått till gynakuten om jag var du... Bra att ha det dokumenterat. Annars blir man tyvärr sällan tagen på allvar för sina "kvinnobesvär".

    Kram på dig! Hoppas du mår bättre snart!

  • Anonym (Kvinn­a)
    Sat 1 Aug 2020 09:31
    #3
    -1
    Anonym (Kram) skrev 2020-08-01 09:04:50 följande:

    Fy. Din stackare. Min första tanke är att du kan ha haft en cysta på äggstockarna som spruckit. Det kan göra djävulskt ont. Kontakta gynakuten, så kan de göra ett ultraljud för att se så att allt står rätt till. Sen, är du helt säker på att du inte kan vara gravid? Utomkvedshavandeskap kan visa sig som svåra smärtor i tjejmagen. När jag ringde 1177 fick jag rådet att om det fanns minsta risk att jag kunde vara gravid (utomkveds) så skulle jag söka vård om jag upplevde såna smärtor. Jag hade ändå gått till gynakuten om jag var du... Bra att ha det dokumenterat. Annars blir man tyvärr sällan tagen på allvar för sina "kvinnobesvär".

    Kram på dig! Hoppas du mår bättre snart!


    Tjejmagen och "kvinnobesvär"

    Kanske inte konstigt att det inte tas på allvar om man pratar så?
  • Anonym (Kvinn­a)
    Sat 1 Aug 2020 09:33
    #4

    Jag hade fruktansvärda smärtor i samband med mens som yngre,det var så jag grät och skrek så ont det gjorde.
    När jag började med minipiller som vuxen har det släppt.

    Jag har ofarliga cystor och när de smäller...herregud säger jag bara.
    En gång ryckte jag nästan av badrumsvasken.

    Får ta Naproxen för att överhuvudtaget kunna fungera.

    Prata med gyn.

  • Anonym (Aj, aj)
    Sat 1 Aug 2020 09:48
    #5
    Anonym (Kram) skrev 2020-08-01 09:04:50 följande:

    Fy. Din stackare. Min första tanke är att du kan ha haft en cysta på äggstockarna som spruckit. Det kan göra djävulskt ont. Kontakta gynakuten, så kan de göra ett ultraljud för att se så att allt står rätt till. Sen, är du helt säker på att du inte kan vara gravid? Utomkvedshavandeskap kan visa sig som svåra smärtor i tjejmagen. När jag ringde 1177 fick jag rådet att om det fanns minsta risk att jag kunde vara gravid (utomkveds) så skulle jag söka vård om jag upplevde såna smärtor. Jag hade ändå gått till gynakuten om jag var du... Bra att ha det dokumenterat. Annars blir man tyvärr sällan tagen på allvar för sina "kvinnobesvär".

    Kram på dig! Hoppas du mår bättre snart!


    Dessa råden håller jag verkligen med om.

    En cysta som spricker behöver inte vara något allvarligt, det har jag haft ett par gånger och smärtan är hemsk. Man kan liksom inte ignorera smärtan alls.

    Om det skulle vara ett utomkvedshavandeskap är det däremot mer allvarligt. Om du över huvud taget har haft samlag den senaste tiden bör du absolut söka vård för kontroll.

    I övrigt kan man tyvärr få extrem mensvärk. Vissa månader kan vara för jä*liga. Själv lider jag av sådan värk. En del månader är jag sängliggande två till tre dagar och kräks av smärta. Jag har starka smärtstillande tabletter och oftast hjälper de mig så långt att jag i alla fall kan fungera hjälpligt.

    Tveka inte att söka hjälp. Det finns tyvärr en del som träffar på vårdpersonal som bara tycker att man sjåpar sig men låt inte det få dig att lida i onödan.
  • Anonym (Kram)
    Sat 1 Aug 2020 13:51
    #6
    +2
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-08-01 09:31:04 följande:

    Tjejmagen och "kvinnobesvär"

    Kanske inte konstigt att det inte tas på allvar om man pratar så?


    Nej, hur kvinnor uttrycker sig sinsemellan på ett forum är ju absolut en giltig grund för bedömningen kring huruvida deras medicinska besvär skall tas på allvar av vården eller inte...?
  • Anonym (Kvinn­a)
    Sun 2 Aug 2020 00:16
    #7
    Anonym (Kram) skrev 2020-08-01 13:51:37 följande:
    Nej, hur kvinnor uttrycker sig sinsemellan på ett forum är ju absolut en giltig grund för bedömningen kring huruvida deras medicinska besvär skall tas på allvar av vården eller inte...?
    Det beror på.
    Håller du det här eller använder du det i vården också?
    Det heter mage på alla oavsett kön.
    Inte tjejmage för att du är tjej.


  • Sun 2 Aug 2020 00:56
    #8
    +1
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-08-02 00:16:39 följande:
    Det beror på.
    Håller du det här eller använder du det i vården också?
    Det heter mage på alla oavsett kön.
    Inte tjejmage för att du är tjej.
    Och jag som trodde att folk använde ordet tjejmage som synonym till livmoder, inte till mage..... Men så har jag förstås bara sätt ordet här på familjeliv, så jag kan så klart ha missuppfattat något.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Har så extremt ont