• Anonym (Ts)
    Sat 1 Aug 2020 20:24
    1188 visningar
    61 svar
    61
    1188

    Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?

    Som rubriken lyder.

    Tror ni att restriktionerna håller i sig tills årskiftet?

    och hur ska man i så fall förhålla sig till det med tanke på julafton och nyår?

    Har ett barn som fyller år runt då också men vill inte bjuda in hela tjocka släkten om restriktionerna fortfarande råder. Någon som har förslag/idéer på födelsedagsfirande med avstånd på vintern?

  • Svar på tråden Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?
  • Anonym (Maj)
    Sat 1 Aug 2020 21:30
    #11
    +1
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-01 20:37:19 följande:
    Det är fortfarande inte bara äldre som riskerar att bli allvarligt sjuka och till och med dö av Corona. Även yngre som har olika permanenta tillstånd som gör lungor, och andning försvagade. Däribland jag själv. 

    Och de som blir drabbade, däribland även yngre, har vittnat om långvariga symptom som är väldigt besvärliga.  Så jag förstår inte hur man vill riskera sig själv och andra allvarlig långdragen sjukdom och eventuell plågsam död.
    Jag upplever att många "friska" vuxna, särskilt dom i åldern 25-45, har svårt att greppa hur många unga personer i riskgrupp det finns, det kanske är en överlevnadsstrategi att liksom slå ifrån sig det.
    Jag är själv 33 och kroniskt lungsjuk sen födseln, Covid-19 hade varit förödande för min hälsa, jag kanske inte dör (även om risken är hög att jag kan det) men jag lär definitivt bli allvarligt sjuk länge och min kropp skulle påverkas negativt efteråt, antagligen bestående skador för resten av mitt liv. Alla jag pratar med som inte vet om min diagnos säger "äh, det är lugnt, det är ju bara äldre i 80-årsåldern som dör".

    Nej. Det är inte bara äldre som dör. Jag har vänner vars relativt friska föräldrar i 50-60-årsåldern hamnat på intensiven av Covid-19 och legat i respirator, flera av dom kommer behöva lång rehabilitering och det är ovisst när och om dom kommer "bli sig själva" igen. En av dom har gått bort efter lång respiratorvård.

    Jag väntar på ett vaccin för jag har inte råd att chansa och leva utan, det är ett alldeles för stort risktagande. Vad måste jag göra tills dess? Isolera mig så gott jag kan. Ta en dag i taget. Vara glad över att jag hittills lyckats hålla mig frisk. Att t.ex. börja tänka på julafton/nyår går inte riktigt att ta in. Men har det inte kommit ett vaccin så kommer jag få spendera vinterns högtider via facetime, precis som påsken, midsommar, vårens/sommarens födelsedagar osv. Kanske får ett besök nedanför balkongen av vissa i familjen, precis som gamlingarna på äldreboendena.
  • Mascar­aklump­ar
    Sat 1 Aug 2020 21:30
    #12

    Jag funderar lite på att ordna ett julfirande utomhus. Eldar, marschalljus, fårskinn och filtar, varm glögg, en klädd utomhusgran med massa ljus, TVn framdragen till altanen med kuddar och filtar framför så att barnen kan se kalle... Är det en galen ide?

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 1 Aug 2020 21:32
    #13
    Mascaraklumpar skrev 2020-08-01 21:30:58 följande:

    Jag funderar lite på att ordna ett julfirande utomhus. Eldar, marschalljus, fårskinn och filtar, varm glögg, en klädd utomhusgran med massa ljus, TVn framdragen till altanen med kuddar och filtar framför så att barnen kan se kalle... Är det en galen ide?


    Låter supermysigt tycker jag :)
  • Anonym (Farli­gt)
    Sat 1 Aug 2020 21:36
    #14
    Anonym (Maj) skrev 2020-08-01 21:30:27 följande:

    Jag upplever att många "friska" vuxna, särskilt dom i åldern 25-45, har svårt att greppa hur många unga personer i riskgrupp det finns, det kanske är en överlevnadsstrategi att liksom slå ifrån sig det.

    Jag är själv 33 och kroniskt lungsjuk sen födseln, Covid-19 hade varit förödande för min hälsa, jag kanske inte dör (även om risken är hög att jag kan det) men jag lär definitivt bli allvarligt sjuk länge och min kropp skulle påverkas negativt efteråt, antagligen bestående skador för resten av mitt liv. Alla jag pratar med som inte vet om min diagnos säger "äh, det är lugnt, det är ju bara äldre i 80-årsåldern som dör".

    Nej. Det är inte bara äldre som dör. Jag har vänner vars relativt friska föräldrar i 50-60-årsåldern hamnat på intensiven av Covid-19 och legat i respirator, flera av dom kommer behöva lång rehabilitering och det är ovisst när och om dom kommer "bli sig själva" igen. En av dom har gått bort efter lång respiratorvård.

