• Anonym (Ts)
    Sat 1 Aug 2020 20:24
    1190 visningar
    61 svar
    61
    1190

    Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?

    Som rubriken lyder.

    Tror ni att restriktionerna håller i sig tills årskiftet?

    och hur ska man i så fall förhålla sig till det med tanke på julafton och nyår?

    Har ett barn som fyller år runt då också men vill inte bjuda in hela tjocka släkten om restriktionerna fortfarande råder. Någon som har förslag/idéer på födelsedagsfirande med avstånd på vintern?

  • Svar på tråden Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?
  • Anonym (Nix plan)
    Sun 2 Aug 2020 08:01
    #31
    Anonym (Farligt) skrev 2020-08-02 07:36:58 följande:

    Hur gör ni den dagen vaccin finns tillgängligt? Kommer ni att vaccinera er?


    Har funderat mycket på det. Inte bestämt mig/oss än. Kanske vaccinera mig själv men inte barnen. Hoppas att mina föräldrar vaccinerar sig (70+). Hur tänker du om det? För min del beror det också på om man hittar en effektiv behandlingsmetod.
  • Sun 2 Aug 2020 08:01
    #32
    +1
    Anonym (Farligt) skrev 2020-08-02 07:36:58 följande:
    Hur gör ni den dagen vaccin finns tillgängligt? Kommer ni att vaccinera er?
    Jag älskar vaccin då jag är född ett år efter att polio-dito kom! Liksom det hade kunnat vara jag som blev drabbad och fått ligga i järnlunga. Jag tar ALLT vaccin och jag köade i ett par timmar för att få det mot svininfluensan när det begav sig. PONERA en tid när det inte fanns penicillin, vaccin och ingen hjälp alls. Man bara DOG!
  • Sun 2 Aug 2020 11:16
    #33
    +1

    Vi i vår familj tänker också på hur det ska bli, det är vi nog många som gör...

    Men icke att förglömma är julen årets ensammaste dag för en del, som år efter år är isolerade från gemenskap, och för dem blir det ingen direkt skillnad.

    Antagligen får vi i familjen fira på ett mer medvetet och kreativt sätt. I vanliga fall myser vi inomhus, och det blir mycket mat, tv och paketer.

    Kanske förlusten av tv inte är det värsta, ändå? Kanske vi kan införskaffa bävernylonoveraller! Och fira antingen med uppdukat bord i trädgården, eller packa ner stormköken och ge oss ut i naturen, det finns trevliga vindskydd i närheten? Bjuda in till jul-tipsrunda i skogen? ...

    Klä ut oss till tomtar och ta några varv utanför folks hus, sjungandes julsånger...

    Göra och ge julklappar eller julkort till närmsta äldreboende? För det har varit eller är en tuff tid, och en hälsning och en tanke kan värma!

    Det finns säkert mycket mycket mer, och det går kanske att hitta inspiration från forna tider i Sverige, eller från andra länders jultraditioner. Kasta in en halmbock i grannens trädgård (skojar lite nu... men bara lite... )

    Åka skridskor, träffa hästar; om något sådant tillfälle finns?

    Fokusera mer på pyssel och mys hela december, och inte storsatsa på bara den dagen det är julafton?

    Kolla vinter- och jultips på pinterest, planera något överraskande?

    För barnen blir det förhoppningsvis julrelaterat i förskola och skola, så de får firat lite där. Vi vuxna kan köpa en mysig bok med vinterkoppling och krypa upp i soffan med en pläd och varm choklad (vegansk, med pepparkakskryddor i, förstås).

    Skicka julpaketer med posten! Fullpackade med hemgjorda godsaker och något pyssel till mottagaren, kanske?) Låt snigelposten få leva!!

    Inför eller utöka en andlig dimension av det hela, där kanske någon annan kan inflika?

    Det skulle vara så roligt med fler tips i denna tråden! Vi sitter ju många i lite samma båt med att julen kanske blir påverkad av pandemin...

    På sätt och vis är det ju i sig en gemenskap, mellan oss alla.

    Kanske vi kan hitta på något så kul och mysigt att det blir en ny tradition?

    Allt kan inte passa alla, och kanske vi kan tillsammans komma på en massa varierade saker här i tråden!

    ***

    En sak är säker, ett annorlunda år kan bli annorlunda dåligt, och eller annorlunda bra... vi kan väl sikta på det sistnämnda, för det förstnämnda kan vi inte kontrollera...

    Men denna period varar inte för evigt, och detta året kommer vi att komma ihåg, på gott och ont. Så det är ett bra tillfälle att skapa något lysande varmt att minnas, på egen hand eller i gemenskap.

    Antagligen kommer redan nästa jul att komma som vanligt, det handlar också om lite extra tålamod, bara. Även vi som älskar julen behöver påminna oss om detta, och inte göra det här för stort, även om vi skulle helt snuvas på konfekten i år, det klarar vi.

    Sitter en släkting ensam så skicka ett jättepaket med personliga och sysselsättande och glada presenter. Ha videosamtal om det går.

    Är det du som är ensam, köp paket till dig själv och slå in redan nu, och planera det bästa mest omtänksamma du kan för dig över julen. Något som gör dig glad.

    Ta hand om er, var rädda om er.

    Kram

  • Anonym (Kaptä­n)
    Sun 2 Aug 2020 11:21
    #34

    Jag räknar med en lugn jul, dvs vi föräldrar plus barn. Samma gäller nyår.

    Jag kommer jobba hemifrån tills vidare. Förra gången jag var på jobbet var i mars. (Förutom någon tidig söndagmorgon för att hämta något som behövts.)

