• Anonym (Ts)

    Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?

    Som rubriken lyder.

    Tror ni att restriktionerna håller i sig tills årskiftet?

    och hur ska man i så fall förhålla sig till det med tanke på julafton och nyår?

    Har ett barn som fyller år runt då också men vill inte bjuda in hela tjocka släkten om restriktionerna fortfarande råder. Någon som har förslag/idéer på födelsedagsfirande med avstånd på vintern?

  • Svar på tråden Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?
  • Anonym (ensam)
    mari123 skrev 2020-08-02 13:07:30 följande:

    Julen är ju så EXTREMT upphaussad!.......och det värsta *typ* är att vara ENSAM på densamma!? Begriper inte varför. Jag tror MÅNGA gamlingar är glada om de kan SLIPPA släktkalaset nu i Corona-tider (nåt att skylla på äntligen) och få vara hemma med teven och lite gott att mysa med ENSAMMA! 


    Kanske det. För mig är julen fruktansvärd. Ensamheten tar kål på mig och jag bara gråter mellan kvällen före julafton och annandages morgon. Förr älskade jag julen men efter jag är fått lov att fira den ensam i 7 år i rad så är det inget roligt längre. Det är på riktigt en viktig högtid just för att då har nåstan alla tid att ses och nära och kära samlas. Resten av året är så fullt ändå med saker som ska orkas och fixas och donas på alla håll och kanter, Då blir julen, och de andra ögtiderna till viss del, den viktiga tiden att ses. Att då inte ha någon att se eller inte kunna av någon anledning är fruktansvärt. Det är de dagarna på året jag de senaste åren på allvar undrar om det inte vora bättre om jag tog alla mina mediciner på en gång och somnade. Att "få vara hemma med teven och lite gott att mysa med", tror du att det skulle vara annorlunda eller bättre på julafton än någon annan dag? Det är ju det som är vardagen.

    Jag är inte så gammal egentligen till åren men min kropp och min ork är som en gammal människas pga sjukdom och krämpor. Vid senaste testen landade det vid "som en genomsnittlig 78-åring", fast jag inte ens fyllt 40.
  • Anonym (Maj)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-02 16:31:41 följande:
    Jag vägrade vara med på julklappsbyten osv, för första gången julen som var. Familjen tjatade på mig lite, och tyckte det var JÄTTEMÄRKLIGT att jag inte ville ha julklapp. Jag känner sådan press varje år för alla köper så dyra saker, och om man får en dyr sak som man egentligen inte vill ha, så är det mycket värre än att få en billig som man inte gillar. Jag köpte en julklapp till hela familjen istället. Något ätbart att dela på.

    Det blir sådan jobbig press.  Jag gillar inte att umgås flera timmar heller, och julmaten är inte särskilt god. Det var mysigt med jul som barn, när man inte hade egna pengar och faktiskt blev lycklig av julklappar osv. Och dagarna fram till jul var spännande. Men som vuxen har man ju inte samma behållning. Det är ingen magi över julen längre. Det som är jobbigt är att trots att jag är vuxen, så känner jag press från min familj, de tjatar på mig och verkar inte anse att man som vuxen har rätt att leva som man vill. 
    Jag gillar inte heller julmat :D Jag brukar äta potatis och julskinka och skippar resten. Eller så tar jag med mig egen vegetarisk mat (som ingen annan vill ha, så jag får den för mig själv). T.ex. kikärtsbullar kryddade med saffran och en god yoghurtsås till. 

    Jag brukar säga att jag inte vill ha några julklappar, är ju vuxen och har allt jag behöver, dom julklappar jag brukar få är sånt onödigt krams som jag inte vet vad jag ska göra av. Men om någon ska envisas med att köpa något brukar jag säga att jag vill ha något ätbart, hellre en delikatess-korg eller gott godis än krimskrams-prylar. Bästa ätbara julklappen jag fått var hemmagjord lakrits och chokladfudge som min syster gjort tillsammans med barnen. 

    Jag tror man måste vara tydlig, dom senaste två jularna har jag försökt klargöra långt i förväg att jag inte vill dras med i hetsen, jag vill träffa min familj men jag vill inte få arbetsuppgifter, jag vill inte känna av någon stress, och jag kommer inte köpa julklappar till någon annan än dom under 15 år (dvs mina syskonbarn/bonussyskonbarn). Det respekterades faktiskt. Det bästa med julen är ju egentligen när den är över och mellandagarna kommer, då man bara kan gå runt i pyjamas, äta vörtbröd och dricka julmust till frukost. 
  • legomum

    Vi kommer göra som vanligt. Farmor och farfar har haft covid så vi kan i lugn och ro träffa dem och fira jul.

  • Anonym (Hind)
    Mascaraklumpar skrev 2020-08-01 21:30:58 följande:

    Jag funderar lite på att ordna ett julfirande utomhus. Eldar, marschalljus, fårskinn och filtar, varm glögg, en klädd utomhusgran med massa ljus, TVn framdragen till altanen med kuddar och filtar framför så att barnen kan se kalle... Är det en galen ide?