    Jag väntar på ett vaccin för jag har inte råd att chansa och leva utan, det är ett alldeles för stort risktagande. Vad måste jag göra tills dess? Isolera mig så gott jag kan. Ta en dag i taget. Vara glad över att jag hittills lyckats hålla mig frisk. Att t.ex. börja tänka på julafton/nyår går inte riktigt att ta in. Men har det inte kommit ett vaccin så kommer jag få spendera vinterns högtider via facetime, precis som påsken, midsommar, vårens/sommarens födelsedagar osv. Kanske får ett besök nedanför balkongen av vissa i familjen, precis som gamlingarna på äldreboendena.


    Jobbar du hemifrån?
  • Anonym (Jenni­fer)
    Sat 1 Aug 2020 21:38
    #15
    Anonym (Eh) skrev 2020-08-01 21:14:16 följande:
    Det finns inga garantier på att det någonsin kommer att komma ett effektiv vaccin. Ingen vet hur länge man får leva, en del kommer sitta isolerad resten av sina liv.
    Finns det inget bra vaccin tillgängligt nästa sommar kanske jag får omvärdera. Till dess jobbar jag hemifrån så länge chefen är med på noterna och undviker resor med kollektivtrafik/flyg bäst jag kan (kan inte undvika dem helt tyvärr). Sen är i alla fall jag inte helt isolerad, utan umgås med släkt och vänner (inklusive personer i riskgrupper) utomhus och med avstånd. Håller även kontakt över telefon/messenger/skype när vi inte kan ses. Funkar bra just nu i alla fall.
  • Anonym (Maj)
    Sat 1 Aug 2020 21:44
    #16
    Anonym (Farligt) skrev 2020-08-01 21:36:50 följande:
    Jobbar du hemifrån?
    Japp, jag jobbar hemifrån. 
  • Anonym (Jenni­fer)
    Sat 1 Aug 2020 21:49
    #17
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-01 21:21:37 följande:

    Tack för svaren!

    Jag träffar nästintill ingen till vardags och håller mig hemma mest. Träffar mitt barn (mammaledig), mitt ena syskon, mitt barns pappa och har även träffat min mamma någon enstaka gång. Och det nöjer jag mig med faktiskt.

    Folk i min närhet (släkt och nära) tar det dock inte riktigt seriöst så dem lär inte ha förståelse för att eventuellt födelsedagsfirande ställs in, därav frågan om förslag på coronavänligt firande men det lär väl inte gå, speciellt inte på vintern. Jul och nyår får väl också spenderas typ själv, eventuellt med barnets pappa men inte mer tror jag. Alternativet är nämligen att åka till en släkting och träffa Alla(!) andra släktingar, vilket inte känns optimalt. Är nog ensam om att tycka det dock.

    ni menar alltså att jag ska ställa in mig på att följa restriktionerna ända till årskiftet och ännu längre?

    Orkar inte vara den enda i min närhet som följer restriktionerna och nästintill isolerar mig. Känner mig nästan töntig med tanke på att alla andra struntar i det.


    Håll ut Hjärta Du är inte ensam. Många av mina nära vänner följer rekommendationerna noga. Men vi syns inte särskilt mycket Flört Själv blir jag arg på folk som skiter i pandemin, hänger på barer och ställer till med stora fester när läget är som det är. Att träffa en familj åt gången låter säkrast, speciellt om man måste vara inomhus. Då får man kvalitetstid ihop också :)

  • Anonym (Sara)
    Sat 1 Aug 2020 21:51
    #18

    Alla jag känner följer restriktionerna så vitt jag vet.

    Förslag på aktivitet utomhus vintertid är tex att grilla ute. Finns ju många fint belägna grillplatser man kan gå till. Man kan ju ocjså åka skridskor, skidor eller pulka om vädret tillåter.

    Känns som att själva julafton är svårare att lösa.

  • Anonym (Sara)
    Sat 1 Aug 2020 21:55
    #19
    Mascaraklumpar skrev 2020-08-01 21:30:58 följande:

    Jag funderar lite på att ordna ett julfirande utomhus. Eldar, marschalljus, fårskinn och filtar, varm glögg, en klädd utomhusgran med massa ljus, TVn framdragen till altanen med kuddar och filtar framför så att barnen kan se kalle... Är det en galen ide?


    Låter mysigt!
  • Anonym (Eh)
    Sat 1 Aug 2020 22:06
    #20
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-01 20:24:38 följande:

    Som rubriken lyder.

    Tror ni att restriktionerna håller i sig tills årskiftet?

    och hur ska man i så fall förhålla sig till det med tanke på julafton och nyår?

    Har ett barn som fyller år runt då också men vill inte bjuda in hela tjocka släkten om restriktionerna fortfarande råder. Någon som har förslag/idéer på födelsedagsfirande med avstånd på vintern?


    Det är väl bara att bjuda in och så får de själva avgöra om de vill komma eller inte, varför krångal till det. Det är bara rekomendatiner, ingen lag.
Svar på tråden Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?