• Anonym (Ts)
    Sat 1 Aug 2020 20:24
    1202 visningar
    61 svar
    61
    1202

    Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?

    Som rubriken lyder.

    Tror ni att restriktionerna håller i sig tills årskiftet?

    och hur ska man i så fall förhålla sig till det med tanke på julafton och nyår?

    Har ett barn som fyller år runt då också men vill inte bjuda in hela tjocka släkten om restriktionerna fortfarande råder. Någon som har förslag/idéer på födelsedagsfirande med avstånd på vintern?

  • Svar på tråden Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?
  • Anonym (Jenni­fer)
    Sat 1 Aug 2020 22:16
    #21
    Anonym (Eh) skrev 2020-08-01 22:06:09 följande:
    Det är väl bara att bjuda in och så får de själva avgöra om de vill komma eller inte, varför krångal till det. Det är bara rekomendatiner, ingen lag.
    Fast TS säger ju att hen inte vill som det är nu. Låter mer krångligt att bjuda in till en fest man inte vill ha (på grund av rådande läget).
  • Anonym (Eh)
    Sat 1 Aug 2020 22:21
    #22
    Anonym (Jennifer) skrev 2020-08-01 22:16:38 följande:
    Fast TS säger ju att hen inte vill som det är nu. Låter mer krångligt att bjuda in till en fest man inte vill ha (på grund av rådande läget).
    Ja, då är det väl bara att låta bli då. Var och en får göra som en vill.
  • Sat 1 Aug 2020 23:13
    #23

    Jag har ju 7 barn, och 3 av dem bor kvar hemma. Att välja bort barn som jag då inte träffar, det går inte. Vår familjs lösning är att vi träffas inom familjen så ofta som möjligt och i stället är extra försiktiga i övrigt. Jag går t ex inte till vänner och bekanta och jag har inga besökare utöver familjen. Vi har firat påsk, midsommar och ett bröllop tillsammans och då varit samma 12-13 personer vid varje tillfälle. Jag räknar med att julen firas på samma sätt.

  • Anonym (Svårt­)
    Sun 2 Aug 2020 00:17
    #24

    För oss handlar det om min pappa, 70plus, som är ensam. Hur sjutton ska vi göra i vinter och med julen? Han kommer gå under av att sitta ensam, i sorg efter min mamma som han är.

  • Anonym (Eh)
    Sun 2 Aug 2020 00:34
    #25
    Anonym (Svårt) skrev 2020-08-02 00:17:46 följande:

    För oss handlar det om min pappa, 70plus, som är ensam. Hur sjutton ska vi göra i vinter och med julen? Han kommer gå under av att sitta ensam, i sorg efter min mamma som han är.


    Är han klar i huvudet?  I så fall varför ska han tas ifrån sitt självbestämmande? Låt honom själv göra avvägningen och ta beslutet. Säg att ni förstår dilemmat risken för smitta vs ensamheten - att ni respekterar och har förståelse vilket beslut han än tar.
  • Sun 2 Aug 2020 06:51
    #26

    Våra äldsta släktingar/närstående är två tanter i 85+-årsåldern. Två starka härliga damer som ALDRIG gnäller utan bara är glada och sprider värme. Man gjorde sånt folk förr-). Vi firade nyss vår yngsta dotters 27-årsdag och tanterna var med. Vi KRAMADES inte men det är ju inte så naturligt för 80+-generationen så det gjorde ju inget för deras del. Tanterna var käcka och visste att hälsa med "armbågen" och inget ta i hand! Jag undviker att krama mina  döttrar och det är den ENDA eftergift jag gör för Coronan. Jättejobbigt men jag vill inte smitta dem med ngt. Om vi alla lever till jul så kommer vi fira som vanligt.

  • Anonym (Nix plan)
    Sun 2 Aug 2020 07:29
    #27

    Vi planerar inga resor eller sånt sedan det här eländet bröt ut. Barnens vänner (lågstadiebarn) är välkomna hit och våra barn åker hem till dem, men vi vuxna ses bara utomhus. Och barnen tvättar händerna duktigt.

    Känner flera som inte är i riskgrupp som varit sjuka och många är ju dåliga i en månad ungefär, så det är en sjuka jag verkligen inte vill ha. Andnöd i flera veckor är inget eftersträvansvärt. Har även en kompis som inte heller tillhör riskgrupp men som låg rätt länge i respirator. Hjärtat skadades permanent och det kommer ta lång tid för återhämtning.

    Inget planerat inför jul för oss alltså. Vi ser hur läget är då. Generellt videosamtalar barnen rätt mycket med släktingar. Båda mina barn har fyllt år under Corona och vi har fikat med släkten via bildsamtal eller setts utomhus. Friluftsliv funkar ju bra om alla är tillräckligt rörliga.

  • Sun 2 Aug 2020 07:32
    #28
    Anonym (Nix plan) skrev 2020-08-02 07:29:12 följande:

    Vi planerar inga resor eller sånt sedan det här eländet bröt ut. Barnens vänner (lågstadiebarn) är välkomna hit och våra barn åker hem till dem, men vi vuxna ses bara utomhus. Och barnen tvättar händerna duktigt.

    Känner flera som inte är i riskgrupp som varit sjuka och många är ju dåliga i en månad ungefär, så det är en sjuka jag verkligen inte vill ha. Andnöd i flera veckor är inget eftersträvansvärt. Har även en kompis som inte heller tillhör riskgrupp men som låg rätt länge i respirator. Hjärtat skadades permanent och det kommer ta lång tid för återhämtning.

    Inget planerat inför jul för oss alltså. Vi ser hur läget är då. Generellt videosamtalar barnen rätt mycket med släktingar. Båda mina barn har fyllt år under Corona och vi har fikat med släkten via bildsamtal eller setts utomhus. Friluftsliv funkar ju bra om alla är tillräckligt rörliga.


    Fast om hjärtat skadats permanent så finns väl ingen chans till återhämtning?
  • Anonym (Farli­gt)
    Sun 2 Aug 2020 07:36
    #29
    Anonym (Nix plan) skrev 2020-08-02 07:29:12 följande:

    Vi planerar inga resor eller sånt sedan det här eländet bröt ut. Barnens vänner (lågstadiebarn) är välkomna hit och våra barn åker hem till dem, men vi vuxna ses bara utomhus. Och barnen tvättar händerna duktigt.

    Känner flera som inte är i riskgrupp som varit sjuka och många är ju dåliga i en månad ungefär, så det är en sjuka jag verkligen inte vill ha. Andnöd i flera veckor är inget eftersträvansvärt. Har även en kompis som inte heller tillhör riskgrupp men som låg rätt länge i respirator. Hjärtat skadades permanent och det kommer ta lång tid för återhämtning.

    Inget planerat inför jul för oss alltså. Vi ser hur läget är då. Generellt videosamtalar barnen rätt mycket med släktingar. Båda mina barn har fyllt år under Corona och vi har fikat med släkten via bildsamtal eller setts utomhus. Friluftsliv funkar ju bra om alla är tillräckligt rörliga.


    Hur gör ni den dagen vaccin finns tillgängligt? Kommer ni att vaccinera er?
  • Anonym (Nix plan)
    Sun 2 Aug 2020 07:58
    #30
    mari123 skrev 2020-08-02 07:32:56 följande:

    Fast om hjärtat skadats permanent så finns väl ingen chans till återhämtning?


    Pacemaker.
Svar på tråden Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?