  • Sun 2 Aug 2020 12:00
    #35

    Vi har träffat min 70+ mamma regelbundet under hela pandemin UTOM då någon av oss varit förkylda och /eller träffat någon med konstaterad eller misstänkt covid nyligen . Vi undviker att vara precis i ansiktet på varandra .

    Kommer väl alltså att träffa henne en stund på julafton som vanligt, men eftersom både jag och maken arbetar i vården kommer säker någon av oss att åka på att jobba i julhelgen, så något större firande är knappast aktuellt.

  • Sun 2 Aug 2020 12:22
    #36

    Känns som att det kan hända väldigt mycket under hösten så känns omöjligt att planera julfirande och liknande redan nu. Jag skulle inte ta några diskussioner med släktingar nu. Det som är problematiskt med utomhusfiranden i trädgården är att folk behöver gå in på toaletten, och har ni släktingar som inte är så noga av sig och som dessutom fryser lite så kommer ni ganska snabbt ha ett gäng i hallen..

  • Sun 2 Aug 2020 13:07
    #37
    +3

    Julen är ju så EXTREMT upphaussad!.......och det värsta *typ* är att vara ENSAM på densamma!? Begriper inte varför. Jag tror MÅNGA gamlingar är glada om de kan SLIPPA släktkalaset nu i Corona-tider (nåt att skylla på äntligen) och få vara hemma med teven och lite gott att mysa med ENSAMMA! 

  • Anonym (Maj)
    Sun 2 Aug 2020 13:31
    #38
    +1
    mari123 skrev 2020-08-02 13:07:30 följande:

    Julen är ju så EXTREMT upphaussad!.......och det värsta *typ* är att vara ENSAM på densamma!? Begriper inte varför. Jag tror MÅNGA gamlingar är glada om de kan SLIPPA släktkalaset nu i Corona-tider (nåt att skylla på äntligen) och få vara hemma med teven och lite gott att mysa med ENSAMMA! 


    Jag tycker julen bara är en stressig högtid. Det ska bakas, lagas mat, man ska planera in alla julfiranden in i minsta detalj (särskilt om man har separerade föräldrar och en massa bonussyskon med egna familjer), det ska handlas julklappar etc etc. Och så pressen att allt ska vara så lyckat och mysigt, jag känner inte den pressen men jag ser hur mina familjemedlemmar faller för den och då blir det bara ännu värre stämning och hets. Ibland har jag faktiskt anmält mig frivillig till jobb under julhelgen för att slippa allt. Fått lite extra betalt pga dom röda dagarna, superlugnt på jobbet, och jag har fått en ursäkt att inte behöva engagera mig i julstöket. 
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 2 Aug 2020 16:31
    #39
    Anonym (Maj) skrev 2020-08-02 13:31:10 följande:
    Jag tycker julen bara är en stressig högtid. Det ska bakas, lagas mat, man ska planera in alla julfiranden in i minsta detalj (särskilt om man har separerade föräldrar och en massa bonussyskon med egna familjer), det ska handlas julklappar etc etc. Och så pressen att allt ska vara så lyckat och mysigt, jag känner inte den pressen men jag ser hur mina familjemedlemmar faller för den och då blir det bara ännu värre stämning och hets. Ibland har jag faktiskt anmält mig frivillig till jobb under julhelgen för att slippa allt. Fått lite extra betalt pga dom röda dagarna, superlugnt på jobbet, och jag har fått en ursäkt att inte behöva engagera mig i julstöket. 
    Jag vägrade vara med på julklappsbyten osv, för första gången julen som var. Familjen tjatade på mig lite, och tyckte det var JÄTTEMÄRKLIGT att jag inte ville ha julklapp. Jag känner sådan press varje år för alla köper så dyra saker, och om man får en dyr sak som man egentligen inte vill ha, så är det mycket värre än att få en billig som man inte gillar. Jag köpte en julklapp till hela familjen istället. Något ätbart att dela på.

    Det blir sådan jobbig press.  Jag gillar inte att umgås flera timmar heller, och julmaten är inte särskilt god. Det var mysigt med jul som barn, när man inte hade egna pengar och faktiskt blev lycklig av julklappar osv. Och dagarna fram till jul var spännande. Men som vuxen har man ju inte samma behållning. Det är ingen magi över julen längre. Det som är jobbigt är att trots att jag är vuxen, så känner jag press från min familj, de tjatar på mig och verkar inte anse att man som vuxen har rätt att leva som man vill. 
  • Sun 2 Aug 2020 18:02
    #40
    +1
    mari123 skrev 2020-08-02 13:07:30 följande:

    Julen är ju så EXTREMT upphaussad!.......och det värsta *typ* är att vara ENSAM på densamma!? Begriper inte varför. Jag tror MÅNGA gamlingar är glada om de kan SLIPPA släktkalaset nu i Corona-tider (nåt att skylla på äntligen) och få vara hemma med teven och lite gott att mysa med ENSAMMA! 


    Jag tror (vet) även många äldre verkligen ser fram emot att få träffa sina släktingar runt jul och andra högtider. De som inte får besök så ofta och som sitter själva nästan alla kvällar hela året uppskattar när de äntligen får träffa andra. Sen kan det ju vara jobbigt om det är stora stökiga släktkalas och förmodligen skulle många äldre uppskatta mindre kalas. Men att som nu vara väldigt isolerade är jobbigt för många och orsakar psykisk ohälsa. (pratar om "gamlingar" typ 85 år och äldre som många gånger inte själva kan ta sig ut själv så lätt)
Svar på tråden Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?