• Johan70

    Stockholm-Malmö när barnet är ½ månad

    Blev just inbjuden till en vän i Skåne en helg då barnet kommer att vara ungefär en halv månad gammalt. Det blir en resa på 60 mil. Kan man göra det med ett så litet barn? Vilket färdmedel är bäst i så fall?

  • Svar på tråden Stockholm-Malmö när barnet är ½ månad
  • Pimpinellan

    Kan o kan... Inget jag skulle rekommendera om det inte var absolut nödvändigt. En så liten bebis ska inte sitta i babyskydd för länge, åka tåg i dessa coronatider- nej. Inte buss heller. Dessutom äter de jätteofta. Ammar man får man stanna ofta och amma. Ger man ersättning- ja, hur ska det tillagas under vägen? Vissa är jättekrävande, skriker, sover dåligt eller sover bara på en. Nej, ur alla aspekter är det inte lämpligt. Inte för mamman heller som ju faktiskt räknas som nyförlöst. Vare sig med mitt första barn som var "snäll" som bebis eller den andra krävande hade jag gjort den resan.

  • TheDucky
    Pimpinellan skrev 2020-08-01 13:24:29 följande:

    Kan o kan... Inget jag skulle rekommendera om det inte var absolut nödvändigt. En så liten bebis ska inte sitta i babyskydd för länge, åka tåg i dessa coronatider- nej. Inte buss heller. Dessutom äter de jätteofta. Ammar man får man stanna ofta och amma. Ger man ersättning- ja, hur ska det tillagas under vägen? Vissa är jättekrävande, skriker, sover dåligt eller sover bara på en. Nej, ur alla aspekter är det inte lämpligt. Inte för mamman heller som ju faktiskt räknas som nyförlöst. Vare sig med mitt första barn som var "snäll" som bebis eller den andra krävande hade jag gjort den resan.


    Ja håller med här. Ta med ett sånt litet barn på en sån resa för nöjes skull är onödigt.

    Har bebisen redan kommit?
  • eemeliee

    Jag skulle säga att det helt beror på vilket barn man har. Mitt första barn, kanske att jag skulle ge mig på en sådan resa om man tänkte stanna där ett tag. Men mitt andra barn, NEJ! Han hatar att åka länge i bil.

  • syntharen

    En halv månad? Alltså 14-15 dagar? Då måste ju barnet ha kommit redan eller? Med en så liten bebis skulle jag inte ge mig ut på nån resa alls. Allt är nytt, man sover dåligt, försöka få amningen att funka om man väljer att amma osv. Och i dessa tider med Corona är det väl lite onödigt att ge sig ut på nån resa i vilket fall som helst.

    Men om ni ABSOLUT måste så föreslår jag bil med MÅNGA stopp på vägen, kanske tom en övernattning halvvägs, så att det blir en längre paus från babyskyddet.

  • Litorina

    Är barnet fött? Mår alla bra? Sover barnet om natten? När mitt barn var så gammal kunde jag inte sitta och jag sov högst en timme i taget. Inte läge att köra bil mao.

    Men om barnet är fött, alla mår bra och får sova om nätterna går det ju att åka. Men det är å andra sidan inte rekommenderat att träffa folk man inte brukar träffa. :-/ (pga pandemin alltså)

    Enligt NTF tar inte barnet skada av att sitta i babyskyddet. Men det blir en jobbig resa för er om hen inte gillar det.

    Barn i den åldern äter ibland en gång i timmen, så det kan bli många pauser. Antingen måste amningen ha börjat funka bra (tar inte sällan längre än ett par veckor) eller så får ni ta med flaskor, möjlighet att sterilisera dem, ersättning och något att värma i.

    Jag hade inte gjort en sån resa.

  • Räkan77

    Vet din vän om att ni har med sig en nyfödd bebis? Vet vännen vad det innebär att få besök av en nyfödd bebis med familj? Jag gissar att hen inte själv har barn för de flesta med barn skulle inte komma på tanken med en sådan inbjudan.

    Det låter som att det kan bli onödigt påfrestande för alla parter. Vänta tills bebisen är ett par månader, då kommer du själv kunna svara på din fråga om det kommer funka.

  • LaFontaine

    Vi pendlade 35 mil varannan vecka när vår första var nyfödd. Det var inga problem. Vi körde ungefär en och en halv timme och pausade sen. Båda våra har generellt varit väldigt oproblematiska i bil, men absolut enklast som nyfödda. Jag hade absolut kört, men lagt in mycket tid på pauser och kanske till och med en övernattning åt något av hållen.

  • Johan70
    TheDucky skrev 2020-08-01 13:36:57 följande:
    Ja håller med här. Ta med ett sånt litet barn på en sån resa för nöjes skull är onödigt.

    Har bebisen redan kommit?
    Nej, beräknas komma om några veckor.
  • Johan70
    Räkan77 skrev 2020-08-01 17:12:50 följande:

    Vet din vän om att ni har med sig en nyfödd bebis? Vet vännen vad det innebär att få besök av en nyfödd bebis med familj? Jag gissar att hen inte själv har barn för de flesta med barn skulle inte komma på tanken med en sådan inbjudan.

    Det låter som att det kan bli onödigt påfrestande för alla parter. Vänta tills bebisen är ett par månader, då kommer du själv kunna svara på din fråga om det kommer funka.


    Ja, situationen är välkänd men värden tänkte nog inte på det vid inbjudan.
  • Johan70

    Tack för svaren, det var ungefär som jag trodde. Jag kommer med gott samvete att kunna tacka nej till inbjudan.

  • Pimpinellan
    Johan70 skrev 2020-08-01 18:18:12 följande:
    Tack för svaren, det var ungefär som jag trodde. Jag kommer med gott samvete att kunna tacka nej till inbjudan.
    Tycker jag låter vettigt. Tids nog hinner ni resa.
  • TheDucky
    Johan70 skrev 2020-08-01 18:15:17 följande:

    Nej, beräknas komma om några veckor.


    Då hade jag tackat nej. Det att bebisen kommer vara en halv månad gammal är inte säkert. Går hon över tiden kanske inte ens bebisen kommit. Har flera kompisar som gått över med 17-20 dagar.
Svar på tråden Stockholm-Malmö när barnet är ½ månad