    Det blir kanske kallt om man är relativt stilla i flera timmar, speciellt för barn.
  • Anonym (Riskgruppare)

    Jag räknar med att maken och jag får fira jul ensamma. Ser fram emot vaccin nästa år.

    Töntigt? Hellre töntig än idiotisk. Jag tycker det är idiotiskt att riskera eget och andras liv.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Riskgruppare) skrev 2020-08-03 22:48:27 följande:

    Jag räknar med att maken och jag får fira jul ensamma. Ser fram emot vaccin nästa år.

    Töntigt? Hellre töntig än idiotisk. Jag tycker det är idiotiskt att riskera eget och andras liv.


    Jo jag tänker likadant, hellre töntig.

    Men blir jobbigt att det är alla mot en, att vara den enda som (nästan) isolerar sig. Är inte i riskgrupp själv heller så folk förstår mig inte överhuvudtaget.
  • Anonym (Riskgruppare)
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-03 22:54:48 följande:
    Jo jag tänker likadant, hellre töntig.

    Men blir jobbigt att det är alla mot en, att vara den enda som (nästan) isolerar sig. Är inte i riskgrupp själv heller så folk förstår mig inte överhuvudtaget.
    Du är väl den enda som tänker lite längre. Som en skrev i tråden, så kan man bli väldigt sjuk även om man inte tillhör riskgruppen. Dessutom är det ansvarsfullt mot andra att distansera sig. Så här skriver FHM (julfirande hos "tjocka släkten" kan räknas som "större sociala sammanhang"):

    Det är allas ansvar att hindra spridningen av sjukdomen covid-19.
    --
    Undvik att delta i större sociala sammanhang som fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop.
  • Anonym (Farligt)
    Anonym (Riskgruppare) skrev 2020-08-04 00:52:48 följande:

    Du är väl den enda som tänker lite längre. Som en skrev i tråden, så kan man bli väldigt sjuk även om man inte tillhör riskgruppen. Dessutom är det ansvarsfullt mot andra att distansera sig. Så här skriver FHM (julfirande hos "tjocka släkten" kan räknas som "större sociala sammanhang"):

    Det är allas ansvar att hindra spridningen av sjukdomen covid-19.

    --

    Undvik att delta i större sociala sammanhang som fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop.


    Till de som har tagit cotona-test och fått veta att de har antikroppar.

    Behöver de aldrig mer oroa sig för att få Corona?
  • Anonym (Hind)
    Anonym (Ts) skrev 2020-08-03 22:54:48 följande:

    Jo jag tänker likadant, hellre töntig.

    Men blir jobbigt att det är alla mot en, att vara den enda som (nästan) isolerar sig. Är inte i riskgrupp själv heller så folk förstår mig inte överhuvudtaget.


    Att vara "töntig" har jag inget emot. Men att isolera sig har andra, mer långtgående konsekvenser. Vi har varit försiktiga och inte rest eller träffats, bara telefon.

    Konsekvenser såhär långt: farfar på äldreboende blev mer och mer frånvarande vid varje telefonsamtal. Utan besök tappade hans liv sin enda ljuspunkt. Tillslut gick han inte att tala med längre och gick in i dimman. Han dog, inte av covid utan av ensamhet, och vi fick inte säga förväll pga besöksförbud.

    Farmor är gammal, och utan att kunna besöka sin make längre eller få besök av oss annat än via telefon blir hon mer och mer deprimerad.

    Mina barn frågade efter kusiner och fastrar och morbror ett tag, tjatade efter att träffa dem, men 6 månader är lång tid i förskolebarn liv. Nu frågar de inte längre, och vi är rädda att de tappar kontakten med sin släkt (de bor långt bort, men vi brukade resa till varandra regelbundet). Skype fungerar dåligt för våra barn tyvärr, som vill hoppa och leka.

    Summa: det känns som att om isoleringen drar ut ett år eller mer får det konsekvenser som påverkar oss alla djupt. Samtidigt tar jag sjukdomen på allvar. Suck.
  • jeanette02

    Bara att gilla läget. Ja, jag tror att restriktionerna håller i sig lång tid.

    Undviker helst människor så mycket det går ändå under vinterhalvåret då många har sådan bristande hygien, kommer dragandes med sjuka barn, tvättar inte händer ja det finns mycket... Men kanske har folk skärpt till sig nu?

    Blir oss vuxna och barnen. Kanske mina föräldrar och någon till till jul. Ev. hälsa på mannens familj men då måste vi ut i Europa och det tror jag inte kommer ske denna vinter. För stora risker med resande som det ser ut nu.

    Firande skulle jag göra ute om man vill träffas för ett kalas. Det får väl bli lite annorlunda. Gå en runda, tipspromenad, grilla korv. Träffas några få i taget. Det är ju inte som vanligt nu iallafall tänker jag.

Svar på tråden Corona - restriktioner ända tills årskiftet? Vad tror ni? Jul/nyår, hur ska man göra då?