• Anonym (Ts)
    Sat 1 Aug 2020 20:24
    1211 visningar
    61 svar
    61
    1211

    Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?

    Som rubriken lyder.

    Tror ni att restriktionerna håller i sig tills årskiftet?

    och hur ska man i så fall förhålla sig till det med tanke på julafton och nyår?

    Har ett barn som fyller år runt då också men vill inte bjuda in hela tjocka släkten om restriktionerna fortfarande råder. Någon som har förslag/idéer på födelsedagsfirande med avstånd på vintern?

  • Svar på tråden Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?
  • Anonym (Anony­m)
    Sat 1 Aug 2020 20:27
    #1
    -1

    Du bör inte fira med andra än du träffar till vardags. men ingen i Sverige bryr sig ju, så du lär väl ändå göra precis som du vill.

    o.O

  • Anonym (Eh)
    Sat 1 Aug 2020 20:33
    #2
    -4

    Vi har hela tiden träffat 70+ och levt som vanligt, även haft dem som barnvakt. Har dock undvikit att träffas vid förkylningsymtom. Några jag känner ingen att träffa sin 70+ precis i början, men inte nu längre.

    På mitt arbete på sjukhuset har vi även ganska många 70+ som jobbar som timvikarier Tror det är ovanligt att isolera sig, vem orkar leva så?

  • Anonym (Anony­m)
    Sat 1 Aug 2020 20:37
    #3
    +3
    Anonym (Eh) skrev 2020-08-01 20:33:09 följande:

    Vi har hela tiden träffat 70+ och levt som vanligt, även haft dem som barnvakt. Har dock undvikit att träffas vid förkylningsymtom. Några jag känner ingen att träffa sin 70+ precis i början, men inte nu längre.

    På mitt arbete på sjukhuset har vi även ganska många 70+ som jobbar som timvikarier Tror det är ovanligt att isolera sig, vem orkar leva så?


    Det är fortfarande inte bara äldre som riskerar att bli allvarligt sjuka och till och med dö av Corona. Även yngre som har olika permanenta tillstånd som gör lungor, och andning försvagade. Däribland jag själv. 

    Och de som blir drabbade, däribland även yngre, har vittnat om långvariga symptom som är väldigt besvärliga.  Så jag förstår inte hur man vill riskera sig själv och andra allvarlig långdragen sjukdom och eventuell plågsam död.
  • Anonym (Eh)
    Sat 1 Aug 2020 21:00
    #4
    -2
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-01 20:37:19 följande:
    Det är fortfarande inte bara äldre som riskerar att bli allvarligt sjuka och till och med dö av Corona. Även yngre som har olika permanenta tillstånd som gör lungor, och andning försvagade. Däribland jag själv. 

    Och de som blir drabbade, däribland även yngre, har vittnat om långvariga symptom som är väldigt besvärliga.  Så jag förstår inte hur man vill riskera sig själv och andra allvarlig långdragen sjukdom och eventuell plågsam död.
    Man får själv göra ett val. Vill man utsätta sig för isolering resten av sitt liv och den försämring i livskvalité det innebär så får man det. 
  • Anonym (Jenni­fer)
    Sat 1 Aug 2020 21:04
    #5
    -1
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-01 20:27:31 följande:

    Du bör inte fira med andra än du träffar till vardags. men ingen i Sverige bryr sig ju, så du lär väl ändå göra precis som du vill.

    o.O


    Det var taskitgt sagt. I och med att TS frågar kan man anta att hen bryr sig.
    Men ja, det är tråkigt att många skiter i restriktionerna eller följer dem väldigt halvdant.

    För att svara på TS fråga är min plan i nuläget att stanna hemma med maken över jul/nyår i stället för att åka upp till orten där vi har släkt och vänner Gråter Bara boendet vore problematiskt Rynkar på näsan
  • Anonym (Jenni­fer)
    Sat 1 Aug 2020 21:05
    #6
    +2
    Anonym (Eh) skrev 2020-08-01 21:00:29 följande:
    Man får själv göra ett val. Vill man utsätta sig för isolering resten av sitt liv och den försämring i livskvalité det innebär så får man det. 
    Själv har jag inga planer på att dö innan det kommer ett vaccin och tänker göra mitt bästa att hålla ut till dess.
  • Anonym (Eh)
    Sat 1 Aug 2020 21:14
    #7
    Anonym (Jennifer) skrev 2020-08-01 21:05:32 följande:
    Själv har jag inga planer på att dö innan det kommer ett vaccin och tänker göra mitt bästa att hålla ut till dess.
    Det finns inga garantier på att det någonsin kommer att komma ett effektiv vaccin. Ingen vet hur länge man får leva, en del kommer sitta isolerad resten av sina liv.
  • Anonym (Farli­gt)
    Sat 1 Aug 2020 21:19
    #8

    Vaccinet kan även ge farliga biverkningar eftersom hett nytt den dagen det finns pä marknaden.

    Alla törs ej bli vaccinerade!

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 1 Aug 2020 21:21
    #9

    Tack för svaren!

    Jag träffar nästintill ingen till vardags och håller mig hemma mest. Träffar mitt barn (mammaledig), mitt ena syskon, mitt barns pappa och har även träffat min mamma någon enstaka gång. Och det nöjer jag mig med faktiskt.

    Folk i min närhet (släkt och nära) tar det dock inte riktigt seriöst så dem lär inte ha förståelse för att eventuellt födelsedagsfirande ställs in, därav frågan om förslag på coronavänligt firande men det lär väl inte gå, speciellt inte på vintern. Jul och nyår får väl också spenderas typ själv, eventuellt med barnets pappa men inte mer tror jag. Alternativet är nämligen att åka till en släkting och träffa Alla(!) andra släktingar, vilket inte känns optimalt. Är nog ensam om att tycka det dock.

    ni menar alltså att jag ska ställa in mig på att följa restriktionerna ända till årskiftet och ännu längre?

    Orkar inte vara den enda i min närhet som följer restriktionerna och nästintill isolerar mig. Känner mig nästan töntig med tanke på att alla andra struntar i det.

  • Anonym (Farli­gt)
    Sat 1 Aug 2020 21:29
    #10

    Undrar när vi alla kan boka en enkel flygbiljett igen som förut utan att oroa oss för att landets gränser kan stänga/bära munskydd osv.

Svar på tråden Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?